Film Oscars 2021

Ik heb ondertussen alle genomineerden voor Beste Film gezien, op Nomadland na. Voor het grootste deel allemaal goede tot zeer goede films waar geen enkele echt fel uitsteekt. Ik denk dat Minari op dit moment mijn favoriet is, de film die me voorlopig het langst nablijft.

Ik vind Mank ook beter dan de meerderheid hier. Wat me nog meer verbaast dan de lauwe reacties voor die film, is hoeveel lovende woorden en goede kritieken The Trial of the Chicago 7 krijgt. Voor mij met ruime voorsprong de zwakste film van de hoop. Aaron Sorkin kan een stukje schrijven, maar toch even vaak slaat z'n stijl door naar pompeuze hoogdravendheid. Met de "speech" op het eind heb ik toch serieus met mijn ogen moeten rollen. Als regisseur heeft de man ook eigenlijk nog niks laten zien wat een beetje eigen stijl verraadt. En dan zwijg ik nog over die melkmuil van een Eddie Redmayne, de Jelle Cleymans van Hollywood.

The Trial of the Chicago 7 komt er nog minder goed uit als je gaat vergelijken met Mangrove van Steve McQueen, een gelijkaardig recent rechtbankdrama. Een film gemaakt met vuur en passie, precies wat in The Trial ontbreekt. Dit is echt de Green Book van het jaar, op zich geen slechte film maar iets dat een Belangrijk Onderwerp net oppervlakkig genoeg behandelt zodat niemand zich er aan kan storen.
Op The Father na heb ik ze ook allemaal gezien, alsook een heleboel uit de andere categorieen. Voor mij gaan ze van goed tot sterk, met Trial 7 als laatste en Sound of Metal op kop. Maar Mank, Minari, Judas and the Black Messiah en Promising Young Woman waren ook echt top. Nomadland was erg mooi op viuseel vlak en haalt wel een belangrijk thema aan, maar bleef daar nogal aan de oppervlakte zitten. Maar als dat het gemiddelde niveau is van de BP-categorie, dan ben ik alvast blij.

Ik raad zeker ook One Night in Miami aan. Het is duidelijk een praatfilm gebaseerd op een theaterstuk (zie ook Ma Rainey's Black Bottom), maar de de acteerprestaties en de dynamiek tussen de personages zijn wel zeer indrukwekkend.
 
Ah die wit/zwart film is dat? Ik heb die afgezet na 20 min ...
Ik moet wel zeggen dat het voor mij minstens zo lang heeft geduurd om in de film te geraken, en vooral om te kunnen volgen met het ontzettend hoge tempo. Ik kan begrijpen dat je tegen dan nog niet gesetteld bent in een film en hem dan maar stopt met kijken (ik heb zelf films al voor de 20 minute mark afgezet) maar als je ook maar iets van interesse hebt in filmgeschiendenis dan is dit wel echt pure joy en imo de moeite om uit te zien.
 
Holy poop Ik loop blijkbaar achter, ik heb letterlijk 0 films gezien van de nominaties :shy:. Lockdown + kind laat hier niet veel tijd over om (zwaardere) films te zien. Sowieso staat Mank op #1 om te zien. Fincher kan weinig mis doen voor mij.

Fincher verdient een beeldje voor bijna elke film die hij regisseert
Yeah Alien 3 is inderdaad super ondergewaardeerd (I'm only half kidding :unsure:).
 
Welke versie van de film kijk jij het liefst? Ik ga hier beginnen aan een run van de Alien-films en van de eerste twee swso de theatrical cuts, maar voor Alien³ weet ik het echt niet... Ergens wil ik ook voor theatrical gaan, maar tegelijkertijd weet ik ook dat dat een gigantische clusterfuck is. Altijd al moderate fan geweest van de "assembly cut", maar die heeft natuurlijk ook z'n gebreken.
 
