Onveilig voelen op straat

In plaats van het op de slechte manier mogelijk te kunnen zien, sta er gewoon even bij stil. Probeer te begrijpen waarom heel veel vrouwen schrik hebben van mannen in zulke situaties en probeer mee te werken aan een veilig omgeving voor iedereen.

Misschien dat een analogie helpt: een vriend van mij is bang van honden omdat hij 1 keer bijna is aangevallen geweest door een hond. Al die andere honden hebben hem niet gedaan en toch blijft hij uit d beurt van honden en krijgt angst als ze te dicht in de buurt komen.

Vrouwen reageren op een vergelijkbare manier op mannen. Dat is helemaal niet persoonlijk.

In plaats van te denken 'maar niet alle mannen' denk, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik vrouwen niet onbedoeld bang maak of hoe kan ik een steentje bijdragen aan een veiligere omgeving voor vrouwen.
Ik begrijp wat je zegt hé, maar uiteindelijk zeg je bij dat laatste hetzelfde als "hoe kan ik als vrouw er voor zorgen dat ik mannen niet onbedoeld hitsig maak".

In plaats van het op de slechte manier mogelijk te kunnen zien, sta er gewoon even bij stil. Probeer te begrijpen waarom heel veel vrouwen schrik hebben van mannen in zulke situaties en probeer mee te werken aan een veilig omgeving voor iedereen.

Misschien dat een analogie helpt: een vriend van mij is bang van honden omdat hij 1 keer bijna is aangevallen geweest door een hond. Al die andere honden hebben hem niet gedaan en toch blijft hij uit d beurt van honden en krijgt angst als ze te dicht in de buurt komen.

Vrouwen reageren op een vergelijkbare manier op mannen. Dat is helemaal niet persoonlijk.

In plaats van te denken 'maar niet alle mannen' denk, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik vrouwen niet onbedoeld bang maak of hoe kan ik een steentje bijdragen aan een veiligere omgeving voor vrouwen.

Dan ben ik vrij ongewoon neem ik aan om te denken dat de perceptie bij diegenen die dan schrik gaan hebben van alle honden / mannen in je voorbeeld. Dat is toch een beetje een kronkel in je eigen hoofd die eruit moet met externe hulp als je normaal wilt functioneren.

Ik ben ferm benadeeld door een broeder, alle gelovigen zijn slecht. Ik ben in Limburg ooit bijeen geslagen, ik durf niet meer op straat in Limburg. Toch heb ik dat een plaats gegeven en functioneer ik normaal zonder online campagnes te lanceren.

Als je blijft focussen op ALLE mannen die ALLEMAAL ervoor moeten zorgen dat ze niet onbedoeld eender welke vrouw, ook die met onzinnige kronkels, niet bang moeten maken, waar zijn we dan mee bezig.

Ik denk trouwens dat het niet bijzonder moeilijk is om vrouwen niet bang te maken. Dus alweer. Tegen welke héél kleine bevolkingsgroep is men hier aan het protesteren onder de naam van "de mannen"?

Dan ben ik vrij ongewoon neem ik aan om te denken dat de perceptie bij diegenen die dan schrik gaan hebben van alle honden / mannen in je voorbeeld. Dat is toch een beetje een kronkel in je eigen hoofd die eruit moet met externe hulp als je normaal wilt functioneren.

Ik ben ferm benadeeld door een broeder, alle gelovigen zijn slecht. Ik ben in Limburg ooit bijeen geslagen, ik durf niet meer op straat in Limburg. Toch heb ik dat een plaats gegeven en functioneer ik normaal zonder online campagnes te lanceren.

Als je blijft focussen op ALLE mannen die ALLEMAAL ervoor moeten zorgen dat ze niet onbedoeld eender welke vrouw, ook die met onzinnige kronkels, niet bang moeten maken, waar zijn we dan mee bezig.

Ik denk trouwens dat het niet bijzonder moeilijk is om vrouwen niet bang te maken. Dus alweer. Tegen welke héél kleine bevolkingsgroep is men hier aan het protesteren onder de naam van "de mannen"?
Men protesteert niet naar een bevolkingsgroep. Maar wel naar een feit dat vrouwen nog altijd ongewild opmerkingen krijgen als ze op straat lopen, lastig gevallen worden enz...

