Ongeval Brasschaat: Wat met verantwoordelijkheid en straffen voor minderjarigen?

Ik vind dit ongeloofelijk zwart-wit (en onrealistisch), dat is een redenering die leidt tot ontoerekeningsvatbaarheid voor zowat iedereen. Wie heeft zichzelf altijd onder controle? Wie heeft geen enkele "invloed" op zijn leven waar hij zelf niets aan kon doen?
ik heb meer moeite om altijd de grote schuldige in het verhaal te duiden en daarbij gekoppeld dat hij gestraft moet worden.

Psychologisch begrijp ik dat wel dat er wangedrag gestraft moet worden, maar meer dan sussen van een gevoel van rechtvaardigheid is het niet voor mij. Het gaat er niet voor zorgen dat zo een gedrag gaat stoppen.

Ik wil juist weg van het zwart/ wit denken van het klassieke oorzaak - gevolg denken, want zo werkt menselijk gedrag niet en dan moeten we ook onze aanpak hierop instellen.

Het leven is geen ponykamp. Doe je iets gatachterlijk, hier dan nog met dodelijke gevolgen, dan mag je daarvoor gestraft worden. Straffeloosheid is net een enorm grote ergernis onder de bevolking.

Er is iemand zijn leven ontnomen. Weg. Die ouders zijn hun kind kwijt. Die mensen hun leven is in duigen gevallen. Daar wordt precies nogal simpel aan voorbij gegaan.

In mijn ogen is het een en-en verhaal. Straffen alleen is geen wonderoplossing, neen, oplossen kan je het toch niet meer. Maar dat wilt niet zeggen dat het geen onderdeel kan zijn van de gevolgen die je nu eenmaal moet dragen als je . Plak er een pedagogische interventie aan vast, geen probleem. En-en.

Dat oorzaak-gevolg niet werkt...niet helemaal mee eens. Hoeveel mensen bellen of sms'en nu achter het stuur omdat de pakkans hoger ligt en de bestraffing nu best flink is? Dat speelt echt wel mee in hoe mensen hun gedrag hebben aangepast. Is het daarmee onbestaand gedrag? Zeker niet, maar er is wel een gedragsverandering.

Laatst bewerkt:
Ik vind het ook dubbel maar stel nu hypothetisch dat er een carnavalsgroep 's morgens op de baan zou geweest zijn in brasschaat cfr het Strepy verhaal en dan zullen de etiketten snel anders hangen.
Doel je op het ongeval met de carnavalsgroep in Strépy?

Indien zo, dat is van een heel andere orde he. De chauffeur die dat heeft veroorzaakt is een verkeerscrimineel. Dat was al een verkeerscrimineel nog voor hij dat ongeval in Strépy veroorzaakte.

- Was op dat moment een prille dertiger dus geen sprake van overmoedigheid of risico niet kunnen inschatten door een nog niet volledig ontwikkeld puberbrein.

- Die had op dat moment al stevig wat veroordelingen op zijn kerfstok.

- Die had een social media account waarin hij zijn criminele verkeersinbreuken documenteerde.

Dus stel (en ik vind het dwaas om deze veronderstelling te maken) dat de jongeren in Brasschaat op een groep mensen waren ingereden, dan was de tol zwaarder geweest en het drama groter.

Wat zou dat veranderen aan het etiket?

Stel dat de chauffeur niet aan zijn proefstuk is en reeds eerder werd betrapt aan 120 km/u. in een bebouwde kom, dan zou het etiket kunnen veranderen. Vooralsnog is daar toch geen info over dus hoeven die veronderstellingen niet.

Zijn er overigens indicaties van middelenmisbruik (drugs/drank)?
Ik vraag het me ook af. Verschillende artikels maakten al melding van 'wordt onderzocht', maar ik neem aan dat daar ondertussen toch al resultaten van zullen zijn. Bloedafname zal wel meteen (of zo snel het kon) gedaan zijn in kader van onderzoek naar alcohol, en dat is geen twee weken wachten op de uitslag, toch? Of hoort dat dan in dit geval bij het medisch beroepsgeheim?

