Gonzo the Great
Active member
Er is dan ook geen discriminerend voetbalreglement van duizenden jaren oud dat in strijd is met onze huidige normen en waarden, dus zo ver kan je jouw vergelijking met voetbal niet doortrekken: die gemeenschappelijke noemer die er bij religie wel is ontbreekt bij voetbal, dus algemene maatregelen zijn daar minder op hun plaats.Maar dat is dan ook concreet te linken inderdaad. We doen geen "collectieve straffen" van voetbalclubs, als in dat alle voetbalclubs gesloten worden of geen subsidies meer krijgen omdat er wat hooligans zijn. Jij spreekt zo algemeen, zo discriminerend. Dat werkt enkel averrechts.
Je blijft ook spreken over "de inspiratiebron", wat je verder nog hard te maken hebt. Al spreek je in de voorwaardelijke wijs, hint je hier wel zo hard op alsof dit iets concreets is, terwijl het volgens mij eerder cultureel is dan religieus. Zoals ik hierboven ook al aanstip, hoe religie beleefd wordt, varieert gewoon enorm.
Maak eens concreter hoe je dat in de werkelijkheid zou zien?
Op dit moment zie ik vooral frustratie die leidt tot discriminatie.
De oplossing ligt, naar mijn mening, toch vooral in een goed werkend justitie apparaat.
Ook moeten we gewoon heel weinig verwachten van de lokale besturen in dit geval door electorale motieven, vandaar dat we op een hoger niveau naar oplossingen of drukzetting moeten zoeken, en daar zijn dan de enige wapens die we hebben de subsidies en de erkenning als religie.
En inderdaad, ik spreek voorwaardelijk, omdat men het na zoveel decennia nog steeds niet deftig onderzocht. Daar gaat men uiteraard ook op de duur denken dat dat eerder is van niet willen. Hoe je het noemt is een semantische discussie die me koud laat: religie, cultuur, sub-cultuur... Er zijn onwaarschijnlijk mensen die religie kunnen beleven zonder tot geweld over te gaan, gelukkig maar. Net zoals er zijn die filmpjes van Andrew Tate kijken of een hakenkruis tat hebben die geen geweld gebruiken. Dat is geen reden om die dingen niet te bannen als ze inspiratie zijn voor hate-crimes, en die influencers tov hun volgelingen te weinig doen om dat te voorkomen.
Soms is dat geen makkelijke oefening uiteraard, en om maar een voorbeeld te nemen:
Homoseksualiteit in de Islam: godsdienst- of cultuurpuntje?
<<
Dat komt misschien doordat het in de Koran wordt gelijkgesteldaan onder andere pedofilie, of vaak wordt gezien als eenoverdraagbare ziekte. Het blijft ook nog steeds volgens deKoran een zonde om daadwerkelijk seksuele handelingente verrichten met iemand van hetzelfde geslacht
>>
Dus enerzijds vergelijkt men ze met pedofielen, maar anderzijds moet je dan zeggen "maar je mag er niet op kloppen..."
Je ziet: geen eenvoudige opdracht, en gewoon te verwachten dat niet iedereen dat goed gaat snappen.
Een duidelijker voorbeeld van hate crime kan haast niet, en gezien een groot aantal gelijkgezinden zo makkelijk en vlug gevonden kon worden is een deftig onderzoek naar de inspiratiebron en geschikte sanctie daartegen ook op zijn plaats vind ik. Een gelovige die rustig thuis zijn gebed doet of video's kijkt gaat daar geen last van hebben.
Laatst bewerkt: