Ik heb dan toch maar geluk met de onzen. Wij rijden altijd veel en lang. School alleen al is 45min, enkel.

Wij gaan redelijk eens naar de beach en dat is toch snel 10-12u rijden aan 1 stuk. Klaagt echt nooit en ook nooit de iPad op.
Wij vermoeden dat ze zeker als kleintje, snel wagenziek werd. 10 Minuten naar de huisarts rijden was voor haar vaak al te veel. 😩
 
Mjah onze was ook vroeger wagenziek. IPad kijken is direct overgeven. Zal er allemaal wat van afhangen wat ze gewoon zijn zekers. Wij reizen echt veel met de onze. Onze eerste was 4 maand en al de vlieger op naar Seattle. Meeste mensen verklaarden ons zot.
 
Ervaringsdeskundige van reizen met baby's/peuters en (vrij)lange autoreizen. :) Paar keer Provence wat toch al rap richting de 1000km gaat, aantal keer de bergen in zomer en winter en dan ook een aantal keer naar Toscane/umbrië, wat al snel richting de 1500 km gaat.

Tot in de Provence/bergen deden we meestal in 1 dag, Italië was in twee dagen waar we de eerste dag sliepen rond Milaan (wat eigenlijk al verder is dan de Provence/bergen)

Wat voor mij aandachtspunten zijn:

1) welke dag reis je? Op rode/zwarte zaterdagen (zo ongeveer alles in juli en augustus en al helemaal tussen pakweg 16 juli en 13 augustus) moet je echt bewust zijn van wat je doet. Ofwel vertrek je "voor" de files, ofwel ga je er willens nillens in gaan staan, ofwel vertrek je er na.

Finaal is dat een keuze die ieder voor zich moet maken maar voor mij is het duidelijk, ik probeer de files altijd zoveel mogelijk voor te zijn. Dit betekent dus vertrekken rond 2 a 3 uur en dan doorsjezen tot wanneer ze wakker zijn en/of het warm genoeg is voor een onbijtje in open lucht te kunnen doen. Rijd je naar het zuiden van Frankrijk dan lukt dat eigenlijk niet maar je kan wel vermijden dat je ongeveer de gehele A7 in de file staat. Naar Italië is het vooral opletten aan de Gotthardtunnel.

Toen ze echt babyklein waren een aantal keren op zaterdagavond vertrokken omdat reisgezelschap een dag vroeger vertrok en het dus geen gedoe was om daar om 06.00 's ochtends te arriveren. Anders kun je veelal maar in de namiddag in je accommodatie en sta je daar dus ook maar een beetje bescheten op een parking in de Provence te koekeloeren.

2) ken je route. Indien naar Italië dan zit je met de Gotthardtunnel waar je echt niet op het midden van de dag wil staan aanschuiven. Naar Frankrijk kan de miserie beginnen rond Lyon en de grote péagestations.

Weet ook goed wat mogelijke alternatieven zijn voor knelpunten. Gotthard kun je ook over de pas gaan en in Frankrijk kun je ook alternatieve route gaan bekijken. In essentie, niet zomaar blind op waze/gps gaan (en in zwitserland goed weten dat je in no time daar aan 50 euro dataverbruik zit dus je daar al helemaal geen Waze wil opzetten) We zijn het een beetje verleerd maar gewoon uw weg eens goed visualiseren vooraf is eigenlijk al een voorwaarde.

3) Entertainment. Verre reizen zijn voor ons ook toch het moment om alle schermtijdregels vierkant de vuilbak in te kieperen. Enige regel is zo ongeveer dat we niet voor het ontbijt op schermen gaan (omdat ze dan moeten slapen/rusten) maar erna kan het mij geen bal schelen. 10 uur stil in een auto zitten is al lastig genoeg. Andere regel is dat er geen geroep/getier/gebrul/ruzie is over wat ze willen bekijken. Anders is het kabels er uit, mijn muziekkeuze vollen bak en een uur straal negeren. Toen ze kleiner waren hebben bumba, uki en al de varianten overuren gedraaid. Enige merde is dat die geluidjes uit die series gewoon ergerlijk zijn, maar soit, alles voor rustige kinderen.

