Opnieuw op eigen benen na een lange relatie

Ik denk dat je die drempel niet mag onderschatten waar hij over moet geraken. Wie al door zo'n scheidingsproces is moeten gaan lijkt het eenvoudig: door de bittere pil heen bijten en dat is uiteindelijk beter voor iedereen. Een kleuter beseft het nog niet zo goed wat er gebeurt en kan uiteindelijk wel vrede nemen met die situatie, voor beide partners zal het een enorme last van de schouders zijn - want ik kan toch niet afleiden uit het bericht dat er van haar kant nog veel liefde en genegenheid bestaat naar hem toe, buiten het feit dat ze de lakens hebben gedeeld voor een tweede kind.

De extra moeilijkheid is het feit dat zijn vriendin zwanger is - de stempel "man die zwangere vrouw in de steek laat" is moeilijk van je af te schudden, bovenop het feit dat je al een kind hebt en een huis moet afbetalen. Dat laatste is zelfs niet eens zo belangrijk: huizen en spullen kan je verdelen of verkopen. Een kind is geen ding dat je zomaar kan verdelen, dat is écht een onomkeerbaar gegeven dat je heel je leven met je meeneemt.

Huur een appartement. Zo simpel is het. Hou de gemeenschappelijke rekening nog aan, betaal de huur èn hypotheek daarvan, win juridisch advies in over je rechten en plichten maar.ga.weg!
Het is wel niet iedereen gegeven om een appartement te huren + kosten, een hypotheek af te betalen, meubels/stuff voor zichzelf te moeten kopen in 1 keer, en alle kosten die vroeger gemeenschappelijk waren plots alleen te dragen...

@Phoenix Is dat iets dat financieel uberhaupt haalbaar is?

Een beetje afstand nemen (appartement/studio huren) en veel laten bezinken reflecteren.

De situatie is wat ze is, maar als man haal je eigenlijk wel de grootste douchebag streek uit die er is…

Zoals steeds zijn de kinderen de dupe van het gebrek van verstand van hun ouders.
Je situatie is echt de titanic, het stuur omgooien nadat je de ijsberg geraakt hebt..

Wat een pijnlijke en vreselijke situatie zeg maar die omgeving moet nu effe heel snel de linkerbaan nemen en oprotten. Waar waren al die mensen toen je jarenlang die ellende hebt moeten ondergaan?
Zoals Mulan zei, daad bij het woord voeren en actie ondernemen. Probeer zsm een eigen plekje te regelen al was het maar een studio oid, ergens waar je even lichamelijk en geestelijk tot rust kunt komen en ga dan zo veel mogelijk juridisch advies inwinnen, meestal zijn de eerste consulten gratis of neem pro deo advocaat want die vrouw van je lijkt me geen gemakkelijke tante die zich zonder slag of stoot opzij gaat laten zetten.
Niets of niemand is het waard om je zo te laten opbreken/kapotmaken en dat je dat nu beseft is al heel wat.
Sterkte hoor! :hug:

Ik kan de omgeving (zowel de mijne als de hare) niets kwalijks nemen. Naar de buitenwereld toe waren we gewoon een mooi en gelukkig gezinnetje, ook al zullen heel wat mensen haar bazige karakter wel kennen en ook wel van mening zijn dat ik me soms wat liet doen, zonder daarom te beseffen dat het echt ZO diep gaat en zit. Er zijn nu eenmaal heel wat relaties waar de vrouw de touwtjes in handen heeft zonder dat dat daarom problematisch wordt dus ik snap heus wel dat niemand ooit de reflex had te zeggen van "oei oei dit kan niet he!".
Ik heb gewoon nooit de moed gehad om zelf aan de alarmbel te trekken en erover te praten met mensen uit onze omgeving (enkel hier of daar eens meer online contacten die op dat vlak meer buitenstaander zijn) dus ik kan het ook niemand kwalijk nemen dat ze er "niet waren voor mij".

Ivm regeling huis, kinderen, ... heb ik eigenlijk geen schrik van haar. Ik ben (al zeg ik het zelf) nu eenmaal een superpapa en zowel in haar als mijn omgeving kan en zal niemand dat tegenspreken, er is dus geen enkel reden waarom ik schrik zou moeten hebben dat ze niet akkoord zou gaan met een 50/50-regeling voor ons zoontje, laat staan dat als ze toch moeilijk zou doen een rechter haar daar gelijk in zou geven.
Heel die praktische regelingen zullen gewoon een moeilijke periode zijn, maar dat is bij elke breuk waar een huis en kinderen bij betrokken zijn wel zo, is gewoon een bittere pil waar ge even door moet. Het probleem is gewoon dat mensen dan wel moeten gaan aanvaarden dat die bittere pil er aan zal komen en de hoop dus opgeborgen moet worden.

