Ik heb vluchtig de thread gescrolled, maar zag het niet direct staan. Vandaar deze post.

De vakantiebestemming is hier al wel duidelijk, maar om daar te geraken (en ook terug) zitten de vast aan een trip van 1100 kilometer met de wagen. En een peuter die niet graag in de wagen zit.

Ik kan natuurlijk gaan Google’n, maar ik vertrouw op de ervaring die leeft hier op het forum. :unsure:

Hoe overleven we zo een lange trip? Op het moment van reizen is ze 2 jaar. We vermijden zoveel mogelijk schermen. Wel hebben we al een Timio waar ze dus geluid mee kan maken, zonder echt een scherm oid. Maar om dat 14 uur vol te houden.

Overnachten zou kunnen maar is natuurlijk een grote extra kost. Hebben jullie tips?!
Ook overnachting gedaan afgelopen zomer met kinderen (4 jaar en 10 maand). Pluspunt is dat je maar 2 keer 600 km moet rijden.

Minpunt is extra kost van rap 100 euro plus nog wat eten dus pak 150 euro. Deze zomer zal ik het niet doen. Denk ik...
 
Wij moeten een 700km doen, en ik voorzie daar twee pauzes van langer dan een uur in. Op't gemak eten, rondlopen, spelen. Op voorhand kijken wat de beste stops zijn. Aires, maar we hebben ook al gestopt aan een Ikea.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Intersoc ziet er een geweldig concept uit, enkel spijt dat er geen reizen richting warme(re) bestemmingen zijn in de zomer.
Klopt maar Intersoc zijn wat actievere vakanties. Wij zijn al twee keer naar St-Moritz geweest en de temperatuur is daar rond de 20°C. Dat lijkt niet veel maar is zeker voldoende, je zweet genoeg als je een berg omhoog loopt :) Wij zijn ook geen zonnekloppers en zouden niks kunnen doen als het 30°C is. Belangrijkste is dat er regelmatig eens zon is zodat je goed kan genieten van de vergezichten. Dit jaar gaan we eens naar Oostenrijk met Intersoc, we verlangen er al hard naar, na zo'n vakantie ben ik mentaal helemaal uitgerust :)
 
Klopt maar Intersoc zijn wat actievere vakanties. Wij zijn al twee keer naar St-Moritz geweest en de temperatuur is daar rond de 20°C. Dat lijkt niet veel maar is zeker voldoende, je zweet genoeg als je een berg omhoog loopt :) Wij zijn ook geen zonnekloppers en zouden niks kunnen doen als het 30°C is. Belangrijkste is dat er regelmatig eens zon is zodat je goed kan genieten van de vergezichten. Dit jaar gaan we eens naar Oostenrijk met Intersoc, we verlangen er al hard naar, na zo'n vakantie ben ik mentaal helemaal uitgerust :)
Is dat nog steeds in periodes van 11 dagen/12 nachten of is dat al aangepast?
 
Ik heb vluchtig de thread gescrolled, maar zag het niet direct staan. Vandaar deze post.

De vakantiebestemming is hier al wel duidelijk, maar om daar te geraken (en ook terug) zitten de vast aan een trip van 1100 kilometer met de wagen. En een peuter die niet graag in de wagen zit.

Ik kan natuurlijk gaan Google’n, maar ik vertrouw op de ervaring die leeft hier op het forum. :unsure:

Hoe overleven we zo een lange trip? Op het moment van reizen is ze 2 jaar. We vermijden zoveel mogelijk schermen. Wel hebben we al een Timio waar ze dus geluid mee kan maken, zonder echt een scherm oid. Maar om dat 14 uur vol te houden.

Overnachten zou kunnen maar is natuurlijk een grote extra kost. Hebben jullie tips?!
S'nachts rijden?
13-15u over 1.100km is natuurlijk best stevig, en ik weet niet of het door vele stops is of dat niet alles autosnelweg is?
Maar persoonlijk rijden wij (bijna) altijd het grootste deel s'nachts. Persoonlijk vind ik dit ook relaxed (rustig op de baan/tankstations, rustig in de auto/geen "etenstijd"/geen "ik moet pipi doen") maar niet iedereen ziet dit uiteraard zitten en niet alle kids kunnen hiermee om.
Bij een 1.000km's probeer ik rond 22-23u te vertrekken, kids uit bed en in pyjama in auto. Als ze onderweg wakker worden zijn ze toch nog te moe en vallen die van ons na een half uurtje wel terug in slaap. Tegen 6-7u worden die wakker, kan je na een uurtje rijden ergens iets eten en nog een uurtje en je bent om 9u op je bestemming.

Akkoord, de eerste dag doe je niet veel buiten wat dutjes aan het zwembad of tam wezen, maar liever dit dan s'morgens in de spits te moeten vertrekken, overal lekker druk onderweg, 2 keer extra 45min aan de kant om te eten (andere stops heb je ook s'nachts) en hele tijd de vraag of het nog ver is/gezeur.
 
Begrijp ik hoor, mijn partner valt bij wijze van spreke al in slaap als die een auto ziet staan (lees: slaapt meer in de auto dan de kinderen) maar persoonlijk heb ik er geen probleem mee. Ookal ben ik voor vertrek meestal ook vermoeid en kan ik letterlijk overal slapen (Dako doet overdag (relatief nuchter) vb ook dutjes van 2u op grote festivals voor de mainstage als het niet zijn muziekgenre is), maar om de één of andere manier heb ik hier nooit moeite mee tijdens het autorijden. Alleen een nachtje doorrijden met het gezin na een zware week: geen probleem. Met de vrienden op skiverlof en om 22u instappen op de achterbank en ik slaap bij wijze van spreke tot in Oostenrijk... Maar moet ik om 3u het stuur overnemen tot we om 8u s'morgens in Oostenrijk zijn kan ik ook zonder moeite wakker blijven.

Besef dat het niet iedereen gegeven is maar ik pas het zo veel als mogelijk toe. Ook voor kortere ritten hoor, de volgende nacht op een locatie 4-500km verder? Dan probeer ik (afh. van hotels en planning) ook te rijden als ze slapen en vb om 3u te vertrekken om tegen de ochtend al op de nieuwe locatie te zijn. Of te rijden van 19u tot 24u zodat we al op nieuwe locatie kunnen slapen.
 
S'nachts rijden?
13-15u over 1.100km is natuurlijk best stevig, en ik weet niet of het door vele stops is of dat niet alles autosnelweg is?
Stops en de 15 uur enorm veel file gehad. Daar zat een langere stop bij om even frustraties los te laten.
Dat ‘s nachts vertrekken hebben we vorige keer ook gedaan. Terugrijden was gewoon overdag en om eerlijk te zijn was dat wel zwaar.
Probleem is dat ik gewoon achter het stuur in slaap zou vallen als ik dat probeer. Wij hebben daar gewoon niet de reserves voor.
Verstandige keuze.
Ik weet ook niet of ik het nu aandurf. Onze nachtrust is nog in orde en vorige keer was zonder kind dus ook een andere setting. Ik heb eerder schrik om domme fouten te maken, al kies je er natuurlijk niet voor om achter het stuur in het slaap te vallen.

De overnachting kost wat geld (want: heen en terug) maar als mijn hoofd naar ergens staat wil ik ook gewoon gaan. Dan gaat mijn lichaam niet zo makkelijk in rust. Toen we de eerste keer reden gingen we vertrekken om 23u, ik stond om 19u al klaar met de auto vol geladen. Advies van de vrouw opgevolgd en toch nog even gaan liggen, al heb ik niet echt geslapen toen.
 
Ervaringsdeskundige van reizen met baby's/peuters en (vrij)lange autoreizen. :) Paar keer Provence wat toch al rap richting de 1000km gaat, aantal keer de bergen in zomer en winter en dan ook een aantal keer naar Toscane/umbrië, wat al snel richting de 1500 km gaat.

Tot in de Provence/bergen deden we meestal in 1 dag, Italië was in twee dagen waar we de eerste dag sliepen rond Milaan (wat eigenlijk al verder is dan de Provence/bergen)

Wat voor mij aandachtspunten zijn:

1) welke dag reis je? Op rode/zwarte zaterdagen (zo ongeveer alles in juli en augustus en al helemaal tussen pakweg 16 juli en 13 augustus) moet je echt bewust zijn van wat je doet. Ofwel vertrek je "voor" de files, ofwel ga je er willens nillens in gaan staan, ofwel vertrek je er na.

