Opnieuw op eigen benen na een lange relatie

Moeilijke situatie om als buitenstaander zonder alle feiten te weten over te gaan beslissen. Hebben jullie al een keer relatietherapie overwogen?
Nee, dat begrijp ik.
We hebben een poging tot relatietherapie gedaan, maar is eigenlijk vrij snel stopgezet. Hij vond dat hij er niets aan had, terwijl ik vond dat hij zich niet echt engageerde. Zo heeft hij geen enkele van haar voorstellen om beter te communiceren toegepast.

Nee, dat begrijp ik.
We hebben een poging tot relatietherapie gedaan, maar is eigenlijk vrij snel stopgezet. Hij vond dat hij er niets aan had, terwijl ik vond dat hij zich niet echt engageerde. Zo heeft hij geen enkele van haar voorstellen om beter te communiceren toegepast.
Ik heb in een gelijkaardige situatie gezeten: Lang twijfelen van moet ik hier nu nog energie in steken, moesten er geen kinderen zijn was ik allang weg enzoverder. Anderhalf jaar relatietherapie gedaan en ik heb regelmatig ter sprake gebracht dat ik engagement miste van haar kant. Uiteindelijk in oktober toch de knoop doorgehakt en uit elkaar gegaan. Achteraf bekeken zou ik kunnen zeggen dat we sneller uit elkaar hadden kunnen gaan maar langs de andere kant is dat misschien gewoon de tijd die ik (& zij?) nodig had om dat proces te doorlopen.

Nu, rationeel gezien en uit mijn eigen ervaring sprekend: Als het enige wat u tegenhoudt om uit elkaar te gaan de praktische en financiële beslommeringen zijn dan ga je beter uit elkaar.

Laatst bewerkt:
@Rana0306 Ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is, wanneer het nu echt 'genoeg' is. Als jullie alletwee hetzelfde gevoel hebben en daadwerkelijk al vaak hebben geprobeerd om het op te lossen via gesprekken tussen jullie en via een therapeut en er komt nog steeds niks van verbetering en het sleept al langer dan een jaar aan, dan is het misschien tijd om je conclusies te trekken vind ik, maar echt een objectieve 'correcte' oplossing is er in zulke gevallen niet.

Als je echt zeker bent dat je het niet gaat halen als koppel en dat dat dit geen dip is waar je je eventueel nog kan doorspartelen (en waar je je wilt doorspartelen) dan moet je het voor de kinderen zeker niet doen. Er zijn maar heel weinig ouders die 'de schijn' hoog kunnen houden wanneer ze enkel samen blijven voor de kinderen en zelfs als je dat kan, kan dat tot vervelende situaties leiden, want wat als de ander plots iemand op het oog heeft, bijvoorbeeld?

Als je dan nog vaak ruzie maakt terwijl je 'samen blijft voor de kinderen' (wat dus in de meeste gevallen uiteindelijk is waar het op uitdraait bij koppels die enkel samen blijven voor de kinderen) is het al helemaal een slecht idee: hoe goed je ook denkt dat je het verbergt, die gaan dat toch merken of af en toe eens een ruzie horen wanneer ze in hun bed liggen of weet ik veel. Ik weet wel niet hoe oud jullie kinderen zijn: leeftijd speelt daar natuurlijk ook een rol in.

Dat het vuur dooft na enkele jaren is normaal, maar als je enkel samen blijft voor de kinderen en omwille van andere zaken die eigenlijk niets met jullie relatie te maken hebben dan is het, in mijn ervaring, beter om toch jullie eigen weg te gaan. Zeker als dit al meer dan een jaar aansleept en je met twee hetzelfde gevoel hebt.

