Naar de andere kant van de wereld trekken met een 1-jarige wil ik niet doen, ik wil dat ze dat bewust meemaakt.
Dit is exact de reden waarom wij verre reizen (buiten Europa) even on hold hebben gezet. Het kost allemaal genoeg geld, dus willen we ook dat ze het bewust meemaken.

Veel hangt er ook vanaf wat doe je met de kinderen in de avonds.
Wij zijn 1 keer toen ze 2 en 4 waren met de hele familie naar Spanje geweest omdat mijn ouders 35 jaar getrouwd waren. In totaal met 8 volwassenen en 6 kinderen. De oudste 6.

Die kinderen waren stikop elke dag en lagen dus al te slapen rond 9 uur. De vraag is wat dan. Zet je een babyfoon op een kamer en zit je aan de andere kant van het hotel op het terras of niet. Bij ons was het een wisselwerking. De ene dag bleven de vrouwen op hun kamers en zaten de mannen beneden, de andere dag andersom. Omdat niemand het zag zitten de kinderen alleen te laten op de kamer een paar 100 meter verderop.

Kan je dat wel, dan is zo een hotel ook eens leuk. Het was all-in, dus je moet je ook nergens iets van aantrekken. Genoeg animatie voor de kinderen, willen ze drinken, dan halen ze het, willen ze ijs, dan halen ze het. Geen gezeur over eten (ik lust dit en dat niet), want er is keus genoeg op een buffet.

Maar ja, hotel en strand is niet onze type vakantie, dus dat gaat niet veel meer gebeuren gelukkig. Laatste vakantie voor corona was een week Oostenrijk in Saalbach. Dat vonden ze geweldig, maar daar zaten we in de avond weer met hetzelfde slaap probleem, al bleven ze nu op tot 11, dus het viel al beter mee.
 
Dit is exact de reden waarom wij verre reizen (buiten Europa) even on hold hebben gezet. Het kost allemaal genoeg geld, dus willen we ook dat ze het bewust meemaken.

Veel hangt er ook vanaf wat doe je met de kinderen in de avonds.
Wij zijn 1 keer toen ze 2 en 4 waren met de hele familie naar Spanje geweest omdat mijn ouders 35 jaar getrouwd waren. In totaal met 8 volwassenen en 6 kinderen. De oudste 6.

Die kinderen waren stikop elke dag en lagen dus al te slapen rond 9 uur. De vraag is wat dan. Zet je een babyfoon op een kamer en zit je aan de andere kant van het hotel op het terras of niet. Bij ons was het een wisselwerking. De ene dag bleven de vrouwen op hun kamers en zaten de mannen beneden, de andere dag andersom. Omdat niemand het zag zitten de kinderen alleen te laten op de kamer een paar 100 meter verderop.

Kan je dat wel, dan is zo een hotel ook eens leuk. Het was all-in, dus je moet je ook nergens iets van aantrekken. Genoeg animatie voor de kinderen, willen ze drinken, dan halen ze het, willen ze ijs, dan halen ze het. Geen gezeur over eten (ik lust dit en dat niet), want er is keus genoeg op een buffet.

Maar ja, hotel en strand is niet onze type vakantie, dus dat gaat niet veel meer gebeuren gelukkig. Laatste vakantie voor corona was een week Oostenrijk in Saalbach. Dat vonden ze geweldig, maar daar zaten we in de avond weer met hetzelfde slaap probleem, al bleven ze nu op tot 11, dus het viel al beter mee.
Zo'n hotel zou ik niet zien zitten met een babyfoon, een vakantiehuisje is daar veel geschikter voor. Toen ik klein was zijn we zelf pas op hotel gegaan toen ik op de basisschool zat, eerder niet.
 
Vroeger gingen wij altijd naar All-in hotels om ons van niets aan te trekken.

sinds we een kleine hebbe (nu is die 2j) zijn we nog niet op reis geweest, maar zouden geen All in meer doen, lijkt me een waste als je dan toch vanaf 20u op je kamer moet zitten.

Denk dat een privé huisje ergens altijd de beste oplossing is met kleine kindjes die tijdig moeten slapen.
 
Wij hebben wel al van alles gedaan met ons zoontje (nu 3 jaar). Ver, dichtbij. Huisjes, hotels, airbnb, .. Het enige wat we niet meer doen is te verschillende tijdszones (tot 18 maand wel gedaan zonder issues maar dat vertrouw ik nu niet meer :D) en lang tafelen (nu is het eten op en weg).
Ik let er ook altijd op dat we ergens kunnen zitten zonder dat we ons kind storen terwijl hij slaapt (terras op warme bestemming of aparte slaaphoek,...)
Rondtrekken of op 1 bestemming maakt voor ons niet uit. Wij zijn zijn nooit een hele dag in het hotel. Toen hij nog een dutje deed, maakten we gebruik van de draagrugzak of koets. Voor de nachtrust zorgen we er evenwel voor dat we tegen slapenstijd terug zijn op de kamer. Dan spelen wij een bordspelletje, lezen we iets, of praten we een beetje.
 
Wil een paar dagen naar de Belgische kust en Ardennen met de kinderen (3,5j en 2j). Iemand een tip welke plek en activiteiten in de buurt?
 
Wil een paar dagen naar de Belgische kust en Ardennen met de kinderen (3,5j en 2j). Iemand een tip welke plek en activiteiten in de buurt?
www.desierk.be . Niet twijfelen, zeker toch niet voor die van 3,5 jaar (die van 2 jaar zal je nog veel werk aan hebben om hem daar te begeleiden).
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Deze week voor de allereerste keer met onze kleine van anderhalf naar de kust. Kwestie van eens te kijken hoe dat gaat...

De kloterij is dat het BEL - ITA is vrijdag en dat om 21 uur begint... ik vrees dus dat het vrouwtje op de kamer zal mogen blijven :shy:

Andere vraag... zijn er hier die ook al eens een week zonder hun kinderen op vakantie zijn geweest? Mijn vrouw heeft daar precies nood aan.
 
Ik vertrek binnen 10 dagen naar Italie met mijn kindjes 3 en 5 jaar, 1ste keer dat ik met hen alleen wegga, ik hoop dat dit ga meevallen :)
 
Volgens mij kan je met kinderen overal gaan waar je wil, als je je planning ter plaatse maar wat op je kinderen wil afstemmen. Die van mij zitten nu beide in het lager, maar ook toen ze kleuter waren hebben wij verschillende reizen gedaan. (Tallinn, Venetië, Bath + Stonehenge, Budapest, Barcelona, Porto, huisjes in Frankrijk)
Mijn persoonlijke tips:
- Ik wil NIET moeten slapen om 20u omdat zij slapen. Daar doe ik dus gewoon NIET aan mee. Wij zijn dus nog niet met onze kinderen op hotel geweest, tenzij 'aparthotel' waar er 1 aparte slaapkamer en een 'leefruimte' is. Dan slapen de kinderen in die slaapkamer en wij op de slaapbank. Meestal boeken we een huisje/appartementje via Airbnb met 2 slaapkamers. Zijn ook al meerdere keren naar vakantieparken geweest (Vacansoleil, Capfun) in Frankrijk, in zo een stacaravan. Dan heb je ook 2 slaapkamer(tje)s. Heel leuke vakanties ('s voormiddags een dorpje bezoeken en daar nog lunchen, 's namiddags in het zwembad, 's avonds naar het speelplein op de camping).
Ik hoor soms mensen zeggen: ja maar ik wil op hotel want dan moet ik niet koken: Dat wil niet zeggen dat ik daarom elke dag kook, zeker op citytrip niet. Wij zijn dan wel blij om op onszelf te kunnen ontbijten (heb geen zin om 's ochtends al te moeten zeggen: zit stil, zit recht, nee je mag niet rond tafel lopen, ...) en nemen dan vaak picknick mee voor overdag (of kopen iets casuals voor middageten). 's Avonds eten op restaurant, dat doen we dan al tegen 18u. Het is dan nog lekker rustig, veel aangenamer om dan met je kinderen te zitten eten dan in een druk restaurant.
- kijk uit naar speelpleintjes. Kinderen kunnen ook citytrippen, want in die stad wonen toch ook kinderen. In steden zoeken wij vooraf in Google Maps wat parken of speeltuintjes op. Dan gewoon zorgen dat je er elke dag eentje passeert.
- go with the flow. Hebben ze een off-day? Dan keerden we midden op de dag even terug naar het appartement om wat te rusten. Dan konden we er weer efkes tegen. Als we citytrippen, gaan we dus meestal een/twee dagen langer dan er wordt 'aangeraden' om die stad te bezoeken. Dan kan je het allemaal wat meer op je gemak doen.
Het nachtleven (of avond terrasjes) of de stad bezichtigen 'by night' zit er dan wel niet in, maar ja, je krijgt er andere dingen voor terug: met kinderen vind ik dat je veel makkelijker contact maakt met lokale bevolking. En als ze vroeg wakker zijn kan je de vroegmarkt gaan bezoeken of in de metro echt tussen de locals zitten en ben je vóór alle andere toeristen bij de grote trekpleisters :)
 
Andere vraag... zijn er hier die ook al eens een week zonder hun kinderen op vakantie zijn geweest? Mijn vrouw heeft daar precies nood aan.
Een week zou ik voor mezelf te lang vinden (is ook praktisch niet haalbaar bij ons eigenlijk - de grootouders zouden dat niet zien zitten qua opvang). Een nachtje of 2 nachtjes weg hebben wij wel al gedaan, dan dus meestal binnen België of Nederland. Ook voor zo een 'korte' tijd kan het al eens véél deugd doen om eens geen mamamama papapapa te horen en gewoon samen te kunnen zijn :) Ik doe dat dan ook liefst met de auto zodat we altijd naar huis kunnen als er iets zou zijn, maar ja dat is omdat ik wat moeite heb met loslaten ;-) Nog nooit nodig geweest gelukkig.
 
