Op vakantie met een EV

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Er zijn al heel wat discussies over EV's in mobiliteit en ook al heel wat over reizen hier, maar nog niks specifiek over reizen met een EV.
Vragen zoals, hoe ervaar jij het reizen met een EV, merk je veel verschil met toen je nog met een diesel of bezinewagen op reis ging, verschil in kost, welke laadpassen neem je zeker mee, hoe plan je je route, ... komen meteen in mij op.

Wij gaan zelf voor het eerst met een EV richting Spanje komende zomer, maar doen dat wel met 2 tussenstops, die we sowieso altijd plannen, ongeacht het voertuig.

Al 4x met een EV op reis geweest. Gewoon de buurlanden en niet verder dan 400km. Eerlijk is eerlijk, er is toch wat meer voorbereiding nodig dan met een ICE. Op voorhand plande ik toch nauwkeurig waar ik ging stoppen om te pauzeren en daar ook bij te laden. Ene keer hadden we pech en was 1 van de 2 snelladers kapot en de 2 plekken aan de andere lader bezet en was het dus al wat stress. Gelukkig bleek bij het aanschuiven voor het eten al dat er een plaats vrij was, dus snel auto verzet en weg.
Vervelender vind ik het eigenlijk als je ter plekke wat verdere uitstappen plant als je wat moet bijladen. Met Google Maps vind je gemakkelijk verschillende bestemmingen, maar niet of er daar laders zijn. Omgekeerd vind je met laadpaal-apps goed genoeg waar er overal een lader is, maar niet wat daar in de buurt is. Ik miste dus echt een combinatie van beide, want ik zat dan constant te switchen tussen beide apps om een nuttige bestemming te vinden.
2x was het overigens in een vakantiepark waar ze laadstations hadden en het dus gemakkelijk was om ter plekke 's nachts bij te laden. Als je dat niet hebt, is het ook al wat vervelender, zeker als je een EV hebt meer geen al te grote range.

Er zijn al heel wat discussies over EV's in mobiliteit en ook al heel wat over reizen hier, maar nog niks specifiek over reizen met een EV.
Vragen zoals, hoe ervaar jij het reizen met een EV, merk je veel verschil met toen je nog met een diesel of bezinewagen op reis ging, verschil in kost, welke laadpassen neem je zeker mee, hoe plan je je route, ... komen meteen in mij op.

Wij gaan zelf voor het eerst met een EV richting Spanje komende zomer, maar doen dat wel met 2 tussenstops, die we sowieso altijd plannen, ongeacht het voertuig.
Neem een maand abonnement bij IONITY en/Tesla en je laadt aan goedkope tarieven. Vorige zomer uitsluitend hierbij geladen aan 34 cent/kWh. Route wel op voorhand wat voorbereiden want niet overal beschikbaar langs de snelweg…

Mijn schoonouders wonen in Frankrijk op 1000km van ons.

Wat ik doe.

• ABRP op de telefoon
    • auto configureren
    • ingeven welke laadpas ik heb (zijnde Freshmile... typische laadkaart voor Frankrijk)
    • aangeven dat ik ook bij Tesla kan laden + Tesla 2 duimpjes omhoog (dan krijgen die gigantische voorkeur van ABRP)
  • Abonnement van 1 maand ABRP (optioneel)
    Dan kan je ABRP gebruiken via Android Auto, en leest die ook live de status van batterij in en zie je hoeveel batterij je over hebt aan de stop + zie je live in de auto hoeveel laadpalen er bezet zijn op uw volgende stop.
  • Als je de vorige stap niet doet kan je ook via ABRP de reis inplannen.
    En vanuit ABRP exporteren naar Google (de volledige route met alle stops) of Waze (dan is het stop per stop).

Dat is wat ik ondertussen eigenlijk doe.
    Maar voor de eerste keren is ABRP in Android Auto wel plezant om de laadstress te verminderen

Maar op voorhand in plannen doe ik dus niet. Ik laat het compleet aan ABRP over.
    Ik stap in de auto. Geef het in ABRP in en exporteer naar Waze (of als ik een ABRP abo heb lopen op dat moment gebruik ik gewoon ABRP).

Mijn conclusie. Ik was niet speciaal overtuigd van een EV. Tot ik daar mee naar Frankrijk ben gereden.
Wat een zaligheid. Zeker met die Tesla laders.

Die Tesla stations is echt even 'ontspannen'.
Ligt altijd wat van de autostrade af in een rustige omgeving. Bijna altijd aan een hotel waar je iets kan eten ofzo. Of vlak aan een broodjesbar, 10x zo goed als de brol langs de autostrade.
Ik zeg op voorhand (maar dus in de auto al) tegen de schoondochter welke Tesla station we gaan stoppen en zij zoekt dan op haar telefoon wat uit wat er op wandelafstand is om te eten ofzo.

ABRP laat u om de 2u ongeveer stoppen (je kan wel configureren of je vaak wilt stoppen (korte stops), of minder vaak (langere stops). Dit in 5 niveaus. Ik laat het gewoon op middenste niveau staan, auto kan eigenlijk veel minder vaak stoppen.
Dat rijdt zeer ontspannend. Nooit zo uitgerust aangekomen bij de schoonouders. Ter info: langste wat ik ooit op ABRP heb zien staan is een stop van 15 minuten.

Tip1: ABRP gratis abonnement --> teslabjorn als code (denk ik toch)
Tip2: Pak een maand abonnement bij Tesla. Op 3 laadbeurten terug verdient tenzij ge met een Tesla rijdt...).
Tip3: Tesla is belachelijk goedkoop om te laden
Tip4: Zoek ook effe uit waar je terplaatste kan laden. Dat is iets wat mensen vaak over het hoofd zien.
Tip5: Laadt eens op voorhand bij uw thuis in de buurt bij Tesla
Tip6: Laadt eens op voorhand bij uw thuis in de buurt met uw laadkaart
Tip7: Langs zeer veel Tesla laadpunten in Frankrijk ligt een petanquebaan. Dus ge kunt petanqueballen meenemen :cool:

Info : Bovenstaande ervaringen zijn met een VW ID4 extended range (90KW denk ik).

Ik ben compleet onder de indruk van de eenvoudigheid van Tesla laders. En omgekeerd onder de indruk hoe slecht al de rest werkt.

Laatst bewerkt:
Maken het jullie zichzelf niet extra moeilijk? Gewoon uw eindbestemming ingeven in native GPS van de wagen (BMW in mijn geval) en gewoon de route met bijhorende laadstops volgen? Met de BMW Charging laadkaart geraak je overal, zeker in combo met IONITY abo erbij.

Geen Google Maps, geen Apple Carplay, geen Waze...

Maken het jullie zichzelf niet extra moeilijk? Gewoon uw eindbestemming ingeven in native GPS van de wagen (BMW in mijn geval) en gewoon de route met bijhorende laadstops volgen? Met de BMW Charging laadkaart geraak je overal, zeker in combo met IONITY abo erbij.

De navigatie van VW is ongelooflijk slecht...
Dat kan goed zijn dat je 1000km 100km om rijdt. Waar die u naartoe stuurt om te laden soms...

Maar bij sommige merken (Tesla ook bv) is het inderdaad niet moeilijker dan dat.

Nog eens wat verder gezocht ivm BMW en deze link gevonden: https://www.ixforums.com/threads/fi...g-for-advice-bmw-route-planning-vs-abrp.2578/

Met daarin volgende quote van een BMW rijder

"When I got the car I assumed I would use ABRP. I even bought an OBD plug in to connect with ABRP. But i found that the native app was perfectly adequate and in some ways easier to use. "

Dus het hangt wat af van welke auto je hebt.
Nu... Eigenlijk doe ik met ABRP gewoon hetzelfde hoor. Ik heb het heel uitgebreid uitgetypt maar eigenlijk stap ik in, geef de bestemming in en volg gewoon wat ABRP zegt. Enkel dat ik daar dan voorkeur aan Tesla laders heb ingesteld, die in mijn ogen 10 jaar voorsprong hebben op al de rest (ook ionity al problemen mee gehad met uitvallende paal en van die zaken).

Heeft iemand ervaring met een skivakantie met een elektrische auto? Deze winter ga ik voor het eerst met een EV op reis naar de Franse Alpen tijdens de drukke nieuwjaarsweek. Vorig jaar zag ik flink wat drukte bij de snelladers langs de snelweg. Ik heb momenteel een Shell Recharge-kaart, maar vraag me af of het verstandig is om nog een extra laadpas aan te schaffen. Tips zijn welkom!