Uit elkaar gaan mét kinderen is toch heel wat anders dan uit elkaar gaan zonder kinderen. Dan begrijp ik dat het wat langer duurt voor je die knoop doorhakt en toch hoopt dat het gaat beteren. Je kan op den duur huisgenoten worden die toevallig een kind hebben, maar dat lijkt me ook geen houdbare situatie. Ik denk dat er weinig scenario's zijn waarin de liefde uitdooft en je als twee vrienden blijft samenwonen om een kind op te voeden. Je kan die knoop wel doorhakken en nog even blijven samenwonen om elkaar de kans te geven om iets anders te kopen of uren, maar dat gaat ook alleen maar op voorwaarde dat je op dezelfde golflengte zit.

Aan degene die zelf besloten hebben om de relatie te beëindigen: wat was voor jullie dé reden om de knoop door te hakken? Ik zit al zeker een jaar in dubio. Mijn verstand zegt dat de relatie stoppen de beste beslissing is. Zou ik zo'n relatie waar ik nu inzit willen voor mijn kinderen? Nee. Zouden we nog samen zijn als we geen kinderen hebben? Nee. Maar de drempel om effectief te beslissen is enorm hoog.
Het gevoel is trouwens wederzijds. Hij heeft zelf al meerdere keren aangegeven dat hij het niet meer ziet zitten.

Op een paar zeer belangrijke vragen heb je juist zelf een antwoord gegeven.
Stel jezelf nu de vraag of je binnen 5 jaar nog steeds zo wilt leven en dan denk ik wel dat het nog duidelijker zal worden.
Dat is wat ik mezelf afvroeg toen met mijn ex en het antwoord was een dikke vette nee maar wij hadden wel geen kinderen dus achteraf gezien wel lekker gemakkelijk zo.
Geen idee of ik nu dezelfde weg zou opgaan moest het verkeerd lopen met mijn man. Moeilijke situatie.
Wens je veel kracht en wijsheid toe.:hug:

Op een paar zeer belangrijke vragen heb je juist zelf een antwoord gegeven.
Stel jezelf nu de vraag of je binnen 5 jaar nog steeds zo wilt leven en dan denk ik wel dat het nog duidelijker zal worden.
Dat is wat ik mezelf afvroeg toen met mijn ex en het antwoord was een dikke vette nee maar wij hadden wel geen kinderen dus achteraf gezien wel lekker gemakkelijk zo.
Geen idee of ik nu dezelfde weg zou opgaan moest het verkeerd lopen met mijn man. Moeilijke situatie.
Wens je veel kracht en wijsheid toe.:hug:
Drempel blijft wel hoog hé. Ik zou het ook even niet weten: wat met het huis, wat met onze dochter, wat met de financiële situatie, waar te wonen, ...

Mijn psycholoog bleef zeggen: "Zolang je twijfelt, niet weggaan". En ze had gelijk.
Er waren 2 incidenten tussen mijn ex en ik op 2 dagen tijd waarop mijn dochter sterk reageerde en dat was de druppel voor mij. Geen twijfel meer.
Had ik daarvoor de stap willen zetten, was het me nooit gelukt om door te zetten want het vraagt enorm veel wilskracht om alles wat je samen hebt opgebouwd de rug toe te keren aan de ene kant maar vooral om te blijven doorzetten als je voor alles alleen staat.
In tegenstelling tot bij jullie was het hier wel een eenzijdig besluit.

Drempel blijft wel hoog hé. Ik zou het ook even niet weten: wat met het huis, wat met onze dochter, wat met de financiële situatie, waar te wonen, ...
Voor sommige mensen is dat blijkbaar toch allemaal heel makkelijk. Toch in mijn dichte omgeving.

- Partner jaren bedrogen en komt erachter, huis wordt overgekocht door de partner en de kinderen blijven 99% daar. Meneer kan de kinderen maar 1 dagje om de twee weken hebben door werk.
- In realiteit: Meneer gaat elk weekend feesten, houdt er wat FWB op na en heeft de kinderen 1 keer om de twee weken. Vrijheid blijheid.

Niet dat het mijn modus operandi zou zijn, maar als je daar gelukkig van wordt om je kinderen zo te verwaarlozen, dan moet je dat maar doen. Ooit kokmt dat wel als een boomrang terug.