@Phoenix nu geef je zelf al een waarom je zou "moeten" blijven. Huur een appartement. Zo simpel is het. Hou de gemeenschappelijke rekening nog aan, betaal de huur èn hypotheek daarvan, win juridisch advies in over je rechten en plichten maar.ga.weg!
Duidelijk signaal naar haar èn diegene die vinden dat je hun mening maar gaat volgen.
Het begint al he: ze komt je een half stapje tegemoet (ik heb me geïnformeerd en...) Om vervolgens duidelijk te maken dat het een werk van lange adem zal worden (je "moet" blijven) "voor iedereen zijn welzijn".

Omring je met mensen (familie, collega's, therapeut,...) Die je BLIJVEN duidelijk maken wat in JOUW belang is. Ik was enorm blij dat ik een groot ondersteunend netwerk had toen ik de beslissing nam weg te gaan, want een ander blijft idd maar dingen uit zijn/haar hoed toveren om duidelijk te maken dat je een egoïst bent/niet hard genoeg probeerde/een gezin kapot maakt, whatever!

Zie bovenstaande. Doordat ik zelf nooit aan de alarmbel heb getrokken (vorig jaar dan wel bij haar, maar daar hebben zowel zij als ik toen amper of niet over gepraat met anderen) komt het voor onze omgevingen nu eenmaal over als een enorme verrassing, en wellicht wat impulsieve reactie van mij waar ik niet tegoei over nagedacht heb. Zowel haar familie als bv m'n eigen mama zijn van mening dat het probleem zich niet puur tussen haar en mij bevindt, maar dat ik zélf wellicht gewoon depressief ben en alles daardoor veel te zwartgallig zie. Zelf ervaar ik dat alleszins totaal niét zo. Voor de buitenwereld komt het gewoon over als een ondoordachte beslissing waar ik niet genoeg over nagedacht heb, terwijl ik er echt al maanden, om niet te zeggen jaren (in het begin mss zelf niet bewust genoeg) over heb nagedacht. Maarja dat kan ik mensen dus niet verwijten aangezien ik zelf altijd de schijn hoog heb gehouden (wat ergens wellicht ook juist weer een gevolg is van het probleem).
Ik denk dat je die drempel niet mag onderschatten waar hij over moet geraken. Wie al door zo'n scheidingsproces is moeten gaan lijkt het eenvoudig: door de bittere pil heen bijten en dat is uiteindelijk beter voor iedereen. Een kleuter beseft het nog niet zo goed wat er gebeurt en kan uiteindelijk wel vrede nemen met die situatie, voor beide partners zal het een enorme last van de schouders zijn - want ik kan toch niet afleiden uit het bericht dat er van haar kant nog veel liefde en genegenheid bestaat naar hem toe, buiten het feit dat ze de lakens hebben gedeeld voor een tweede kind.

De extra moeilijkheid is het feit dat zijn vriendin zwanger is - de stempel "man die zwangere vrouw in de steek laat" is moeilijk van je af te schudden, bovenop het feit dat je al een kind hebt en een huis moet afbetalen. Dat laatste is zelfs niet eens zo belangrijk: huizen en spullen kan je verdelen of verkopen. Een kind is geen ding dat je zomaar kan verdelen, dat is écht een onomkeerbaar gegeven dat je heel je leven met je meeneemt.

