Late reactie (zie dit nu pas) maar ja, dit is normaal. Gezien niet-particuliere origin mag je "geschenk" al meteen vergeten.Het komt van een non profit organisatie. Ik zie dit dus eerder als een geschenk en niet commercieel.
Als je een geschenk van een niet-particulier krijgt uit de VS, is het eigenlijk best om voor iets van papier te kiezen indien mogelijk. Dat kan je dan als document laten aankomen en dan betaal je 0,00 EUR invoer. Heb dit zelf recent nog gedaan. Nu, je moet wel al weten wat telt als document voor de douane en wat niet. En het risico bestaat dat bpost (of andere carrier) alsnog zal proberen kosten te heffen en je bezwaar zal moeten indienen.
Misschien nog beetje transportkosten o.i.d. voor de maatstaf van heffing voor BTW waardoor het op 26 EUR komt.

Het is wel zo dat bpost voor hun inklaring altijd meer aanrekent dan eigen berekeningen uitwijzen. En altijd een paar EUR meer, te weinig om er bezwaar over in te dienen natuurlijk. Verder zijn ze ook helemaal niet transparant hoe ze hun kosten berekenen. Ik vraag me toch af wat daar achter zit en of er een legitieme reden achter die meerkost zit of als men bv met wel heel voordelige (voor bpost althans) wisselkoersen werkt bv.
Inderdaad.Volgens de site van PostNL zelf moet ik nu de afzender, Bol, dus contacteren.