Ik zou dat wel kunnen :unsure: Maar ik denk niet dat ik dit aan de grootouders verkocht krijg 😆 .
 
Wij hebben al eens een shortski (4 dagen) alleen gedaan toen onze kinderen 1 en 3 waren. Ze hebben dan 2 dagen bij mijn ouders geslapen en 2 dagen bij mijn vrouw haar ouders. We hebben ons goed geamuseerd maar mijn vrouw wil het niet meer doen omdat ze de kinderen ook wel veel miste, ik had hier minder problemen mee :unsure:
 
Ik ben er alleen al eens een paar dagen tussenuit geknepen, terwijl de papa thuis bleef met de dochter. Ik wou gewoon rust en met rust gelaten worden toen, daarom heel bewust alleen gegaan 😝

Mijn zus ging jaarlijks enkele dagen naar de kust of Parijs met haar ex, toen de kinderen nog heel klein waren, ging ik ter plaatse babysitten gedurende die dagen.
Kwam ze terug en was de was gedaan en gevouwen, de koelkast uitgekuist, kinderen hadden goed geslapen en goed gegeten,.. Pure luxe vond ze zelf!
Als ze dan wat ouder werden (kleuterleeftijd) gingen ze uit logeren bij oma en opa, tante en nonkel, vriendje van de klas,...
 
Waar gaan jullie naartoe met de kroost deze zomer?
Nergens, zodat de andere mensen hopelijk de rust kunnen ervaren zoals ik die zelf zou willen zonder drukke/jankende kinderen.
Zeker al niet als ik een lange vlucht zou nemen.

Kheb nog wel geen kroost maar het is toch ruw geschetst en gezegd wat ik zou doen :unsure:
 
Wij zijn toen onze jongste zoon 3 maanden was naar de Provence geweest (huisje gehuurd met jacuzzi).
Jaar daarna zijn wij dan naar Engeland en Schotland geweest

Oudste zoon is geboren in 2016, jongste in 2018
- 2016: 3 maanden na geboorte oudste zoon op vakantie naar de Provence (huisje gehuurd) + op de terugweg enkele dagen bij familie in Frankrijk gebleven > best wel wat uitstappen gedaan (Pont Du Gard, Avignon en vaak gaan eten met de zoon in zijn wieg)
- 2017: op vakantie naar Engeland en Schotland (3 nachten in een "Inn" in Noord-Engeland met kamer vlak boven het pubgedeelte en daarna een week een huisje gehuurd in "the middle of nowhere" in Zuid-Schotland) > veel gewandeld met de zoon in de draagzak
- 2018: weekje Ardennen
- 2019: op vakantie naar Wales met ondertussen 3-jarige zoon en 3-maanden oude zoon, huisje gehuurd > redelijk wat gewandeld, met draagzak en speciaal dingetje om de oudste zoon in m'n nek te dragen
- 2019: weekendje Parijs gedaan met de kinderen, de jongste was toen bijna een jaar en dat ging goed en vooral de oudste vond dat absoluut geweldig en wil nog eens terug

Ondertussen in al die jaren ook nog wel wat weekendjes Ardennen gedaan en ook wel eens een citytrip zonder de kinderen.
Dit jaar gaan we niet op vakantie maar kiezen we ervoor om een weekje gewoon elke dag een leuke uitstap in eigen land te doen. Volgend jaar staat er wel eens een zonvakantie op de planning.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Niet veel keus hier. Tegen einde van het jaar gaan we naar Zuid-Amerika om (groot)ouders te bezoeken. Grootouders zijn al 92 dus we wachten best niet te lang.
 
Ik had voor augustus 4 dagen geboekt, een chalet niet zo ver over de taalgrens.
Aangezien mijn 3 daagse aan de kust zo goed bevallen is 's nachts (not! 🙈 Ze heeft mij 2 keer uit bed proberen shotten, ze is er zelf 1x uit gevallen, probeerde steeds mijn hoofdkussen te "delen",... ), heb ik dat geannuleerd. Ze zei zelf al op dag 2 aan de kust dat ze graag naar huis wou dus voorlopig nog geen groot avonturier in haar te ontdekken 😋

In de plaats ga ik daguitstapjes doen en heb daarnet de tip gekregen van een buurman om in Kluisbergen te gaan kamperen, aangezien ik ook een tent en luchtmatras gekocht heb voor als mijn metekind volgende week komt logeren in de tuin 😇.
Heel benieuwd hoe dat zal bevallen en in het slechtste geval: boel terug inladen en op een kwartier tijd staan we terug thuis 😁.
 
Terug
Bovenaan