Opmerkelijke huizen te koop

Zou er asbest zitten in mijn huis van 1875?
Kan zeker. Zoals hierboven vermeld door bv een renovatie in de jaren 60 of zo. Maar asbest is een natuurlijke delfstof en wordt reeds gebruikt sinds de Romeinse tijd dus het is mogelijk dat dit er reeds inzit sinds het gebouwd werd. Maar dat is een hoogst onwaarschijnlijk scenario ;)

Mijn huis is van 1933 maar in een latere aanbouw werd er inderdaad een schouw met die typische H geplaatst. Asbest is eigenlijk een fantastisch product met jammerlijk genoeg 1 gigantisch nadeel ;)

Moet er nog dak zijn?

Volgens mijn EPC is mijn zadeldak niet geïsoleerd (geen facturen) terwijl ge de Unidek platen ziet zitten langs buiten. 🤷‍♂️
Wat doet zo’n controleur nu eigenlijk. Die ziet ook de isolatie, maar neemt het niet op in het rapport omdat er geen factuur van is? Waar is de logica?

Het omgekeerde kan dus ook? Onzichtbare isolatie wordt benoemd op basis van (geleende) facturen?

Ha bij mij in de buurt staat er ook zo een huis maar die hebben dan ook hun struiken in driehoekige vorm gesnoeid. Soort van geometrisch fetisjisme.

Moet er nog dak zijn?
Wtf, die trap. Dat is toch levensgevaarlijk.

Dat is wel een feit. Volgens onze EPC is onze achtergevel niet geïsoleerd, wat wel het geval is (kan je zelfs zo zien), maar de vorige eigenaar had hier gewoon geen gegevens meer van.

Verder heb ik ook gemerkt dat ze voor de ramen van onze voorgevel de verkeerde gegevens hebben ingegeven. Volgens EPC U-waarde 2,06, in werkelijkheid 1,0.

Dus voor zover de meerwaarde van een EPC.
Ik stel de vraag omdat ik het zelf ook heb voorgehad, maar kijk je niet verkeerd?
Je hebt een U-waarde van het glas en een U-waarde van u kader. Het één hoeft niet noodzakelijk hetzelfde te zijn als het ander. Een U-waarde van 2.06 is bvb niet ongewoon voor aluminium kaders.

Ik stel de vraag omdat ik het zelf ook heb voorgehad, maar kijk je niet verkeerd?
Je hebt een U-waarde van het glas en een U-waarde van u kader. Het één hoeft niet noodzakelijk hetzelfde te zijn als het ander. Een U-waarde van 2.06 is bvb niet ongewoon voor aluminium kaders.
moderne alu kaders halen toch wel gemakkelijk lage Uf hoor. Het oppervlak van die kaders is ook beperkt, dus zelfs met Uf=2 haal je nog vlot U-waardes onder de 1.

Een greep uit ons bataljon vensters:
1,5 op 0,825: driedubbel glas Ug=0,5
Totaal Uw = 0,8.
0,75 op 0,825: driedubbel glas Ug=0,5
Totaal Uw = 1,04
5,2 op 2,375: schuifraam met vast deel driedubbel glas Ug = 0,5
Totaal Uw = 0,88
enzoverder... Totaal Uw ligt op 0,90 voor al onze ramen (excl twee deuren).

Natuurlijk moet je wel niet besparen op driedubbel glas noch thermische afstandshouders.
Het driedubbel glas zorgt er ook doorgaans voor dat je met de dikke versie van het kader zit wat beter isoleert.

Ik wil maar zeggen, koopt u ineens driedubbel glas, afhankelijk van bij wie je het vraagt scheelt dat zelfs niet eens zoveel geld.
Dus als ze het echt duur willen verkopen is er iets mis lijkt me...

Ug is bij driedubbel glas meestal 0.6
en waarschijnlijk bedoel je PVC ramen met ALU cachering om die waardes te halen?
Deze waardes komen recht van het (voorlopig) thermisch rapport van de fabrikant/verkoper. Dusja, zal wel kloppen zekers?
Hier geven ze aan tussen 0,5 en 0,9. Niet al onze ramen zijn 0,5, sommige zijn ook 0,6.
Hier komt de entry in de tabel voor 0,5 overeen met onze ramen die als 0,5 aangegeven staan: https://www.vgi-fiv.be/wp-content/u...ijk-op-de-Belgische-beglazingen-Juli-2019.pdf

Voor zover ik weet zijn onze ramen volledig alu (toch voor zover je kan aanraken natuurlijk, binnenin dat profiel gebeurt engineering magic).
Het betreft Dritto 84mm profielen. Bij Profel zelf marketen ze die profielen als zijnde Uw tot 0,71 (te vinden helemaal onderaan de pagina).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan