Opgepakt: in de buitenlandse cel

Omdat hij zelf niet komt opdagen, maar je kan daar (in België) toch tegen in verzet gaan en dan wordt het proces opnieuw gedaan, waarbij je jezelf wel kan verdedigen. Dat is blijkbaar in Cambodja ook gebeurd.

We hebben ook een hoop Syriëstrijders bij verstek veroordeeld. Is nogal logisch aangezien die mannen niet even naar hier komen voor hun proces (en een aantal al dood is intussen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probleem is dat in sommige landen dat je vaak al "guilty by association" kan zijn.
In de VS ga je ook in problemen geraken als bestuurder van een auto indien een passagier drugs meeheeft zonder dat je het wist.

Leg dat maar eens uit als toerist/buitenlander dat je van niks afwist.
Je moet je maten goed uitkiezen op reis.
Niet alleen drugs. Lang geleden (20 jaar?) in de USA, had de bestuurder te snel gereden en ..
Gelukkig (als je het geluk kan noemen) reden we rond in het Zuiden (corrupte politie).

Nadat we tactvol lieten blijken dat we (net geen) 300$ cash geld bij hadden, heeft hij (hij was alleen), dit na wat onderdanig knikken in zijn richting, het doodleuk aangenomen, was het "plots" in orde en mochten wij, beschikken.
 
Opletten heren, visums zijn niet je enige verblijfsrecht, je hebt ook "verlengingen" of "extensions".
Een visum dient enkel voor je initiële aankomst.
Heb daar veel ervaring, zoals gezegd, net geen 20 jaar in die regio gewoond, als je een min of meer normaal inkomen/financiële reserve hebt is het helemaal niet moeilijk om legaal in het land te blijven zonder ook maar eens dat land te verlaten.
Cambodja is op dat gebied nog het gemakkelijkste land in die regio.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opletten heren, visums zijn niet je enige verblijfsrecht, je hebt ook "verlengingen" of "extensions".
Een visum dient enkel voor je initiële aankomst.
Heb daar veel ervaring, zoals gezegd, net geen 20 jaar in die regio gewoond, als je een min of meer normaal inkomen/financiële reserve hebt is het helemaal niet moeilijk om legaal in het land te blijven zonder ook maar eens dat land te verlaten.
Cambodja is op dat gebied nog het gemakkelijkste land in die regio.
Klopt, anders zou je daar als buitenlander geen zaak kunnen beginnen ook. M'n originele redenering is dat het vooral verdacht is dat hij plots het land probeerde te verlaten nadat hij van guesthouse naar house ging én daar de laatste jaren al woonde. Klopt dat?
 
Wat wel "feit" is, zoals wordt aangehaald in het lokale Cambodjaanse forum waar men hierboven ergens naar linkt, is dat er zeer veel "reizigers/toeristen" ginder blijven steken zonder dat ze daar eigenlijk de financiële mogelijkheden voor hebben.

Dit zijn net de mensen die meestal wat gezond verstand mankeren (of het in vlagen van alcohol/drugs gebruik, of zelfs wegens de liefde) niet deftig gebruiken.

Je hebt daar geen deftig sociaal vangnet, dus wegwezen wanneer je bankrekening wat laag komt, echter velen blijven steken in die neerwaartse spiraal, eerst nog met de immigratie "achterdeurtjes" zoals alle 30 dagen eens een grens overwippen, later zelfs regelrecht in illegaal verblijf, wat men ginder de "overstayers" noemt.

En voor mij zijn er toch ook wel stevig wat "red flags" dat Tanguy in die laatste categorie zat.

Wat niet wil zeggen dat je geen deftige rechtzaken moet krijgen, en niet in een "deftige" gevangenis zou moeten zitten, maar dat is nu eenmaal de realiteit van die landen, een realiteit die zeer goed zou moeten bekend zijn (zie maar de series "banged up abroad").

De 20 jaar dat ik er heb gezeten was ik ook veel bezig met medebelgen die in de gevangenissen zaten te gaan bezoeken en waar mogelijk steun geven, degenen die echt helemaal onschuldig daar zaten kan ik echt wel op één hand tellen, en dan was het nog "min of meer onschuldig", geen zwart wit onschuldig...

Hier kan je perfect "comfortabel" in de rand van de criminele maatschappij leven, occasioneel eens een paar maanden binnen, terug eruit, wat ocmw aangevuld met wat drugs dealen, diefstallen, ..., weer eens binnen enzovoorts. In landen zoals ginder werkt dat wat aanmodderen niet hoor!
 
Laatst bewerkt:
Klopt, anders zou je daar als buitenlander geen zaak kunnen beginnen ook. M'n originele redenering is dat het vooral verdacht is dat hij plots het land probeerde te verlaten nadat hij van guesthouse naar house ging én daar de laatste jaren al woonde. Klopt dat?
Weer fout.
Op extensions kan je nooit geen zaak beginnen.
Daarvoor heb je business visa voor nodig.
 
Misschien is het zinnig om het inderdaad over het bredere onderwerp te hebben, tenzij er echt nieuwe informatie uitkomt waardoor we zeker kunnen zeggen dat hij schuldig is of niet. Want dat laatste is eigenlijk niet zo heel belangrijk in de vraag hoe ver we mogen/moeten gaan om mensen terug te halen uit andere landen.

Voor mij toch niet. Als een land de doodstraf heeft staan op kauwgum plakken, dan kan het nog zijn dat de Belgische burger wel degelijk schuldig is, dan vind ik wel dat de Staat hem terug mag/moet halen. Natuurlijk sowieso als hij onschuldig is, maar het belangrijkste is wel die disproportionele straf tov ons systeem.

Gevangenenruilen vind ik daarom helemaal niet zo raar. Integendeel, dat lijkt me zelfs maar normaal. Een Belgische burger haal je terug in zo'n disproportioneel geval. Van Iran of van Cambodja. De drugswetten in die Zuid-Amerikaanse landen vind ik misschien nog een beetje moeilijker, omdat die welgekend zijn, maar zelfs daar zou ik er bijna latijd voor pleiten om de straf hier te laten uitzitten.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het zinnig om het inderdaad over het bredere onderwerp te hebben, tenzij er echt nieuwe informatie uitkomt waardoor we zeker kunnen zeggen dat hij schuldig is of niet. Want dat laatste is eigenlijk niet zo heel belangrijk in de vraag hoe ver we mogen/moeten gaan om mensen terug te halen uit andere landen.

Voor mij toch niet. Als een land de doodstraf heeft staan op kauwgum plakken, dan kan het nog zijn dat de Belgische burger wel degelijk schuldig is, dan vind ik wel dat de Staat hem terug mag/moet halen. Natuurlijk sowieso als hij onschuldig is, maar het belangrijkste is wel die disproportionele straf tov ons systeem.
mee eens.
Loser zei:
Gevangenenruilen vind ik daarom helemaal niet zo raar. Integendeel, dat lijkt me zelfs maar normaal. Een Belgische burger haal je terug in zo'n disproportioneel geval. Van Iran of van Cambodja. De drugswetten in die Zuid-Amerikaanse landen vind ik misschien nog een beetje moeilijker, omdat die welgekend zijn, maar zelfs daar zou ik er bijna latijd voor pleiten om de straf hier te laten uitzitten.
Gevangenenruilen is wel een gevaarlijk iets, want dat kan ook leiden tot deals zoals nu met Iran, waar een terrorist geruild wordt tegen een Belg. Uitzonderlijk zou dat moeten kunnen, omdat de bewijslast tegen VDC mager lijkt te zijn, maar wat als landen daar een gewoonte van gaan maken? Stel je voor dat Iran zegt: Ah, we hebben wat Iraniers die we terugwillen uit België (omdat ze volgens ons teveel straf hadden, want het zijn geen terroristen volgens ons), laten we maar wat Belgen arresteren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze podcastcast is zopas verschenen. Interessant voor de mensen die de betalende kranten artikels niet kunnen lezen.
Want het verhaal wordt hierin nogmaals van naaldje tot draadje verteld.


.M'n originele redenering is dat het vooral verdacht is dat hij plots het land probeerde te verlaten nadat hij van guesthouse naar house ging én daar de laatste jaren al woonde. Klopt dat?

In de podcast word er gesproken dat hij op een consulaat was om naar België te komen, op het moment van zijn arrestatie. Op de eerdere verschenen artikels lees ik eerder dat hij de grens wou over steken naar Viëtnam, zoals je terecht aanhaalt.

Wat natuurlijk ook in zijn nadeel speelde, zoals @JPV hier al aanhaalde, is dat hij van 2012 tot zijn arrestatie in 2018 quasi constant ginder verbleef (kan je zien als je zijn naam ingeeft op FB en INSTAGRAM), na een eerder faillissement. De autoriteiten zullen zich dan ook wel vragen hebben gesteld qua financiële slagkracht om 6 jaar te overbruggen. Er word in de podcast geopperd van webdesigner, wel hopelijk kon hij dan ook aan tonen dat hij inkomsten had.