Het is dus bij zo'n scheiding ook nog eens opletten dat je een goede verdeling hebt. Er zijn sowieso altijd verliezers.

Bij mij zou het ook een eenzijdig besluit zijn. Madam wil nog proberen. Hier gaat het af en toe beter, maar dan voel ik me terug minder.

Als ouders gaat alles goed. Tis het partner gedeelte. In 2021 wel een affaire gehad. En denk dat er ondertussen bij mij teveel gebeurd is om verder te kunnen doen.

Hoe kun je iemand waar je gevoelens voor hebt uit je hoofd krijgen? Bijna een jaar verder en ik mis de andere nog altijd zo 😐

Bedankt voor de feedback iedereen.
Vroeger hadden wij veel ruzies, nu zijn we naast elkaar beginnen leven. De kinderen zijn 3 en 6, dus nog vrij klein.
Ergens was het nodig om emotioneel afstand te nemen, want daardoor zijn de ruzie sterk afgenomen. Nu doet ieder zijn ding en focust op zichzelf. De vraag is hoelang je zo kan verder leven.

Bij mij waren er geen kinderen en we hebben toch ook nog 2 jaar geprobeerd het een kans te geven. Maar het lukte niet meer. Als het op is, dan is het op he.
Als er geen communicatie is dan kan het beter stoppen, ook al zijn er kinderen. Die zijn niet dom he. Het is ook niet leuk om op te groeien in een gezin waar de ouders elkaar enkel maar verdragen.

Vroeger hadden wij veel ruzies, nu zijn we naast elkaar beginnen leven. De kinderen zijn 3 en 6, dus nog vrij klein.
Ergens was het nodig om emotioneel afstand te nemen, want daardoor zijn de ruzie sterk afgenomen. Nu doet ieder zijn ding en focust op zichzelf. De vraag is hoelang je zo kan verder leven.
Als ik het zo lees, leven jullie nu al apart en doen jullie je eigen ding en hebben hier vrede mee genomen. Dan is het beter om ermee te stoppen, ook voor de kinderen. In zo'n gezin wil je niet opgroeien.

Daar is idd geen eenduidig antwoord op want is denk ik voor iedereen anders. Ik zou het niet kunnen en toen het bij ons “op” bleek, ook niet willen proberen. Anderzijds ken ik ook mensen die al jaren zo naast elkaar leven met/voor hun kinderen.

De vraag is ook wat voor impact dit heeft op de kinderen, vind ik. Ouders gaan er heel vaak van uit dat kinderen dat soort dingen niet merken 'want het zijn maar kinderen' maar als er van die afstandelijke vibes in huis hangen dan merken die dat onbewust ook wel op, en zelfs al doen ze dat niet dan wil je toch ook niet dat je kinderen opgroeien met het idee dat zoiets is wat een relatie zou moeten zijn. Dat kan op latere leeftijd wel een impact hebben.

Enfin, ik kan hier geen oordeel vellen over jullie situatie want ik baseer me enkel op twee berichten, maar onderschat echt niet wat voor impact zulke zaken kunnen hebben op kinderen. Vanzelfsprekend heeft een scheiding ook een enorme impact op de kroost, maar dat is dan, algemeen gezien, meer een 'door de zure appel heen bijten' ervaring. Een soortement koude oorlog die jaren duurt (en die vaak toch nog eindigt in een scheiding) kan ook wel echt een enorme invloed hebben op de ontwikkeling van kinderen.

Enfin, ik ben om een hele hoop redenen echt geen fan van 'samenblijven omwille van de kinderen' in de meeste gevallen, want zoals ik al zei kunnen de overgrote meerderheid van de ouders dat echt niet goed genoeg verbergen. Een stukgelopen situatie is sowieso altijd rot wanneer er kinderen bij betrokken zijn natuurlijk. Veel sterkte.

