Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Alles alles alles zetten ze gewoon voor de deur af. Aangetekend pakje met extra verzekering waarvoor een handtekening nodig is? Op vrijdagmiddag gewoon voor de deur zetten. Heb dan naar een van de buren moeten sturen of ze het wilden binnenpakken (had mail 'geleverd' gekregen) omdat wij pas zondagavond thuis gingen zijn.

Behalve mijn bus fietsontvetter van 10 euro. Die heeft DPD weer terug meegepakt zonet. "Neem contact op met DPD voor de volgende stappen".

Ik hang tegenwoordig altijd een briefje op de deur met instructies. Soms werkt dat, soms niet.
Hangt er misschien ook van af welke taal de bezorger wel of niet spreekt :unsure:

klachtformulierke ingevuld op gls website.

"ge hebt op het verkeerde adres geleverd"

antwoord van klantendienst: "wat jammer om te horen, heb je al es gechecked of het niet op een ander adres of bij de buren is geleverd?"
Tegenwoordig wordt de 'gewone' klantendienst bij bedrijven zoals gls bemand door mensen die als 'pispaal' moeten dienen. (voor de klant)

Wat kan een persoon van die dienst zelf doen om de klant een oplossing aan te reiken? Niets aldus.
Ze kunnen alleen antwoorden op uw post MAAR IK KAN DAT OOK..

Ze kunnen wel uw bericht verder doorgeven aan een 'andere' dienst die meer dingen voor u kunnen betekenen.
Maar taak 1 is gewoon u pogen af te schepen. Je moet weten dat ze dagelijks honderden boze klanten over de vloer krijgen.
Als ze 90% aan het lijntje kunnen houden dan is dat 'best for business'.

Alles alles alles zetten ze gewoon voor de deur af. Aangetekend pakje met extra verzekering waarvoor een handtekening nodig is? Op vrijdagmiddag gewoon voor de deur zetten. Heb dan naar een van de buren moeten sturen of ze het wilden binnenpakken (had mail 'geleverd' gekregen) omdat wij pas zondagavond thuis gingen zijn.

Behalve mijn bus fietsontvetter van 10 euro. Die heeft DPD weer terug meegepakt zonet. "Neem contact op met DPD voor de volgende stappen".
Hier ook al 2x na elkaar bpost gewoon een (schoen)doos boenk aan de voordeur. "geleverd op een veilige plaats" :sarcastic: En da's sinds kort, want voorheen gingen ze het sowieso eerst bij de buren proberen en als daar niemand thuis was, hop naar het postkantoor.

Hier heeft Bpost tweemaal de moeite niet gedaan om aan te bellen (ik was nochtans gewoon thuis) en dropte mijn pakje gewoon bij mijn buren samen met hun bestelling. Mail "pakje werd geleverd", ja, zeer makkelijk zo.

Als ik dat zo lees mag ik mijn beide pollekes kussen met de koeriers die ik hier heb. Zeker Bpost. Altijd 👌.

Ik hang tegenwoordig altijd een briefje op de deur met instructies. Soms werkt dat, soms niet.
Hangt er misschien ook van af welke taal de bezorger wel of niet spreekt :unsure:

Ik schrijf mijn briefke aan de deur altijd in het Nederlands en Engels. Tot nu toe altijd gewerkt.

Als ik dat zo lees mag ik mijn beide pollekes kussen met de koeriers die ik hier heb. Zeker Bpost. Altijd 👌.

Ik ben ook heel tevreden van bpost hier. Vooral dat mailtje voordat ze gaan leveren, waarin je je leveringsvoorkeuren kan instellen. Als ik weet dat ik niet thuis zal zijn kan ik dus direct aangeven dat ze het in zo een pickup point mogen droppen.

Al de rest is heel variabel (DHL, GLS). Maar al bij al heb ik ook nog niet veel pech gehad met leveringen.

Hier heeft Bpost tweemaal de moeite niet gedaan om aan te bellen (ik was nochtans gewoon thuis) en dropte mijn pakje gewoon bij mijn buren samen met hun bestelling. Mail "pakje werd geleverd", ja, zeer makkelijk zo.
Same here... ondertussen al zeer vaak gehad dat ze het gewoon dumpen onder de carport.

Daar staat het uit het zicht en droog dus cava, maar ze moeten daarvoor wel voorbij 2 auto's wringen. Als er ergens 2 auto's voor de deur staan zou ik toch eens bellen precies :unsure:

Nu ja, bij bpost staat het dus ten minste ergens goed... de meeste andere leveranciers zetten het gewoon aan de voordeur, thuis of niet.

17 euro voor een pakje terug te sturen naar Engeland.

Volgende keer verkoop ik de schoenen wel tweedehands als ze niet passen.

Vorige week een headset besteld via amzon nl in UK (had het niet gezien). Amazon had wel al BTW afgerekend, maar de shop had de factuur niet bij de verzending gedaan. Deze dan opgeladen maar de IOSS-nummer stond er niet op (alleen iOSS voldaan oid).

Resultaat, BTW betalen over het bedrag incl BTW (dus BTW over BTW) en 18 euro inklaringskosten. Heb het geweigerd en dezelfde in Belgie besteld. Net of ik over 95 euro een kost van 40 euro ga afdragen.

17 euro voor een pakje terug te sturen naar Engeland.

Volgende keer verkoop ik de schoenen wel tweedehands als ze niet passen.

Moet iets terugsturen naar Slovakije (40x30x20cm en 4kg ongeveer). DHL quote 120 euro, UPS gelukkig maar 30 euro.

Wel lachen hoeveel mails GLS stuurt over een pakje.

22/05 'Jouw zending is aangemeld voor levering!'
22/05 'We hebben een pakje voor jou!'
23/05 'We hebben een pakje voor jou!'
24/05 'We hebben een pakje voor jou!'

Ja jongens, heel nuttige info allemaal. Volgens de tracking is het nog altijd 'in transit' naar België :unsure:

Ja jongens, heel nuttige info allemaal. Volgens de tracking is het nog altijd 'in transit' naar België :unsure:
Ik denk dat GLS een pakje voor je heeft.

Ondertussen weer 2 mails verder!
27/05 'We hebben een pakje voor jou!'
28/05 'Er is een pakje dat echt bij jou wil zijn...'

giphy.gif

ZIt met een apart geval waar hopelijk iemand raad mee weet.

Ik moet een pakket versturen naar het verenigd koninkrijk met een ECU in (motorcomputer van een auto) die mensen daar gaan dat ding terug origineel zetten en dan terug sturen. Zij hebben hem 10j geleden getuned en versleuteld waardoor dat ding ontoegankelijk is geworden voor iedereen behalve hen. Bij wijze van goodwill willen ze hem terug origineel zetten. Goed maar nu verzenden.

Nu heb ik eens bij UPS gekeken en ik kan daar "Repair" als verzendreden selecteren maar dat is blijkbaar nen berg papierwerk en dat bedrijf gaat het werk (bij wijze van goodwill) gratis uitvoeren. Blijkbaar moet ik massas documenten voorzien en zelf bewijzen dat het om een garantiegeval gaat en een factuur van de herstelling.

Ze zeggen zelf van stuur het gewoon op met lage waarde. Ok maar dan kan ik het ook niet verzekeren tot zeg nu maar iets €1000 als ik er een waarde van €50 op plak. Het item zelf is een module uit een wagen van 2006. Het item zelf is op zich weinig waard gezien de ouderdom maar een nieuwe kopen denk niet dat ik er ben met €1000. Dus voor mij is het veel waard en wil 100% zeker niet dat dat ding verloren geraakt (wagen is gewoon een stuk ijzer zonder die module) alsook wil ik niet dat het 6 maand in de douane vastzit.

UPS geeft geen optie buiten bv kopen/verkopen/repair/gift. Er bestaat ook een speciale regeling voor bv bedrijven die goederen laten bewerken in de UK en dan terughalen maar dat is ook niet echt wat ik nodig heb en extreem ingewikkeld.

Hoe langer ik opzoek hoe zotter ik word. Op den duur heb ik goedkeuring nodig van de King charles voor een pakske te versturen en terug te krijgen.

Ik wil tot €100 heen en terug betalen geen probleem zolang ik dat ding veilig daar en terug krijg zonder gedoe.

Heeft iemand hier ervaring mee?

dat is gewoon douane-procedure hoor.
gij voert iets uit, met het oog op wederinvoer. gij moet dat aantonen, dat dat goed enkel voor bewerking naar ginder gaat. Indien gij dat niet aantoont kunnen de douanediensten elke keer het over de grens binnen komt, dat gaan belasten als een import.

als gij die standaard procedure niet wilt volgen, én geen taksen wilt betalen, gaat ge u inderdaad zot zoeken naar een andere legale manier om dat te doen, want die is er niet echt.

ik denk dat de enige andere optie is dat ge zélf tot ginder gaat, en bij aankomst bij de douane aangeeft dat het voor een wederuitvoer is.

dat is gewoon douane-procedure hoor.
gij voert iets uit, met het oog op wederinvoer. gij moet dat aantonen, dat dat goed enkel voor bewerking naar ginder gaat. Indien gij dat niet aantoont kunnen de douanediensten elke keer het over de grens binnen komt, dat gaan belasten als een import.

als gij die standaard procedure niet wilt volgen, én geen taksen wilt betalen, gaat ge u inderdaad zot zoeken naar een andere legale manier om dat te doen, want die is er niet echt.

ik denk dat de enige andere optie is dat ge zélf tot ginder gaat, en bij aankomst bij de douane aangeeft dat het voor een wederuitvoer is.

De import/export taks betalen heb ik geen probleem mee (neem nu dat ik de waarde op €50-100 zet) Echter voor die repair procedure moeten er documenten voorzien worden van garantie en de bewerking die gaat uitgevoerd worden .. die zijn er niet. De tuner heeft zelf al beetje laten blijken dat ze geen zin hebben in die papierwinkel van import-export voor een repair. Dus daar ben ik wat mee gekloot.

Als de optie bestaat dat ik het pakket normaal verzend door er een bedrag op te kleven (neem nu €100) en dat ik daar taks op betaal bij uitvoer en op invoer zodat ik die papierwinkel niet hoef te doen (en de tuner ook niet want die heeft laten blijken dat ze daar geen zin in hebben) is dat voor mij ok infeite. Het item zelf valt ook extreem moeilijk een bedrag op te kleven. Het is 2dehands en bijna 20j oud. Kan net zo goed niks waard zijn. Nagenoeg alle regeltjes die ik lees gaan over het in en uitvoeren van nieuw aangekochte of verkochte spullen.

Heb al getwijfeld om op den duur Gift te selecteren maar dat is vragen om miserie waarschijnlijk. Niet zozeer om de "waarde" maar om het feit dat het gaat terugkeren nadien. Kan weliswaar met een andere koerierdienst zijn want weet niet welke zij gaan gebruiken.

Voor zover ik weet moet ik geen EORI nummer noch een IOSS hebben omdat ik particulier ben.

EDIT: Net eens bij DHL gekeken en daar gelijk meer opties. Daar kan ik meer selecties maken.

-Gift
-Commercial
-Personal (not for resale)
-Sample
-Return for repair
-Return after repair
-Temporary import/export
-En nog nen hoop dat niet voor mij van toepassing zijn.

Heb wel al een douanecode kunnen vinden m.b.t autoonderdelen. Nu nog zien welke optie uit die lijst best bij mijn geval past.

Ik moet precies wel nog een EORI nummer opgeven van de ontvanger.

Alvast bedankt voor de reply.

Laatst bewerkt:
Ik zou die temporary import/export doen.
Die eori moeten zij dan wel hebben, maar als ze veel internationale zendingen doen, zal dat wel.

Maar da's eigenlijk meer voor b2b, minder voor particulieren.

Ik zou die temporary import/export doen.
Die eori moeten zij dan wel hebben, maar als ze veel internationale zendingen doen, zal dat wel.

Maar da's eigenlijk meer voor b2b, minder voor particulieren.

Lijkt idd best aan te leunen bij mijn geval. Dat of die Personal.

Heb vandaag bij een DHL service punt langsgeweest. Vriendelijke dame .. ben op zich niet veel zekerder geworden maar zij gaan wel alles invullen voor mij en moet een doos van DHL zelf zijn etc. Heb ondertussen een Commodity code gevonden die ik moet meesturen specifiek voor mijn onderdeel.

Enige dat tegenvalt is de prijs van DHL hun verzending. €85 voor pakske tot 2Kg. Dan nog verzekering bovenop.

Dus ik vermoed dat ik btw en import/export taksen betaal op het totaalbedrag van de waarde van het item+verzending+verzekering. Tzal nie mals zijn dat maar goed zolang die zooi goed aankomt en terugkomt zal ik al content zijn. Kga dit nota bene 2 keer (verzenden en ontvangen) moeten betalen want kga de ontvanger er niet mee opzadelen want die willen al gratis mij uit de shit helpen en de retourkost op hun nemen dus kan nu ook nie teveel verwachten van die mensen.

Die EORI code ga ik vragen aan de ontvanger. Ist dat ik ze niet nodig heb (particulier) ist nie verloren hé.

Bedankt voor mee te denken alvast.

Terug
Bovenaan