Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Dat is inderdaad het emailadres dat je moet contacteren om de documentatie te krijgen, die je dan naar het douanekantoor moet meebrengen om de kosten te betalen. Die documentatie moet je trouwens gratis krijgen. Die 18,50 EUR die bpost aanrekent is technisch niet zozeer voor de "douaneformaliteiten" zoals ze zelf beweren, wel voor het voorschieten van de BTW/invoerrechten aan de douane. De andere douaneformaliteiten, zoals het opstellen van de documentatie en het effectief presenteren aan de douane, werden immers reeds betaald door de afzender.

Neen.
Zelfs voor zendingen met lage waarde moet er een H7 aangifte worden opgemaakt. Die aangifte kan je niet zomaar zelf maken en dat gaat de douane ook niet voor jou doen. Dus je gaat sowieso een douanevertegenwoordiger moeten aanspreken om uw document op te maken. Je kan niet zo maar Brucargo binnen wandelen met uw factuurke van uw zending en uw kosten gaan betalen.

Dat is wat ik bedoel met dat je hen moet contacteren om die documentatie (waaronder die aangifte) te krijgen. Naar ik begrijp doet bpost als douanebroker dat werk en stelt ze die aangifte op, ze worden er immers voor betaald door het postbedrijf van de origine (die dan weer door de verzender betaald wordt). Je enige rol is dus niet om zelf de aangifte te gaan opstellen, enkel maar om in plaats van bpost de BTW/invoerrechten te betalen aan de douane. Het is ook dat laatste dat bpost aanrekent aan de bestemmeling, want het voorschieten van die kosten is een dienstverlening die niet betaald wordt door afzender.

Laatst bewerkt:
Neen.
Zelfs voor zendingen met lage waarde moet er een H7 aangifte worden opgemaakt. Die aangifte kan je niet zomaar zelf maken en dat gaat de douane ook niet voor jou doen. Dus je gaat sowieso een douanevertegenwoordiger moeten aanspreken om uw document op te maken. Je kan niet zo maar Brucargo binnen wandelen met uw factuurke van uw zending en uw kosten gaan betalen.
N.a.v. deze posts vraag ik me nu eigenlijk dit af: kan er bij een H7 aangifte ook voor de wijze contante betaling gekozen worden? Dat Bpost de aangifte opstelt, de gegevens voor betaling naar de klant doorstuurt en als die betaling door de klant is gebeurd de aangifte definitief doorgaat?

In dat geval zijn de kosten voor douaneformaliteiten al voldaan (als het klopt wat @Guglielmo zegt) en moet er door Bpost geen 18,50 EUR gevraagd worden gezien zij niks moeten voorschieten maar betaling meteen door de klant zelf gebeurt.

Ik woon op de grens. Goedkoopste manier om een pakje naar Nederland te versturen is om het daar bij postnl te verzenden?

Vandaag een pakje te verwachten met PostNL. Dat is al een tijdje geleden. Die track & trace pagina geeft enkel: 'Bezorgtijd: vandaag tussen 14:45 en 18:45'.

Staat daar tegenwoordig niks anders meer bij van statusupdates? Vroeger stond er nog een deeltje met gesorteerd, bezorger onderweg...

Vandaag een pakje te verwachten met PostNL. Dat is al een tijdje geleden. Die track & trace pagina geeft enkel: 'Bezorgtijd: vandaag tussen 14:45 en 18:45'.

Staat daar tegenwoordig niks anders meer bij van statusupdates? Vroeger stond er nog een deeltje met gesorteerd, bezorger onderweg...
Vanaf de bezorger onderweg is krijg je een melding en iets specifieker timeframe.

Mijn Amazon-pakket werd vorige week vrijdag verkeerd gesorteerd door Bpost.

In plaats van het door te sturen naar de juiste regio, wat de normale gang van zaken is, hebben die slimmeriken het teruggestuurd naar Amazon.

Het trackingsysteem van Amazon heeft dit opgepikt en de geretourneerde bestelling werd vandaag automatisch terugbetaald.

Ik koop zeer zelden op AliExpress, maar onlangs IEM’s gekocht en deze waren na betaling douanekosten zeer snel thuis geleverd.
Jammer genoeg stak er een verkeerde connector op. Zelf terugzending geïnitieerd met UPS maar ondertussen van AliExpress refund gekregen en moest ze eigenlijk niet terugsturen :( balen wel. Verkoper wilt, ondanks dat hij een verkeerd item gestuurd heeft, ook niet tussenkomen in de retourkosten.