Zoals hier al terecht aangehaald, is het moeilijk om de hele waarheid te achterhalen. Neemt niet weg natuurlijk dat het een beklijvend verhaal is omdat het een niet al te verre landgenoot betreft, en omdat ik zelf ook geregeld naar dergelijke landen op reis trek. Al blijf ik vér weg van mensen die ook maar iets met onkoosjere zaken te maken hebben.

Hopelijk mag er een oplossing komen, want voor die familie, nabestaanden, moet dit echt ondraagelijk zijn. Ook voor hem natuurlijk. Velen (waaronder ikzelf) zouden dan nog liever de dood wensen, maar zelfs die keuze kan je in een overvolle cel niet eens uitvoeren. Werkelijk onvoorstelbaar.
mee eens. Gevangenenruilen is wel een gevaarlijk iets, want dat kan ook leiden tot deals zoals nu met Iran, waar een terrorist geruild wordt tegen een Belg. Uitzonderlijk zou dat moeten kunnen, omdat de bewijslast tegen VDC mager lijkt te zijn, maar wat als landen daar een gewoonte van gaan maken? Stel je voor dat Iran zegt: Ah, we hebben wat Iraniers die we terugwillen uit België (omdat ze volgens ons teveel straf hadden, want het zijn geen terroristen volgens ons), laten we maar wat Belgen arresteren?

Klopt, gevangenenruil zou ik enkel toestaan indien er geen gevaar voor staatsveiligheid is, dus veroordeelde terroristen zou ik dan weer nooit ruilen.
 
Hoe zit dat nu eigenlijk met dat individueel reisadvies?

In deze podcast van De Standaard stelt de zus van Vandecasteele klaar en duidelijk dat er géén individueel reisadvies was. Thea franken beweert het tegeldeel. Eén van de twee is aan het liegen.
 
Hoe zit dat nu eigenlijk met dat individueel reisadvies?

In deze podcast van De Standaard stelt de zus van Vandecasteele klaar en duidelijk dat er géén individueel reisadvies was. Thea franken beweert het tegeldeel. Eén van de twee is aan het liegen.

Tja, duidelijker kan het niet zijn zeker?

Pas op: Ik kan ook niet weten hoe het vermeld stond 1 jaar terug in de tijd hé, toen hij werd opgepakt.
Maar ik vermoed niet dat er de laatste tijd erg veel is veranderd, dus ik zou eerder Theo Franken geloven.
Uiteraard dat de familie in het voordeel van O. VDC pleit, wat maar menselijk is hé.
 
Ik vind dat een overheid al het mogelijke moet doen om ons te beschermen, ook in het buitenland. Vaak laat diplomatie het echter niet toe en worden Belgen in een buitenlandse gevangenis aan hun lot overgelaten. Mits ze schuldig zijn kan je dan nog argumenteren dat het ze het verdienen (hoewel er ook zoiets hoort te zijn als humane straffen maar dat is een andere discussie). Er zijn echter ook heel wat gevallen bekend van landgenoten die onschuldig achter de tralies zitten in een buitenlandse gevangenis. Vandecasteele lijkt slachtoffer te zijn van een politieke afrekening (is opgepakt nadat de Belgische overheid een Iraanse spion/terrorist heeft opgepakt).

Ander voorbeeld is wijlen dhr. Stukken. Een buschauffeur die in Marokko werd gearresteerd nadat er in zijn bus drugs werden gevonden. De eigenaar van de busmaatschappij heeft toen bekend en verklaarde dat de chauffeurs niet op de hoogte waren. Desondanks vlogen die toch achter de tralies. En daar heeft onze overheid toen amper iets voor gedaan.

https://www.hln.be/binnenland/voormalig-buschauffeur-pierre-stukken-overleden~a3b6b9bb/
 
Niet alleen drugs. Lang geleden (20 jaar?) in de USA, had de bestuurder te snel gereden en ..
Gelukkig (als je het geluk kan noemen) reden we rond in het Zuiden (corrupte politie).

Nadat we tactvol lieten blijken dat we (net geen) 300$ cash geld bij hadden, heeft hij (hij was alleen), dit na wat onderdanig knikken in zijn richting, het doodleuk aangenomen, was het "plots" in orde en mochten wij, beschikken.

Civil Forfeiture. Ik las ergens dat sommige counties die een snelweg op hun grondgebied hebben er een spelletje van maken en zelfs op die inkomsten berusten. Te zot.
 
Ander voorbeeld is wijlen dhr. Stukken. Een buschauffeur die in Marokko werd gearresteerd nadat er in zijn bus drugs werden gevonden. De eigenaar van de busmaatschappij heeft toen bekend en verklaarde dat de chauffeurs niet op de hoogte waren. Desondanks vlogen die toch achter de tralies. En daar heeft onze overheid toen amper iets voor gedaan.

https://www.hln.be/binnenland/voormalig-buschauffeur-pierre-stukken-overleden~a3b6b9bb/
Schrijnend verhaal... Ik had de film "de hel van tanger" al eens gezien inderdaad, maar blijkbaar vergeten dat het de CEO van het bedrijf was die alles orkestreerde... Het moet je maar overkomen
Civil Forfeiture. Ik las ergens dat sommige counties die een snelweg op hun grondgebied hebben er een spelletje van maken en zelfs op die inkomsten berusten. Te zot.
Kijk, van elk land hoor je wel zo'n angstige verhalen, en nu haal je er zelfs een land uit die nogtans bovenaan staat qua vooruitstrevendheid en je zou toch mogen verwachten daar met een gerust gemoed naar toe te kunnen reizen.
Vandaar, ik staar me niet meer blind op de verhalen die ik hoor, links en rechts... Ook al gehoord dat ze in "bepaalde landen", een kogel tussen de 2 ritsen van je valies zouden durven duwen, en dan wordt je er uit gehaald natuurlijk, met "wapens" op zak.... Bewijs maar eens dat die kogel niet van jouw is natuurlijk.
Van zo'n verhalen word je natuurlijk niet vrolijk, maar als je daar overal bang voor moet zijn, dan moet je nooit meer op reis gaan uiteindelijk.
Maar zo gaan we wel wat off topic natuurlijk.
 
Schrijnend verhaal... Ik had de film "de hel van tanger" al eens gezien inderdaad, maar blijkbaar vergeten dat het de CEO van het bedrijf was die alles orkestreerde... Het moet je maar overkomen

Kijk, van elk land hoor je wel zo'n angstige verhalen, en nu haal je er zelfs een land uit die nogtans bovenaan staat qua vooruitstrevendheid en je zou toch mogen verwachten daar met een gerust gemoed naar toe te kunnen reizen.
Vandaar, ik staar me niet meer blind op de verhalen die ik hoor, links en rechts... Ook al gehoord dat ze in "bepaalde landen", een kogel tussen de 2 ritsen van je valies zouden durven duwen, en dan wordt je er uit gehaald natuurlijk, met "wapens" op zak.... Bewijs maar eens dat die kogel niet van jouw is natuurlijk.
Van zo'n verhalen word je natuurlijk niet vrolijk, maar als je daar overal bang voor moet zijn, dan moet je nooit meer op reis gaan uiteindelijk.
Maar zo gaan we wel wat off topic natuurlijk.

Mja wacht eens even. We kunnen toch niet gaan vergelijken tussen civil forfeiture in de V.S. en tot 30 jaar gevangenisstraf met 72 zweepslagen worden veroordeeld in Iran?
 

Iran gaat haar goesting krijgen. Goed nieuws voor de familie van Vandecasteele. Diplomatisch natuurlijk een ramp voor België.
Ook mijn gedachten.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we in dit wespenest zijn beland.
Nu ja, laten we er geen doekjes om winden: ons eigen gerecht is vaak één groot kluwen, waar een kat haar eigen jongen amper nog in terug vind.

Dus als we die lijn door trekken internationaal.... is dat nog eens vele malen erger.
Maar zoals je terecht aanhaalt. Wat als we volgend jaar een , ik zeg maar iets: een Oezbekische terrorist vangen en veroordelen?
Moeten we dan ook meteen een negatief reis advies adviseren voor Oezbekistan, en iedere Belg die toch naar daar gaat, die loopt dan risico om willekeurig gevangen genomen te worden, en geruild te worden voor die Oezbekische terrorist?

Het pasklare , en meest logische zou zijn: Wijs een veroordeelde crimineel, of zelfs nog voordat hij wordt veroordeeld METEEN uit naar land van herkomst.
Maar dan zit je weer met het probleem dat in zijn land van herkomst, zijn "daad" niet als misdrijf kan worden bestempeld door hun rechtbank. Zie probleem koerden/turken en israel/palestina.
 
Wat ik me eigenlijk af vraag, of er geen "internationaal tribunaal " bestaat voor zo'n gevallen.

Er bestaat zeker al zo iets voor oorlogsmisdaden/oorlogsmisdadigers te vervolgen zoals indertijd met Joegoslavië is gebeurd;
maar voor individuele (burger) gevallen heb ik geen weet van?

Moest zoiets bestaan denk ik dat willekeurige arrestaties geen of veel minder zouden gebeuren, maar ja...
Dan zouden eventuele schijnprocessen teniet kunnen worden gedaan natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan