Mijn schoonouders wonen in Frankrijk op 1000km van ons.
Wat ik doe.
- ABRP op de telefoon
- auto configureren
- ingeven welke laadpas ik heb (zijnde Freshmile... typische laadkaart voor Frankrijk)
- aangeven dat ik ook bij Tesla kan laden + Tesla 2 duimpjes omhoog (dan krijgen die gigantische voorkeur van ABRP)
- Abonnement van 1 maand ABRP (optioneel)
Dan kan je ABRP gebruiken via Android Auto, en leest die ook live de status van batterij in en zie je hoeveel batterij je over hebt aan de stop + zie je live in de auto hoeveel laadpalen er bezet zijn op uw volgende stop.
- Als je de vorige stap niet doet kan je ook via ABRP de reis inplannen.
En vanuit ABRP exporteren naar Google (de volledige route met alle stops) of Waze (dan is het stop per stop).
Dat is wat ik ondertussen eigenlijk doe.
Maar voor de eerste keren is ABRP in Android Auto wel plezant om de laadstress te verminderen
Maar op voorhand in plannen doe ik dus niet. Ik laat het compleet aan ABRP over.
Ik stap in de auto. Geef het in ABRP in en exporteer naar Waze (of als ik een ABRP abo heb lopen op dat moment gebruik ik gewoon ABRP).
Mijn conclusie. Ik was niet speciaal overtuigd van een EV. Tot ik daar mee naar Frankrijk ben gereden.
Wat een zaligheid. Zeker met die Tesla laders.
Die Tesla stations is echt even 'ontspannen'.
Ligt altijd wat van de autostrade af in een rustige omgeving. Bijna altijd aan een hotel waar je iets kan eten ofzo. Of vlak aan een broodjesbar, 10x zo goed als de brol langs de autostrade.
Ik zeg op voorhand (maar dus in de auto al) tegen de schoondochter welke Tesla station we gaan stoppen en zij zoekt dan op haar telefoon wat uit wat er op wandelafstand is om te eten ofzo.
ABRP laat u om de 2u ongeveer stoppen (je kan wel configureren of je vaak wilt stoppen (korte stops), of minder vaak (langere stops). Dit in 5 niveaus. Ik laat het gewoon op middenste niveau staan, auto kan eigenlijk veel minder vaak stoppen.
Dat rijdt zeer ontspannend. Nooit zo uitgerust aangekomen bij de schoonouders. Ter info: langste wat ik ooit op ABRP heb zien staan is een stop van 15 minuten.
Tip1: ABRP gratis abonnement --> teslabjorn als code (denk ik toch)
Tip2: Pak een maand abonnement bij Tesla. Op 3 laadbeurten terug verdient tenzij ge met een Tesla rijdt...).
Tip3: Tesla is belachelijk goedkoop om te laden
Tip4: Zoek ook effe uit waar je terplaatste kan laden. Dat is iets wat mensen vaak over het hoofd zien.
Tip5: Laadt eens op voorhand bij uw thuis in de buurt bij Tesla
Tip6: Laadt eens op voorhand bij uw thuis in de buurt met uw laadkaart
Tip7: Langs zeer veel Tesla laadpunten in Frankrijk ligt een petanquebaan. Dus ge kunt petanqueballen meenemen
Info : Bovenstaande ervaringen zijn met een VW ID4 extended range (90KW denk ik).
Ik ben compleet onder de indruk van de eenvoudigheid van Tesla laders. En omgekeerd onder de indruk hoe slecht al de rest werkt.