Ik zit al jaren op het forum maar post dit even via een dubbelaccount (toegestaan door mods) om m'n anonimiteit toch wat meer te bewaren.. I

Ik ben dus op een punt aanbeland dat ik wellicht de meest drastische en moeilijke beslissing genomen heb in mijn leven. Ik ga proberen er geen té lange wall of text van te maken, maar wou het dus toch eens even kwijt hier, zeker omdat er komende weken/maanden wellicht nog wel de nodige zaken ga tegenkomen waarover raad en tips welkom kunnen zijn.

Mijn situatie: meer dan tien jaar samen met vriendin (niet getrouwd), een eigen huis met alles er op en er aan, een zoontje (kleuter) en later dit jaar nog een tweede kindje op komst. Klinkt dus als alles wat ge nodig hebt om een gelukkig leven te leiden, maar ik ben gewoon gaandeweg tot het besef gekomen dat het dat niet is. Ik ben de afgelopen jaren alsmaar meer gaan beseffen ik niet gelukkig genoeg ben. Het heeft denk ik heel lang geduurd tot ik écht besefte ik niet gelukkig was, maar sinds ruim een jaar geleden besefte ik wel dat ik mij echt wel “op” voel in mijn relatie.

Het vuur en passie in onze relatie was eigenlijk al heel lang uitgedoofd, zowel fysiek als in het algemeen leven we al jaren vooral als levenspartners + ouders voor ons zoontje langs elkaar maar niet als koppel. Dat op zich is echter niet het probleem want dat zijn dingen waar ge mits therapie enz nog aan kunt werken. Het probleem is vooral dat mijn vriendin heel dominant is en heel veel negativiteit in zich heeft, terwijl ik eerder introvert en teruggetrokken ben, niet vlug over m’n emoties praat, niet altijd even goed voor mezelf durf opkomen, … Dat heeft er voor gezorgd dat ik eigenlijk al die jaren haar emotioneel gezien over me heen heb laten walsen. Dat uit zich enerzijds in constant (dagelijks meerdere keren) zitten grommelen op mij over de meest banale dingen, me vaak echt wel afkraken in wat ik doe (ik ben nu niet de meest handige persoon, maar zulk gedrag maakt me alleen maar nog onzekerder en bijgevolg onhandiger), zeer impulsieve dingen doen (bv bij een vorige job ooit naar m’n werk gebeld en m’n baas de huid vol gescholden omdat ze niet akkoord ging met men werkroosters), en ook negativiteit uitstralen in het algemeen, op de meest random momenten kan ze uitvliegen over stomme dingen, zelfs al is dat op "leuke momenten".

Dat heeft er voor gezorgd dat ik eigenlijk constant leef op een soort van conflictontwijkende manier. Alles wat ik doe of zeg, deed ik altijd met in het achterhoofd “oei, wat zou ze daar van zeggen, oei hopelijk gaat ze niet grommelen”. Ik leef vaak dan soort op een soort van "eilandje" voor mezelf. 's Avonds in de zetel wat tv kijken en op gsm zitten, mezelf afsluitend van haar en blij ik gewoon rust aan m'n hoofd heb. Uiteraard is het geen zwartwit verhaal en uiteraard heb ik ook zeker en vast m’n negatieve kanten, en een van die punten is uiteraard dat ik te weinig gepraat heb, al durfde ik dat ook moeilijk door de manier waarop ze me soort van emotioneel gevangen hield. En behalve dat gedrag, waren er heus ook wel vele mooie momenten. Zeker de laatste jaren heeft ons zoontje voor veel positiviteit gezorgd.
Ik merk echter dat ik vroeger die positieve dingen gebruikte om het negatieve te vergeten en negeren, maar dat die balans in de loop der jaren alsmaar meer in de andere richting is overgegaan en elk positief gevoel weer zeer vlug werd weggeveegd door de negatieve dingen.

Ruim een jaar geleden ben ik dan tot het besef gekomen dat ik het gewoonweg niet meer kon, ik voelde aan dat ik volledig op was en niet de persoon kon zijn die ik zou moéten zijn. Ik voelde totaal geen liefde meer voor haar, het enige waar ik me nog aan optrek was m’n zoontje maar ik merkte echt dat als zij er niet meer zou zijn, ik haar echt niet zou missen als partner of persoon in m’n leven. Eind vorige zomer dan liet ik haar weten ik gewoonweg op was, ik niet meer verder kon en eigenlijk gewoon van haar weg wou. Haar eerste reactie was vooral meer een kwestie van ongeloof en doen alsof ik het niet zei, totdat ik die week bepaald moment opnieuw volledig brak en al huilend als een kind alles kon vertellen wat me dwarszat; Dat kwam wel allemaal serieus binnen bij haar. Het probleem was echter dat ze daarna emotioneel op mij is beginnen inpraten, inspelen, en ergens ook wel liet merken ze “beter haar best” wou doen. Vooral het constant benadrukken dat ik ons gezin toch niet in de steek kon laten, ons huis niet kon opgeven, ... maakte het wel moeilijk om te volharden. Dat heeft vorig najaar bij mij de moed ontnomen om die knoop écht door te hakken en te volharden, vooral ook omdat de confrontatie met de praktische kant (huis verkopen, financieel, zoontje, …) natuurlijk ook een enorm grote muur leek (ook al had ik daar heus al wel over nagedacht). Vervolgens begon bij haar haar wens voor tweede kindje weer enorm op te steken, zeker na mijn nieuws dat ik niet meer wou, zag ze dat droombeeld opeens uit elkaar spatten en heeft ze daar volop voor willen inzetten. Dat tweede kindje krijgen zat bij haar mentaal zo diep dat het zelfs een obsessie was. En ik weet dat het belachelijk klinkt en ik gewoon NEEN had kunnen zeggen, maar ik heb me daar toen emotioneel gezien gewoon opnieuw in laten meesleuren en durfde er niet tegen in te gaan, waardoor het begin dit jaar dan “prijs” was en ze zwanger was. Ik had me in mezelf er precies een beetje bij neergelegd dat ik emotioneel gezien niet sterk genoeg was om haar te verlaten, en ik maar dus de rest van m’n leven bij haar en het gezin zou zijn en daar dan maar het beste van zou moeten maken.

Haar gedrag van de voorbije tien jaar is, ondanks ze in het najaar hier en daar mss wel liet werken haar best te willen doen, nooit veranderd en die negativiteit is al die tijd zichtbaar gebleven in vele kleine details. De voorbije maanden kwam m’n gevoel van vorig jaar (of ja de jaren voordien) weer volledig terug en besefte ik opnieuw dat ik écht gewoon op ben en niet op die manier wil blijven verder leven. Voor het eerst in die tien jaar moest ik dus écht even m’n eigen geluk op de eerste plaats zetten en de meest moeilijke beslissing ooit in m’n leven nemen. Enkele weken geleden heb ik haar dan opnieuw verteld ik écht niet meer kan, maar dan ook écht maar écht op ben. En itt vorig jaar, merk ik dat ik er nu emotioneel wel volledig klaar mee ben en heb ik op geen enkel moment nog gedacht “oei, ben ik wel zeker dat ik dit wil?”

Maar ondanks IK het écht meen deze keer, merk ik wel dat ze het niet zomaar wil/kan aanvaarden. Ik ben zelf die week ook bij haar therapeut langsgeweest om gewoon m'n verhaal eens te doen, ook dat veranderde niks aan m'n gevoel. Zijzelf heeft er ook met haar zus en ouders over gepraat, die vervolgens zijn komen smeken bij mij om na te denken. Ze had er op eigen initiatief ook al over gebeld met mijn moeder waardoor ik minder gepland dan verwacht daar ook mijn verhaal ben gaan doen. Mijn eigen moeder bestookt me nu echt constant met smekende berichten en telefoons waarin ze jankend smeekt dit niet te mogen doen. Maar hoe zeer iedereen ook smeekt om het nog een kans te geven, te denken aan alles wat ik op geef, ik moet vechten voor m'n gezin, dat m'n vriendin écht wil en zal veranderen, ... Ik merk dat het écht gewoon op is, ik heb sindsdien nog geen seconde een gevoel van twijfel gehad van of ik toch niet fout zit. In mijn hoofd en hart is het dus allemaal afgesloten en ik verlang er eigenlijk écht naar om te beginnen aan de moeilijke weg dien zo'n breuk nog met zich meebrengt. Maar voor mij is er dus echt wel no way back meer. Het is alleen mentaal heel vermoeiend dat zowel zij als onze omgeving (haar en mijn ouders) dat niet willen aanvaarden en zitten te zeggen ik mijn eigen gevoel niet voorop mag stellen, terwijl voor mij het hele punt juist is dat ik al die jaren mijn eigen gevoel nooit voorop heb durven stellen.

Uiteraard besef ik dat er een zeer lange lijdensweg wacht op praktisch vlak, daarom dat ik ook hier graag m'n verhaal al eens kwijt kon zodat ik hier tussendoor ook terecht zou kunnen met bepaalde issues of obstakels waar anderen mss wel goeie raad over hebben uit ervaring. Het feit dat mijn vriendin zwanger is (en ik om eerlijk te zijn tot nu toe ook heel weinig of gewoon géén verbondenheid voel met die zwangerschap) maakt het er natuurlijk allesbehalve makkelijker op. En voor de buitenwereld zal ik wellicht gewoon "de klootzak zijn die z'n vriendin laat stikken en niet wil vechten voor z'n gezin". Maar ik wil nu even puur naar m'n éigen gevoel en geluk kijken, en ik besef dat als ik het NU niet doe, ik het nooit zal kunnen en dus nog jaren in diezelfde situatie blijf hangen.

M'n grootste "zorg" momenteel is vooral hoe ik moet omgaan met de zwangerschap van m'n vriendin en dat kindje dat nog niet geboren is en ik (itt m'n zoontje) dus nog geen enkele connectie mee voel. Over praktische zaken zoals huis verkopen, verdeling spullen, ... valt er wellicht veel te praten met mensen die ook een scheidign hebben meegemaakt, maar mijn situatie nu voelt precies toch wel speciaal en uniek aan waardoor alles zo moeilijk in te schatten is... Ook al is het voor mij definitief gedaan en is er geen weg terug, uiteindelijk wil ik op zich wel nog steeds het "beste" voor haar en m'n zoontje en ongeboren kindje, het is niet dat haar létterlijk volledig in de steek wil laten. Probleem is vooral dat niemand wil aanvaarden dat het voor MIJ écht gedaan is, alles lijkt daardoor maar "on hold" te blijven staan terwijl ik écht wil beginnen aan de lange weg die we nog te gaan hebben... Geen idee hoe anderen dat aanpakken wanneer er een punt wordt gezet achter een relatie?

Laatst bewerkt:
Hoe langer je blijft,hoe onduidelijker de situatie wordt voor iedereen.
Je daden moeten je woorden ondersteunen.
Maak een afspraak bij een bemiddelaar met haar, regel een andere woning voor jezelf,... Zorg dat het voor iedereen, ook voor jezelf, dat dit onomkeerbaar is.

Ze is niet gewend dat jij tegenstand biedt. De kans dat ze gaat dreigen met vanalles is niet onrealistisch dus zoek ook een advocaat familierecht op. De band met dat ongeboren kind zal later wel komen, maar op dit moment is die zwangerschap een drukkingsmiddel van haar (geweest) om je te binden. Dan komt de geboorte en is de kraamtijd zo lastig. Dan is het zo pittig als alleenstaande ouder die van nul moet beginnen. Dan... Er is NOOIT een goed moment om te vertrekken. Maar ondersteun je woorden met daden nu dat gevoel van "fuck it!" nog zo sterk is.

