Ongewenste callcenter telefoontjes op vaste lijn

Satangel

Member
Ongewenste telefoontjes, voornamelijk van 'Microsoft' in 1 of ander shady callcenter. Gebeurt toch wel 5 keer per week, echt niet meer plezant.

Ik vind het nummer niet die belt op onze landlijn, ik heb ook gekeken in MijnTelenet en je kan enkel uitgaande oproepen blokkeren.

Heb al meermaals gezegd dat ze niet hoeven te bellen, dat de persoon overleden is, .... Wat kan ik nog doen?
 
Ongewenste telefoontjes, voornamelijk van 'Microsoft' in 1 of ander shady callcenter. Gebeurt toch wel 5 keer per week, echt niet meer plezant.

Ik vind het nummer niet die belt op onze landlijn, ik heb ook gekeken in MijnTelenet en je kan enkel uitgaande oproepen blokkeren.

Heb al meermaals gezegd dat ze niet hoeven te bellen, dat de persoon overleden is, .... Wat kan ik nog doen?
Hun vragen even te wachten voor doorschakelen, wachtmuziekje opzetten en telefoon naast de haak neerleggen? Blijven doen tot ze stoppen.
 
Daar is weinig aan te doen. Er bestaan van die blocklists, en de meeste bedrijven houden daar wel rekening mee, maar scammers natuurlijk niet. En volgende week wisselen die van uitgaand nummer, dus is je eigen block ook niet langer in werking.
 
Hun vragen even te wachten voor doorschakelen, wachtmuziekje opzetten en telefoon naast de haak neerleggen? Blijven doen tot ze stoppen.
Wel ja, ga ik volgende keer doen.

Ik heb gewoon schrik dat ze opeens midden in de nacht gaan beginnen bellen, om ons nog meer te kloten. Nuja we zien wel.
Ik krijg ook bijna dagelijks zo'n telefoons. Kun je die nummers echt niet blokkeren? Ik voeg die toe aan de zwarte lijst van mijn smartphone en dan kunnen ze niet meer opbellen
Is een vaste lijn, anders dit idd. Dit is toch niet meer normaal hoor, kregen zo'n telefoontje om 7.00 's ochtends , op een fucking zondag. Heel tof
 
Wel ja, ga ik volgende keer doen.

Ik heb gewoon schrik dat ze opeens midden in de nacht gaan beginnen bellen, om ons nog meer te kloten. Nuja we zien wel.

Is een vaste lijn, anders dit idd. Dit is toch niet meer normaal hoor, kregen zo'n telefoontje om 7.00 's ochtends , op een fucking zondag. Heel tof
Ze doen dat niet om u te kloten eh, ze doen dat om u te scammen. Ze proberen u een virus (trojan) te laten installeren dacht ik, zogezegd om een virus te verwijderen. Ze hebben er dus geen baat bij om dat 's nachts te gaan doen.

Vroeger zei ik nog wel eens iets terug, maar tegenwoordig smijt ik gewoon de hoorn neer zonder iets te zeggen. Mijn vrouw vindt dat grof, maar ik vind dat minder grof dan mensen scammen :) .

Eventueel kan je proberen iets te zeggen van dat je aangifte gaat doen bij de politie, om hun af te schrikken. Maar dat werkt alleen als ze één of andere lijst bijhouden van nummers die ze zeker niet meer moeten bellen, en ik weet niet of ze dat doen.
 
Vroeger zei ik nog wel eens iets terug, maar tegenwoordig smijt ik gewoon de hoorn neer zonder iets te zeggen. Mijn vrouw vindt dat grof, maar ik vind dat minder grof dan mensen scammen :) .
#ScammersLivesMatter
Dat kan je toch niet grof vinden?

@OP: ik zou er gewoon een wedstrijdje met je partner van maken wie ze het langste aan de lijn kan houden.
 
Hun nummer blokkeren (ook al gaat het niet vanwege vaste lijn) helpt niet, die pipos spoofen hun nummers en hebben de volgende dag een ander nummer.

Het enige effectieve is om in hun scam callcenter op een zwarte lijst te geraken vanwege oninteressant target. Beste manier is om tijdrovend te zijn, want die willen zoveel mogelijk mensen kunnen bellen. Doen alsof je een andere taal spreekt of computerdebiel zijn.
 
Klopt volledig.
Ik heb het een paar maanden geleden ook zitten gehad, ik verwachtte een telefoontje uit Engeland, toen er een +44 nummer belde nam ik op, ik had niet onmiddellijk door wat de bedoeling was, ik vond het wel raar dat de persoon aan de andere kant van de lijn geen woord Engels kon, enkel frans met een zwaar buitenlands accent.
Hij kwam met een verhaal af over aandelen en het rendement daarvan, ik was in eerste instantie te vriendelijk om dit af te wimpelen, maar uiteindelijk had ik er mijn buik van vol en heb ik het telefoongesprek afgesloten.
Daarna heb ik voor meer dan een maand elke werkdag minstens 5 telefoontjes gehad met een +44 nummer, en elke keer was dit een ander nummer, maar ik nam nooit op.
Het is maar pas toen ik actief beginnen antwoorden ben in het Nederlands, dat de telefoontjes gestopt zijn.
Achteraf heb ik 1 phishing mail gehad op een emailadres dat ooit gehackt is geweest (hack van het BitcoinTalk forum) en nu op een pwned lijst staat, het was mij eerst niet duidelijk hoe ze bepaalde gegevens konden weten, maar in het eerste telefoontje dat ik zo kreeg, had ik opgenomen met mijn volledige naam en de functie in het bedrijf waar ik werk.
Ik denk dus dat die telefoontjes een manier zijn om gegevens te vergaren om zo geloofwaardiger en persoonlijker over te komen in de phishing mails die ze versturen.

Edit: ondertussen nog eens op de haveibeenpwned website dat fameus emailadres nog eens ingegeven, en blijkbaar is Aptoide in April 2020 gehackt geweest, en staat dat emailadres daar ook bij. Gelukkig gebruik ik dat enkel voor zaken die niet van belang zijn en verander ik regelmatig van paswoord.
 
Ge hebt ook youtubers die proberen records te vestigen in het zo lang mogelijk aan het lijntje houden van scammers. Deze kerel heeft ergens ééne meer dan twee uur zitten amuseren :) :

 
Ongewenste telefoontjes, voornamelijk van 'Microsoft' in 1 of ander shady callcenter. Gebeurt toch wel 5 keer per week, echt niet meer plezant.

Ik vind het nummer niet die belt op onze landlijn, ik heb ook gekeken in MijnTelenet en je kan enkel uitgaande oproepen blokkeren.

Heb al meermaals gezegd dat ze niet hoeven te bellen, dat de persoon overleden is, .... Wat kan ik nog doen?

het is echt miserie hier, elke week krijg ik wel een telefoon uit Engeland. Vorige keer heb ik op genomen en heb ik gezegd om te stoppen met mij te bellen en die smeerlap zegt daar fijn op "waarom zou ik dat doen?"

altijd fijn wanneer u data wordt doorverkocht.

edit: als ik een telefoon opneem uit de UK moet ik dan kosten betalen? Ik wil gerust eens opnemen en dan gewoon naast mij neerleggen maar ik heb geen zin om een monster rekening te krijgen.
 
Ken ik nummer niet => voicemail. Ik bel u nog wel terug als het me aanstaat. Laat ge geen voicemail, pech dan bel ik u niet terug.
Bent ge te tam om ne voicemail achter te laten maar kunde wel een mailke sturen ook oké.

En voor de rest is er nog nachtmodus met prioritaire contacten.

Zeer pragmatisch maar dat is nu eenmaal hoe ik kan werken.
 
Terug
Bovenaan