Met de EV op reis

JohnCash

Member
Wij willen deze zomer naar Zuid-Frankrijk, 1200 km enkele reis, met onze EV met een rijbereik in optimale omstandigheden van 350km.
Zijn er mensen die dit al gedaan hebben en specifieke tips hebben?
Zijn er specifieke websites die jullie aanraden om zo'n reis te plannen?
Zijn er specifieke laadpassen die we best op voorhand aanvragen?

Uit de eerste opzoekingen die ik al verricht heb staat de laadinfrastructuur in Frankrijk precies nog in zijn kinderschoenen tov bvb Nederland.
 
Eind dit jaar ook een EV maar ik zie het persoonlijk niet goedkomen in hoogseizoen bij de snelladers.
Of ze moeten in een sneltempo beginnen bouwen, maar dat zal nog even duren.

Ben ook benieuwd naar anderen hun ervaring.
 
Kan je niet overal met Visa laden? Of moet je tig laadpassen aanvragen?

België, maar vooral Frankrijk zijn sowieso de slechte leerlingen van de klas. Niet zo verwonderlijk aangezien dat vaak zo is…
 
Kan je niet overal met Visa laden? Of moet je tig laadpassen aanvragen?

België, maar vooral Frankrijk zijn sowieso de slechte leerlingen van de klas. Niet zo verwonderlijk aangezien dat vaak zo is…
Nee dat werkt met een kaart of app waaraan dan je dan een betaalmethode moet linken. Shell recharge dekt wel de meeste laadpalen denk ik. Tarieven kunnen ook verschillen.
 
Om je route te plannen: https://abetterrouteplanner.com/

Over welke EV gaat het trouwens?

Tnx, zeker eens bekijken. Mercedes EQV
All the joy… we hebben al decennia een makkelijk maestro/visa/mastercard systeem, maar voor EV gaan we moeilijk doen 😂.
Bij de meeste laders heb je ofwel een badge nodig, ofwel de specifieke app waarlangs je dan via creditcard kan betalen. Maar dat is echt een wildgroei aan het worden.
Ik heb nu een Luminus powerpas, daar ben ik wel heel tevreden over en daarmee kan ik op veel plaatsen terecht. Maar geen idee hoe dat zit in het buitenland.
 
Zou ook graag weten wat de meest veelzijdige laadpas is voor het buitenland. De badge van het werk van mijn vrouw is zogezegd ook bruikbaar in het buitenland maar dat was haar tankkaart ook, en toch een aantal keer gewoon met de creditcard moeten betalen uiteindelijk.
 
Wij hebben afgelopen september Brugge - Bedoin (en terug) gedaan en met Ionity was dat geen enkel probleem. De laadpalen werkten op 1 na altijd, en deze die niet werkte werd van op afstand door de helpdesk gestart.

Voor te plannen inderdaad abetterrouteplanner.com en met onze Audi laadpas betalen we bij Ionity ongeveer €0,32/kWh, hoewel het in Frankrijk per min gerekend wordt en dan is het nog een stuk goedkoper aan 150kW.
 
Qua kaart kan ik ook Shell Recharge aanraden. Gratis kaart (toch geen maandelijkse vaste kost) en werkt tot nu toe overal.
Misschien ook goed om een backup voorhanden te hebben maar bij Ionity is het relatief flexibel (paypal door QR code te scannen kan bijvoorbeeld ook).

Voor ervaring met reizen met EV heb ik hier deze zomer verslag uitgebracht.
Heenreis: https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/page-148#post-284482
Terugreis: https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/page-164#post-302855
 
Ben op skivakantie en toch verschillende gezien met EV onderweg (Belgen, Hollanders, ..)
En elke stop was er quasi geen enkele EV aan het laden dus lijkt me op dit moment alvast non-issue
 
Ben op skivakantie en toch verschillende gezien met EV onderweg (Belgen, Hollanders, ..)
En elke stop was er quasi geen enkele EV aan het laden dus lijkt me op dit moment alvast non-issue
Deze zomer naar Frankrijk geweest, de vogezen, en in 2019 Kroatië.
Ik kan u zeggen dat het echt wel rijtje schuiven was aan de laders. Niet allemaal, maar bij de meeste stond je alvast niet alleen.

Ik denk dat als je plant deze zomer op reis ermee te gaan dat je u gaat moeten neerleggen aan wat frequenter stoppen en wat wachten. Dus ja de tijd tot bestemming zal al vlug met 2-3u toenemen, maar langs de andere kant start de vakantie al vanaf je van uw oprit rijdt.
 
Deze zomer naar Frankrijk geweest, de vogezen, en in 2019 Kroatië.
Ik kan u zeggen dat het echt wel rijtje schuiven was aan de laders. Niet allemaal, maar bij de meeste stond je alvast niet alleen.

Ik denk dat als je plant deze zomer op reis ermee te gaan dat je u gaat moeten neerleggen aan wat frequenter stoppen en wat wachten. Dus ja de tijd tot bestemming zal al vlug met 2-3u toenemen, maar langs de andere kant start de vakantie al vanaf je van uw oprit rijdt.
Als je in hoogseizoen op zaterdag rijdt mss, maar wie rijdt er nu hoogseizoen op zaterdag :unsure:

Elke 2u stoppen moet eigenlijk dus hem dan 15min laden en je kan weer 2u verder.
Zou dus eigenlijk even lang moeten duren :p
 
Kiwhi pass is redelijk gekend in Frankrijk?
Ik ga met de V klasse naar het zuiden, begin er gewoon niet aan met mijn EV.

Ben op congé en het laatste dat ik nodig heb is nen hollander voor mij die naar 100% aan het laden is terwijl dat hij u richting uitkomt om te babbelen over EV’s.
 
Al 2 jaar met de Tesla naar Zuid-Frankrijk, geen enkel probleem gehad. Dit jaar Alicante, verwacht ook geen issues. Wel Juni telkens en meestal vertrek zondag/maandag.
 
Al 2 jaar met de Tesla naar Zuid-Frankrijk, geen enkel probleem gehad. Dit jaar Alicante, verwacht ook geen issues. Wel Juni telkens en meestal vertrek zondag/maandag.
Is ook niet te vergelijken. Tesla supercharger netwerk is vrij goed. Maar hij rijdt niet met een Tesla dus uw ervaring is ook niet relevant.

Als je van plan bent om bij Ionity te laden kan het misschien interessant zijn om die maand ook een abonnement te nemen?
 
Kan je niet overal met Visa laden? Of moet je tig laadpassen aanvragen?

België, maar vooral Frankrijk zijn sowieso de slechte leerlingen van de klas. Niet zo verwonderlijk aangezien dat vaak zo is…
Volgens mij vallen België en Frankrijk nog wel mee.
Ik hoor en lees vooral niet zoveel goeds over Zuid- en Oost-Europa.
 
Is ook niet te vergelijken. Tesla supercharger netwerk is vrij goed. Maar hij rijdt niet met een Tesla dus uw ervaring is ook niet relevant.

Als je van plan bent om bij Ionity te laden kan het misschien interessant zijn om die maand ook een abonnement te nemen?
Tesla zou toch zijn netwerk gaan openen voor andere merken?
Ik weet echter niet hoe dat nu zit met die test in Nederland?
 
Terug
Bovenaan