Mss heb ik me het door de hele rant in m'n eerste bericht op dat vlak wat te negatief voorgesteld. Ik wil zeker niet beweren dat ze een onmens is. Ze heeft absoluut wel haar goede kanten. Zeker als mama voor ons zoontje is ze echt wel top, dat ga ik nooit ontkennen, en ze heeft een heel zorgzaam karakter (werkt dan ook in de zorg). En we hebben heus ook wel vaak genoeg mooie momenten samen als gezin. Het is echter gewoon haar karakter in het algemeen dat me zo is gaan tegensteken, die constante negativiteit die altijd en overal tussensluipt. Zelfs als we in het weekend ergens iets leuks gaan doen met ons drietjes, ben ik altijd op m'n hoede voor plotse grommelbuien, gemekker, geklaag, woede-uitbarstingen. Uiteraard is zo'n karakter er niet zomaar. Ik wéét op zich ook wel waar dat voor groot deel van dan komt, ze is zelf ook zo opgegroeid met een vader die ook zo is als haar en dat zal dus haar sporen achter gelaten hebben en haar zo gemaakt hebben. Daarnaast heeft ze in de loop der jaren ook wel wat tegenslagen gekend (miskraam, grootouders die veel sukkelen met gezondheid, problemen bij haar thuis ook al woont ze er niet meer, ...) De oorzaken van haar gedrag en karakter ken en snap ik dus echt wel en daar heb ik op zich nog wel "begrip" voor, maar ik ben gewoon van mening dat een oorzaak daarom geen excuus mag zijn, en zeker geen excuus waar ik dan maar vrede mee moet nemen "want tja, ze is nu eenmaal zo he, ze kan daar zelf ook niks aan doen".

Iedereen is er ook maar van overtuigd dat ik het gewoon nog een kans moet geven "want ze zal haar best doen en veranderen". En ik wil ook best wel geloven dat ze oprecht WIL veranderen en ik wéét ook wel dat ze me oprecht wél graag ziet, dat laatste is dus zeker het probleem niet. Maar na die tien jaar weet ik echt wel zeker dat die negativiteit in haar ZO diepgeworteld dat dat nooit of te nooit gaat verdwijnen. Het gaat heus wel zo veel dieper en verder dan "eens overdreven kwaad reageren omdat ik niet goed genoeg gestofzuigd heb", zoals haar familie het soms wat te simplistisch probeert voor te stellen. Iedereen is gewoon van mening dat ik niet aan mezelf moet denken maar wel aan haar, het huis, de kinderen, de familie en vrienden die enorm lijden onder deze stress, ... Aan alles en iedereen dus behalve aan mezelf. Terwijl dat net de kern van het probleem is: ik heb al die jaren te weinig aan mezelf gedacht waardoor ik niet volledig mezelf ben kunnen zijn.
OM het procentueel voor te stellen: Op een geluks-schaal scoor ik nu mss 60%, soms mss richting 70%. Ik ben er echter van overtuigd dat ge in het leven op dat vlak 80-90% moet nastreven, en al eens aan de alarmbel moogt trekken als uw geluksgevoel dreigt af te zwakken naar 70% of minder. Ik wil dus niet de rest van m'n leven rond die 60% blijven schommelen waarbij ik het beste in mij niet naar boven kan laten komen...

Het woord relatietherapie is overigens ook al genoeg gevallen hoor de laatste tijd: "ga gewoon in relatietherapie, als ge er samen aan werkt dan komt ge er wel!"... Ik ben enkele dagen nadat de bom hier opnieuw ontploft was, langsgeweest bij haar therapeut (want ze is al een jaar in therapie voor zichzelf) en heb daar mijn verhaal gedaan, gewoon mijn verhaal zonder het plan "we gaan aan jezelf of de relatie werken". En die therapeute zei ook van dat in eerste instantie ook wel therapie zou voorstellen bij zoiets, maar gaandeweg m'n verhaal wel al aanvoelde dat ik dié fase al heel lang voorbij was en dit mss +5 jaar geleden nog baat had kunnen hebben, maar nu niet meer. Ik ben ook altijd van mening geweest dat zo'n relatietherapie enkel helpt als ge er béiden de wil voor heb, en die wil en geloof is er bij mij absoluut niet. Ik wil en kan er gewoonweg niet meer aan werken, het is OP. Alhoewel zij wellicht wél nog genoeg liefde voor mij voelt (maar dat mss niet altijd liet merken), is die liefde langs mijn kant gewoon volledig op, en al veel langer dan vandaag (maar dat heb ik de voorbije jaren mss niet altijd beseft of aan mezelf kunnen toegeven).

Het is wel niet iedereen gegeven om een appartement te huren + kosten, een hypotheek af te betalen, meubels/stuff voor zichzelf te moeten kopen in 1 keer, en alle kosten die vroeger gemeenschappelijk waren plots alleen te dragen...

@Phoenix Is dat iets dat financieel uberhaupt haalbaar is?

Neen... Alleen huren + vaste kosten op alle kosten dragen zal al moeilijk genoeg zijn, laat staan dat ik daar ook nog eens de helft van de hypotheek van moet betalen. En alhoewel zij aanzienlijk meer dan mij verdient, wil ik haar ook niet voor blok zetten door de hypotheek alleen te laten dragen voor een tijd, zeker niet nu ze zwanger is en dus financieel ook wat moet inleveren tijdelijk.

Laatst bewerkt:
Er zitten een paar stukken in uw verhaal die herkenbaar zijn, vooral het "op de toppen van de tenen lopen" om conflict te vermijden en uzelf daarin op den duur verliezen. Positief dat je voor uzelf de knoop hebt doorgehakt. Ook al gaat het dan misschien niet over zwaar escalerende dingen, dat systematisch leven in een negatieve sfeer maakt uzelf verkrampt en is op termijn heel schadelijk voor uzelf en bij uitbreiding uw kinderen.

Jammer dat je vanuit familie geen steun krijgt in uw beslissing. Na al die jaren wél aan uzelf denken, ook weer heel herkenbaar (hier was er gelukkig wel steun en begrip). Als enkel de praktische kant u nog tegenhoudt dan ben je inderdaad allang mentaal uit uw relatie gestapt en is het tijd om te vertrekken. Absurd eigenlijk dat men van jou verwacht dat je maar blijft proberen en uzelf maar opzij moet zetten, op het einde van de rit heeft niemand daar iets aan, uw kinderen ook niet. Dit gaat niet meer over de tropenjaren met kleine kinderen die sowieso wel weegt op een relatie maar over iets dat fundamenteel mis zit.

Wat er praktisch gezien moet gebeuren, aangezien jullie niet getrouwd zijn (wel wettelijk samenwonend waarschijnlijk?):
  • Qua regeling rond kinderen: Je bent niet verplicht een ouderschapsovereenkomst of iets dergelijks voor de rechtbank te brengen, er is geen EOT bij niet-getrouwden. Wil je qua belastingen met fiscaal co-ouderschap werken (raad ik aan om gedoe met verrekeningen te vermijden) heb je wel een overeenkomst nodig waar het één en ander correct in vermeld staat qua fiscaliteit en die ofwel is geregistreerd bij een familierechtbank ofwel bij een notaris.
    Ik heb zelf een (héél/"te?" uitgebreide) overeenkomst met mijn ex die volgende maand ook geregistreerd wordt i.v.m. dat fiscaal co-ouderschap, wil die gerust eens in een PM sturen.
    Denk ook na over waar de kinderen hun domicilie krijgen, als er een groot verschil in inkomen is kan dat veel verschil maken qua premies (schooltoeslag, kinderbijslag en andere).
  • Bekijk hoe je regeling rond huis ziet. Neemt iemand dit over (uitkoopsom op basis van de huidige waarde, eigen inbreng bij aankoop kan je verrekenen) of ga je verkopen?
    Weet dat er ook een derde optie is, nl. dat je beiden eigenaar blijft van het huis en dat één persoon er in blijft wonen en eventueel alleen verder afbetaalt. In dat geval is er zolang die situatie aanhoudt geen uitkoopsom nodig. Dit laat je dan best wel registreren bij een notaris mocht die persoon later wél de woning willen/kunnen overnemen, kwestie dat dat correct wordt verrekend qua uitkoopsom. Zo'n situatie kan wel wat fiscale implicaties hebben en werkt alleen als je nog enigszins overeenkomt (hypotheek staat nog steeds op beider namen, bank kan nog steeds bij beiden aankloppen als er niet wordt afbetaald), best ook enkel als tijdelijke oplossing zien tot er meer duidelijkheid is.
  • Op zich heb je als niet-getrouwden geen advocaat nodig en kan je veel onderling regelen. Maar als uw ex een advocaat in de arm neemt zou ik dat zeker ook doen. Met een bemiddelaar werken kan een tussenoplossing zijn, maar enkel als beiden het op die manier willen doen. Hier dat soort gedoe kunnen vermijden, uiteindelijk worden vooral de advocaten zelf daar rijk van. Zorg wel dat je hoe dan ook zoveel mogelijk op papier zet qua verdeling centen, goederen enzoverder. Mensen krijgen vuile streken eens het gaat over geld, zeker als familie zich ook nog eens begint te moeien.
Uit ervaring hier: Die periode van praktische regelingen en nog samen in hetzelfde huis moeten leven is heel lastig. En eens je apart woont is alles alleen moeten regelen, zeker in het begin, zoeken en niet evident. Maar op het einde van de rit brengt het véél mentale rust. Geef uzelf ruim de tijd om uw weg daarin te vinden, dat gaat met pieken en dalen.

@Phoenix
Heb je een plan van aanpak voor jezelf opgemaakt of heb je zoiets van we zien wel hoe het loopt?
Je wilt zo niet meer verder wilt leven maar ik heb de indruk en ik kan me daarin vergissen dat je emotioneel nog niet klaar bent om het (alles) los te laten wat op zich niet abnormaal is.

Mijn man heeft precies in dezelfde situatie gezeten met zijn ex, eerste kind. Wou ook tijdens de zwangerschap vertrekken, kon het niet maar vooralsnog kort van de geboorte uiteindelijk de stap genomen.
Van de scheiding heeft hij nog nooit spijt gehad, wel dat hij niet de papa kon zijn voor zijn dochter zoals hij dat nu voor zijn zoontje is.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Phoenix
Heb je een plan van aanpak voor jezelf opgemaakt of heb je zoiets van we zien wel hoe het loopt?
Je wilt zo niet meer verder wilt leven maar ik heb de indruk en ik kan me daarin vergissen dat je emotioneel nog niet klaar bent om het (alles) los te laten wat op zich niet abnormaal is.

Aangezien ik vorig jaar ook al op dit punt stond (maar toen ergens wel opnieuw "geplooid" was) heb ik dus zowel in die periode als nu de voorbije weken/maanden heel veel nagedacht over alle praktische zaken, hoe ik het zou willen, welke scenario's er allemaal mogelijk zijn.
In m'n hoofd heb ik dus al met veel scenario's rekening gehouden en is het dus absoluut niet zo dat ik geen rekening heb gehouden met de consequenties, maar ergens is idd wel iets van "we zien wel hoe het loopt", juist omdat er zoveel factoren zijn die ik niet kon voorspellen zoals bv hoe zijzelf en de omgeving er mee omgaan. De zwangerschap maakt het op dat vlak natuurlijk alleen nog ingewikkelder.

Ik weet nu ook niet welke indruk ik op dat vlak al gaf in m'n vorige posts, maar op het vlak van de zwangerschap is het ook niet ik voor mezelf een eenduidige keuze ofzo heb gemaakt. Daarin stel ik me op alle vlakken schappelijk op. Stel dat haar gevoel tegen dan is dat zij het vooral alleen (ofja zonder mij, maar wel veel hulp uit haar omgeving) wil doen dan ga ik voor dat kindje mss niet even hard dingen "eisen" zoals ik met ons ander zoontje wel ga doen. Anderzijds is het heus ook niet dat, ondanks het er gekomen is onder emotionele druk, ik m'n verantwoordelijkheid totaal niet wil oppakken. Als zij verlangt/eist ik voor dat kindje evenveel zorg als voor ons zoontje, dan wil ik dat ook niet weigeren. Wel besef ik dat ik dan wellicht ook wel voor mezelf even wat extra professionele hulp kan gebruiken om die emotionele band wat te vinden enz. Sowieso heb ik me ook voorgenomen dat eenmaal op termijn alles wat achter de rug is of alleszins in z'n plooi aan het vallen is, ik in het algemeen mss wel soort van therapie wil volgen. Ik ben er van overtuigd dat relatietherapie niet meer werkt voor mij, ik ben er ook zeker van ik me in het algemeen niet depressief voel (zoals sommigen denken), maar ik besef wel dat de voorbije tien jaar ook wel bepaalde sporen hebben nagelaten (trauma's zou mss een té groot woord zijn) die ik alleszins wel naar boven wil halen om te kunnen loslaten zodat die me geen parten blijven spelen in mijn verdere leven of toekomstige relatie.

Stel dat haar gevoel tegen dan is dat zij het vooral alleen (ofja zonder mij, maar wel veel hulp uit haar omgeving) wil doen dan ga ik voor dat kindje mss niet even hard dingen "eisen" zoals ik met ons ander zoontje wel ga doen.
Ik zou daarmee opletten dat je uzelf niet in een mentaal moeilijke situatie zet. Het is niet abnormaal dat bij vaders het gevoel voor een kind pas komt éénmaal het geboren is. Zeker in de situatie waar je nu in zit.

Ik zou daarmee opletten dat je uzelf niet in een mentaal moeilijke situatie zet. Het is niet abnormaal dat bij vaders het gevoel voor een kind pas komt éénmaal het geboren is. Zeker in de situatie waar je nu in zit.

Klopt wel. BIj m'n zoon was die echte diepe band er ook pas later, zelfs de eerste maanden na de geboorte was dat "houden van" er vooral op een zorgzame manier. Het is daarom ik dat verhaal ook absoluut niet zwart-wit wil zien en lieft op een serene manier samen met haar wil kunnen bekijken en bespreken.

Klopt wel. BIj m'n zoon was die echte diepe band er ook pas later, zelfs de eerste maanden na de geboorte was dat "houden van" er vooral op een zorgzame manier. Het is daarom ik dat verhaal ook absoluut niet zwart-wit wil zien en lieft op een serene manier samen met haar wil kunnen bekijken en bespreken.
Moest ik jou zijn zou ik toch proberen co-ouderschap proberen te regelen voor het aankomende kindje. In de eerste levensjaren zal dat waarschijnlijk wat moeilijker zijn i.v.m. zaken zoals borstvoeding, plus dat op die leeftijd een week om week regeling echt te lang is naar hechting toe maar je kan ook al het één en ander op papier zetten naar de toekomst toe.
Als jullie een historiek hebben dat zij de dominante persoon is en jij haar volgt zit de kans erin dat die dynamiek zich doorzet bij de praktische regeling van de scheiding. Laat je daar niet in meeslepen, je stapt soms zonder dat je het zelf merkt terug in die vertrouwde rol. Als die dynamiek de praktische regeling echt bemoeilijkt schakelen jullie misschien beter een onafhankelijke bemiddelaar in.

Moest ik jou zijn zou ik toch proberen co-ouderschap proberen te regelen voor het aankomende kindje. In de eerste levensjaren zal dat waarschijnlijk wat moeilijker zijn i.v.m. zaken zoals borstvoeding, plus dat op die leeftijd een week om week regeling echt te lang is naar hechting toe maar je kan ook al het één en ander op papier zetten naar de toekomst toe.
Als jullie een historiek hebben dat zij de dominante persoon is en jij haar volgt zit de kans erin dat die dynamiek zich doorzet bij de praktische regeling van de scheiding. Laat je daar niet in meeslepen, je stapt soms zonder dat je het zelf merkt terug in die vertrouwde rol. Als die dynamiek de praktische regeling echt bemoeilijkt schakelen jullie misschien beter een onafhankelijke bemiddelaar in.

Dat is momenteel ook vooral mijn gevoel. Een 50/50 regeling in het begin moet van mij idd niet en is praktisch gezien ook niet ideaal de eerste maanden, en emotioneel gezien voor haar wsl ook té zwaar. Maar wel zorgen ik zelf er ook een band mee opbouw en dat dan uitbreiden naar de toekomst toe.

De manier waarop ze reageert op alles is nogal wispelturig voorlopig, maar ivm het kindje heeft ze alleszins nog geen moment laten verstaan ze niét zou willen ik het zie en leer kennen. Integendeel, ze zegt op zo'n momenten eerder van dat ik echt wel gewoon ga "opdraaien" voor de opvoeding enz.

De manier waarop ze reageert op alles is nogal wispelturig voorlopig
Waarschijnlijk ook wel ergens begrijpbaar, jij hebt veel tijd gehad om concrete zaken uit te denken. Ook al komt dit niet uit de lucht gevallen, voor haar begint dat grotendeels nu pas.

Het lijkt me een enorme drempel om over te gaan en sowieso lijkt het me moeilijk om op een forum op een correcte manier adviezen te geven gezien je ook maar één kant kent.
Ik zou wel blijven proberen om ook haar kant te zien. In wat ik lees komt het over alsof je het er moeilijk mee hebt dat de omgeving niet 'aanvaardt' dat dit voor jou een definitieve beslissing is. Maar je schrijft zelf dat jij er jaren mee in je hoofd hebt gezeten, zonder daar eigenlijk met iemand uit je eigenlijke omgeving over te spreken. Dan lijkt het mij toch ergens normaal dat je vrienden en familie helemaal niet op hetzelfde punt kunnen zitten als jij, en het hele rouw/verwerkingsproces nu door moeten. Temeer omdat je ook schrijft dat je concrete stappen wilt, maar ook anderzijds toch nog wel 'moet' samen blijven wonen omwille van de praktische/financiële kant. Dat lijkt me loodzwaar voor iedereen. Dus ook je vriendin en kind, ook het ongeboren kind.
Over het ongeboren kindje geef je aan dat je daar nog geen emotionele band mee hebt, wat me invoelbaar lijkt. Je schrijft wel voor je andere zoontje meer te zullen 'eisen'. Ik zou toch ook stilstaan bij hoe dit is, niet per se nu maar zeker later, voor dat ongeboren kind. Dat is er ook niet uit het niets gekomen. Daar ben je zelf mee akkoord gegaan, of je dat nu beschrijft als 'plooien' voor je dominante vriendin of niet. Daar heeft dat kind geen boodschap aan, die wilt gewoon een vader die haar of hem even graag ziet als haar broertje. En heeft daar ook alle recht op. Maar goed, ik lees je woorden misschien negatiever dan het in werkelijkheid is.

Neen... Alleen huren + vaste kosten op alle kosten dragen zal al moeilijk genoeg zijn, laat staan dat ik daar ook nog eens de helft van de hypotheek van moet betalen. En alhoewel zij aanzienlijk meer dan mij verdient, wil ik haar ook niet voor blok zetten door de hypotheek alleen te laten dragen voor een tijd, zeker niet nu ze zwanger is en dus financieel ook wat moet inleveren tijdelijk.
Mijn neef zat in een vergelijkbare situatie. Maar zijn vrouw werkte niet, dus financieel nog in een lastiger situatie dan van u. Heeft twee jaar aan een stuk een dubbele shift gedraaid op zijn werk. Dus waar een wil is ....

Mijn neef zat in een vergelijkbare situatie. Maar zijn vrouw werkte niet, dus financieel nog in een lastiger situatie dan van u. Heeft twee jaar aan een stuk een dubbele shift gedraaid op zijn werk. Dus waar een wil is ....
Dubbel shift draaien is allemaal goed als je enkel 2 weekends per maand Papa wilt zijn en vaste uren hebt maar in co-ouderschap lukt dat niet.

@Phoenix

Eerst een vooral, goed dat je naar je eigen gevoelens luistert en de stap hebt durven zetten.

Praktisch gezien (en omwille van jullie bijzondere situatie) kan een soort van overgangsregeling misschien worden overwogen? Jullie huren een kleine / goedkope studio waar elk van jullie om de x tijd verblijft terwijl jullie zoon gewoon in het huis blijft zitten maar dan afwisselend met papa of mama...

Als het niet mogelijk is om een extra studio te huren kan elk van jullie dan niet om de beurt bij ouders/familie verblijven?

Het birdnesting principe.

@Phoenix

Eerst een vooral, goed dat je naar je eigen gevoelens luistert en de stap hebt durven zetten.

Praktisch gezien (en omwille van jullie bijzondere situatie) kan een soort van overgangsregeling misschien worden overwogen? Jullie huren een kleine / goedkope studio waar elk van jullie om de x tijd verblijft terwijl jullie zoon gewoon in het huis blijft zitten maar dan afwisselend met papa of mama...

Als het niet mogelijk is om een extra studio te huren kan elk van jullie dan niet om de beurt bij ouders/familie verblijven?

Het birdnesting principe.

Dat ligt op zich moeilijk wel ivm de bevalling. Toen ze zwanger was van onze zoon had ze het fysiek héél zwaar, zeker in het laatste trimester. Ik snap dus wel de paniek van haar en iedereen dat ik haar (los van het emotionele) plots ook praktisch gezien in de steek zou laten die laatste maanden. Want als het weer zo erg wordt als toen (en daar werd altijd van uit gegaan doro haar en dokters) dan is alleen wonen gewoon niet haalbaar voor haar, zeker niet in combinatie met een kleuter in huis. Dus dat heb ik er wel voor over, maar dan moet er natuurlijk wel eerst rust en aanvaarding zijn van zowel haar als haar/mijn omgeving. Want ik heb soms het gevoel dat de eventuele eerste stapjes tot aanvaarding van haar, ook weer vlug onder de mat worden geschoven doordat anderen op haar inpraten en ze haar vertellen ik het gewoon een kans MOET geven en opgeven géén optie is.

Komende week voor mezelf ook een afsprak bij het CAW om wat vrijblijvend advies te krijgen, zowel op emotioneel als praktisch vlak, over hoe om te gaan met de situatie en huidige fase.

Terug
Bovenaan