Ik moet wel zeggen dat het voor mij minstens zo lang heeft geduurd om in de film te geraken, en vooral om te kunnen volgen met het ontzettend hoge tempo. Ik kan begrijpen dat je tegen dan nog niet gesetteld bent in een film en hem dan maar stopt met kijken (ik heb zelf films al voor de 20 minute mark afgezet) maar als je ook maar iets van interesse hebt in filmgeschiendenis dan is dit wel echt pure joy en imo de moeite om uit te zien.
Het tempo was bij mij vooral het probleem. Ik had soms echt moeite om te kunnen volgen.
Ook ik heb even getwijfeld om hem af te zetten (na +-45min) maar heb het toch volgehouden. Uiteindelijk toch blij dat ik hem heb uitgekeken maar het heeft toch tot het laatste half uur geduurd eer ik weer een beetje mee was met alles.
Veel interesse in filmgeschiedenis! Ik heb ook vooraf (enkele weken geleden) voor het eerst Citizen Kane bekeken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal de film uitkijken. Vooral omdat ik fan ben van goede films. Wat de filmgeschiedenis dan met Mank te maken heeft is mij wel een raadsel eerlijk gezegd 🤔

als je hiervoor ziet dat iemand hem na 45’ wou afzetten, dan moet je je toch afvragen of het wel een goede film is natuurlijk

bij de top-20 aller tijden zullen er weinig dat gevoel gehad hebben
 
Wat de filmgeschiedenis dan met Mank te maken heeft is mij wel een raadsel eerlijk gezegd 🤔
The hell you say?

als je hiervoor ziet dat iemand hem na 45’ wou afzetten, dan moet je je toch afvragen of het wel een goede film is natuurlijk
Tempo goes both ways. Er zijn bvb. een heleboel films die voor velen erg traag vooruit gaan en om die reden niet in de film kunnen geraken, maar dat maakt het geen slechte film voor zij die daar geen probleem mee hebben. Duidelijk voorbeeld is 2001: A Space Odyssey, die voor sommigen aanvoelt als een oefening in traagheid en dus een pure marteling is. Terwijl er ook velen zijn die dat beschouwen als een van de beste films ooit gemaakt.

Hetzelfde kan gelden voor films die razendsnel vooruitgaan. En misschien is Mank daar dan een voorbeeld van?
 
Ik zal de film uitkijken. Vooral omdat ik fan ben van goede films. Wat de filmgeschiedenis dan met Mank te maken heeft is mij wel een raadsel eerlijk gezegd 🤔

als je hiervoor ziet dat iemand hem na 45’ wou afzetten, dan moet je je toch afvragen of het wel een goede film is natuurlijk

bij de top-20 aller tijden zullen er weinig dat gevoel gehad hebben

De meest voor de hand liggende link naar de filmgeschiedenis is het feit dat het uiteraard een gefictionaliseerde totstandkoming is van 'de beste film aller tijden', Citizen Kane. Maar breder gezien is het gewoon een liefdesbrief aan het creatieve proces van het maken van een film in die specifieke periode, in de tijd van de machtige filmstudio's. Fincher heeft de film vol gestoken met referenties naar klassieke Hollywoodfilms van vroeger, enerzijds door de personages die hij opvoert, anderzijds door de manier waarop de film gemaakt is. Ik ben niet meteen een hele grote kenner van die periode, maar toch genoeg om de meeste personages te herkennen.

Op zich zou ik denken dat Mank nog wel voldoende te bieden heeft zonder die achtergrond, maar ik kan me voorstellen dat het wel kan helpen om de film meer te appreciëren.
 
Ik heb het altijd gevaarlijk gevonden om Citizen Kane te omschrijven als de beste film aller tijden, want dat wordt vaak letterlijk genomen en beïnvloedt nogal direct de kijkervaring van mensen die verwachten dat dat plots hun favoriete film gaat worden...
Maar het is wel een van de meest invloedrijke films geweest op vele vlakken, dat valt uiteraard niet tegen te spreken.
 
Klopt, maar het is wel een etiket dat er wat aan blijft hangen. Die lijstjes zijn eerder te bekijken als: welke films moet je als filmliefhebber zeker gezien hebben. Dan kan ik me wel vinden in een hoge plaats op basis van de invloed.
 
Ik heb het altijd gevaarlijk gevonden om Citizen Kane te omschrijven als de beste film aller tijden, want dat wordt vaak letterlijk genomen en beïnvloedt nogal direct de kijkervaring van mensen die verwachten dat dat plots hun favoriete film gaat worden...
Maar het is wel een van de meest invloedrijke films geweest op vele vlakken, dat valt uiteraard niet tegen te spreken.
Wanneer heeft hij die titel van beste film aller tijden eigenlijk gekregen? Ondertussen zijn er al 80 jaar aan films bij en heeft hij zijn titel al lang verloren, maar ik kan mij wel inbeelden dat deze toch een tijd stand gehouden heeft als beste film.
Ik vond het gewoon een goede film, niet meer en niet minder. Net zoals bij 2001 kan je zien waar veel hedendaagse films hun invloeden vandaan komen.
 