Finaal is dat een keuze die ieder voor zich moet maken maar voor mij is het duidelijk, ik probeer de files altijd zoveel mogelijk voor te zijn. Dit betekent dus vertrekken rond 2 a 3 uur en dan doorsjezen tot wanneer ze wakker zijn en/of het warm genoeg is voor een onbijtje in open lucht te kunnen doen. Rijd je naar het zuiden van Frankrijk dan lukt dat eigenlijk niet maar je kan wel vermijden dat je ongeveer de gehele A7 in de file staat. Naar Italië is het vooral opletten aan de Gotthardtunnel.

Toen ze echt babyklein waren een aantal keren op zaterdagavond vertrokken omdat reisgezelschap een dag vroeger vertrok en het dus geen gedoe was om daar om 06.00 's ochtends te arriveren. Anders kun je veelal maar in de namiddag in je accommodatie en sta je daar dus ook maar een beetje bescheten op een parking in de Provence te koekeloeren.

2) ken je route. Indien naar Italië dan zit je met de Gotthardtunnel waar je echt niet op het midden van de dag wil staan aanschuiven. Naar Frankrijk kan de miserie beginnen rond Lyon en de grote péagestations.

Weet ook goed wat mogelijke alternatieven zijn voor knelpunten. Gotthard kun je ook over de pas gaan en in Frankrijk kun je ook alternatieve route gaan bekijken. In essentie, niet zomaar blind op waze/gps gaan (en in zwitserland goed weten dat je in no time daar aan 50 euro dataverbruik zit dus je daar al helemaal geen Waze wil opzetten) We zijn het een beetje verleerd maar gewoon uw weg eens goed visualiseren vooraf is eigenlijk al een voorwaarde.

3) Entertainment. Verre reizen zijn voor ons ook toch het moment om alle schermtijdregels vierkant de vuilbak in te kieperen. Enige regel is zo ongeveer dat we niet voor het ontbijt op schermen gaan (omdat ze dan moeten slapen/rusten) maar erna kan het mij geen bal schelen. 10 uur stil in een auto zitten is al lastig genoeg. Andere regel is dat er geen geroep/getier/gebrul/ruzie is over wat ze willen bekijken. Anders is het kabels er uit, mijn muziekkeuze vollen bak en een uur straal negeren. Toen ze kleiner waren hebben bumba, uki en al de varianten overuren gedraaid. Enige merde is dat die geluidjes uit die series gewoon ergerlijk zijn, maar soit, alles voor rustige kinderen.

4)als je echt bereid bent om je route voor te bereiden. Afstappen van de "aires" langs de autosnelweg en dus weg van de absurde drukte, vuiligheid, stank die er kan zijn. Om nog maar te zwijgen van de wespen :). Een aantal jaar geleden voor het eerst, na 3 tenenkrullende stopplaatsen vol met "ollanders", in het wilde weg afgereden. 15 minuten verder aan een meer geparkeerd en een zalige stop gehad. Sindsdien bekijk ik google maps en durf ik een aantal pistes voor te bereiden om af te rijden. Let op: veel nutteloos werk ('tis niet dat je altijd kunt inschatten hoe de reis zal verlopen en hoe ver je op een bepaald moment zal zitten, los van het weer dan nog want in de gietende regen ga ik ook niet aan een meer gaan zitten) en ge zijt er een eindje mee bezig maar enorme voldoening als je een leuke stop vindt is wel groot.
 
Iemand ervaring met reizen naar Italië met kids van <2j? De zoeken wat inspiratie naar mogelijkheden die wat kids accomoderen.
 
Weet ook goed wat mogelijke alternatieven zijn voor knelpunten. Gotthard kun je ook over de pas gaan en in Frankrijk kun je ook alternatieve route gaan bekijken. In essentie, niet zomaar blind op waze/gps gaan (en in zwitserland goed weten dat je in no time daar aan 50 euro dataverbruik zit dus je daar al helemaal geen Waze wil opzetten) We zijn het een beetje verleerd maar gewoon uw weg eens goed visualiseren vooraf is eigenlijk al een voorwaarde.
Alsook, ken, je provider.... Mobile Vikings zegt standaard "Geen 4G in Zwitserland", en geen optie om het alsnog te activeren (toch niet dat ik vond op het moment zelf).
 
Ik heb vluchtig de thread gescrolled, maar zag het niet direct staan. Vandaar deze post.

De vakantiebestemming is hier al wel duidelijk, maar om daar te geraken (en ook terug) zitten de vast aan een trip van 1100 kilometer met de wagen. En een peuter die niet graag in de wagen zit.

Ik kan natuurlijk gaan Google’n, maar ik vertrouw op de ervaring die leeft hier op het forum. :unsure:

Hoe overleven we zo een lange trip? Op het moment van reizen is ze 2 jaar. We vermijden zoveel mogelijk schermen. Wel hebben we al een Timio waar ze dus geluid mee kan maken, zonder echt een scherm oid. Maar om dat 14 uur vol te houden.

Overnachten zou kunnen maar is natuurlijk een grote extra kost. Hebben jullie tips?!

6h en 4 h.

Vorig jaar waren ze alle 2 9mnd.

Wij vertrekken just voor de ochtenddut. 15 min rijden en ze liggen in slaap. Uurtje slapen. Dan rijden tot ze lastig worden. Pauze + eten geven. Uurtje rijden. Pauzeren en zelf eten. Middagdutje en 2h rijden. Je gaat wel 12h onderweg zijn om 6h te rijden.
 
S'nachts rijden?
Wij zijn ook nachtrijders, maar zoals @Sir.Killalot zegt moet je daar wel verstandig mee omgaan. Als je dat niet gewoon bent en/of heel moe zijt, moet je dat gewoon niet doen.
En de gouden regel is wel: ALS ge u ietwat moe voelt: switchen. Uw ego loslaten dat ge "x uur gereden MOET hebben".
Liever een paar uur later op bestemming dan in de vangrail te plakken.
 
Wij zijn ook weer net terug van Z-Frankrijk, in 1 stuk gereden. Laatste tijd paar keer gedaan. De jongste is ondertussen 3 en dat werkt prima maar dat was eerder wel wat lastiger. Vertrokken vroeger rond 4u zodat we al een eindje erop hadden voor de kleinste wakker werd. Nadien zorgen voor activiteiten (boekjes, speelgoed, muziek, luisterverhaaltjes,…), regelmatig stoppen op parkings waar wat speeltuigen staan, eten in de auto (dat is een bezigheid op zijn eigen), etc.

Schermpjes proberen we ook te vermijden maar de laatste uren van zo’n lange rit mag het meestal wel.
En eventueel in 2 stukken opdelen he.
 
Wij zijn ook weer net terug van Z-Frankrijk, in 1 stuk gereden. Laatste tijd paar keer gedaan.
Wat doe je daar in de winter? Of eigendom daar?

De jongste is ondertussen 3 en dat werkt prima maar dat was eerder wel wat lastiger. Vertrokken vroeger rond 4u zodat we al een eindje erop hadden voor de kleinste wakker werd. Nadien zorgen voor activiteiten (boekjes, speelgoed, muziek, luisterverhaaltjes,…), regelmatig stoppen op parkings waar wat speeltuigen staan, eten in de auto (dat is een bezigheid op zijn eigen), etc.
Parkings kunnen helpen, maar in hoogseizoen toch een drukke boel en niet altijd veilig.
Schermpjes proberen we ook te vermijden maar de laatste uren van zo’n lange rit mag het meestal wel.
En eventueel in 2 stukken opdelen he.
Wij geven de oudste een oude smartphone met wat paw patrol afleveringen op...
 
Ervaringsdeskundige van reizen met baby's/peuters en (vrij)lange autoreizen. :) Paar keer Provence wat toch al rap richting de 1000km gaat, aantal keer de bergen in zomer en winter en dan ook een aantal keer naar Toscane/umbrië, wat al snel richting de 1500 km gaat.

Tot in de Provence/bergen deden we meestal in 1 dag, Italië was in twee dagen waar we de eerste dag sliepen rond Milaan (wat eigenlijk al verder is dan de Provence/bergen)

Wat voor mij aandachtspunten zijn:

1) welke dag reis je? Op rode/zwarte zaterdagen (zo ongeveer alles in juli en augustus en al helemaal tussen pakweg 16 juli en 13 augustus) moet je echt bewust zijn van wat je doet. Ofwel vertrek je "voor" de files, ofwel ga je er willens nillens in gaan staan, ofwel vertrek je er na.

Finaal is dat een keuze die ieder voor zich moet maken maar voor mij is het duidelijk, ik probeer de files altijd zoveel mogelijk voor te zijn. Dit betekent dus vertrekken rond 2 a 3 uur en dan doorsjezen tot wanneer ze wakker zijn en/of het warm genoeg is voor een onbijtje in open lucht te kunnen doen. Rijd je naar het zuiden van Frankrijk dan lukt dat eigenlijk niet maar je kan wel vermijden dat je ongeveer de gehele A7 in de file staat. Naar Italië is het vooral opletten aan de Gotthardtunnel.

Toen ze echt babyklein waren een aantal keren op zaterdagavond vertrokken omdat reisgezelschap een dag vroeger vertrok en het dus geen gedoe was om daar om 06.00 's ochtends te arriveren. Anders kun je veelal maar in de namiddag in je accommodatie en sta je daar dus ook maar een beetje bescheten op een parking in de Provence te koekeloeren.

2) ken je route. Indien naar Italië dan zit je met de Gotthardtunnel waar je echt niet op het midden van de dag wil staan aanschuiven. Naar Frankrijk kan de miserie beginnen rond Lyon en de grote péagestations.

Weet ook goed wat mogelijke alternatieven zijn voor knelpunten. Gotthard kun je ook over de pas gaan en in Frankrijk kun je ook alternatieve route gaan bekijken. In essentie, niet zomaar blind op waze/gps gaan (en in zwitserland goed weten dat je in no time daar aan 50 euro dataverbruik zit dus je daar al helemaal geen Waze wil opzetten) We zijn het een beetje verleerd maar gewoon uw weg eens goed visualiseren vooraf is eigenlijk al een voorwaarde.

3) Entertainment. Verre reizen zijn voor ons ook toch het moment om alle schermtijdregels vierkant de vuilbak in te kieperen. Enige regel is zo ongeveer dat we niet voor het ontbijt op schermen gaan (omdat ze dan moeten slapen/rusten) maar erna kan het mij geen bal schelen. 10 uur stil in een auto zitten is al lastig genoeg. Andere regel is dat er geen geroep/getier/gebrul/ruzie is over wat ze willen bekijken. Anders is het kabels er uit, mijn muziekkeuze vollen bak en een uur straal negeren. Toen ze kleiner waren hebben bumba, uki en al de varianten overuren gedraaid. Enige merde is dat die geluidjes uit die series gewoon ergerlijk zijn, maar soit, alles voor rustige kinderen.

4)als je echt bereid bent om je route voor te bereiden. Afstappen van de "aires" langs de autosnelweg en dus weg van de absurde drukte, vuiligheid, stank die er kan zijn. Om nog maar te zwijgen van de wespen :). Een aantal jaar geleden voor het eerst, na 3 tenenkrullende stopplaatsen vol met "ollanders", in het wilde weg afgereden. 15 minuten verder aan een meer geparkeerd en een zalige stop gehad. Sindsdien bekijk ik google maps en durf ik een aantal pistes voor te bereiden om af te rijden. Let op: veel nutteloos werk ('tis niet dat je altijd kunt inschatten hoe de reis zal verlopen en hoe ver je op een bepaald moment zal zitten, los van het weer dan nog want in de gietende regen ga ik ook niet aan een meer gaan zitten) en ge zijt er een eindje mee bezig maar enorme voldoening als je een leuke stop vindt is wel groot.
Wat wij dan deden op zo’n zwarte zaterdag was bv vrijdag al een paar uur rijden (bv tot een hotel in Nancy). Eventueel eet je in de Ikea in Aarlen (beter dan veel wegresto’s en leuk voor kinderen). Dan ben je zaterdag voor de echte filevorming al een eind weg, en kan je veel miserie vermijden.
 
Hoe overleven we zo een lange trip? Op het moment van reizen is ze 2 jaar. We vermijden zoveel mogelijk schermen. Wel hebben we al een Timio waar ze dus geluid mee kan maken, zonder echt een scherm oid. Maar om dat 14 uur vol te houden.
Wij zijn nog nooit verder geraakt dan Zeeland/Noord-Frankrijk om die reden.
Deze zomer naar de kust voor een weekend, anderhalf uur rijden, ben thuisgekomen en heb een tablet besteld. Echt, fuck principes op zo een momenten!

Voor de korte afstanden is het hier standaard k3 op en ze heeft boekjes naast zich liggen .
De autostoel in het middel plaatsen kan ook helpen omdat ze anders maar op een zwarte zetel zit te kijken ipv te zien wat er voor haar gebeurt.
 
Ik heb dan toch maar geluk met de onzen. Wij rijden altijd veel en lang. School alleen al is 45min, enkel.

Wij gaan redelijk eens naar de beach en dat is toch snel 10-12u rijden aan 1 stuk. Klaagt echt nooit en ook nooit de iPad op.
 
Terug
Bovenaan