Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Mijn schoonmoeder gebruikte tot voor kort ook Ozempic. Ze heeft diabetes maar had ook overgewicht.
Nu is ze met de Ozempic gestopt en we hebben nog 2 dozen over. Wat kan ik er mee doen?
Kan/mag ze zomaar stoppen met Ozempic als ze diabetes heeft?

Kan/mag ze zomaar stoppen met Ozempic als ze diabetes heeft?
Ze had last van bijna alle gekende bijwerkingen en ze nam het al langer dan een jaar. Ze heeft destijds Ozempic gekregen ipv haar normale medicijn omdat ze ook wat zwaarlijvig was en aangezien ze toch ook diabetes heeft hebben ze haar naar Ozempic doen overschakelen. Nu dat ze toch een vrij ok gewicht weer heeft is ze beter van ermee te stoppen want de bijwerkingen zijn echt overdreven bij haar.
Dus ja, ze staat weer op haar oude medicijn maar de Ozempic was wel al aangeschaft.

question: Ik weeg ondertussen pakweg n 120kg, ik heb slaapapneu, neem pillen voor mijn bloeddruk naar beneden te krijgen.

Ik heb denk ik zowat elk dieet geprobeerd dat er bestaat, maar naar verloop van tijd kom ik, door vanalle omstandigheden, terug op het gewicht dat ik had van voor het "dieet", soms zelfs zwaarder.

Ik zou graag (noem me gerust gemakszuchtig, dat mag) eens via deze weg proberen af te vallen omdat ik 'n maagring/verkleining/bypass echt niet zie zitten, en het gewoon (weak, i know) het niet meer kan opbrengen om terug volop te gaan diëten.

Ik ga dit wel doen met sport en ook gezondere zaken toe te passen, zo ben ik al 'n maand gestopt met roken en met fristdrank (ik drink af en toe wel eens n blikje zero).

Hoe hebben jullie (degenen die 't nemen) dit ervaren, en zijn er ook mensen die het terugbetaald krijgen? (er zit suikerziekte in de familie, dus ik vermoed dat mijne suiker ook enorm hoog sta)

-E

question: Ik weeg ondertussen pakweg n 120kg, ik heb slaapapneu, neem pillen voor mijn bloeddruk naar beneden te krijgen.

Ik heb denk ik zowat elk dieet geprobeerd dat er bestaat, maar naar verloop van tijd kom ik, door vanalle omstandigheden, terug op het gewicht dat ik had van voor het "dieet", soms zelfs zwaarder.

Ik zou graag (noem me gerust gemakszuchtig, dat mag) eens via deze weg proberen af te vallen omdat ik 'n maagring/verkleining/bypass echt niet zie zitten, en het gewoon (weak, i know) het niet meer kan opbrengen om terug volop te gaan diëten.

Ik ga dit wel doen met sport en ook gezondere zaken toe te passen, zo ben ik al 'n maand gestopt met roken en met fristdrank (ik drink af en toe wel eens n blikje zero).

Hoe hebben jullie (degenen die 't nemen) dit ervaren, en zijn er ook mensen die het terugbetaald krijgen? (er zit suikerziekte in de familie, dus ik vermoed dat mijne suiker ook enorm hoog sta)

-E
Al besproken met de huisarts?

-E
Enigste manier om het terugbetaald te krijgen is als je diabetes hebt, om diabetes te hebben ga je uw bloed moeten laten trekken daar kunnen ze zien hoe je bloedwaarden waren de voorbije 3 maanden. Als deze te hoog waren gaat je huisarts zowiezo pillen voorschrijven om je suiker via deze manier omlaag te krijgen. Of hij stuurt je door naar een endocrinoloog voor de behandeling maar ook deze gaat eerst pillen proberen. Als de pillen niet werken dan pas wordt de volgende stap gezet.

