Film Oscars 2021

Nee, wel al twee nominaties voor..ik denk...Social Network en Benjamin Button.

...Eigenlijk had die moeten winnen voor Zodiac.
Ja had het ook opgezocht, wel een Golden Globe voor The Social Network wat ook meer dan verdiend was.
Denk dat geen enkele regisseur zoveel invloed gehad heeft de laatste 20 jaar. Se7en was al zo strak geregisseerd als Gwyneth haar poep en die is alleen maar beter geworden. (Fincher's regie, niet Gwyneth haar poep :) )
 
Fincher had idd moeten winnen voor Zodiac, maar voor The Social Network zou het ook zeker verdiend geweest zijn. Dat jaar heeft hij verloren van... Tom Hooper voor The King's Speech. Hemeltje.

Nog eentje: Paul Thomas Anderson heeft ook nog nooit gewonnen, twee nominaties voorlopig. The Master was niet eens genomineerd voor beste film toen Argo won.
 
Nolan & Wes Anderson hebben ook nog nooit gewonnen. Naar Hollywood standards toch ook vreemd.
Hitchcock, Kubrick, Sidney Lumet, Ridley Scott, Paul Thomas Anderson, David Lynch, Spike Lee, Sergio Leone, Quentin Tarantino

Allemaal legendarische filmmakers die nooit best director gewonnen hebben op de academy awards.
 
bwa, Nolan hoor niet in dat lijstje, wat mij betreft
goeie originele blockbusters, maar qua eigen visuele stijl toch een pak minder dan die andere drie (Fincher, PTA en Anderson)
 
bwa, Nolan hoor niet in dat lijstje, wat mij betreft
goeie originele blockbusters, maar qua eigen visuele stijl toch een pak minder dan die andere drie (Fincher, PTA en Anderson)
Ik vind Nolan mss niet zo hard de messias van de moderne blockbuster zoals velen hem noemen, maar hij heeft toch duidelijk een stijl? Alleen al zijn drang om blockbusters te maken die een zekere intelligentie hebben, de focus om zoveel mogelijk in camera te doen en het bombast dat er vaak achter zit. Bij een film als Dunkirk of Inception zie je echt goed dat er een filmmaker met enorme skills en bagage achter de schermen de touwtjes in handen heeft.

Al blijf ik hopen dat Nolan voor zijn nieuw project eens gas terug neemt, de storm und drang terug schroeft en iets maakt zoals Insomnia of The Prestige. Tegelijk zou ik echter ook eens willen zien wat er gebeurt wanneer hij echt een full on epos zoals een western of traditionele WW2 film of zelfs een Bond film ( Tenet was gewoon een Spy movie al)

Het ding met Nolan is dat niet alles even goed doel raakt, maar het resultaat is wel altijd boeiend. Dat kun je niet zo gek veel filmmakers geven tegenwoordig.
 
Als het over Fincher's regie gaat, dit bekijk ik om de zoveel tijd nog wel eens :


Prachtig kanaal trouwens ook, érg spijtig dat die ermee gestopt is.
 
Als het over Fincher's regie gaat, dit bekijk ik om de zoveel tijd nog wel eens :


Prachtig kanaal trouwens ook, érg spijtig dat die ermee gestopt is.
als we het dan toch over goeie filmkanalen op Youtube hebben, dan kan ik ten zeerste dat van Patrick H Willems aanraden (zijn grappig bedoelde spielereien moet je er wel bij nemen, als je vaak kijkt leer je ze te apprecieren)

Hij maakte deze over visuele de stijl van Nolan:
 
De lijst met regisseurs die een oscar verdiende en er geen wonnen is een erg lange.

Fincher verdient een beeldje voor bijna elke film die hij regisseert, maar ik heb niet veel van de competitie gezien in die categorie, Drunk is uiteraard een heel goede film, maar nu niet bepaald Oscarmateriaal qua regie.


Net Trial of the Chicago 7 gezien. Heel aangenaam en te begrijpen dat hij tussen de nominaties zat. Maar waarom de cinematografie genomineerd werd, is mij een mysterie.
 
Ik moet zeggen dat ik zeer blij ben met de nominatie voor 'sound of metal'. Ik vond die enorm sterk.
 
als we het dan toch over goeie filmkanalen op Youtube hebben, dan kan ik ten zeerste dat van Patrick H Willems aanraden (zijn grappig bedoelde spielereien moet je er wel bij nemen, als je vaak kijkt leer je ze te apprecieren)

Hij maakte deze over visuele de stijl van Nolan:
In vergelijking is "Every Frame a Painting" van Tony Zhou wel véél diepgaander en kwalitatiever. Heb de indruk dat die Patrick Willems veel films bekijkt en analyseert maar zelf geen enkele ervaring heeft met filmmaking.
Serieus, bekijk die reeks eens van Every Frame a Painting, da's echt geniaal en verrassend.

Willems geeft Nolan trouwens geen echt al te goeie beurt vind ik. Pas op, ik bekijk élke Nolan film in de cinema want ik hou van zijn films maar qua regie is dat toch geen award categorie.
 
Ik moet zeggen dat ik zeer blij ben met de nominatie voor 'sound of metal'. Ik vond die enorm sterk.
Ja, ik had niet zien en aankomen want het gebeurt zelden dat ‘kleine’ films als deze bij de grote categorieën zitten.

Eerste BP nominee met scènes opgenomen in Antwerpen? Ik kan fout zijn maar dacht de Leien, het Stadspark en die kerktoren van het Jezuïeten college te hebben gespot.
 
Ja, ik had niet zien en aankomen want het gebeurt zelden dat ‘kleine’ films als deze bij de grote categorieën zitten.

Eerste BP nominee met scènes opgenomen in Antwerpen? Ik kan fout zijn maar dacht de Leien, het Stadspark en die kerktoren van het Jezuïeten college te hebben gespot.
Klopt, en dat herenhuis van haar vader ligt ergens achter het AZ Monica.
 
In vergelijking is "Every Frame a Painting" van Tony Zhou wel véél diepgaander en kwalitatiever. Heb de indruk dat die Patrick Willems veel films bekijkt en analyseert maar zelf geen enkele ervaring heeft met filmmaking.
Serieus, bekijk die reeks eens van Every Frame a Painting, da's echt geniaal en verrassend.

Willems geeft Nolan trouwens geen echt al te goeie beurt vind ik. Pas op, ik bekijk élke Nolan film in de cinema want ik hou van zijn films maar qua regie is dat toch geen award categorie.
klopt wel, Willems is minder diepgaand. Maar wel altijd interessant/leuk om naar te kijken
in tegenstelling tot Utred kan ik zijn onnozeliteiten wel pruimen
(denk dat jullie iets meer filmkennis/achtergrond hebben dan ik, vandaar)
 
Ik heb ondertussen alle genomineerden voor Beste Film gezien, op Nomadland na. Voor het grootste deel allemaal goede tot zeer goede films waar geen enkele echt fel uitsteekt. Ik denk dat Minari op dit moment mijn favoriet is, de film die me voorlopig het langst nablijft.

Ik vind Mank ook beter dan de meerderheid hier. Wat me nog meer verbaast dan de lauwe reacties voor die film, is hoeveel lovende woorden en goede kritieken The Trial of the Chicago 7 krijgt. Voor mij met ruime voorsprong de zwakste film van de hoop. Aaron Sorkin kan een stukje schrijven, maar toch even vaak slaat z'n stijl door naar pompeuze hoogdravendheid. Met de "speech" op het eind heb ik toch serieus met mijn ogen moeten rollen. Als regisseur heeft de man ook eigenlijk nog niks laten zien wat een beetje eigen stijl verraadt. En dan zwijg ik nog over die melkmuil van een Eddie Redmayne, de Jelle Cleymans van Hollywood.

The Trial of the Chicago 7 komt er nog minder goed uit als je gaat vergelijken met Mangrove van Steve McQueen, een gelijkaardig recent rechtbankdrama. Een film gemaakt met vuur en passie, precies wat in The Trial ontbreekt. Dit is echt de Green Book van het jaar, op zich geen slechte film maar iets dat een Belangrijk Onderwerp net oppervlakkig genoeg behandelt zodat niemand zich er aan kan storen.
 
Ik heb de helft van de genomineerden gezien en voorlopig is Nomadland mijn favoriet. Ben wel benieuwd naar Sound of Metal eigenlijk en Chicago 7 kijk ik een beetje tegen op omdat het hoofdzakelijk een rechtbank film is.
 
Jammer dat "A Sun" het niet heeft gehaald op de lijst voor beste buitenlandse film (Taiwan).

1 van de betere films die Netflix heeft uitgebracht.
 
Terug
Bovenaan