Open VLD pleit voor afschaffing van alle beperkingen op studentenarbeid

Waarschijnlijk wel ja, maar is dat een maatschappelijk probleem? De originele posts zei dat de horeca hieraan kapot ging...is dat dan niet marktwerking? Dat of niemand ligt ervan wakker dat een 16-jarige de cola en het bier komt brengen.

Ik vind het allemaal nogal een hyperbool eerlijk gezegd. 13-jarigen die werken en onderbetaalde jobs waarop grote marges gepakt worden. Daar gaat het hier niet over?

Het ging dus over iemand die kloeg dat hij enkel jonge mensen in de horeca ziet werken. Toen ik 15 jaar terug elk weekend op café zat werd daar ook door jonge meisjes opgediend hoor. Anderzijds vermoed ik dat in een sterrenzaak je dat niet gaat zien.

Kan je eens zeggen waar net het probleem zit en hoe dit aangepakt moet worden? Want ik vind het met haken en ogen aan elkaar hangen.
Het probleem zit er hem in dat we serieus in vraag mogen stellen of het wenselijk is dat hele bedrijven en sectoren gaan draaien op werkkrachten zonder bescherming en zeer lage lonen.
Daarnaast werknemers waarvoor niks sociale lasten betaalt worden.
Dat we steeds meer en meer evolueren naar een model zoals Nederland waar supermarkten zuiver draaien op kinderen.

De beweegreden is duidelijk, goedkope werkkrachten. En natuurlijk vinden die sectoren moeilijk mensen, de lonen zijn dan ook navenant.

Als ik morgen een student met dienstencheques kan betalen, en ik deze maar de helft moet betalen dan pak ik ook onmiddellijk een huishoudhulpjobstudent.
Maar maatschappelijk is dat niet wenselijk.

Het argument van “ik deed dat vroeger ook” dat is een beetje loos. Mijn grootouders werkten in de jaren 60 ook fulltime in een fabriek op hun 14de. Dat was toen ook doodnormaal. Maar gelukkig is dat vandaag niet zo.
Zaken in vraag stellen en durven aanpassen is niet slecht, maar het moet in de juiste richting zijn. En het is al naar de verkeerde richting geëvolueerd, het moet inkrimpen in plaats van uitbreiden.
 
Laatst bewerkt:
Voer al die bullshit af. Wie werkt draagt af, dat hoeft niet per sé linear, daar mag gerust een zekere exponentiële curve achter zitten, maar ik zie geen enkele reden waarom €1.000 loon voor een student anders belast moet worden dan €1.000 voor elke andere werknemer.

Maar in het oude systeem natuurlijk wel, mijn vakantiewerk was als student basically gewoon de vakantiedagen van een deel van het vaste personeel opvangen. Dat belastingvoordeel was er omdat je beperkt was in de tijd dat je kon werken.
Idem voor horeca: ideaal toch in de zomerstudenten inzetten wanneer ze vrij zijn om de piek op te vangen, maar de horecazaak moest ondertussen wel nog voor de periodes daarbuiten een "vast" (nu ja, in die tijd nog meer zwartwerk dan nu) personeelsbestand aanhouden.

Het probleem lijkt mij begonnen te zijn bij de beperkingen stapsgewijs op te heffen tot je nu met een deel liberalen zit die alle beperkingen willen schrappen want zij zullen in Nederland wél een "ideaalbeeld" zien van quasi kinderarbeid in supermarkten, het zullen ook doorgaans niet de De Croo of De Guchts junior zijn die dat soort jobjes moeten gaan doen, tenzij voor de PR-spin later.
 
Terug
Bovenaan