Onveiligheidsgevoel & geweld op straat: oorzaken en aanpak

Die camera's ben ik niet zo'n fan van. Tenzij ze inderdaad ingezet worden om echte criminelen op te pakken. Ipv nonkel Jan maar weer eens een boete aan te smeren omdat hij tegen 5km teveel naar den Delhaize karde.
Daar dienen die camera's nu toch ook niet voor?

Probleem is dat je nooit weet wat er volgt natuurlijk. Stel je voor dat we hier afglijden naar Amerikaanse politieke toestanden. Dan zouden we waarschijnlijk niet zo gelukkig zijn met hopen camera's.
Dat is waar, maar is het zelfs mogelijk dat die camera's snelheden vastleggen om te beboeten?

Probleem is dat je nooit weet wat er volgt natuurlijk. Stel je voor dat we hier afglijden naar Amerikaanse politieke toestanden. Dan zouden we waarschijnlijk niet zo gelukkig zijn met hopen camera's.
Als ze die kunnen gebruiken om te zien of je je gordel draagt, kunnen ze evengoed gebruikt worden om real time alarmbellen te laten afgaan als AI bvb "lastigvallen" herkent, zodat er dan direct een mens meekijkt.

Inderdaad. Er zijn blijkbaar veel mensen in onze maatschappij bijgekomen die van thuis uit geen opvoeding of moraal kompas meekregen. Enkel strikte ordehandhaving zal die op het rechte pad houden, ofwel gewoon van straat met een enkelband. Van mij persoonlijk mag men alle steden en parkings bomvol camera's hangen, en zelfs met gezichtsherkenning als dat de enige manier is.

De straffen zijn sowieso al veel te laks.
Probleem is dat straffen bij sommigen niet werkt.
Voor mij mogen ze voor bepaalde figuren de vergeetput terug invoeren en ze daar gewoon insmijten.
Is dit geen voorbeeld van communicerende vaten? De instroom van mensen met andere normen en waarden zet het reeds onderbemande justitiële apparaat verder onder druk, waardoor een feedbackmechanisme ontstaat. Daar zullen we dringend uit moeten stappen, want anders riskeren we een verdere ondermijning van de samenleving.

Tis miss dystopisch maar een mogelijke piste zou kunnen zijn om de gevangeniscapaciteit aanzienlijk uit te breiden, al blijft de financiering daarvan een groot knelpunt. Je kan je natuurlijk afvragen of de kosten van detentie uitsluitend door de samenleving moeten worden gedragen. Een mogelijke benadering is dat gedetineerden via arbeid bijdragen aan hun eigen onderhoud en zo gedeeltelijk of zelfs volledig hun maatschappelijke kostprijs compenseren. Maar tis een moeilijke evenwichtsoefening want hoe bewaak je dat het nooit mag leiden tot een situatie waarin gevangenisstraffen om oneigenlijke redenen worden opgelegd, louter om economische motieven te dienen.

En ik weet feitelijk ook niet welk economisch model er kan opgericht worden vanuit een gevangeniswezen. Wat is winstgevend, niet maatschappij verstorend (je kan ze moeilijk in een voedingsindustrie laten werken)

Laatst bewerkt:
Daar dienen die camera's nu toch ook niet voor?
Ik doelde op trajectcontrolecamera's.
Die kunnen wel degelijk ook gezichtsherkenning toepassen omdat ze een foto maken.
Stond vandaag nog een heel artikel van in de krant om deze systemen efficiënter in te zetten.
Daar mogen ze snel werk van maken ipv ze nu te gebruiken om vooral de eerder brave burgers uit te melken.

Heel veel mensen vertonen tegenwoordig natuurlijk wel vermijdingsgedrag. Waar wij vroeger in't holst van de nacht met onze fiets naar huis reden, wordt het gros van de tieners nu gewoon opgehaald door de mama/papa. Als ze nog uitgaan tenminste.

Hoeveel geweldsdelicten op die manier vermeden worden, dat weet niemand.
Dat vind ik toch een sterk statement hoor. Je zegt dus dat mensen nu meer risico vermijden dan vroeger en dat de cijfers als het ware kunstmatig doet zakken.