Deze zomer richting Frankrijk gereden; 1200km enkel

Ik heb de chargemap-app gebruikt om de route te plannen.
Alles vlot verlopen, nergens problemen met laden. Zeer ontspannen toegekomen, eigenlijk veel meer ontspannen dan vroeger waar ik bleef doorkachelen om er asap te zijn.

Heb nu niet het gevoel gehad dat is echt veel langer onderweg ben geweest. (Vermoedelijk wel, maar voelde echt niet zo)

Reis was trouwens met 2 kindjes; 3 en 5 jaar.

Kdoe soms zuid duitsland. Dus bijna 700 km

Eerste maal met mn ev wa zitten plannen. Dat was ook de laatste keer

Ik rijd nu alsof ik met een diesel rijd. Alsk richting de kwart van mn battery zak , dan pas zoek ik een ev station op mn route vis mn onboard auto navigatie. ( mercedes navigatie. )Als het dan eens volzet of defect is dan rijdk gewoon maar de volgende.

Ik gebruik een company shell card. Die zijn met heel veel laders compatibel

Totale reistijd is toch wel een uurke langer gemiddeld.

Heeft iemand ervaring met een skivakantie met een elektrische auto? Deze winter ga ik voor het eerst met een EV op reis naar de Franse Alpen tijdens de drukke nieuwjaarsweek. Vorig jaar zag ik flink wat drukte bij de snelladers langs de snelweg. Ik heb momenteel een Shell Recharge-kaart, maar vraag me af of het verstandig is om nog een extra laadpas aan te schaffen. Tips zijn welkom!
De eerste week van het jaar op skireis geweest met een Tesla Model Y LR (van de schoonbroer), 4 personen en volgeladen. Range was ongeveer 300 kilometer bij vriestemperaturen en 130 km/u.

Nergens wachttijden gezien (zeker niet bij Tesla). Eén keer geladen bij Ionity of Fastned, ook probleemloos en zonder wachten. Elke keer was de auto sneller opgeladen dan wij eigenlijk wouden pauzeren.
Dit was mijn eerste EV-ervaring, die was eigenlijk ongelofelijk positief dus we rijden hier ondertussen ook met een Model Y :unsure:

Ik rij ondertussen ook al 1,5j / 90.000 km elektrisch, grotendeels langere trips in het buitenland.
ik volg ook steevast de BMW navigatie en gebruik maar 1 laadkaart. (Shell)
Tot nu toe steeds zonder problemen of laadstress.

Deze zomer richting Frankrijk gereden; 1200km enkel

Ik heb de chargemap-app gebruikt om de route te plannen.
Alles vlot verlopen, nergens problemen met laden. Zeer ontspannen toegekomen, eigenlijk veel meer ontspannen dan vroeger waar ik bleef doorkachelen om er asap te zijn.

Heb nu niet het gevoel gehad dat is echt veel langer onderweg ben geweest. (Vermoedelijk wel, maar voelde echt niet zo)

Reis was trouwens met 2 kindjes; 3 en 5 jaar.
Met welk bereik?

In Mei dit jaar naar Barcelona/Valencia gereden met de Model Y RWD.
Enkel de Tesla navigatie gebruikt en kwam zo altijd goed terecht bij de laadplaatsen van Tesla zelf. Sommige locaties waren echt wel top in orde.

Enkele rit koste mij iets van een € 80 naar Barcelona met de Superchargers. Had wel een back-up laadkaart mee die ik bij aankomst aan ons hotel 1x bij een niet-Tesla supercharger heb gebruikt.

In Spanje zelf zijn er opmerkelijk minder laadpalen dan bv Frankrijk, echter heb ik nergens echt problemen ondervonden om een laadpaal te vinden. Waar wij zaten was er uiteindelijk ook een winkelcentrum met Tesla Wall Chargers waar je gratis kon laden.

Wij rijden al 3 jaar elektrisch en in het begin moest je de reis inderdaad plannen.

Dit jaar Oostenrijk, Frankrijk & Duitsland gedaan zonder iets te plannen, ongeveer elk tankstation naast de autostrade heeft wel snelladers. Alleen in Wallonië check je best nog eens je range tot de volgende lader, daar lopen ze nog wat jaren achter.

Terug
Bovenaan