Zelfs op dit forum is er een topic waar er een vleeskeuring wordt gehouden van vrouwen. En ik ben zeker niet heiliger dan de paus.

Daarbij zijn er nog altijd culturen waar er vrouwenongelijkheid is en waar ze vrouwen als minderwaardig worden gezien.

En dat wordt aangeklaagd. Zeker als we het in de meeste extreme vorm tegenkomen.

Anderzijds is het wel zo dat het bij ons in de media komt omdat het zeer uitzonderlijk is, in landen waar dit dagelijkse kost is, wordt daar zelden over bericht.

Ook in België zal je trouwens niet bestraft worden als je het correct gebruikt als verdedigingsmiddel in geval van wettige zelfverdediging net zoals je een illegaal geweer ook als verdedigingsmiddel mag gebruiken. Het bezit ervan kan echter nog altijd bestraft worden als jij het bezat (en bvb niet de aanvaller).
Het is misschien een nuance, maar het resultaat is hetzelfde. Als je geen pepperspray bij mag hebben, kan je het ook niet gebruiken. Je kan niet gaan hopen dat de aanvaller pepperspray bijheeft die je dan kan afnemen om zelf te kunnen gebruiken.

In België zal je voor de correctionele rechtbank moeten komen voor verboden wapenbezit als je pepperspray bij je hebt om je te verdedigen en de politie komt erachter.

Men protesteert niet naar een bevolkingsgroep. Maar wel naar een feit dat vrouwen nog altijd ongewild opmerkingen krijgen als ze op straat lopen, lastig gevallen worden enz...

Ik zie op sociale media nochtans oproepen passeren om "mannen" en "zonen" correct op te voeden. Dit heeft niks met "mannen" of "zonen" te maken.

Theo Francken heeft het perfect omschreven op zijn facebook:
De Morgen, oh boy. 🙄

Ja, er is een probleem met huiselijk geweld en geweld tegen vrouwen in onze samenleving. Een groot probleem zelfs.

Maar a.u.b. zeg, hier gaat het over iets helemaal anders, namelijk het probleem van de ongecontroleerde asielmassamigratie vanuit landen waar vrouwen tweedehandsburgers en meisjes handelswaar zijn.

Wie daar van blijft wegkijken is naïef, blind of gewoon van slechte wil.

Zelfs op dit forum is er een topic waar er een vleeskeuring wordt gehouden van vrouwen. En ik ben zeker niet heiliger dan de paus.

En jij denkt dat vrouwen niet speculeren over hun favoriete One Night Stand als ze ermee zouden wegkomen (of terug single zijn)?
Of gewoon niet kunnen kwijlen over een knappe man? Dat er in dat topic vooral over vrouwen gebabbeld worden, is omdat er hier vooral mannelijke leden zijn. Tag gerust een paar vrouwelijke leden en die zullen ook wel een mening hebben wie hun ideale droomban/celebrity zou zijn. Tijd terug een date gehad die zei dat de hare Jensen Ackles (Dean uit Supernatural was) nadat het ging over televisieseries... toen dacht ik ook: als daar de lat ligt, ben ik kansloos... 😂

Vrouwen zijn ook niet heiliger dan de paus.
Toen ik destijds ergens werkte, waar er plots een nieuwe mannelijke medewerker was die - en dat durf ik als man gerust erkennen - ruim bovengemiddeld knap was, waren er letterlijk vrouwelijke collega's die andere vrouwelijke collega's aanspoorden eens te gaan kijken.
Maar vrouwen keuren geen vlees hoor (de realiteit is zelfs dat het mannelijke schoonheidsideaal in de praktijk moeilijker te bereiken is dan het vrouwelijke).

Laatst bewerkt:
Daarnaast wordt een vrouw nu eenmaal, jammer genoeg, vaker geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag: nageroepen worden op straat of nagefloten, in de billen geknepen, mannen die slecht omgaan met het woordje neen,... Vaak zijn dat dingen die op zich niet zo dramatisch zijn. Gelukkig dat zelfs de meeste ongemanierde mannen toch nog een bepaalde grens respecteren en niet echt overgaan tot fysiek geweld of aanranding. Maar elke keer is er dat ’wat als’-stemmetje, waar telkens dat ganse lijf op reageert en dat ervoor zorgt dat, ondanks dat er niets ergs gebeurd is die keer, het algemene zich onveilig voelen stijgt.

En dat stukje ervaren de meeste mannen, of misschien beter de meeste heteromannen, niet. Wat niet wegneemt dat als ze met grensoverschrijdend gedrag geconfronteerd worden het vaak sneller echt uit de hand loopt. Maar al die kleine dingen die dat onveiligheidsgevoel voeden, dat ervaren ze dan weer minder.

Je noemt het niet zo dramatisch maar het is iets dat vaak gebeurt en anders op de loer licht. Het geeft 1 hele duidelijke boodschap: dit is ons terrein, jij bent te gast, wij bepalen wat er met jou(w lijf) gebeurt. Dat andere mannen voor je opkomen is een zeldzaamheid. Die durf je niet te roepen omdat als ze laten merken dat ze niet voor je op gaan komen, je dit extra kwetsbaar maakt in het moment zelf. Dit heb je overigens niet alleen met uitgaan. Ook, overdag op je werk moet je oppassen, als in alert zijn, zelfs op een kantoorbaan. Daar kon je niets van zeggen anders was je niet loyaal of een slechte verliezer. Er mee naar je baas liet ik daarom wel uit mijn hoofd. En daarbij, ik wilde hem niet op een idee brengen. Je moest vooral tonen dat je je mannetje wel stond en was dat niet zo dan ging je maar beter op zoek naar een andere baan.

Dat heeft een enorme impact op een mensen leven.

Je noemt het niet zo dramatisch maar het is iets dat vaak gebeurt en anders op de loer licht. Het geeft 1 hele duidelijke boodschap: dit is ons terrein, jij bent te gast, wij bepalen wat er met jou(w lijf) gebeurt. Dat andere mannen voor je opkomen is een zeldzaamheid. Die durf je niet te roepen omdat als ze laten merken dat ze niet voor je op gaan komen, je dit extra kwetsbaar maakt in het moment zelf. Dit heb je overigens niet alleen met uitgaan. Ook, overdag op je werk moet je oppassen, als in alert zijn, zelfs op een kantoorbaan. Daar kon je niets van zeggen anders was je niet loyaal of een slechte verliezer. Er mee naar je baas liet ik daarom wel uit mijn hoofd. En daarbij, ik wilde hem niet op een idee brengen. Je moest vooral tonen dat je je mannetje wel stond en was dat niet zo dan ging je maar beter op zoek naar een andere baan.

Dat heeft een enorme impact op een mensen leven.
Dit klinkt eerder als een persoonlijke ervaring dan een algemeen beeld, dus kwam bij mij de vraag op of er in Nederland niet zoiets is als een externe preventie-adviseur? Vlaamse variant => https://www.liantis.be/nl/welzijn-o...chosociaal-welzijn/grensoverschrijdend-gedrag
Wees maar zeker dat een baas je probleem niet zal weglachen als er iemand van die dienst even komt aankloppen.

Het doel van mijn post was helemaal niet om een opbod te maken. Maar om de feiten achter de slogan "wij eisen de nacht terug" eens onder het licht te houden. Ik heb daar mijn bedenkingen bij. Dat ruikt naar sloganeske en utopische eisen. Waarom gaan we ervan uit dat vrouwen onveilig zijn en mannen niet? Dat klopt gewoon niet. Dit is gebeurd in één van de veiligste landen in de wereld, en zeker voor vrouwen. (zie cijfers uit eerder bericht)

Als je de maatschappij veiliger maakt voor vrouwen is ze ook veiliger voor mannen en vice versa, toch? Voor mij ruikt zoiets altijd naar het demoniseren van "mannen" in het algemeen. Want dat doe je ook met deze slogan. Het is iets van deze tijd waar ik echt kromme tenen van krijg. De man an sich is niet de grootste vijand van de vrouw in de nacht. Het is een net iets specifiekere groep.

Nee, niet enkel de asielzoekers maar zie je hoe deze denkwijze dan verkeerd loopt?

Misschien begint het bij het vragen aan vrouwen hoe dit voor ze is?
Het zou al heel anders zijn als je als vrouw, ‘s avonds alleen op straat, een beroep kan doen op een andere man voor je veiligheid.. nou ja, beter verwoord: als mannen in het algemeen tonen dat de veiligheid van vrouwen op straat hen ook aan gaat. Als vrouw heb je nu vooral het idee dat jouw veiligheid alleen jou wat aangaat en dat je het maar zelf uit moet zoeken.

Dit klinkt eerder als een persoonlijke ervaring dan een algemeen beeld, dus kwam bij mij de vraag op of er in Nederland niet zoiets is als een externe preventie-adviseur? Vlaamse variant => https://www.liantis.be/nl/welzijn-o...chosociaal-welzijn/grensoverschrijdend-gedrag
Wees maar zeker dat een baas je probleem niet zal weglachen als er iemand van die dienst even komt aankloppen.

Vrouwen hebben allemaal persoonlijke ervaringen. Als je het niet van een vrouw wil horen, wil je het dan wel van een man horen? Moet ik eerst een man mijn verhaal vertellen?

Deze houding die iets heeft van “je moet mij wel overtuigen van dit en dat” is precies waar het om gaat. Ook precies jouw reactie “Vaag” (weet je nog) heeft daar van.

Vrouwen hebben allemaal persoonlijke ervaringen. Als je het niet van een vrouw wil horen, wil je het dan wel van een man horen? Moet ik eerst een man mijn verhaal vertellen?

Deze houding die iets heeft van “je moet mij wel overtuigen van dit en dat” is precies waar het om gaat. Ook precies jouw reactie “Vaag” (weet je nog) heeft daar van.
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je er in slaagt om iets negatief te lezen in mijn post die duidelijk bedoeld is om een oplossing aan te bieden voor een probleem dat je schetst in de post die ik citeer.

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je er in slaagt om iets negatief te lezen in mijn post die duidelijk bedoeld is om een oplossing aan te bieden voor een probleem dat je schetst in de post die ik citeer.

Elke vrouw heeft dit soort verhalen, al die verhalen zijn persoonlijk, want je niet veiligvoelen ís persoonlijk. Dat is kwetsbaar en zeker niet vaag. Dat kan digitaal én in real life. Als het je verbaast: hoe kan het dat je ze niet al kende.

Elke vrouw heeft dit soort verhalen, al die verhalen zijn persoonlijk, want je niet veiligvoelen ís persoonlijk. Dat is kwetsbaar en zeker niet vaag. Dat kan digitaal én in real life. Als het je verbaast: hoe kan het dat je ze niet al kende.
Als je alles moedwillig slecht gaat interpreteren, wordt het zeer moeilijk om een deftig gesprek aan te gaan hoor. Ik zou het zelfs geen discussie noemen, want ik zie nergens een verschil in standpunten.
Dat jij uit een post met een overduidelijke poging tot hulp/oplossing begint te fantaseren dat ik het niet van een vrouw wil horen, ik overtuigd moet worden of de problematiek niet kende, getuigt simpelweg van slechte wil. Meer kan ik er niet meer van maken.

Mannen vragen om het de vrouwen makkelijker te maken hierin en te helpen bouwen aan het veiligheidsgevoel is wel mooi, en ik hoop dat meer en meer mannen leren om ook uit te kijken voor vrouwen, net zoals we dat meisjes toch leren als ze op stap gaan.

Maar het blijft symptoombestrijding. En het kan je duur te staan komen:

Dus je wandelt als 'brave' man 's avonds of 's nachts op straat, plots spot je een vrouw op het voetpad... dus dan moet je maar aan de andere kant van de straat gaan lopen? Ter compensatie van het gedrag van mannen die zich misdragen... 🤨 en de mannen die zich misdragen gaan zich daardoor laten tegenhouden?

Wat als aan de andere kant van de straat ook een vrouw loop? Zal ik dan maar midden op de weg gaan lopen wars van de auto's?
Of spreken we af na 23h 's avonds: mannen op het rechtse voetpad, vrouwen op het linkse?

Mag ik ook eisen dat eigenaars van Jack Russels of andere groepen mensen waar ik minder fan van ben of zelfs schrik voor heb voor mijn welzijn aan de andere kant van de straat gaan lopen? Gaat wat geven...

Vrouwen mogen gerust luidkeels reageren, én terecht, ze zouden het recht moeten hebben 's avonds veilig op straat te lopen, maar de oplossing is niet alle mannen hun gedrag laten aanpassen op de schichtigheid van vrouwen, maar om daders van dergelijke feiten zéér zwaar te straffen dat de kwade mannen het niet meer in hoofd halen. En dare I say it, géén extra probleemgevallen naar hier halen. .

Mannen vragen om het de vrouwen makkelijker te maken hierin en te helpen bouwen aan het veiligheidsgevoel is wel mooi, en ik hoop dat meer en meer mannen leren om ook uit te kijken voor vrouwen, net zoals we dat meisjes toch leren als ze op stap gaan.

Maar het blijft symptoombestrijding. En het kan je duur te staan komen:

Dare I say it? Ik zie alweer een gelijkenis met de feiten van het meisje in Nederland...

Dit is toch wel heel kort door de bocht. Je gaat hiermee de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer leggen.

Het het nu echt zo moeilijk om even over te steken als je een vrouw in het donker wil passeren? Of even iemand die een vrouw lastig valt aan te spreken? Of als je een zoon hebt hem aan te leren om vrouwen niet na te roepen?

Ik gebruik dat voorbeeld alleen maar om aan te tonen dat wat jij verwacht niet alleen absurd is, maar eerlijk gezegd ook gewoon verwerpelijk. Jij gaat de verantwoordelijkheid leggen bij onschuldigen. Het is degoutant om dat te doen bij vrouwen, helemaal mee eens, waarom is het voor jou dan wel oké om dat te doen bij mannen? Want wat jij doet is van elke man een verdachte en potentiële schurk maken, en een collectieve verantwoordelijkheid leggen op iedereen die toevallig geboren is als man. Ik begrijp van waar het komt, maar dat is nu eens echt exact hetzelfde als wanneer je 'man' gaat vervangen door bvb 'zwarte'. Je gaat met het verdacht maken van mensen op basis van hun geslacht echt geen betere maatschappij bereiken hoor, integendeel. Als mijn zoon vrouwen zou naroepen op straat, zal het zijn beste dag niet zijn. Maar de verwachting om over te steken als ik een vrouw in het donker passeer, is absurd en dat ga ik mijn zoon zeker niet aanleren. Ik ga hem niet inprenten dat hij in potentie een seksueel roofdier is waar vrouwen bang voor zijn. Je kan dat misschien een overdreven gevolgtrekking vinden van jouw wens, maar daar komt het wel op neer. Dat er problemen zijn, gaat niemand ontkennen. Maar dit is geen oplossing, integendeel.

En wanneer iemand een vrouw lastig valt, zal ik - zoals iedereen, ongeacht geslacht - een risicoafweging maken of ik zelf tussen kom, of ik de hulpdiensten bel, of de vrouw in staat is om voor zichzelf op te komen. Dat heeft niets met geslacht te maken, maar met zelfbehoud. Als een man lastig gevallen wordt, staan willekeurige mannelijke omstaanders ook niet te springen om te helpen. De kans is waarschijnlijk zelfs groter dat er niet ingegrepen wordt.

Opnieuw: alle begrip voor waar het vandaan komt. Ik word elke keer ziek als ik de cijfers zie, getuigenissen hoor of feiten zoals die in Nederland gebeuren. Maar met wij-zij denken is er nog nooit een probleem deftig opgelost.

Laatst bewerkt:
Maar de verwachting om over te steken als ik een vrouw in het donker passeer, is absurd en dat ga ik mijn zoon zeker niet aanleren. Ik ga hem niet inprenten dat hij in potentie een seksueel roofdier is waar vrouwen bang voor zijn.
Even dit stukje er uit gehaald gewoon om aan te vullen. Ik heb daar nog nooit aan gedacht zelfs, want ik heb geen slechte bedoelingen, ik heb die nooit gehad en ik kan me niet voorstellen dat ik bij het kruisen van een vrouw die plots onverwacht wel krijg. Dat is gewoon een andere persoon die je kruist, meer niet, geslacht of kleur of kleding of wat dan ook maakt helemaal niet uit. Mijn zoon ziet tijdens zijn opgroeien hoe ik mij gedraag en alleen daar leert hij al uit: goeiendag zeggen, vriendelijk zijn, bedanken, tot ziens (dada in zijn geval) zeggen, ...
Als er mij ooit ter ore komt dat hij grenzen zou overschreden hebben, zou dat toch ook niet zomaar passeren. Maar hem preventief straffen voor het gedrag van anderen komt toch ook niet in mij op.

Even dit stukje er uit gehaald gewoon om aan te vullen. Ik heb daar nog nooit aan gedacht zelfs, want ik heb geen slechte bedoelingen, ik heb die nooit gehad en ik kan me niet voorstellen dat ik bij het kruisen van een vrouw die plots onverwacht wel krijg. Dat is gewoon een andere persoon die je kruist, meer niet, geslacht of kleur of kleding of wat dan ook maakt helemaal niet uit. Mijn zoon ziet tijdens zijn opgroeien hoe ik mij gedraag en alleen daar leert hij al uit: goeiendag zeggen, vriendelijk zijn, bedanken, tot ziens (dada in zijn geval) zeggen, ...
Als er mij ooit ter ore komt dat hij grenzen zou overschreden hebben, zou dat toch ook niet zomaar passeren. Maar hem preventief straffen voor het gedrag van anderen komt toch ook niet in mij op.

Sorry maar ik vind dat echt niet straffen voor het gedrag van anderen.

Ik vind dat rekening houden met het gevoel van anderen.
Ik kan me 100% inbeelden dat een vrouw zich onveilig zou voelen in een donkere straat als ik erachter wandel dus dan houd ik extra afstand of steek ik over.
Dat heeft 0,0 te maken met dat ik me schuldig zou voelen maar alles met inleven in hoe iemand anders zich zou kunnen voelen.

Sorry maar ik vind dat echt niet straffen voor het gedrag van anderen.

Ik vind dat rekening houden met het gevoel van anderen.
Ik kan me 100% inbeelden dat een vrouw zich onveilig zou voelen in een donkere straat als ik erachter wandel dus dan houd ik extra afstand of steek ik over.
Dat heeft 0,0 te maken met dat ik me schuldig zou voelen maar alles met inleven in hoe iemand anders zich zou kunnen voelen.
Moeten we dan ook verwachten van asielzoekers dat ze rekening houden met de angst van de autochtonen en dus de straat oversteken als ze een blanke persoon zien, omdat er iemand uit een asielcentrum ergens een misdaad heeft begaan of is dat iets anders?

Ik vind dat dus wel straffen voor een ander. Iemand met een zelfde fysiek kenmerk pleegt daad, dus vanaf nu word jij beperkt in je gaan en staan.

Moeten we dan ook verwachten van asielzoekers dat ze rekening houden met de angst van de autochtonen en dus de straat oversteken als ze een blanke persoon zien, omdat er iemand uit een asielcentrum ergens een misdaad heeft begaan of is dat iets anders?

Ik kan daar oprecht niet op antwoorden omdat ik geen asielzoeker ben.
En het staat natuurlijk niet op iemand zijn gezicht dat hij een asielzoeker is.
Maar als allochtoon dan (dat zie je wel) zou ik me wel bewust zijn dat veel mensen door de handelingen van anderen een negatief beeld hebben en me daar bewust van zijn en naar gedragen.

Terug
Bovenaan