Ondertussen bij een andere verkoper dezelfde IEM’s gekocht en heb 23 aug importkosten betaald maar sindsdien geen beweging meer (bpost). De eerste verzending ging super snel maar zijn zulke wachttijden normaal?

Ik koop in het vervolg toch er liever in de EU.

Twee bestellingen gedaan bij Aliexpress.
Bestelling 1:bedrag van mijn rekening gegaan,geen mail van de bestelling gekregen,bestelling stond bij”te verzenden”,twee dagen later stond het bij “Verzonden”,en vandaag vind ik niets meer terug van bestelling 1 in de app.Is dit normaal?
Bestelling 2: bedrag van mijn rekening gegaan,geen mail van bestelling gekregen,van deze bestelling staat niets bij “te verzenden”,en ik vind er niets van terug in de app.Is dit normaal?

Tegenwoordig vinden de koeriers van Amazon het niet meer nodig om aan te bellen precies. Zetten gewoon het pakje aan de voordeur, los in't zicht. Nemen er dan een foto van met "geleverd" bij.
Benieuwd wanneer er eens een pakje gepikt gaat worden...

Tegenwoordig vinden de koeriers van Amazon het niet meer nodig om aan te bellen precies. Zetten gewoon het pakje aan de voordeur, los in't zicht. Nemen er dan een foto van met "geleverd" bij.
Benieuwd wanneer er eens een pakje gepikt gaat worden...
heeft amazon zn eigen koeriers soms?

Amazon heeft verschillende stations in ons land voor hun eigen leveringen.

DBG2 Antwerpen (sorteerstation, bezorgstation)
DHG6 Antwerpen (afgeschaft na ingebruikname DBG2)
DHG2 Asse (magazijn van VPD)
OBG7 Bernissart (bezorgstation)
BRU10 Brussel (geen station maar "hoofdkantoor")
DHG1 Flemalle (magazijn van VPD)
OBG3 Perwez (bezorgstation)
OBG5 Sint-Pieters-Woluwe (bezorgstation, verhuisd naar Machelen maar tracking zegt nog steeds Sint-Pieters-Woluwe)
DHG5 Vorst (magazijn? geen info over te vinden)
DBG8 Willebroek (sorteerstation van Colis Privé)
DHG4 Willebroek (ID Logistics magazijn, samenwerking met Amazon verbroken)

Enkel DBG2 en BRU10 zijn echt van Amazon. DBG8 is Colis Prive waar Amazon 25% belang in heeft. Alle andere zijn volgens mij onderaannemers/zelfstandigen.

DHGs zijn grotere professionele magazijnen van andere firma's, ik denk dat dit magazijnen zijn die verbonden zijn aan onderaannemers/transporteurs die het transport van de Amazon warenhuizen in Duitsland/Frankrijk naar hier doen (en omgekeerd bij retours), of ze vanaf daar ook bezorgingen aan huis doen weet ik niet zeker.

OBGs zijn duidelijk kleinschaliger, en 100% zeker regionale bezorgstations van onderaannemers/zelfstandigen/flex. Om een idee te hebben waar we over spreken, dit is OBG5. De reden dat je ze vooral in Wallonie hebt (vooralsnog) is dat Amazon daar van oudsher populairder is dan in Vlaanderen. Bol/Coolblue kennen ze daar amper, en Amazon is populair in Frankrijk dus Amazon is ook populair in Wallonie.

Laatst bewerkt:
UPS komt sinds kort ook standaard op zaterdag, zonder meerkost, leveren in ons land. En deze aanpassing is niet enkel voor de najaarsperiode, maar jaar rond. Voorheen kon zaterdaglevering ook al, maar enkel mits bijbetaling.

Let wel: enkel voor pakketten die met de goedkopere "UPS Standard" verzonden worden, niet pakketten die met UPS Express (incl Saver) verzonden worden, daar blijft het een betalende optie (vermoedelijk is hun redenering dat je dan geld genoeg hebt om dat bij te betalen).

Ook levering aan Access Points kan op zaterdag en zal standaard gebeuren als de Access Point in kwestie open is op zaterdag.

VdB9I8D.jpeg

Laatst bewerkt:
UPS....