Anders kan je gwn naar uw huisarts gaan en met hem spreken dat je wilt afvallen, hij kan u wegovy voorschrijven (zelfde als Ozempic alleen hogere dosering) maar deze ga je zelf dan moeten betalen tussen de 100-200 euro voor 4 weken.
Maar nogmaals als je geen lifestyle veranderingen doet en na een paar maanden stopt met het middel ga je gewoon bijkomen.

Ikzelf ben sinds 2 augustus gestart met Mounjaro.

Woog toen een 109kg voor 1m78.
Nu weeg ik 87,5kg.
Nog steeds een 10 kg teveel om volgens de bmi “gezond” te zijn maar ik ben blij met hoe ik nu ben.

1 maand instapdosis van 2,5mg
3 maand dosis van 5mg.

Vrijdag terug bloed laten pakken en vragen om te zakken naar 2,5mg.

Amper bijwerkingen gehad, heel zelden een “mottig” gevoel.

Ben wel veel gezonder gaan leven.
Vroeger ontbeet ik nooit, ‘s middags altijd stokbrood met prepare ofzo.
‘s avonds veel eten en soms ook gewoon eten zodat alles op zou zijn en er niks moest “weggegooid” worden.
Qua drinken vooral Pepsi Max enzo

Nu ontbijt ik ‘s morgens altijd (Skyr, Weetabix,…)

‘s middags nog amper brood, veel eitjes enzo

En ‘s avonds gewoon meer groenten, minder aardappelen.

Drink vooral water, 1 x per dag iets van zero frisdrank.

In plaats van alles met de auto te doen, ga ik nu ook gewoon sneller te voet.
Samen met de dochter gaan wandelen met de hond.
Zijn geen grote afstanden maar elke extra stap is welkom.

Het snelle gewichtsverlies in het begin heeft me wel een enorme boost gegeven om het vol te houden.
Ik zal ook wel spieren verloren zijn maar voel me niet zwakker dan ervoor.
Ergens wel spijt dat ik geen Dexa-scan heb laten maken zodat ik het verschil tussen toen en nu kon zien.

Ik voel me na 8 jaar eindelijk mentaal en lichamelijk weer beter dus voor mij is het momenteel een goede keuze geweest.

Maar het is niet gewoon een spuitje zetten en blijven eten wat je wilt.
Je moet je levensstijl ook echt wel aanpassen.

Denk er zeer goed over na, bespreek het eens met je dokter…

En zoals al gezegd hier zal je dit wss ook moeten blijven pakken.

Hey bedankt voor de reacties !

En de dokter stelt t ook voor om te starten, enkel nog overleggen wat t beste is voor mij.

Een levensstijl verandering is nodig maar ik wil er echt voor gaan, ik ben “het moe van altijd moe” te zijn, als dat enigsinds ergens op slaagt..

Sinds 20 juni begonnen met 2,5 Mounjaro aan 76 kg. Na 4 weken opgehoogd naar 5 mg, dat bleek te snel/te zwaar, ik had bijwerkingen en was mottig. Ik heb dan nog 1-2x een lagere dosis geprikt om nadien terug naar 5mg te gaan. Intussen ben ik een kleine 15kg (20% lichaamsgewicht) kwijt. Deze week ben ik terug naar 2,5mg gegaan, ik wil stilletjes aan beginnen afbouwen, veel gewicht moet er niet meer af, alles wat er nu nog afgaat is mooi meegenomen.
Ik heb in januari pas een afspraak met de endocrinoloog, ben benieuwd want we hebben het eigenlijk nog niet gehad over afbouwen of stoppen en wat zijn mening daarover is. Ik lees dat sommige artsen een levenslange lichte onderhoudsdosis adviseren.
Via mijn man zijn werk hebben we een ambulante zorgverzekering die de medicatie volledig terugbetaalt wat echt wel een serieuze meevaller is.

Ikzelf ben sinds 2 augustus gestart met Mounjaro.

Woog toen een 109kg voor 1m78.
Nu weeg ik 87,5kg.
Nog steeds een 10 kg teveel om volgens de bmi “gezond” te zijn maar ik ben blij met hoe ik nu ben.

1 maand instapdosis van 2,5mg
3 maand dosis van 5mg.

Vrijdag terug bloed laten pakken en vragen om te zakken naar 2,5mg.

Amper bijwerkingen gehad, heel zelden een “mottig” gevoel.

Ben wel veel gezonder gaan leven.
Vroeger ontbeet ik nooit, ‘s middags altijd stokbrood met prepare ofzo.
‘s avonds veel eten en soms ook gewoon eten zodat alles op zou zijn en er niks moest “weggegooid” worden.
Qua drinken vooral Pepsi Max enzo

Nu ontbijt ik ‘s morgens altijd (Skyr, Weetabix,…)

‘s middags nog amper brood, veel eitjes enzo

En ‘s avonds gewoon meer groenten, minder aardappelen.

Drink vooral water, 1 x per dag iets van zero frisdrank.

In plaats van alles met de auto te doen, ga ik nu ook gewoon sneller te voet.
Samen met de dochter gaan wandelen met de hond.
Zijn geen grote afstanden maar elke extra stap is welkom.

Het snelle gewichtsverlies in het begin heeft me wel een enorme boost gegeven om het vol te houden.
Ik zal ook wel spieren verloren zijn maar voel me niet zwakker dan ervoor.
Ergens wel spijt dat ik geen Dexa-scan heb laten maken zodat ik het verschil tussen toen en nu kon zien.

Ik voel me na 8 jaar eindelijk mentaal en lichamelijk weer beter dus voor mij is het momenteel een goede keuze geweest.

Maar het is niet gewoon een spuitje zetten en blijven eten wat je wilt.
Je moet je levensstijl ook echt wel aanpassen.

Denk er zeer goed over na, bespreek het eens met je dokter…

En zoals al gezegd hier zal je dit wss ook moeten blijven pakken.
Gewoon een bedenking die ik me maak, als je enkel je eetgewoonten had aangepast zoals je ze hier beschrijft dan was je toch ook gewoon afgevallen? Wat doen die spuitjes dan?

Gewoon een bedenking die ik me maak, als je enkel je eetgewoonten had aangepast zoals je ze hier beschrijft dan was je toch ook gewoon afgevallen? Wat doen die spuitjes dan?
Spuitjes zorgen voor een sneller verzadigd gevoel, minder zin in snacken/zoete dingen…

En dat heeft me in het begin snel resultaat opgeleverd waardoor je dan ook zelf meer doorzet waar ik vroeger dan waarschijnlijk sneller opgaf omdat ik weinig resultaat had of het te traag ging naar mijn goesting.

Mijn doel was toen ik begon om gewoon terug onder de 100kg te wegen.
En dat was relatief snel gelukt en heeft mij een enorme boost gegeven om te blijven doorzetten.

Waar ik in het begin merkte dat ik ‘s avonds (door de spuitjes) totaal geen honger had/zin om te snacken heb ik nu ‘s avonds af en toe terug zoiets van: oh ik heb nog wel zin om iets te knabbelen.

Vroeger zou ik dan sowieso ongezonde dingen gegeten hebben terwijl ik nu meer nadenk wat ik naar binnen steek.

Wat ook niet wilt zeggen dat ik niks van chips/chocolade/snoep/… meer eet.

ik kan enkel voor mezelf spreken natuurlijk en mij heeft het dus enorm geholpen om te blijven doorbijten en men eetpatroon compleet te veranderen.

Spuitjes zorgen voor een sneller verzadigd gevoel, minder zin in snacken/zoete dingen…

En dat heeft me in het begin snel resultaat opgeleverd waardoor je dan ook zelf meer doorzet waar ik vroeger dan waarschijnlijk sneller opgaf omdat ik weinig resultaat had of het te traag ging naar mijn goesting.