Wanneer heeft hij die titel van beste film aller tijden eigenlijk gekregen? Ondertussen zijn er al 80 jaar aan films bij en heeft hij zijn titel al lang verloren, maar ik kan mij wel inbeelden dat deze toch een tijd stand gehouden heeft als beste film.
Ik vond het gewoon een goede film, niet meer en niet minder. Net zoals bij 2001 kan je zien waar veel hedendaagse films hun invloeden vandaan komen.
Er zijn een hoop polls en lijstjes, maar één van de belangrijkere is die van Sight & Sound. Die vragen sinds de jaren '50 elke 10 jaar een internationale groep critici om te stemmen op de beste film. Later zijn ze ook begonnen met een aparte lijst waar bekende of gerespecteerde regisseurs mogen stemmen. Volgend jaar komt er normaal een nieuwe lijst.

Citizen Kane stond 5 decennia op rij op één bij de critici, maar is vorige keer van de eerste plaats gestoten door Vertigo.

Sight & Sound Beste Films 2012

Ook tof dat je kan zien wat de individuele lijstjes zijn van de regisseurs.
 
Wanneer heeft hij die titel van beste film aller tijden eigenlijk gekregen? Ondertussen zijn er al 80 jaar aan films bij en heeft hij zijn titel al lang verloren, maar ik kan mij wel inbeelden dat deze toch een tijd stand gehouden heeft als beste film.
Ik vond het gewoon een goede film, niet meer en niet minder. Net zoals bij 2001 kan je zien waar veel hedendaagse films hun invloeden vandaan komen.
Film was goed onthaald door de critics destijds, en had meteen een impact op de look van films uit die periode door zijn technische vooruitgangen. Maar commercieel kende hij geen gigantisch succes. Het is na WOII toen André Bazin en later ook de Cahiers du cinéma erover schreven, dat de reputatie van de film weer begon te stijgen en de film terug bewonderd werd door velen.
Blijkbaar werd er tijdens de wereldtentoonstelling in Brussel in 1958 een poll gedaan door honderden critici en toen al belandde de film in de top 10.
 
Welke versie van de film kijk jij het liefst? Ik ga hier beginnen aan een run van de Alien-films en van de eerste twee swso de theatrical cuts, maar voor Alien³ weet ik het echt niet... Ergens wil ik ook voor theatrical gaan, maar tegelijkertijd weet ik ook dat dat een gigantische clusterfuck is. Altijd al moderate fan geweest van de "assembly cut", maar die heeft natuurlijk ook z'n gebreken.
Both are fine imo. Assembly is wat te lang, maar uiteindelijk de betere (en depressievere) versie. Theatrical is strakker, maar nogal rommelig. Uiteindelijk zou ik de assembly nemen, omdat dat toch korter bij Fincher's visie ligt (ondanks dat hij er niks mee te maken wou hebben).
 
Welke versie van de film kijk jij het liefst? Ik ga hier beginnen aan een run van de Alien-films en van de eerste twee swso de theatrical cuts, maar voor Alien³ weet ik het echt niet... Ergens wil ik ook voor theatrical gaan, maar tegelijkertijd weet ik ook dat dat een gigantische clusterfuck is. Altijd al moderate fan geweest van de "assembly cut", maar die heeft natuurlijk ook z'n gebreken.
De assembly...zonder enige twijfel. De theatrical is gewoon veel te rommelig, veel te veel verminkt door de studio om een boeiende film te zijn. De assembly cut is verre van perfect, maar het is tenminste coherent. Van hele zij-plots die gewoon meer aan het geheel toevoegen tot de opoffering van Ripley die veel meer waarde heeft....de assembly is de enige way to go met Alien 3.

Ik ben met de dochter door de Aliens aan het gaan nu, onder het mom van goede opvoeding. Alien vond ze geweldig, Aliens een tikje over the top, maar dikke fun en Alien 3 gedateerd, te lang en te somber. Op naar Resurrection😅
 
Laatst bewerkt:
Ik ben met de dochter door de Aliens aan het gaan nu, onder het mom van goede opvoeding. Alien vond ze geweldig, Aliens een tikje over the top, maar dikke fun en Alien 3 gedateerd, te lang en te somber. Op naar Resurrection😅
Denk dat dat het probleem is dat men vooral heeft met die film: dat nihilistisch sfeertje, er is constant een gevoel van "impending doom" .... you won't have a jolly good time.
Persoonlijk vond ik het nog een waardige afsluiter van de trilogie. En neen, daarna zijn geen Alien films meer gemaakt.... ;)
 
Terug
Bovenaan