Die gasten zijn niet zomaar gaan rijden met een auto hé. Wie vond het een goed idee om hen de sleutels te geven? Je rijdt toch niet gewoon weg, met z'n zessen, zonder dat dat opvalt?

Zijn er overigens indicaties van middelenmisbruik (drugs/drank)?

Wel hoe ze juist aan de sleutels zijn geraakt wordt nog onderzocht. Volgens de eerste verklaring van de eigenares van de wagen hadden de jongens geen toestemming. Wat natuurlijk logisch klinkt maar verder wordt onderzocht.

Zo ergens rond mijn 15 / 16 jaar heb ik, tijdens een communiefeest, samen met een neef 's een wagen van een familielid genomen (gestolen dus eigenlijk) en een klein toerke rond de parking van de feestzaal gedaan. Die persoon had daar ook geen toestemming voor gegeven he. De sleutel lag ergens te slingeren en die hebben we gewoon genomen. Die persoon heeft ook nooit gemerkt dat we met die wagen weg waren. Nu verder als de parking zijn we gelukkig niet geweest. Maar het blijft uiteraard een dom idee. Het zou dus best kunnen dat ze die sleutels gewoon hebben genomen. Vandaar dat ze verder onderzoeken wat er precies gebeurd is en of er al dan niet toestemming was van een volwassene om met die wagen te vertrekken.

Ik vraag het me ook af. Verschillende artikels maakten al melding van 'wordt onderzocht', maar ik neem aan dat daar ondertussen toch al resultaten van zullen zijn. Bloedafname zal wel meteen (of zo snel het kon) gedaan zijn in kader van onderzoek naar alcohol, en dat is geen twee weken wachten op de uitslag, toch? Of hoort dat dan in dit geval bij het medisch beroepsgeheim?

Voor hetzelfde geld is er al een uitslag van het bloedonderzoek maar wordt dat omwille van het onderzoek nog niet vrijgegeven. Denk dat het eerder daarmee te maken heeft dan medisch beroepsgeheim.

Laatst bewerkt:
Och jongens toch, familie Van Der Valk, dure advocaten erop en tzal wel juridisch in orde komen. Die zijn ook al niet onbesproken.
De zwaarste straf hebben ze idd al, de dood van een tienerzoon. Hopelijk blijft het bij die 1 tiener, verlamming en handicap kunnen er ook nog bijkomen voor de anderen.

Er zijn kwajongens streken en KWAAAAA jongens streken hé, dit is al zeer zwaarwichtig en niets normaal meer.

Hebben ze de autosleutels gegrabbeld of gekregen is de vraag die ik me stel. Ik denk eerst aan ergens gegrabbeld van een nonkel ofzo die ze liet rondslingeren... maar we weten het niet. Hier komt die dure advocaat wel goed van pas ooit, als er iets te verbergen valt. Maar dat is speculatie. Het kan best gewoon een samenloop zijn van de jongeren die de sleutel bemachtigen zonder toestemming, en eens zot gaan doen. Ik blijf erbij, ook veel kattekwaad gezien indertijd, dit is al eerder tijgerkwaad. Stel u voor dat ze een hoop kinderen of voetgangers omver maaien op die weg... Daarom moet dit besproken worden, als in 'het kan niet, nooit' en er zijn dan 'gepaste' consequenties voor naargelang de rechtbank de feiten anlayseert.

Laatst bewerkt:
Doel je op het ongeval met de carnavalsgroep in Strépy?

Indien zo, dat is van een heel andere orde he. De chauffeur die dat heeft veroorzaakt is een verkeerscrimineel. Dat was al een verkeerscrimineel nog voor hij dat ongeval in Strépy veroorzaakte.

- Was op dat moment een prille dertiger dus geen sprake van overmoedigheid of risico niet kunnen inschatten door een nog niet volledig ontwikkeld puberbrein.

- Die had op dat moment al stevig wat veroordelingen op zijn kerfstok.

- Die had een social media account waarin hij zijn criminele verkeersinbreuken documenteerde.

Dus stel (en ik vind het dwaas om deze veronderstelling te maken) dat de jongeren in Brasschaat op een groep mensen waren ingereden, dan was de tol zwaarder geweest en het drama groter.

Wat zou dat veranderen aan het etiket?

Stel dat de chauffeur niet aan zijn proefstuk is en reeds eerder werd betrapt aan 120 km/u. in een bebouwde kom, dan zou het etiket kunnen veranderen. Vooralsnog is daar toch geen info over dus hoeven die veronderstellingen niet.
Ik wil gewoon zeggen dat er enkel slachtoffers gevallen zijn binnen de vriendengroep, maar dat de publieke opinie waarschijnlijk heel anders naar deze zaak zou kijken als er bijvoorbeeld een voetganger was doodgereden.

Laatst bewerkt:
Akkoord als je de situatie verengt naar:17-jarige rijdt zonder rijbewijs en aan dubbel de snelheidslimiet met gestolen auto tegen boom. Zonder rekening te houden met een onderontwikkeld brein van een 17-jarige, peer pressure,...
Ik vind het wel telkens straf dat je zegt dat een 17-jarige een onderontwikkeld brein heeft.
Je hebt dat al eerder gelijkgesteld aan een kleuter in een voorbeeld.
Maar dan aan de andere kant verwachten we wel dat een leider bij de jeugdbeweging wettelijk wel verantwoordelijk kan zijn voor een groep kinderen. Soms gaat men al van 16 or 17 in de leiding.
Ja, op 17 jaar is het brein nog niet volledig ontwikkeld, maar dat wil ook niet zeggen dat een 17-jarige geen normbesef heeft.
en waar zit het verschil dat jij op 12 jaar wist dat het fout was en en zij niet?
Geen idee.
Volgens jouw eigen definitie was ik nog niet ontwikkeld op mijn 12 jaar.
Opvoeding? Arrogantie van puber? Omgeving?
Mogelijks. Maar die dingen kunnen dus een onvolgroeid brein overtreffen.
dat weet ik inderdaad niet, dat moet dan ook verder onderzoek uitwijzen of er in het verleden soortgelijk gedrag is vertoond.
Waarom heeft soortgelijk gedrag in het verleden te maken heeft met het schuldbesef dat ze vanaf wel of niet hebben?
Als ze zoiets nog nooit gedaan hebben, kan dat een verzachtende factor zijn in de straf.

Eigenlijk is dit het kernpunt: waarom straffen we iemand en welke straf is correct?

Ik ben van mening dat we straffen om meerdere redenen:
  • om de persoon die de fout heeft begaan te laten inzien dat dit fout was. Correctieve actie.
  • om anderen te laten zien dat als je zo'n fout begaat, dat dit fout is, en dus gevolgen zal hebben. Preventief afschrikmiddel.
  • om slachtoffers (en familie) een gevoel van rechtvaardiging of afsluiting te geven.
Welke straf is correct?
  • Soms straffen we iemand met gevangenisstraf om de maatschappij te beschermen. Vaak bij zedendelinquenten die vaak hervallen. Type Dutroux dus. Dat is hier niet aan de orde hoop ik.
    Hoewel deze joyride dus wel minstens 1 dode heeft opgeleverd, hadden er meer kunnen zijn, bijna zoveel als bij Dutroux.
  • Ik ga met je mee dat we niet personen moeten straffen om hen de dieperik in te helpen. De maatschappij heeft er geen nut bij dat deze jongens in de gevangenis criminelen worden. Vandaar dat ik ook denk dat een gevangenisstraf niet de juiste straf is voor hen. Maar er zal, naar mijn mening, toch een vorm van straf opgelegd moeten worden.

Waarom 10 jaar en geen 5 of 20? 1 dag Rock Werchter zou wel mogen? 2 ook?

Gemeenschapsdienst is zeker niet slecht, zoals Tom Waes lezingen geeft over dronken rijden, in gesprek is gegaan met slachtoffers.

Maar als potje breken/potje betalen is krijg je juist klasse justitie. Als het gaat om een fils-de-papa en papa legt alles neer voor zoon is er voldaan aan de straf, maar heeft de zoon dan iets geleerd?
Strafmaat ga ik niet over, dat is aan een rechter.

Met potje betalen bedoelde ik niet enkel geldelijk. Kan ook gemeenschapsdienst zijn of andere.
Ik vind het wel straf dat je nu zelf aanhaalt dat de fils-de-papa dan niets zou leren. Volgens je eigen redenering eerder zou de zoon al genoeg geleerd moeten hebben door de dood van zijn vriend.
Die gasten zijn niet zomaar gaan rijden met een auto hé. Wie vond het een goed idee om hen de sleutels te geven? Je rijdt toch niet gewoon weg, met z'n zessen, zonder dat dat opvalt?
Hoe weet je dat?
Kan toch goed gebeurd zijn dat stiekem de sleutels hebben genomen en zijn gaan joyriden?
Vind ik eerlijk gezegd meer plausibel dan dat iemand daar toestemming voor gegeven heeft. (maar dat is mijn mening)

Hoe weet je dat?
Kan toch goed gebeurd zijn dat stiekem de sleutels hebben genomen en zijn gaan joyriden?
Vind ik eerlijk gezegd meer plausibel dan dat iemand daar toestemming voor gegeven heeft. (maar dat is mijn mening)
Zie link Scheldt hierboven: tijdens het feestje bij "Van der Valk" zou blijkbaar verschillende auto's hebben zitten racen in de straten, tot buurtbewoners zelfs de politie erbij haalden.
Het zou dus zeker niet "stiekem" gebeurd zin

Zie link Scheldt hierboven: tijdens het feestje bij "Van der Valk" zou blijkbaar verschillende auto's hebben zitten racen in de straten, tot buurtbewoners zelfs de politie erbij haalden.
Als dat waar zou zijn moeten die familieleden die er van wisten ook gestraft worden. Als je uw autosleutels uitleent aan een groep tieners om met jouw auto te laten joyriden dan ben je ook medeplichtig.

Ik vind het wel telkens straf dat je zegt dat een 17-jarige een onderontwikkeld brein heeft.
Je hebt dat al eerder gelijkgesteld aan een kleuter in een voorbeeld.
Maar dan aan de andere kant verwachten we wel dat een leider bij de jeugdbeweging wettelijk wel verantwoordelijk kan zijn voor een groep kinderen. Soms gaat men al van 16 or 17 in de leiding.
Ja, op 17 jaar is het brein nog niet volledig ontwikkeld, maar dat wil ook niet zeggen dat een 17-jarige geen normbesef heeft.
maar die 17 jarige kan de inschatting veel moeilijker maken dat zijn normbesef hoger op de ladder moet staan dan zijn impulscontrole, dan peer pressure enz..
Geen idee.
Volgens jouw eigen definitie was ik nog niet ontwikkeld op mijn 12 jaar.

Mogelijks. Maar die dingen kunnen dus een onvolgroeid brein overtreffen.

Waarom heeft soortgelijk gedrag in het verleden te maken heeft met het schuldbesef dat ze vanaf wel of niet hebben?
Als ze zoiets nog nooit gedaan hebben, kan dat een verzachtende factor zijn in de straf.

Eigenlijk is dit het kernpunt: waarom straffen we iemand en welke straf is correct?

Ik ben van mening dat we straffen om meerdere redenen:
  • om de persoon die de fout heeft begaan te laten inzien dat dit fout was. Correctieve actie.
  • om anderen te laten zien dat als je zo'n fout begaat, dat dit fout is, en dus gevolgen zal hebben. Preventief afschrikmiddel.
  • om slachtoffers (en familie) een gevoel van rechtvaardiging of afsluiting te geven.
uit praktijk en wetenschap is gebleken dat straffen niet zorgt voor een intrinsieke gedragsverandering.

preventief afschrikmiddel blijkt uit heel de geschiedenis van de mens toch geen enkel effect te hebben. Neem uw voorbeeld van zedendelinquenten. We hebben denk ik al elke vorm van straf gebruikt voor deze feiten en toch blijft het voorkomen. Idem voor dronken rijden bijvoorbeeld

dat laatste eventueel, maar is heel subjectief.
Welke straf is correct?
  • Soms straffen we iemand met gevangenisstraf om de maatschappij te beschermen. Vaak bij zedendelinquenten die vaak hervallen. Type Dutroux dus. Dat is hier niet aan de orde hoop ik.
    Hoewel deze joyride dus wel minstens 1 dode heeft opgeleverd, hadden er meer kunnen zijn, bijna zoveel als bij Dutroux.
  • Ik ga met je mee dat we niet personen moeten straffen om hen de dieperik in te helpen. De maatschappij heeft er geen nut bij dat deze jongens in de gevangenis criminelen worden. Vandaar dat ik ook denk dat een gevangenisstraf niet de juiste straf is voor hen. Maar er zal, naar mijn mening, toch een vorm van straf opgelegd moeten worden.

Strafmaat ga ik niet over, dat is aan een rechter.

Met potje betalen bedoelde ik niet enkel geldelijk. Kan ook gemeenschapsdienst zijn of andere.
Ik vind het wel straf dat je nu zelf aanhaalt dat de fils-de-papa dan niets zou leren. Volgens je eigen redenering eerder zou de zoon al genoeg geleerd moeten hebben door de dood van zijn vriend.
ik verwijs naar een geldboete, die gaat niet het gewenste effect hebben als de persoon in kwestie dit niet voelt in zijn portemonnee. Ik ga er wel vanuit dat de jongen geen psychopaat is en het verlies van een vriend terwijl hij aan het stuur zat, wel iets met hem doet.

Draai het eens om. Als je bekend zou maken dat al die zaken voortaan ongestraft zouden blijven. Denk je echt dat er dan geen toename zou zijn van feiten?

Van zodra de pakkans daalt, nemen de misdrijven toe.
Even googlen leert dat dat blijkbaar een zeer consistente vaststelling is binnen de criminologie.

Edit: even nog een toevoeging waar een vriendin het onlangs over had. In de jaren '80 is er een bevraging geweest bij een groep studenten, ergens in de VS. Er is wat discussie over de vraagstelling, maar het kwam er alleszins op neer dat men vroeg of ze seksuele dwang zouden overwegen als ze er ongestraft mee zouden wegkomen. Bijna 30 percent gaf aan van wel.

Laatst bewerkt:
uit praktijk en wetenschap is gebleken dat straffen niet zorgt voor een intrinsieke gedragsverandering.

preventief afschrikmiddel blijkt uit heel de geschiedenis van de mens toch geen enkel effect te hebben. Neem uw voorbeeld van zedendelinquenten. We hebben denk ik al elke vorm van straf gebruikt voor deze feiten en toch blijft het voorkomen. Idem voor dronken rijden bijvoorbeeld
Daar zou ik toch graag wat bewijs voor zien.

Wat je nu eigenlijk zegt is dus dat we heel ons rechtsstelsel kunnen buitengooien, want straffen werkt toch niet.

Ook niet alle misdrijven zijn op dezelfde hoop te gooien.
Een zedendelinquentie is iets heel anders dan witte boord criminaliteit, of diefstal omwille van honger, of ...

Wat je nu eigenlijk zegt is dus dat we heel ons rechtsstelsel kunnen buitengooien, want straffen werkt toch niet.
Het is iets genuanceerder dan dat. Wat voor mij vrij duidelijk is, is dat straffen om te straffen, vanuit een soort drang naar wraak/gerechtigheid, niet werkt.* Ons gevangeniswezen is totaal niet gericht op het voorkomen van recidive, i.t.t. bv het systeem in Noorwegen dat in verhouding fenomenale cijfers kan voorleggen maar gevoelsmatig veel weerstand oproept omdat die gevangenissen aan de oppervlakte eerder op een soort halve hotels lijken. Maar daar wordt wel echt gewerkt aan het opnemen van verantwoordelijkheid, aan het meedraaien in een soort ecosysteem waarin je rechten en plichten hebt, en de cijfers tonen dat dat werkt.

Vooraleer we daaraan kunnen beginnen moet de druk in het gevangeniswezen echter sterk omlaag, anders heeft het geen zin. Daar is dan weer geen simpele oplossing voor. Er worden de laatste tijd vrij goede cijfers geboekt bij het terugsturen van o.a. Marokkaanse gedetineerden, maar het blijft te weinig en ook de instroom is te groot.

Niets hiervan heeft echter met het ongeval in Brasschaat te maken. Ik ken de details van de zaak niet, maar ik kan je met grote zekerheid garanderen dat de maatschappij er echt niet op gaat vooruitgaan door gelijk wie van die jongeren een gevangenisstraf te laten uitzitten.

* Voor mij persoonlijk zou ik hierin een duidelijk onderscheid maken tussen straffen die gericht zijn op uiteindelijke reïntegratie, en straffen die louter gericht zijn op het beschermen van de maatschappij, de levenslange straffen dus (en dan bedoel ik echt levenslang). Een Marc Dutroux hoeven we voor alle duidelijkheid niet naar zo 'n half hotel te sturen, die zet je voor mijn part op een minimum minimorum-regime. Maar als een omschakeling naar het Noorse systeem kan helpen om ordinaire straatboeven effectief op het rechte pad te krijgen i.p.v. ze na een straf van 2 jaar te zien vertrekken als volleerde terroristen met een netwerk om u tegen te zeggen, dan ben ik daar helemaal voor te vinden.

De "bron" in kwestie is de volgende reactie op de website van Scheldt:

Ik ben die alerte lezer, het is zo dat de politie van Brasschaat al enkele telefoontjes had ontvangen van buren dat er overlast van lawaai was EN er al enkele voertuigen in de dreef aan het racen waren sinds 21h30….., de politie wist dus heel goed dat dat bij de familie Van der Valk was….., dus, die Audi was niet de enigste wagen waarmee er gereden was in die dreef.
Op een gegeven moment is de politie ter plaatse gaan kijken en het ongeval was helaas pas gebeurd, ik weet echter niet of de politie contact opnam met de burgemeester maar er is toen heel snel beslist om de Nederlandse nummerplaat van de wagen weg te nemen wat normaal gezien in België nooit gedaan wordt, ook niet met buitenlandse nummerplaten….., dat is dus duidelijk een vorm van ‘bescherming’ geweest tegenover de familie Van der Valk wat de politie zeker wist….
Toen is alles in een stroomversnelling gegaan met de bedoeling om bescherming en privacy van deze familie te garanderen……, ons kent ons…
Ik woon in een bergdorp in Spanje maar heb mijn bronnen die betrouwbaar zijn, op sociale media werd ik aangevallen maar ik wist dat ik volledig gelijk had….., ik wist al een paar uur na het ongeval dat het ging om telgen uit de familie Van der Valk, zogezegd wist de politie dit nog niet……., België is een ontwricht land, Jan Jambon kennen helpt blijkbaar voor zijn rijke en invloedrijke vrienden.

Een zelfde post van die "bron" (op hetzelfde artikel):

Ik heb ooit tijdens de pandemie gezegd dat Alexander De Croo met het vliegtuig van vrienden tijdens de pandemie naar Courchevel was gevlogen voor een avondje vertier, ik ben toen bedreigd geweest van advocaten van …….., wat bleek later dat ik gelijk had….
Ik heb uitgebracht dat Theofiel Francken enkele jaren geleden in Hong Kong was en er onaangekondigd op bezoek ging bij een oud studiegenoot A. V.D, deze was toen CEO van een bedrijf Dorshare LTD, helaas is deze persoon ondertusssen overleden, Theofiel was zwaar onder invloed van Coke en alcohol, ze hebben hem terug in zijn taxi gezet waar 2 plaatselijke hoertjes zaten ……, dat zijn feiten!
Theofiel heeft nooit gereageerd op mijn aantijgingen maar ik weet dat hij mensen met wie ik bevriend ben gecontacteerd heeft om te vragen hoe ik aan al die info kwam…..hij heeft het nooit ontkend……, het is 100% de waarheid!

Een kwajongensstreek is iets waar je een ander wat last mee kan bezorgen, maar dat niet zo gevaarlijk is dat er een hoog risico is dat er doden bij vallen. Dat jongeren soms die risico's niet correct kunnen inschatten, ok. Maar rondrijden met een wagen op de openbare weg is overduidelijk gevaarlijk, daarover moet je niet mee afkomen van 'ze wisten niet hoe gevaarlijk dit is'. Hoe hard wordt er overal in het nieuws, de politiek, op school, ... gehamerd op verkeersveiligheid? Iedereen weet toch meerdere plaatsen waar gedenkplaatjes hangen voor verkeersdoden die er vielen?

Als je op je 16-17 jaar niet beseft dat dit enorm gevaarlijk is en dan schort er iets, meer dan simpelweg 'onderontwikkeld brein'. We spreken hier ook niet over even een cirkeltje rijden op een verlaten parking of een boerenbaantje tussen de velden, maar 100km/u op een baan met meerdere huizen en rijen bomen dicht bij de weg waardoor je omstaanders amper op tijd kan zien en met 0.0 ruimte voor om uit te wijken.

Misschien was ik gewoon een broekschijter op die leeftijd, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om zoiets te doen.
Dit catalogeren als zijnde een gevolg van 'peer pressure + onder ontwikkeld brein' lijkt mij wat kort door de bocht, lijkt mij dat er ook iets aan de opvoeding scheelt.

Dat is een bullshit argument hé. Het is niet omdat misdaden blijven voorkomen dat afschrikking geen enkel effect heeft. De vraag is hoeveel die misdaden zouden voorkomen indien men niet aan afschrikking deed. Daarmee wil ik niet beweren dat afschrikking wél werkt (of in voldoende mate), maar enkel dat je niet kan concluderen dat het niet werkt omdat er nog steeds misdaad is.

De "bron" in kwestie is de volgende reactie op de website van Scheldt:

Een zelfde post van die "bron" (op hetzelfde artikel):
Stond eergisteren ook al gewoon in "De morgen"

Eerder die avond hadden buurtbewoners daar al over geklaagd. “Er was veel lawaai te horen en ze waren hier met hoge snelheid door de straat aan het rijden”, klinkt het bij een buur.

Buren zouden ook de politie hebben gebeld. Of er na die meldingen effectief een patrouille werd uitgestuurd

Sinds wanneer gaat de politie eigenlijk de nummerplaat van een voertuig afdraaien bij een ongeval? Is toch geen standaardprocedure, ofwel?

Daar zou ik toch graag wat bewijs voor zien.

Ook niet alle misdrijven zijn op dezelfde hoop te gooien.
Een zedendelinquentie is iets heel anders dan witte boord criminaliteit, of diefstal omwille van honger, of ...
https://www.gezondleven.be/gedragsveranderingstechnieken/straffen

Ik zeg hier niet dat hij niet moet gestraft worden, in stel enkel dat hij al gestraft is door het verlies van een vriend, waar bij hij aan het stuur zat. Elke bijkomende straf, gaat er niet extra voor zorgen dat hij niet hetzelfde nog eens gaat doen.

En dat is toch de bedoeling van een straf/sanctie ervoor zorgen dat ongewenst gedrag niet meer voorkomt.

Terug
Bovenaan