Ik zou maandag een pakje ontvangen. Zaterdag krijg ik, niet thuis, een mailtje dat het geleverd is. Bij de opmerking staat Sydney. Niets van afgegeven bij buren of naar ophaalpunt, gewoon status 'bezorgd' opmerking 'Sydney'.
Gezien er nergens iets te vinden is in de buurt van het huis, ga ik er maar van uit dat er misschien een mens is die Sydney heet hier in de buurt. Een uitgebreide zoektocht levert niets op.
Ik probeer een melding te doen via hun website, maar die geeft als melding dat het meldformulier niet werkt. Ik moet dan een profiel aanmaken om een andere melding te krijgen, nl. dat mijn pakketje niet bestaat, maar deze keer wel met een telefoonnummer erbij.
Ik bel dus naar UPS. Gezien dat efficiënter lijkt dan een vliegticket naar Sydney te boeken. Qua tijd dat ik aan de lijn gehangen heb, was ik mss wel halfweg Sydney geraakt, maar bon, de Indisch klinkende man aan de andere kant van de lijn heeft me uiteindelijk toch verder geholpen.

Blijkbaar ligt aan de heeeeeeeel andere kant van de stad een gazettenwinkeltje dat Sydney heet en waar mijn pakketje geleverd werd.

Ik zou kunnen klagen dat er 25 ophaalpunten tussen die gazettenwinkel en hier thuis liggen. Of dat ze een mail zouden kunnen sturen die zegt 'geleverd in een ophaalpunt en dan de details van dat ophaalpunt' ipv 'bezorgd' en een stad in Australië in de opmerkingen. Of dat het pakketje eigenlijk klein genoeg was en gewoon in de brievenbus had gepast.

Maar kijk, positief, ik ben er uiteindelijk wel aan geraakt.

Of dat ze een mail zouden kunnen sturen die zegt 'geleverd in een ophaalpunt en dan de details van dat ophaalpunt' ipv 'bezorgd' en een stad in Australië in de opmerkingen.
Normaal is dat de bedoeling, maar als ze afleveren in een Access Point zijn er bij UPS 2 fases:

1 - Koerier dropt het in het Access Point. Hij scant alles dat hij levert, en op het einde vult hij in aan wie (of in welke winkel). Dat was dus Sydney dat hij invulde. Bij mij staat er vaak "DIRK" wat zoals je wel had kunnen denken de naam van de uitbater van dat krantenwinkeltje is, maar niet de naam van de winkel zelf (itt Sydney). Per UPS is het nog niet de bedoeling dat je hierna je pakje al komt afhalen, alhoewel het wel kan. Gezien ik nu dus weet met welke locatie de cryptische referentie "DIRK" precies bedoeld wordt, ga ik het daar soms al afhalen voor fase 2 gebeurt.
2 - Access Point moet die dan vervolgens zelf nog eens scannen met hun eigen terminal/scanner (en evt sorteren), wat als bevestiging telt dat de klant het ook mag komen afhalen. Pas nadat dit gebeurd is, verschijnt er in de tracker een duidelijke vermelding van waar het ligt + hoelang het er nog ligt + adres + openingsuren. Had winkel "Sydney" het dus eens gescand, had je niet moeten bellen naar de klantendienst.

Probleem is dat veel Access Points het helaas niet nauw nemen met die tweede stap.

Laatst bewerkt:
Voor wie van van Destelbergen/Sint-Amandsberg is, als je zin hebt om eens te gaan kijken in de buurt van de Vlaanderenstraat/Belgielaan/Europalaan/VN-laan, daar moet ergens een bestelwagen staan waar mijn UPS pakket in ligt en dat al dagenlang. Dankbaarheid in ruil voor fotootje van waar mijn pak ligt (geen nummerplaat aub, privacy respecteren). Ik verwacht niet dat er een UPS logo op staat, alle UPS voertuigen staan momenteel in Diegem of Lummen, dus ofwel generieke transportfirma of gewoon wit.

Wel geen garantie dat ie er staat over de middag, vanavond wel veel kans. Stond er twee nachten geleden geparkeerd (specifiek aan kruispunt VN-laan/Vlaanderenstraat), heeft gisteren dan rondgereden in de buurt naar winkels en dan gisterenavond opnieuw in dezelfde buurt geparkeerd maar locatie is minder exact deze keer. Dus wordt gewoon gebruikt voor private ritten terwijl mijn pak erin ligt, want UPS doet geen zondagleveringen (en vandaag ook niets).

Ik ben ook helemaal niet van die regio dus ik snap niet goed hoe het daar is terecht gekomen, maar soit.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan