Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Het komt van een non profit organisatie. Ik zie dit dus eerder als een geschenk en niet commercieel.
Late reactie (zie dit nu pas) maar ja, dit is normaal. Gezien niet-particuliere origin mag je "geschenk" al meteen vergeten.

Als je een geschenk van een niet-particulier krijgt uit de VS, is het eigenlijk best om voor iets van papier te kiezen indien mogelijk. Dat kan je dan als document laten aankomen en dan betaal je 0,00 EUR invoer. Heb dit zelf recent nog gedaan. Nu, je moet wel al weten wat telt als document voor de douane en wat niet. En het risico bestaat dat bpost (of andere carrier) alsnog zal proberen kosten te heffen en je bezwaar zal moeten indienen.

Misschien nog beetje transportkosten o.i.d. voor de maatstaf van heffing voor BTW waardoor het op 26 EUR komt.
:nono:BTW Vrijstelling Art. 41§1,2

Het is wel zo dat bpost voor hun inklaring altijd meer aanrekent dan eigen berekeningen uitwijzen. En altijd een paar EUR meer, te weinig om er bezwaar over in te dienen natuurlijk. Verder zijn ze ook helemaal niet transparant hoe ze hun kosten berekenen. Ik vraag me toch af wat daar achter zit en of er een legitieme reden achter die meerkost zit of als men bv met wel heel voordelige (voor bpost althans) wisselkoersen werkt bv.

Volgens de site van PostNL zelf moet ik nu de afzender, Bol, dus contacteren.
Inderdaad.

Pakje verzonden vanuit de VS op 12 dec
In Belgie gearriveerd 26 dec
Dat is dan bij de douane Bpost blijven liggen tot 10 jan
Dan bericht verkregen dat ze de factuur niet konden lezen
Kopietje asap doorgestuurd
Dat is dan bij de douane Bpost blijven liggen tot 27 jan waarbij er gevraagd is achter het betalen van douanekosten
Sinds vandaag 28 jan ligt het opnieuw bij de douane om te controleren of de inhoud vrijgegeven kan worden

Dus het is nog steeds niet tot bij Bpost de douane zelf geraakt. Dat is dus al bijna 7 weken hé.

Laatst bewerkt:
Pakje verzonden vanuit de VS op 12 dec
In Belgie gearriveerd 26 dec
Dat is dan bij de douane blijven liggen tot 10 jan
Dan bericht verkregen dat ze de factuur niet konden lezen
Kopietje asap doorgestuurd
Dat is dan bij de douane blijven liggen tot 27 jan waarbij er gevraagd is achter het betalen van douanekosten
Sinds vandaag 28 jan ligt het opnieuw bij de douane om te controleren of de inhoud vrijgegeven kan worden

Dus het is nog steeds niet tot bij Bpost zelf geraakt. Dat is dus al bijna 7 weken hé.
Je zegt het (wederom) verkeerd.

Er moet staan: 'Dus het is nog steeds niet tot bij de douane zelf geraakt. Dat is dus al bijna 7 weken hé.'

Zowel ikzelf als anderen hier hebben dat hier al zoveel keer gepost. En hier staat het ook nog eens:

Heeft u online iets aangekocht en bent u via track & trace of via een bericht te weten gekomen dat uw pakje bij de douane ligt? Dan klopt dit niet. Uw pakje ligt niet bij de douane, maar in de gebouwen van de koerierdienst. De douane kan u niet vertellen wanneer u uw pakje zal ontvangen. Als u wil weten wanneer uw pakje geleverd zal worden, dan moet u contact opnemen met de koerierdienst.

Het is wel lekker verwarrend want het emailaddres dat men gebruikt om rechtstreeks met mijn de communiceren = [email protected]
Dat is dus niet de douane maar de koerierdienst?
Dat is de inklaringsdienst van Bpost. Er staat 'bpost.be' als domeinnaam. Dan is het duidelijk Bpost.

Communicatie van de douane (zoals alle andere diensten binnen FOD FinancIën) zelf komt van mailadressen die eindigen op @minfin.fed.be.

Dat is de inklaringsdienst van Bpost. Er staat 'bpost.be' als domeinnaam. Dan is het duidelijk Bpost.

Communicatie van de douane (zoals alle andere diensten binnen FOD FinancIën) zelf komt van mailadressen die eindigen op @minfin.fed.be.
Mijn post is aangepast. Dus Bpost heeft dit pakje al ontvangen op 26 dec en heeft daar iets langer dan een maand over gedaan om het af te geven bij de douane. Dat is toch vrij lang. Snel is men daar dus niet.

