Hier een hele lange tijd meegelezen en de recente verhalen hier voelen allemaal vrij herkenbaar. Nu wil ik het toch ook eens allemaal neerschrijven.
Ik was 16 jaar samen met mijn partner, 3 kids (2,4 en 7 op moment van scheiding)
Naar mijn gevoel had ik de perfecte relatie. Wij hadden geen ruzie, spendeerden veel tijd samen (zowel als ouders en als partners)
Mijn partner was thuisblijfouder en ik werkte (bijna) voltijds van thuis uit. Dit zorgde ervoor dat we zo goed als stressvrij konden leven. We hadden nog wat verbouwplannen en waren daar volop voor aan het sparen. Ik had in Maart-April 2024 al eens aangegeven aan mijn partner dat de verhouding te ver zoek was. Ik werkte voltijds, maakte de kids klaar in de ochtend, bracht ze naar school, zorgde voor eten `s middags en avonds, haalde de kids van school, deed de tuin en stofzuigde/dweilde. Mijn ex zat toen vaak tot de middag in haar pyjama op haar GSM bezig, terwijl ze op de jongste oplette. Ze kreeg dan ook nog zin om terug te gaan studeren dus dat hadden we ook opgestart.
Net voor de aanvang van de verbouwing ben ik me neerslachtiger beginnen voelen en in een depressie gesukkeld. Teveel hooi op mijn vork, te weinig rust. Begonnen met psychologe en antidepressiva. Tegelijkertijd opperde mijn ex om de relatie open te gooien. We zijn beide al samen sinds einde middelbaar en ze was ‘nieuwsgierig’. Ze had het nodig om gelukkig te zijn (en uiteindelijk wil je het geluk van je partner niet ontzeggen, toch?). Regels werden afgesproken.
Wat volgde waren maanden van liegen, gaslighting, manipuleren, … Voorbeelden zoals, berichten verwijderen en zeggen dat het aan mijn anti-depressiva lag dat ik dingen inbeelde etc. Op ons etentje voor onze 16 jaar samen te vieren kreeg ze plots een berichtje van één van haar, euh, connecties, dat zijn hond zijn medicatie volledig had opgegeten. Mijn ex heeft mij toen thuis afgezet en is naar hem gereden. Ik heb letterlijk gesmeekt om dat niet te doen maar helaas mocht dat niet baten. We kregen vaker ruzie over hem, discussies, …
Ze stelde voor om aan birdnesting te doen. Fancy woord maar kwam er dan wel op neer dat ik 2 huizen moest betalen. Ons huis, dat afbetaald moest worden en een huurhuis waar wij zouden switchen. Aangezien ik toen al eventjes thuis zat en we een grote verbouwing hadden gedaan kon ik dat gewoon niet financieel dragen. Ook de gedachte om telkens te moeten geconfronteerd worden met rommel, ondergoed, … in de andere woning leek me niet ideaal.
Ik ben eind 2024 er achter gekomen dat ze vaker naar hem ging dan dat ze zei… Avondje uit met vriendinnen? Daarvoor ging ze eerst uitgebreid douchen, scheren, andere lingerie, … Wandelen in het bos? Was met hem, … Ik ben er dan eens naartoe gereden en meneer stond mij op te wachten, achter de deur, met een dumbell boven zijn hoofd, klaar om te slaan. Ik heb hem toen ontwapend en schreeuwend, huilend naar huis gegaan. Achteraf zegt mijn ex hiervan dat ze zeker nog geen affaire had met hem, maar op het moment dat ik hem een slag had gegeven ze inzag hoe graag ze hem zag en zijn ze een relatie begonnen.
Reden voor de scheiding? Wisselde elke keer en die kon ik ook telkens weerleggen.
- ‘Je was er niet voor mij 14 jaar geleden toen IK slecht in mijn vel zat’ - Schat, ik was toen net mijn vader verloren en kon toen echt niet elke dag naar jou komen
- ‘Je hebt 6 jaar geleden de oudste nooit naar de creche gedaan’ - Schat, we hadden toen maar 1 auto, ik werkte thuis en jij in Gent en de creche was op jouw baan…
- ‘Je bent een carrière man’ - Schat, ik ben elke dag thuis werk van 8-5, kook 2 keer, ga mee op school uitstappen, … Dit is echt niet de definitie van een carriereman
- ‘Je hebt me een slet genoemd toen ik die berichten had verwijderd’ - Ok, schelden is niet ok, maar snap je niet vanwaar het komt?
- …
Uiteindelijk is haar schuldbesef 0. Alle fouten zijn door mij gemaakt volgens haar, terwijl dit gewoon reactive abuse was..
Ze is uiteindelijk in feb 2025 uit de woning vertrokken. Tegen iedereen zegt ze dat ik haar uit huis heb gezet, wat mss technisch wel klopt (We zaten aan tafel, ik vroeg haar als er een optie was dat ze dit nog een kans gaf, ze zei nee en toen zei ik ‘Dan heb ik liever dat je iets anders zoekt en vertrekt), maar niet eerlijk aanvoelt.
Sinds feb is het spelletje van haar kant uit met aantrekken en afstoten begonnen.. Ze kan poeslief zijn, hoop geven om die daarna weer helemaal af te pakken. Zo heeft zich 2 maand terug het volgende afgespeeld
- Ze belt me op maandag, dat ze het gaat gedaan maken met die gast. Uiteindelijk bellen we 4 uur lang
- Ze belt me dinsdag, dat ze naar die gast gaat gaan en deelt haar locatie.
- Ze belt woensdag met haar ma, dat ze inziet wat ik allemaal deed en ze mij nog graag zag
- Ze komt donderdag langs, en is weer volledig gedraaid qua gedachtegang. Ik geef haar nog een brief mee, die ik op voorhand had geschreven om zeker alles te kunnen zeggen wat ik wou.
- Vrijdag, deelt ze die brief instantly met die gast, en ze zijn terug samen…
En nu? Nu zijn we 80+ psycholoog/huisarts/MCT sessies verder, leven gaat met ups en downs en de EOT is 2 weken terug eindelijk getekend geraakt. De gedeelde omgeving zegt dat het met haar slechter en slechter gaat en met mij beter en beter. Soms voelt het wel zo dat het beter gaat, soms ook niet. Je blijft inderdaad ergens wel hoop houden, al besef ik maar al te goed dat de situatie toxisch was, naar het narcistische toe. Mijn depressieve gedachten zijn ‘verbeterd’ de moment dat zij verhuisd is. Alsof mijn lichaam al aanvoelde wat ik zelf nog niet wist.
We zitten nu in co ouderschap. Ik kan het huis houden. Maar het is toch verdomd lastig om je kinderen te moeten missen de helft van de tijd, door een scheiding waarbij, naar mijn gevoel, ik meer reden had om die te pushen dan zij. Voelt allemaal zo oneerlijk en frustrerend aan.
En nu, nu heeft ze plotseling overal gedeblokkeerd en stuurde ze ’hoe is het met jou nog?’. Mijn hart schreeuwt om het allemaal eruit te gooien. Maar ze heeft mijn vertrouwen al zo vaak geschonden dat ik dan maar gereageerd heb met ‘Hier alles ok’. Niets teruggevraagd. Koud, objectief antwoord. En toch kreeg ik hier ergens weer een klein beetje hoop door… Gaat dat ooit weg? Wanneer gaat mijn gevoel mijn verstand volgen?