4)als je echt bereid bent om je route voor te bereiden. Afstappen van de "aires" langs de autosnelweg en dus weg van de absurde drukte, vuiligheid, stank die er kan zijn. Om nog maar te zwijgen van de wespen :). Een aantal jaar geleden voor het eerst, na 3 tenenkrullende stopplaatsen vol met "ollanders", in het wilde weg afgereden. 15 minuten verder aan een meer geparkeerd en een zalige stop gehad. Sindsdien bekijk ik google maps en durf ik een aantal pistes voor te bereiden om af te rijden. Let op: veel nutteloos werk ('tis niet dat je altijd kunt inschatten hoe de reis zal verlopen en hoe ver je op een bepaald moment zal zitten, los van het weer dan nog want in de gietende regen ga ik ook niet aan een meer gaan zitten) en ge zijt er een eindje mee bezig maar enorme voldoening als je een leuke stop vindt is wel groot.
Merci voor de uitgebreide info. Veel van die dingen hebben we vorige keer, ook zonder kinderen, al toegepast.

Het is richting Italië dat we gaan en als ik me niet vergis hebben we vorige keer ook de pas genomen ipv de tunnel. Of dat langer is dat weet ik niet, maar qua scenery was dat een pak beter. Zwitserland wil ik kost wat kost negeren. Vorige langs Innsbruck gereden en vond dat toch een aangename route. Buiten de terugrit waar we in Karlsruhe volledig vaststonden, nuja heb daar de autostrade opgereden en blijven volgen omdat er ook direct een afrit was. Dan gewestwegen blijven volgen waar we veel tijd zijn kwijtgespeeld.

Dat van die schermen, het is en blijft een principe. Ik ben benieuwd hoe lang ik het ga volhouden, maar ik wil geen peuter van twee jaar een aantal uur voor een scherm zetten. Op die moment zoek je inderdaad rust, maar ik heb bang dat dan de toon gezet is. Ze vraagt nu al regelmatig dat de TV aangaat op anderhalf jaar. We doen dat niet, en als we het doen is ze het ook snel beu. Maar ik ben bang dat ik dan de doos van Pandora opendoe.

Bon, ik hoop op een ontspannende vakantie. En het idee van onderweg te stoppen zal toch op tafel komen vrees ik.
 
Net terug van 5 weken Peru op familiebezoek. Vooral in Lima gebleven maar ook naar Paracas geweest in Marriott resort. Het ging redelijk. Met ups en downs omdat we dus 5 weken bij haar moeder en diens grootouders verbleeven. Het huis is sterk verouderd en klein dus was het soms lawaaierig. Al bij al ging het wel zelfs de vlucht van 12 u hebben we overleefd 😂
 
Laatst bewerkt:
Net terug van 5 weken Peru op familiebezoek. Vooral in Lima gebleven maar ook naar Paracas geweest in Marriott resort. Het ging redelijk. Met ups en downs omdat we dus 5 weken bij haar moeder en diens grootouders verbleeven. Het huis is sterk verouderd en klein dus was het soms lawaaierig. Al bij al ging het wel zelfs de vlucht van 12 u hebben we overleefd 😂
Pisco sour 😋
 
Hier zitten we met een peuter van 15maanden.
In juni hebben we een weekje om naar de Mt Ventoux te gaan om te fietsen.
Maar ik heb zelf een hekel aan auto rijden. Dus 10u autorijden kijk ik serieus tegenop! En waarschijnlijk zal de kleine dat ook niet zo heel erg leuk vinden.

Het idee is dus om 's morgens rond 3 à 4u al te vertrekken en halfweg te stoppen, om de dag nadien de rest te rijden. Zo kan de kleine grotendeels nog verder slapen in de wagen.
Aangezien we om 10u rond Dijon zouden zijn willen we natuurljk nog iets van onze dag willen hebben.

Iemand dit al voorgedaan? En valt er daar iets te bezoeken/doen in die regio?
Frankrijk is voor ons redelijk onbekend.
 
Hier zitten we met een peuter van 15maanden.
In juni hebben we een weekje om naar de Mt Ventoux te gaan om te fietsen.
Maar ik heb zelf een hekel aan auto rijden. Dus 10u autorijden kijk ik serieus tegenop! En waarschijnlijk zal de kleine dat ook niet zo heel erg leuk vinden.

Het idee is dus om 's morgens rond 3 à 4u al te vertrekken en halfweg te stoppen, om de dag nadien de rest te rijden. Zo kan de kleine grotendeels nog verder slapen in de wagen.
Aangezien we om 10u rond Dijon zouden zijn willen we natuurljk nog iets van onze dag willen hebben.

Iemand dit al voorgedaan? En valt er daar iets te bezoeken/doen in die regio?
Frankrijk is voor ons redelijk onbekend.
Dijon is zeker en vast de moeite, een mooie stad. Wij rijden meestal nog iets verder zodat we de tweede dag verhoudingsgewijs wat minder moeten doen. Ergens rond Beaune kan ik aanraden, of zelfs Chalon-sur-Saone of een van die kleine dorpjes.

Met ne kleine: hotel Ibis Styles (Centre) in Beaune is perfect. Ze hebben daar wat speelgoedprul voor kinderen, er is ondergrondse parking, niet ver van autostrade, op de ring dus op wandelafstand van allerlei dingen in het centrum alsook een hoop zaken om te gaan eten.
 
Plan Kreta wordt wellicht vervangen door plan Noord-Italië aan een van de vele fraaie bergmeren. Met een bijna tweejarige die op een treinrit van een kwartier al niet kan stilzitten het wagen om 3,5 uur op een vliegtuig te zitten leek ons niet zo'n goed plan - met lange autoritten heeft ze gelukkig minder moeite. We bekijken nog of we het in één trek zouden doen of in twee stukken. Ik heb zelf niet zoveel ervaring met erg lange autoritten, maar deze keer zal het met een veel comfortabelere wagen zijn. Geen kleine wat oudere Toyota Yaris meer maar een ruime, comfortabele Citroën C5 Aircross (automaat). Voor onze dochter kunnen we dan ook wel wat meer meenemen.

Mijn langste rit tot hiertoe was naar Mont Saint-Michel en eigenlijk viel dat nog wel mee. Volgens Google Maps was dat 7u20 rijden. Twee jaar terug naar Centraal-Frankrijk en dat was ook ongeveer 7u20. Noord-Italië zou bijna 10u zijn (Verbania), maar we moeten nog beslissen over de bestemming dus het kan wat langer zijn dan dat.

Mochten we halverwege stoppen zou dat in de Elzas zijn, Colmar herinner ik me wel als een mooie stad.
 
Krokus enkele dagen naar zee, Juli vliegvakantie naar Zuid-Spanje (tegen dan 4,5j en bijna 2j). Laat maar komen 🥳.
 
Iemand ervaring met Griekenland en eventueel Thesaloniki specifiek?

We willen graag eens Griekenland bezoeken en 3u vliegen lijkt ons nog (net) haalbaar
 
Dit jaar gaan we voor de eerste keer met onze 2 kinderen (3 & 1) met de wagen op reis richting provence.
We zoeken de heen- en terugreis te spreiden over 2 (of 3) dagen zodat het aangenaam blijft voor ons/de kinderen.

Heeft er iemand toevallig tips voor leuke verblijfplaatsen onderweg naar het zuiden?
 
Dit jaar gaan we voor de eerste keer met onze 2 kinderen (3 & 1) met de wagen op reis richting provence.
We zoeken de heen- en terugreis te spreiden over 2 (of 3) dagen zodat het aangenaam blijft voor ons/de kinderen.

Heeft er iemand toevallig tips voor leuke verblijfplaatsen onderweg naar het zuiden?
Qua parkings zijn er heel wat plaatsen waar wel wat speeltuigen enz. staan, in de zomer soms wel vrij druk: https://kidseropuit.nl/kindvriendelijke-parkeerplaatsen-langs-de-franse-snelweg/

Zelf splitsen wij het vaak op in 2 stukken. We vertrekken ook vaak in die zwarte weekends, wat eigenlijk not-done is maar bon. Op zaterdag vrij vroeg (4-5u vertrekken), zodat we nog voor 7u Luxemburg gepasseerd zijn, de kinderen nog een paar uur slapen (in pyama). Bij de eerste stop is het dan kleren aan doen en ontbijten.
Rond de middag zijn we dan rond Beaune, of wat verder. Dan zijn we over de helft. Daar halt houden, en op zondag vroeg vertrekken om voor het verkeer weg te zijn en snel Lyon te passeren.

In Beaune is de Ibis Styles in het centrum wel kindvriendelijk. Op wandelafstand van alles om te gaan eten, je kan dan het centrum bezoeken.
Ook al in een klein dorpje Laives geweest, in L'Atelier du Relais. Dit waren mooie appartementen, met keukentje, paar slaapkamers. Heel toffe lokatie. Veel is er niet in de buurt, wel een iets groter dorp (Sennecy-le-Grand) waar restaurants enzo waren. Maar je kon er eten, er was een grote tuin met zwembad ook. Vlakbij Sennecy-le-Grand zijn we ook ooit gaan kamperen op het Chateau de l'Epervière, een hele leuke en kindvriendelijke camping.

Lyon zelf kan natuurlijk ook, daar kan je makkelijk een paar dagen spenderen. Chalon-sur-Saone ook, maar daar zijn we nog niet met kinderen geweest. Ook een levendige stad met heel wat opties.

Edit: ik zie dat ik een paar dingen hiervan al gezegd had hierboven. :D
 
Is zwarte woud interessant voor met een 4jarige?
Weekje in juli.
Max 600 km van Gent, andere voorstellen mogen, maar fr / dui. Geen nl / Uk.
 
2 weken geleden een weekendje Parijs gedaan met onze kindjes (4 en 7). Vrijdagavond plots beslist bij een goed glas bier, snel een hotel geboekt (Holiday Inn aan Gare de L'est), zaterdagochtend de auto in en weg, zondagavond terug.

Viel fantastisch mee, de kinderen vonden het schitterend, vooral de Eiffeltoren wou mijn oudste zeker zien (zijn er niet op geweest, teveel volk), maar ook met de metro rijden vonden ze spannend en leuk, wat laten lopen in de parken (Place des Vosges, Tuileries,...), zelfs samen lekker eten op terras vonden ze leuk (op Place du Tertre aan Montmartre op een terrasje 12 oesters besteld, mijn vrouw en ik hebben er 2 gegeten, de rest hebben die varkens verorberd... parels voor de zwijnen :tongue:)

Je ziet eigenlijk wel niet veel families met echt kleine kinderen als toerist lopen, maar wij vinden het toch heel belangrijk dat ze dit op jonge leeftijd leren, steden en cultuur ontdekken, gebouwen en plaatsen kennen en onthouden. Maakte toch diepe indruk op hen.

Vreemd toch, quasi telkens wanneer we tegen mensen zeggen "we zijn met onze kindjes dit weekend naar Parijs geweest" is de automatische reactie "ah, naar Disneyland?".
 
Qua parkings zijn er heel wat plaatsen waar wel wat speeltuigen enz. staan, in de zomer soms wel vrij druk: https://kidseropuit.nl/kindvriendelijke-parkeerplaatsen-langs-de-franse-snelweg/

Zelf splitsen wij het vaak op in 2 stukken. We vertrekken ook vaak in die zwarte weekends, wat eigenlijk not-done is maar bon. Op zaterdag vrij vroeg (4-5u vertrekken), zodat we nog voor 7u Luxemburg gepasseerd zijn, de kinderen nog een paar uur slapen (in pyama). Bij de eerste stop is het dan kleren aan doen en ontbijten.
Rond de middag zijn we dan rond Beaune, of wat verder. Dan zijn we over de helft. Daar halt houden, en op zondag vroeg vertrekken om voor het verkeer weg te zijn en snel Lyon te passeren.

In Beaune is de Ibis Styles in het centrum wel kindvriendelijk. Op wandelafstand van alles om te gaan eten, je kan dan het centrum bezoeken.
Ook al in een klein dorpje Laives geweest, in L'Atelier du Relais. Dit waren mooie appartementen, met keukentje, paar slaapkamers. Heel toffe lokatie. Veel is er niet in de buurt, wel een iets groter dorp (Sennecy-le-Grand) waar restaurants enzo waren. Maar je kon er eten, er was een grote tuin met zwembad ook. Vlakbij Sennecy-le-Grand zijn we ook ooit gaan kamperen op het Chateau de l'Epervière, een hele leuke en kindvriendelijke camping.