Een pakket wordt nooit "afgegeven" aan de douane (1 uitzondering hieronder). Uw pakket ligt al die tijd ergens in het "bonded" gedeelte van het bpost-gebouw genaamd Landmark Global - EMC Facility. Factuur nagaan (aka papierwerk opstellen voor inklaring) en kosten heffen zijn allemaal zaken die de brokerage dienst van bpost doet vanuit dat gebouw.

Als, zoals in jouw geval, je pakket "geselecteerd" wordt voor een fysieke controle (een beslissing die door de douane op afstand genomen werd, details zijn voor een andere keer), wordt het niet naar de douane gebracht, maar stuurt de douane zelf een ploeg naar dat gebouw om jouw pakket en andere pakketten met hetzelfde lot te inspecteren. De streeftijd daarvoor is 7 dagen.

Uitzondering: het enige scenario waarbij een pakket effectief in handen van de douane kan vallen is als ze beslissen om het in beslag te nemen. bpost verliest er dan alle controle over en het is de douane zelf die het dan vanuit het eerder vermelde gebouw vervoert naar een warenhuis van de douane†. Dat is wel een grote minderheid van de zendingen, de meeste zendingen worden gewoon vrijgegeven en zendingen die niet binnen mogen moet bpost in de regel vernietigen van de douane. Enkel zwaar illegale zaken, denk aan drugs of wapens, worden in beslag genomen voor PV en strafrechtelijke vervolging van de importeur. Je moet het dus al ver geschopt hebben eer er ooit een pakket van jou aan de douane zal afgegeven worden.

† Sinds recent weten we waar dat douanewarenhuis is, want dieven hebben er heel wat illegale drugs gestolen en terug op de markt gebracht (wat eenvoudig was volgens het artikel: "de dieven zouden simpelweg een poort hebben opengebroken"). Dat douanewarenhuis is in gebouw 705 op amper 500 meter van het eerder vermelde bpost-gebouw.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaringen met pakjes van Bol.com die door PostNL zouden geleverd moeten zijn maar waar dat niet is gebeurd? Volgens track & trace werd het in mijn brievenbus geleverd maar daar is niks te vinden. Bij mijn 2 buren gaan horen, maar zij hebben ook niks gehad.

Volgens de site van PostNL zelf moet ik nu de afzender, Bol, dus contacteren.
Geduld hebben was de boodschap want gisteren zal het alsnog in de brievenbus.

Ter info. De vrijstelling van invoerrechten voor pakjes onder 150 EUR zal op termijn vermoedelijk ook verdwijnen.
Het is wel jammer dat China het weeral moet verpesten voor iedereen. Maar dit is toch heel protectionistische denkwijze van de EU commissie. Vergelijk dat eens met de Verenigde Staten, het land dat wij zo graag beschuldigen van protectionisme (toch zeker nu). Daar ben je tot 800 dollar invoer nog altijd volledig vrijgesteld van alle taksen.

Ik had eigenlijk veel liever gehad dat die EU commissaris van handel zou werken aan een forse verbetering van de interne e-commerce handel (bv: kosten verzending in de EU verlagen, verbieden dat bepaalde winkels enkel naar hun eigen land willen versturen, verbieden dat Amazon verzenden beperkt per land etc). Ik denk dat dat de EU economie veel meer zou helpen dan maatregelen tegen import.

Laatst bewerkt:
Homerr gaat volledig op in Vinted Go:

Vanaf 24 maart zal het bestaande Homerr-platform worden vervangen. Alle Homerr-branding bij buurt- en servicepunten maakt plaats voor Vinted Go-materialen. Voor Vinted-gebruikers blijft het proces grotendeels ongewijzigd: zij kunnen via de app een Vinted Go-verzendlabel verkrijgen en pakketten blijven verzenden via hun vertrouwde verzendpunten.
Tegelijkertijd start de uitrol van een eigen netwerk van pakketlockers in Nederland en België, na een succesvolle implementatie in Frankrijk.

Het verzenden van eigen pakketten blijft ook mogelijk via Routes by Vinted Go:

Interessant is dat Routes by Vinted Go daarnaast ook samenwerkt met Bpost en Mondial Relay, en voor pakketten met een lagere waarde zelfs betere tarieven voor beide lijkt aan te bieden wanneer je via het platform een verzendlabel aanmaakt.

Terug
Bovenaan