Ik kan me echt niet inbeelden dat mensen "vroeger" geen risico probeerden te beperken. Toen ik uitging was het altijd wel ergens ambras, en wij werden ook grotendeels opgehaald. Onze ouders en grootouders, hoeveel caféruzies waren er toen wel niet?

Wat een artikel weer. "Hoe maken we het vrouwvriendelijker".

Met klassieke muziek begot. Wat dachten we van vrouwen gewoon eens met rust te laten? Manman.
Ik denk dat, als je een dochter hebt, ze een gevechtssport leren nog het beste is, zodat ze zich kan verweren tegen iemand die groter is dan zijzelf.

Hier wordt de problematiek ook nog eens toegelicht, ook met enkele cijfers en mogelijk manieren om het beter te maken.

En als je ruimtes veilig maakt voor vrouwen, dan worden ze toch ook gewoon veilig voor iedereen?

Ik doelde op trajectcontrolecamera's.
Die kunnen wel degelijk ook gezichtsherkenning toepassen omdat ze een foto maken.
Stond vandaag nog een heel artikel van in de krant om deze systemen efficiënter in te zetten.
Daar mogen ze snel werk van maken ipv ze nu te gebruiken om vooral de eerder brave burgers uit te melken.
Mensen die de verkeersregels overtreden zijn een gevaar voor de maatschappij en allesbehalve brave burgers.

Helemaal mee eens dat we strenger moeten zijn voor daders van geweld (seksueel of niet), maar er vallen jaarlijks een veelvoud aan slachtoffers door die zogenaamde brave burgers die helemaal niet uitgemolken worden maar zwaar bepamperd.

Laatst bewerkt:
Asielzoeker pleegt verkrachting en moord op vrouw.

Plots gaat het over alle mannen en hoe vrouwen zich door hen niet veilig voelen.
Tja, oké, ik wil dat niet per se betwisten, vrouwen hebben recht op veilig thuiskomen, zouden in een ideale wereld ook 's nachts veilig op straat moeten kunnen rondlopen (al zijn hier toch ook voorbeelden gegeven van hoe dat als man ook niet altijd evident is, het is weliswaar relatief een pak 'evidenter' wegens sterke versus zwakke geslacht [en mannelijke overmoed]).

Voel me als brave man wel deels 'beledigd', zou niet eens in me opkomen een vrouw op straat lastig te vallen (thuis ook niet, en we zullen serieus blijven: ik plaag een liefdespartner wel al eens graag, maar niet op die manier). Ik erken dat die mannen die vrouwen lastig vallen er echter wél zijn.
Weet echter ook 100% zeker als we op dezelfde manier zouden veralgemenen over andere groepen: ras, cultuur of zelfs vrouwen, dat de kritiek véél sneller zou volgen dat niet iedereen in die groep zo is... maar bij 'mannen' is het oké. Tja...

Dat we een significant percentage van deze misdrijven zouden kunnen voorkomen door bepaalde mensen niet langer naar hier te laten komen, is ook precies wel weer een taboe of politieke recuperatie.

Er zijn zonder twijfel ook autochtone daders/monsters. Ik wil die gerust in de vergeetput gooien, dus het is niet dat ik die zou negeren.
Krijgen we dan ook minstens een véél strengere screening op asielzoekers en een stop zelfs op bepaalde regio's?

Asielzoeker pleegt verkrachting en moord op vrouw.

Plots gaat het over alle mannen en hoe vrouwen zich door hen niet veilig voelen.
Tja, oké, ik wil dat niet per se betwisten, vrouwen hebben recht op veilig thuiskomen, zouden in een ideale wereld ook 's nachts veilig op straat moeten kunnen rondlopen (al zijn hier toch ook voorbeelden gegeven van hoe dat als man ook niet altijd evident is, het is weliswaar relatief een pak 'evidenter' wegens sterke versus zwakke geslacht [en mannelijke overmoed]).

Voel me als brave man wel deels 'beledigd', zou niet eens in me opkomen een vrouw op straat lastig te vallen (thuis ook niet, en we zullen serieus blijven: ik plaag een liefdespartner wel al eens graag, maar niet op die manier). Ik erken dat die mannen die vrouwen lastig vallen er echter wél zijn.
Weet echter ook 100% zeker als we op dezelfde manier zouden veralgemenen over andere groepen: ras, cultuur of zelfs vrouwen, dat de kritiek véél sneller zou volgen dat niet iedereen in die groep zo is... maar bij 'mannen' is het oké. Tja...

Dat we een significant percentage van deze misdrijven zouden kunnen voorkomen door bepaalde mensen niet langer naar hier te laten komen, is ook precies wel weer een taboe of politieke recuperatie.

Er zijn zonder twijfel ook autochtone daders/monsters. Ik wil die gerust in de vergeetput gooien, dus het is niet dat ik die zou negeren.
Krijgen we dan ook minstens een véél strengere screening op asielzoekers en een stop zelfs op bepaalde regio's?
Asielzoeker pleegt verkrachting en moord en plots zijn weer alle asielzoekers een potentieel gevaar. Dat is geen veralgemening of politieke recuperatie?

Zelfs ik als man begin nu te twijfelen om pepperspray aan te schaffen nav die mens van 56 die in Zeebrugge dood is geslagen.
Nergens ben je hier nog veilig, nergens.
Stap je dan ook nog op de fiets of in de wagen? We moeten nu ook niet gaan overdrijven als we spreken over onze veiligheid.

Asielzoeker pleegt verkrachting en moord en plots zijn weer alle asielzoekers een potentieel gevaar. Dat is geen veralgemening of politieke recuperatie?

Neen, want dat is een man die niet in onze cultuur is grootgebracht.

Dus "educate your sons" is allemaal mooi en wel, maar dat is géén zoon van ons.

Zoals al aangehaald komend zo'n mannen vaak uit culturen waar vrouwen écht ondergeschikt zijn. En zelfs al zou dat géén factor zijn, dan is het alsnog een crimineel die hier niet thuishoorde, en dient elke samenleving zich over z'n eigen criminelen te ontfermen.

Ik zie er nu ook niet echt het nut van in om pepperspray te blijven verbieden. Er zijn zo veel zaken die je wel legaal mag op zak hebben die veel gevaarlijker zijn.
Mja als je dit topic leest https://www.beyondgaming.be/threads/onveilig-voelen-op-straat.39649/page-11.
Ik wil nu ook niet te pas en ten onpas bespoten worden door pepperspray omdat een vrouw zich onveilig voelt.
Allez gisteren nog met een maat over bezig geweest. Je bent aant wandelen (zeker hier in de geburen tussen de veldwegen) en je loopt achter een dame. Hou je afstand, haal je ze in maakt allemaal niet uit. Die vrouw gaat zich gewoon onveilig voelen. Ik ben dus blijkbaar niet de enigste met die gedachte.

Ok tis een meme maar het maakt het wel duidelijk.
https://9gag.com/gag/a5QD33O

Laatst bewerkt:
Stap je dan ook nog op de fiets of in de wagen? We moeten nu ook niet gaan overdrijven als we spreken over onze veiligheid.

Moord gebeurt dan ook vaak door naasten en vergelijken met 100 jaar geleden, tja lijkt me nogal logisch.

Alleszins jammer dat de cijfers niet bijgehouden worden van achtergrond van de daders. Dan konden we over die 100 jaar eens de balans maken exact hoeveel impact migratie op onze veiligheid heeft.
Er zijn zo studies uit oa Denemarken en die cijfers spreken voor zich.

The incidence of crime within male second-generation populations of non-Western descent has been rising, with more than a 60% increase in crimes committed by members of this demographic group between 2007 and 2012.

Lijkt me relevanter dan onvolledige cijfers over 100 jaar.
Dat strookt ook gewoon wat veel mensen in het straatbeeld zien (en wat iedereen die voor de politie werkt bevestigd). Dus logisch dat door de toenemende asielstroom mensen zich minder veilig voelen

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan