Opnieuw op eigen benen na een lange relatie

Als je in jouw aangifte aangeeft dat de kinderen bij jou ten laste zijn in een co-ouderschap en zij geeft in haar aangifte aan dat ze eveneens co-ouderschap heeft over deze kinderen, dan krijgt zij de helft van die 107 (x12 want per maand) terug bij haar afrekening en jij moet die helft bijbetalen. (Of minder terugtrekken)
Da’s 1 op 1 want onafhankelijk van de hoogte van uw loon.

De “benadeling” die de ouder heeft bij wie ze niet fiscaal ten laste zijn ingeschreven, is dat deze langer op de helft van dat voordeel moet wachten terwijl de andere ouder dit elke maand (dubbel) als extra loon overhoudt en pas bij de belasting afrekening de helft hiervan moet teruggeven.
Krijg hierop als antwoord van haar:
dat heeft te maken met belastingsvrije som, heeft niets te maken met bedrijfsvoorheffing.
Bedrijfsvoorheffing is enkel voor wie kids ten laste heeft, fiscaal co ouderschap of niet


Zit er dan nog een verschil?
 
Maar da's toch exact hetzelfde.
Je krijgt een verhoging van je belastingsvrije som, verschil is dat die bij jou al maandelijks verekend word => €107 extra per maand.

Bij het invullen van je belastingsbrief zeg jij: ah maar mijn ex-krijgt ook de helft van die belastingsvrije som
=> zij vult dat in en krijgt belastingvoordeel: centjes terug
=> Gij vult dat in maar krijgt maar hebt eigenlijk alles al gehad en krijgt maar den helft: centjes betalen.


Je kan ervoor kiezen maandelijks al een voorschot op dit belastingvoordeel te ontvangen: door je kinderen ten laste te vermelden op je loonbrief, ontvang je een hoger nettoloon (het voordeel vertaalt zich in een korting op de bedrijfsvoorheffing). De uiteindelijke afrekening van het fiscaal voordeel volgt dan nadien in het aanslagbiljet van de personenbelasting.


Als ge weet van welke collega het komt misschien den ex-partner daarvan is verwittigen dat hij niet elke maand €53 moet overschrijven naar zijn ex.
 
Maar da's toch exact hetzelfde.
Je krijgt een verhoging van je belastingsvrije som, verschil is dat die bij jou al maandelijks verekend word => €107 extra per maand.

Bij het invullen van je belastingsbrief zeg jij: ah maar mijn ex-krijgt ook de helft van die belastingsvrije som
=> zij vult dat in en krijgt belastingvoordeel: centjes terug
=> Gij vult dat in maar krijgt maar hebt eigenlijk alles al gehad en krijgt maar den helft: centjes betalen.


Je kan ervoor kiezen maandelijks al een voorschot op dit belastingvoordeel te ontvangen: door je kinderen ten laste te vermelden op je loonbrief, ontvang je een hoger nettoloon (het voordeel vertaalt zich in een korting op de bedrijfsvoorheffing). De uiteindelijke afrekening van het fiscaal voordeel volgt dan nadien in het aanslagbiljet van de personenbelasting.


Als ge weet van welke collega het komt misschien den ex-partner daarvan is verwittigen dat hij niet elke maand €53 moet overschrijven naar zijn ex.
Ze blijft er toch bij.

Punt 1 en 2
 
Ze blijft er toch bij.

Punt 1 en 2

ik blijf er ook bij, punt 1 zegt dat je belastingsvermindering krijgt, punt 2 zegt dat je voorschot aan de belastingen verlaagt, omdat je toch belastingsvermindering krijgt.

Als ze daar nu zegt dat ze €10 p/m voor het water wil zoals in punt 8 beschreven staat, zou ik ze nog gelijk geven.

Maar als ze er bij blijft dan is het een vraagske voor nen boekhouder uiteraard.
 
Wederhelf heeft een app. gevonden, zou er in november intrekken is nu al wat in dozen aan het steken.
Die date heeft ze afgezegd. Nogal hectisch momenteel.
Zal later nog wel een update geven.
:hug:
 
Morgen eindelijk de akte tekenen. 11 maanden nadat ze hier vertrokken is. Kwam ze net nog de stofzuiger halen na t eind van haar werkshift…

Spreek ik haar aan over t feit dat ik en andere in de familie t nogal raar vonden dat ze 2 weken terug nog bij men grootouders is binnen gesprongen om een klapke te doen. Kijkt die mij aan van “ahja kzalt ni meer doen ze tis duidelijk, uw tante zei me thans dat ze da wel leuk zouden vinden als ge is langs kwam”

Like wtf. Al zegt men tante tegen haar dat t fijn zou ziin, daar binnen springen vind ik persoonlijk not done. Of ben k raar? Wa heeft die hier zelfs nog te zoeken, heeft met momenten ook teveel contact nog met men familie vind ik terwijl ze tegen men ouders precies geen woord meer durft zeggen.

We hadden geen kinderen dus ik begrijp ni vanwaar da contact zowel langs haar als langs mijn familie kant constant van blijft komen. Ok, 7j was een lange periode en ze was bij iedereen graag gezien maar in feite zou die voor ons gewoon lucht moeten zijn… Een klein babbelke of ne goedendag als ge elkaar eens tegen het lijf loopt vind ik zeker ok. Doe ik bij men ex van 10j terug haar ouders ook als ik die nog is zie passeren op mijn werk. Maar effectief bij grootouders binnen springen? K weet het niet.

En dan mij aankijken van allee, ge snapt t waarschijnlijk toch ni waarom k dat eens doe.
 
Ik snap het probleem niet hoor, het kan toch dat ze gewoon goed overeenkomen, zoals je zelf al zegt zijn jullie 7 jaar samen geweest en heeft ze dus ook oprecht een band met die mensen. Het is toch niet omdat ze niet meer samen is met jouw dat ze die contacten niet mag onderhouden?
 
Morgen eindelijk de akte tekenen. 11 maanden nadat ze hier vertrokken is. Kwam ze net nog de stofzuiger halen na t eind van haar werkshift…

Spreek ik haar aan over t feit dat ik en andere in de familie t nogal raar vonden dat ze 2 weken terug nog bij men grootouders is binnen gesprongen om een klapke te doen. Kijkt die mij aan van “ahja kzalt ni meer doen ze tis duidelijk, uw tante zei me thans dat ze da wel leuk zouden vinden als ge is langs kwam”

Like wtf. Al zegt men tante tegen haar dat t fijn zou ziin, daar binnen springen vind ik persoonlijk not done. Of ben k raar? Wa heeft die hier zelfs nog te zoeken, heeft met momenten ook teveel contact nog met men familie vind ik terwijl ze tegen men ouders precies geen woord meer durft zeggen.

We hadden geen kinderen dus ik begrijp ni vanwaar da contact zowel langs haar als langs mijn familie kant constant van blijft komen. Ok, 7j was een lange periode en ze was bij iedereen graag gezien maar in feite zou die voor ons gewoon lucht moeten zijn… Een klein babbelke of ne goedendag als ge elkaar eens tegen het lijf loopt vind ik zeker ok. Doe ik bij men ex van 10j terug haar ouders ook als ik die nog is zie passeren op mijn werk. Maar effectief bij grootouders binnen springen? K weet het niet.

En dan mij aankijken van allee, ge snapt t waarschijnlijk toch ni waarom k dat eens doe.
U grootouders hebben er zo te lezen geen problemen mee, zij heeft er geen problemen mee. Het lijkt me dat dit probleem echt wel bij jou lijkt te liggen. Of het nu u grootouders zijn of niet, zij gaan toch ook gewoon om in hun vrije tijd met wie ze willen, toch?
 
U grootouders hebben er zo te lezen geen problemen mee, zij heeft er geen problemen mee. Het lijkt me dat dit probleem echt wel bij jou lijkt te liggen. Of het nu u grootouders zijn of niet, zij gaan toch ook gewoon om in hun vrije tijd met wie ze willen, toch?

K denk ni dat ze er op tegen zijn nee, al kunt ge moeilijk uw deur dicht houden als ze ineens voor de deur staat eh. Ook al zouden ze het bv liever niet hebben, da gaan die mensen ni doen :)

Maar als k dan men neven/nichten of die hun aanhangels hoor vinden ze t allemaal zeer raar dat die daar gewoon out of the blue binnen springt voor ne koffie :p en zeggen ze allemaal dat het iets is wat ze zelf ook nooit zouden doen.

Ik zeg, als ge familie tegen t lijf loopt int centrum hier dan maakt het me geen hol uit als ge er is een babbeltje mee doet of iets mee gaat drinken hoor.

Zelfs moest ik compleet over haar heen zijn zou k het nog steeds raar vinden :)

Ma zoals ge zelf aanhaalt, tzal wel aan mij liggen 😅
 
Ik volg b00nz0r eigenlijk wel. Zeker als er nog een beetje onderling venijn zit na het afbreken van de relatie, is het niet fijn om te weten dat je ex-partner achter je rug nog met je familie omgaat. Als je geen levenslange band (=kinderen) meer hebt en de dingen echt wil afsluiten, vind ik het wel zo respectvol om op zijn minst de familie van de andere partij niet meer actief op te zoeken.
 
Dat mag je dan ook eens vanuit het perspectief van die familie bekijken imo.

Mijn vrouw haar zus en man zijn nu 3 jaar uit elkaar en hebben 1 kind. Maar ik zie en hoor mijn (ex)schoonbroer nog regelmatig. Wij gaan samen mountainbiken, gamen samen, gaan van tijd een pokeren of BBQ-ke doen.

Mijn schoonzus is daar helemaal niet blij mee. Er komen zelf regelmatig wel eens woorden van. Bijvoorbeeld: We gingen met de mannen karten, waar ook hij dus bij hoort, maar een paar vrouwen vroegen om toch mee te komen. Geen probleem natuurlijk, Mijn schoonzus kwaad omdat zij niet gevraagd was, maar zij was natuurlijk geen aanhang meer bij iemand van de mannen die mee ging.

Ik vind dat helemaal niet mijn probleem en ik ge me er ook niks van aantrekken.
 
Als die goed overeen kwamen, zie ik ook geen probleem.
Ik heb dat bij mijn scheiding zelfs tegen mijn moeder en tante gezegd dat ik het ok zou vinden als ze haar nog zouden zien.
Als het niet is om ruzie te stoken maar uit vriendschap: why not?
 
Snap ik, maar het eerste tegenvoorbeeld boven jou toont al aan dat het toch vaak voor spanningen zorgt.
Dat vertelt dan veel over degene die er een probleem van maakt. Alhoewel ik ook wel snap dat die ex met gekwetste gevoelens zit. Maar de band met uw partner is anders dan met schoonfamilie en imo moet een breuk bij het ene niet automatisch een breuk met de anderen veroorzaken.
Dat kunnen ondertussen goede vrienden zijn geworden. Om dan boos te zijn dat hun vriendschap blijft verder gaan omdat de uwe is kapot gegaan is lullig doen. (nogmaals: emotioneel wel te begrijpen).
Eist ge dat ook van gemeenschappelijke vrienden dat ze partij kiezen? Nee toch. Mijne jeugdvriend en z'n vrouw horen m'n ex ook nog altijd. Waarom niet, ze hebben haar toch ook leren kennen. Ergens liever zo dan dat ze blij zijn dat ze er vanaf zijn want dat betekent dat ze haar nooit graag hadden en alleen maar vriendelijk waren vanwege u.
 
Als je liever een clean break wilt, bemoeilijkt dat de zaken natuurlijk wel.
Zeker als zij de persoon is die de relatie opblies en hem gekwetst achterliet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan