Hij zegt letterlijk dat ze concrete momenten kon benoemen dat ze zaken aangehaald heeft.. Lijkt me dan toch ook wel iets meer dan 'onduidelijke signalen' ?
Wat voor de ene duidelijk en concreet is, is dat niet perse voor de andere. Als Voidski zegt vaag te herinneren dat hij toen met meerdere dingen tegelijk bezig was, dan had zijn vrouw zijn aandacht beter moeten trekken. Je kan toch gerust even vragen 'stop met waar je mee bezig bent, ik wil even x uitklaren'.
Zo heb ik ook al discussies gehad met mijn vrouw hoor, dat ik met iets bezig ben en zij begint ondertussen tegen mij te praten en me achteraf verwijt dat ik niet aandachtig genoeg was. Ja hallo, ik ga niet elke keer alles direct laten vallen als je iets tegen mij zegt want dat gebeurt 300x per dag en 9/10 is hetgeen ze zegt iets onbelangrijks als 'het is koud vandaag hé' en dan kan ik gerust antwoorden zonder mijn bezigheid te stoppen. Als ze dan wel eens iets belangrijks zegt, ja dan heb ik niet altijd meteen door dat het écht belangrijk is voor haar en dat ik best even 100% luister.
Ik ken de concrete situatie natuurlijk niet, maar als er sprake is van 'signalen missen' - sorry maar als man die waarschijnlijk dikwijls kleine signalen mist: wees verdomme eens duidelijk dan. Het is toch algemeen bekend dat mannen dikwijls signalen van vrouwen niet detecteren? Dat kan frustrerend zijn voor de vrouw, dat begrijp ik best. Maar als die frustratie tot zo'n hoog niveau oploopt dat je de relatie breekt, had je toch al veel eerder duidelijk kunnen zeggen 'kom, we gaan NU samen aan tafel zitten want ik zit met iets dat me frustreert en zo kan het niet verder'.
Als zulk gesprek wel plaatsvond maar de andere partij luistert nog steeds niet, ja dan is het hopeloos.
Het is nu ook niet de bedoeling om de madam zwart te maken. Zij zal effectief wel denken dat ze alle moeite gedaan had om haar probleem duidelijk te maken en dat er niet geluisterd werd.
Maarja, om het met een eeuwenoud cliché te zeggen: praat erover. Het is een cliché voor een reden.
Edit: En praten betekent: elkaars taal proberen spreken. De signalentaal die de ene gebruikt is anders dan die van de andere, dus als je merkt dat jouw signalen niet ontvangen / begrepen * worden, gebruik dan een andere manier van praten. Zoals duidelijke woorden op een moment dat je 100% zeker bent dat de andere 100% aandachtig is.
* ga er ook steeds vanuit dat de andere jouw signalen gewoon niet opvangt. Als je begint te denken dat hij ze wel begrijpt maar gewoon negeert, dan is dat het begin van het einde.