Hoe langer je blijft,hoe onduidelijker de situatie wordt voor iedereen.
Je daden moeten je woorden ondersteunen.
Maak een afspraak bij een bemiddelaar met haar, regel een andere woning voor jezelf,... Zorg dat het voor iedereen, ook voor jezelf, dat dit onomkeerbaar is.

Ze is niet gewend dat jij tegenstand biedt. De kans dat ze gaat dreigen met vanalles is niet onrealistisch dus zoek ook een advocaat familierecht op. De band met dat ongeboren kind zal later wel komen, maar op dit moment is die zwangerschap een drukkingsmiddel van haar (geweest) om je te binden. Dan komt de geboorte en is de kraamtijd zo lastig. Dan is het zo pittig als alleenstaande ouder die van nul moet beginnen. Dan... Er is NOOIT een goed moment om te vertrekken. Maar ondersteun je woorden met daden nu dat gevoel van "fuck it!" nog zo sterk is.

Dat is het moeilijk, ik zou echt niet weten waar ik heen kan. Stel ze me letterlijk op straat zet dan zal ik in geval van nood altijd wel heen kunnen om de nacht door te brengen, maar ik weet echt niet een plaats waar ik heen kan voor weken/maanden.

Gisteren leek ze voor het eerst zelf een kléin beetje tot inkeer te komen en plots toch ook in zekere zin vooruit te kijken. Ze liet me weten dat ze contact had gehad met bank enz en beseft dat halsoverkoop het huis verkopen enz geen optie zal zijn, dat niet op 123 verkocht is en zeker niet als ge er een "mooie prijs" voor wilt. Ze beseft dat het mss dus wel zal "moeten" om nog een tijd samen te leven onder hetzelfde dak. En op zich leent ons huis daar nog wel toe. We zouden op zich nog redelijk apart kunnen wonen in het huis. Als zijzelf dat zou aanvaarden dan is dat dus heus wel een optie praktisch gezien zodat we alles sereen kunnen voorbereiden en regelen. Maar probleem momenteel is vooral dat onze omgeving ZO fel blijft smeken en inpraten en die aanvaarding dus ook bij hen zal moeten gebeuren.

Wat een pijnlijke en vreselijke situatie zeg maar die omgeving moet nu effe heel snel de linkerbaan nemen en oprotten. Waar waren al die mensen toen je jarenlang die ellende hebt moeten ondergaan?
Zoals Mulan zei, daad bij het woord voeren en actie ondernemen. Probeer zsm een eigen plekje te regelen al was het maar een studio oid, ergens waar je even lichamelijk en geestelijk tot rust kunt komen en ga dan zo veel mogelijk juridisch advies inwinnen, meestal zijn de eerste consulten gratis of neem pro deo advocaat want die vrouw van je lijkt me geen gemakkelijke tante die zich zonder slag of stoot opzij gaat laten zetten.
Niets of niemand is het waard om je zo te laten opbreken/kapotmaken en dat je dat nu beseft is al heel wat.
Sterkte hoor! :hug:

Laatst bewerkt door een moderator:
@Phoenix nu geef je zelf al een waarom je zou "moeten" blijven. Huur een appartement. Zo simpel is het. Hou de gemeenschappelijke rekening nog aan, betaal de huur èn hypotheek daarvan, win juridisch advies in over je rechten en plichten maar.ga.weg!
Duidelijk signaal naar haar èn diegene die vinden dat je hun mening maar gaat volgen.
Het begint al he: ze komt je een half stapje tegemoet (ik heb me geïnformeerd en...) Om vervolgens duidelijk te maken dat het een werk van lange adem zal worden (je "moet" blijven) "voor iedereen zijn welzijn".

Omring je met mensen (familie, collega's, therapeut,...) Die je BLIJVEN duidelijk maken wat in JOUW belang is. Ik was enorm blij dat ik een groot ondersteunend netwerk had toen ik de beslissing nam weg te gaan, want een ander blijft idd maar dingen uit zijn/haar hoed toveren om duidelijk te maken dat je een egoïst bent/niet hard genoeg probeerde/een gezin kapot maakt, whatever!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan