Officieel: Sony koopt Bungie!

Bijna twee weken geleden raakte bekend dat Microsoft ontwikkelaar Activision-Blizzard overneemt voor 62 miljard dollar en nu laat Sony van zich horen. De overname is veel kleiner, maar niet onbelangrijk. Zo raakte enkele minuten geleden bekend dat Sony ontwikkelaar en tevens uitgever Bungie overneemt voor een slordige 3,2 miljard euro.

Bungie kennen we allemaal van de Destiny-franchise. Volgens de bekendmaking zou die franchise multiplatform blijven. Daarnaast krijgen ze van Sony de mogelijkheid om zelf games te blijven uitgeven en zelf te kiezen op welke platformen ze hun games willen uitbrengen. Momenteel is Bungie bezig aan een nog onaangekondigde IP. Wat daarmee zal gebeuren, is nog niet bekend.

Bungie werd in het verleden al een paar keer opgekocht. In 2000 gebeurde dat door Microsoft, waarna de ontwikkelaar zorgde voor de eerste Halo-spellen. In 2007 werd de studio weer onafhankelijk.

 
Vind het heel duur voor maar Bungie te zijn. Zal wel wat talent zitten maar ik denk dat de originele devs van Halo al lang vertrokken zijn niet? En persoonlijk nooit gesnapt wat er zo goed aan Halo was ook niet.

Destiny is matig, hoewel de shooting mechanics wel ok waren. Veronderstel dat Sony hier al wat een band mee had opgebouwd vermits ik me meen te herinneren dat Destiny veel Sony marketing heeft gekregen en wat timed exclusives. Maar toch niet dat je ze als een Sony focused developer zag.

Is toch niet het soort aankoop dat Sony normaal doet dus net zoals Bethesda/Activision kan ik het niet goedkeuren. Hoewel het wel van een andere grootorde is. Denk niet dat Destiny populair genoeg is om exclusive te maken dus Destiny zal multiplat blijven en ze zullen centen krijgen op een nieuwe IP te maken wss.
 
Een reactie op Tweakers die volgens mij redelijk goed schaalt wat er allemaal met zo'n overname te maken heeft en wat de tijdsduur is:
Ik denk niet dat ze binnen een weekje de hele boekhouding doorgespit hebben op eventuele lijken in de kast tijdens een due diligence-onderzoek. Hierbij moet Sony proberen vast te stellen of Bungie de koopprijs waard is en wat voor risico’s aan de voorgenomen overname van de onderneming zijn verbonden. Normaliter richt een due diligence-onderzoek zich op financiële, fiscale, juridische en commerciële aspecten. Het due diligence-onderzoek alleen al zal langer duren dan die twee weken.

Daarna moet er nog een koopovereenkomst opgesteld worden (share purchase agreement of asset purchase agreement) en waarin de voorwaarden zoals earn-out, garanties, vrijwaringen, voorkomen van (bestuurders-)aansprakelijkheden, zekerheden voor betaling van de koopprijs, bepalingen omtrent (non)concurrentie, vrijval van oude zekerheden, continuering van bestaande financieringen, vergunningen en essentiële contracten worden vastgelegd.

En dat zijn maar twee stappen in het gehele proces. Wat ik zo kan vinden duurt een gemiddeld overnameproces tussen de 6-12 maanden. Daarbij ben ik zelfs nog het gehele proces voor dat er over een koop gesproken wordt nog vergeten waarbij eigenlijk altijd NDA-contracten worden opgesteld voor de personen die er bij betrokken zijn voor er überhaupt onderhandeld wordt.
Dus een reactie op de aankoop van Activision door Microsoft is helemaal niet van toepassing. Een reactie op de aankoop van Bethesda? Dat klinkt al meer plausibel.
 
Mwa :D ze verwoorden het op zo'n manier dat ze na witch queen kunnen stoppen met multiplatform als ze zouden moeten/willen. Zie: https://i.redd.it/6b68shozq2f81.jpg
Vrij zeker dat de aankoop van Bungie een investering voor de toekomst is en niet voor de Destiny franchise.
3.2 miljard is echt veel geld voor een bedrijf met enkel deze franchise, dus de enige andere reden die ik me voor ogen zie is dat zij al rustig gaan beginnen brainstormen en werken aan nieuwe concepten voor een nieuwe exclusieve shooter IP. Zodat tegen wanneer Destiny op zijn einde loopt ze meteen kunnen overgaan naar dit nieuwe project. Bungie kan van Sony alsnog de vrijheid krijgen die ze graag wouden behouden.
 
Vrij zeker dat de aankoop van Bungie een investering voor de toekomst is en niet voor de Destiny franchise.
3.2 miljard is echt veel geld voor een bedrijf met enkel deze franchise, dus de enige andere reden die ik me voor ogen zie is dat zij al rustig gaan beginnen brainstormen en werken aan nieuwe concepten voor een nieuwe exclusieve shooter IP. Zodat tegen wanneer Destiny op zijn einde loopt ze meteen kunnen overgaan naar dit nieuwe project. Bungie kan van Sony alsnog de vrijheid krijgen die ze graag wouden behouden.
Klinkt zeker logisch wat je allemaal zegt. Laat ons hopen dat ze het zo gaan doen en niet zoals vroeger dat playstation spelers een voorkeursbehandeling kregen
 
Vrij zeker dat de aankoop van Bungie een investering voor de toekomst is en niet voor de Destiny franchise.
3.2 miljard is echt veel geld voor een bedrijf met enkel deze franchise, dus de enige andere reden die ik me voor ogen zie is dat zij al rustig gaan beginnen brainstormen en werken aan nieuwe concepten voor een nieuwe exclusieve shooter IP. Zodat tegen wanneer Destiny op zijn einde loopt ze meteen kunnen overgaan naar dit nieuwe project. Bungie kan van Sony alsnog de vrijheid krijgen die ze graag wouden behouden.
denk het ook. Als Bungie opnieuw een IP weet te creëren na Halo en Destiny die het zo goed doet, als het alleen maar kassa, kassa voor Sony. En als ze dat dan eventueel ook nog multiplatform maken, dan is dat toch ook nog goed. (Dat is altijd een afweging: Hoe veel spelers brengt een exclusive met zich mee en de extra inkomsten daarvan, vs de inkomsten uit multiplatform maken van je game.)
 
Zou het eigenlijk niet mogelijk zijn dat Bungie eigelek al redelijk lang bezig is aan een nieuwe titel en dat Sony deze dus al exclusief aan zich wilt koppelen? Die prijs is toch echt veel te hoog voor enkel het team dat Destiny heeft. Destiny 2 is nu toch al even geleden uitgekomen, dus je zou denken dat ze daar nog met iets anders bezig zijn.
 
Zou het eigenlijk niet mogelijk zijn dat Bungie eigelek al redelijk lang bezig is aan een nieuwe titel en dat Sony deze dus al exclusief aan zich wilt koppelen? Die prijs is toch echt veel te hoog voor enkel het team dat Destiny heeft. Destiny 2 is nu toch al even geleden uitgekomen, dus je zou denken dat ze daar nog met iets anders bezig zijn.
Bungie is inderdaad al even bezig met en als nog ongekende IP. Nu onderschat Destiny 2 niet de plannen voor dat spel gaan door tot 2024, natuurlijk omdat het uitbreidingen zijn gaat dit niet alle manschappen nodig hebben om te realiseren, daarom dat ze dus ook al aan een nieuwe IP bezig zijn. En het is inderdaad die IP, of mogelijks nog iets anders, waarvan ik me af vraag wat ze er mee gaan doen en hoe Sony daar in mee speelt.
 
Ja dit dus.
Vreemd dat mensen denken dat dit een reactie op Microsoft is 😅
Ik ga hier niet beweren dat het wel of niet een reactie op is, maar het is wel zeer naïef om te denken dat Sony pas van die overname weet nadat het in de pers verschijnt.
M$ heeft die deal niet op een week geklaard en Sony zal via via in de maanden voorafgaand aan die deal ook wel al signalen opgevangen hebben dat er een deal in de lucht hing. Als Sony bij het horen van dat nieuws een tegenzet in gang zet (of een lopend dossier in een hogere versnelling) kan het dus perfect dat hun reactie op die overname zeer snel nadien volgt.
 
Bungie is inderdaad al even bezig met en als nog ongekende IP. Nu onderschat Destiny 2 niet de plannen voor dat spel gaan door tot 2024, natuurlijk omdat het uitbreidingen zijn gaat dit niet alle manschappen nodig hebben om te realiseren, daarom dat ze dus ook al aan een nieuwe IP bezig zijn. En het is inderdaad die IP, of mogelijks nog iets anders, waarvan ik me af vraag wat ze er mee gaan doen en hoe Sony daar in mee speelt.
Tot 2024 idd, maar dat is het einde van de huidige light en dark saga. Dus hopelijk begint daarna een nieuw overkoepelend verhaal
 
Ook wel interessante kijk die me niet zo vergezocht klinkt. Zowel voor Destiny als de nieuwe IP.
Part of the answer lies in this line: "[Sony Interactive Entertainment] believes that game worlds are only the beginning of what our IPs can become." The calculus here becomes relatively simple. Sony is a multimedia behemoth that owns a massive movie studio (unlike Microsoft) but has yet to make a substantial streaming play. Bungie is the creator of one of the most popular sci-fi universes in the world, which is absolutely ripe to make the jump into other mediums. The content maths checks out.
 
Bungie is toch al een tijd aan nieuwe ip aant werken voor 2025 . Nieuwe wereld die parallel loopt met wat in destiny gebeurd ofzo iets .
 
is it?


zit nu al bij 7 groepen. Activisian/Blizzard was niet veel groter dan EA, bvb.
EA, dat nu trouwens ook een target zou zijn voor Sony bvb. En als Sony en Microsoft zo'n fusies kunnen doen, is het meer de vraag wie van de 2 Take 2 gaat binnen halen...
Dit zijn gewoon de grootste groepen, er zijn naast dit nog heel veel andere hoor... los daarvan Sony dat EA koopt? Kweet niet of Sony het geld gaat willen geven om EA te kopen, dat is echt niet het bedrijf dat Sony zou kopen. Nog nooit heeft Sony een soortgelijke aankoop gedaan. Altijd individuele studio's waar ze al vaak mee samenwerkte of waar ze veel potentieel in zagen. EA is echt veel te groot/duur en bestaat voornamelijk uit games die echt alles behalve PS uitstralen op een paar enkele na.

Take 2 en Ubi zijn dan al veel realistischer en haalbaarder om te kopen, maar die moeten dat dan ook nog willen eh. En zelf al komt er veel in handen van MS en Sony, je hebt ook nog Tencent, Nintendo, Embracer Group. Een echte monopoly gaat er nooit komen ze en of dat nu 10 grote groepen zijn of 5, dat verschil gaat ge nu ook niet merken. Mss een kwaliteitsverhoging in sommige....

Iedereen maakt hier echt een grote spel van dan het is. MS zie ik misschien ergens nog een grotere koop doen... maar met Ubi willen ze gewoon samenwerken, niet kopen. EA hebben ze ook een samenwerking en zie ik MS ook niet te kopen, das echt niet hun stijl en ook niet die van Sony. van deze grote groepen zien ik enkel Take 2 nog onder één van beide vallen. Als Take 2 dat dan ook zou willen... Square, Sega, Konami en Capcom zijn ook nog mogelijke targets, Bandai is al te groot denk ik voor Sony toch.

PS: "Activisian/Blizzard was niet veel groter dan EA" -> het dubbele ongeveer EA 35 Miljard ish (Sony zit ergens in de 140-150 ish)
PS2: Vergeet ook bedrijven als Bandai Namco (dat zelf groter is dan ubi), Sega, Square, Konami, Capcom en Nintendo ( die hier ook niet tussen staan) niet.
 
Laatst bewerkt:
He explained that the strategic significance of the acquisition lies not only in obtaining the Destiny IP and the “major new IP that Bungie is currently developing,” but also in incorporating into the Sony Group the expertise and technologies that Bungie has developed in the live service games space.

Sony intends to utilize that know-how when developing game IP at PlayStation studios as they expand in the live service games area. Thanks to the close collaboration between Bungie and PlayStation Studios, the company intends to launch over 10 live service games by the fiscal year ending in March 2026.
Komt uit de Sony kwartaalmeeting. Het is hun dus om de live service te doen. Hoop dat dat niet gaat domineren bij Sony!
 
Destiny heeft best wel een oke systeem . Bright dust is niet direct iets " zeldzaam" en tis ook niet dat ge alles in de store moet hebben . En de 10 euro of minder per season is het echt wel waard .
 
Terug
Bovenaan