Lyon zelf kan natuurlijk ook, daar kan je makkelijk een paar dagen spenderen. Chalon-sur-Saone ook, maar daar zijn we nog niet met kinderen geweest. Ook een levendige stad met heel wat opties.

Edit: ik zie dat ik een paar dingen hiervan al gezegd had hierboven. :D
Merci voor de uitgebreide tips :love:
 
Merci voor de uitgebreide tips :love:
Ah ja in de omgekeerde richting proberen we dan wat verder door te rijden om ook opnieuw dag 2 niet te lang te maken.
Dan is Nancy zowat een doel om te overnachten. Daar heb je heel wat hotels en restaurants rond Place Stanislas. Hopen hamburgerrestaurants, ik weet niet wat Nancy heeft met hamburgers. Maar de kinderen vinden het wel leuk.
 
2 weken geleden een weekendje Parijs gedaan met onze kindjes (4 en 7). Vrijdagavond plots beslist bij een goed glas bier, snel een hotel geboekt (Holiday Inn aan Gare de L'est), zaterdagochtend de auto in en weg, zondagavond terug.

Viel fantastisch mee, de kinderen vonden het schitterend, vooral de Eiffeltoren wou mijn oudste zeker zien (zijn er niet op geweest, teveel volk), maar ook met de metro rijden vonden ze spannend en leuk, wat laten lopen in de parken (Place des Vosges, Tuileries,...), zelfs samen lekker eten op terras vonden ze leuk (op Place du Tertre aan Montmartre op een terrasje 12 oesters besteld, mijn vrouw en ik hebben er 2 gegeten, de rest hebben die varkens verorberd... parels voor de zwijnen :tongue:)

Je ziet eigenlijk wel niet veel families met echt kleine kinderen als toerist lopen, maar wij vinden het toch heel belangrijk dat ze dit op jonge leeftijd leren, steden en cultuur ontdekken, gebouwen en plaatsen kennen en onthouden. Maakte toch diepe indruk op hen.

Vreemd toch, quasi telkens wanneer we tegen mensen zeggen "we zijn met onze kindjes dit weekend naar Parijs geweest" is de automatische reactie "ah, naar Disneyland?".
Zelfde ervaring hier (de onze zijn bijna 6 en 3). Begin januari geweest (airbnb) en viel geweldig mee, vooral onzen oudste doet dat echt wel graag.
 
Ah ja in de omgekeerde richting proberen we dan wat verder door te rijden om ook opnieuw dag 2 niet te lang te maken.
Dan is Nancy zowat een doel om te overnachten. Daar heb je heel wat hotels en restaurants rond Place Stanislas. Hopen hamburgerrestaurants, ik weet niet wat Nancy heeft met hamburgers. Maar de kinderen vinden het wel leuk.

Idealiter vind je nog een hotel dat je de dag zelf kan annuleren voor 15.00 uur.

Want als de reis vlot gaat, dan kan het bijzonder irritant zijn dat je opeens tot de vastsstelling komt dat je moet stoppen en je eigenlijk gewoon thuis wil zijn. Zo doen wij het meestal en ik denk dat we in de laatste 5 jaar maar 1 keer hebben overnacht op de terugweg.
 
Idealiter vind je nog een hotel dat je de dag zelf kan annuleren voor 15.00 uur.

Want als de reis vlot gaat, dan kan het bijzonder irritant zijn dat je opeens tot de vastsstelling komt dat je moet stoppen en je eigenlijk gewoon thuis wil zijn. Zo doen wij het meestal en ik denk dat we in de laatste 5 jaar maar 1 keer hebben overnacht op de terugweg.
Dat hebben we ook al gehad ja, eerder onbewust. Tegen 12u aan ons hotel aan 't arriveren en zien dat de kinderen zich waanzinnig goed gedroegen, en dat het hotel nog een uur annuleerbaar was.

Dan maar doorgeknald.
 
Terug
Bovenaan