Mijn doel was toen ik begon om gewoon terug onder de 100kg te wegen.
En dat was relatief snel gelukt en heeft mij een enorme boost gegeven om te blijven doorzetten.

Waar ik in het begin merkte dat ik ‘s avonds (door de spuitjes) totaal geen honger had/zin om te snacken heb ik nu ‘s avonds af en toe terug zoiets van: oh ik heb nog wel zin om iets te knabbelen.

Vroeger zou ik dan sowieso ongezonde dingen gegeten hebben terwijl ik nu meer nadenk wat ik naar binnen steek.

Wat ook niet wilt zeggen dat ik niks van chips/chocolade/snoep/… meer eet.

ik kan enkel voor mezelf spreken natuurlijk en mij heeft het dus enorm geholpen om te blijven doorbijten en men eetpatroon compleet te veranderen.
Hier ongeveer zelfde verhaal als u (niks willen weggooien, altijd honger ook als ik genoeg vezels eet enz, zelfde lengte als u maar 120kg, vind van mijzelf dat ik ook niet overdreven snack ofzo maar gewoon te veel eet). Enige beweging dat ik heb is sinds 2 jaar bijna 4 dagen per week 56 km fietsen met speedpedelec naar werk, behalve beenspieren kweken doet dit niet veel aan mijn gewicht. Ben ook serieus aan t overwegen om medicatie te laten voorschrijven. Paar vragen waar ik wel mee zit is de kostprijs en t zogenaamde "huid overschot" als je te snel afvalt, valt dit mee of kan je nog gaan zwemmen zonder schaamte (iets wat ik toch al een 13 jaar niet meer gedaan heb trouwens door mijn overgewicht). Mijn bedoeling is eerder een nieuwe baseline voor mijn gewicht te krijgen en dit dan proberen vol te houden al dan niet met medicatie.

Voor wie medicatie wil ontwijken (of minderen), het boek van Jessie Inchauspé eens lezen (Glucoserevoluatie) is een aanrader. Veel van wat die medicatie doet kan je ook zelf in gang zetten door je bloedsuikerspiegel zo laag mogelijk te houden:

- 's Morgens focussen op een hartig ontbijt (eieren, avocado, vooral eiwitten en gezonde vetten) en geen zoet (geen cornflakes bv. of andere overvloed aan koolhydraten)
- Wil je zoetigheid, dan net na de maaltijd (in je piek) en niet tussendoor een piek creëeren
- Minder eetmomenten, zo krijg je minder pieken gedurende de dag, max 3 of 4
- Je volgorde van eten aanpassen: eerst de groenten, dan de eiwitten (vlees) en op het eind pas de koolhydraten (rijst, aardappelen..), op die manier ben je ook sneller verzadigd.
- Bloedsuikerspiegel doen helpen dalen na de maaltijd door (korte) wandeling of wat beweging, .

Je zal merken dat je onbijt meteen de toon zet en je gedurende dag en 's avonds veel minder zin zal hebben om te snacken.
Denk aan aan die bloedsuikerspiegel als een schakelaar, wanneer die piekt of aanstaat kan je lichaam geen vet verbranden. Zet de schakelaar dus enkel aan indien echt nodig.

Hier ongeveer zelfde verhaal als u (niks willen weggooien, altijd honger ook als ik genoeg vezels eet enz, zelfde lengte als u maar 120kg, vind van mijzelf dat ik ook niet overdreven snack ofzo maar gewoon te veel eet). Enige beweging dat ik heb is sinds 2 jaar bijna 4 dagen per week 56 km fietsen met speedpedelec naar werk, behalve beenspieren kweken doet dit niet veel aan mijn gewicht. Ben ook serieus aan t overwegen om medicatie te laten voorschrijven. Paar vragen waar ik wel mee zit is de kostprijs en t zogenaamde "huid overschot" als je te snel afvalt, valt dit mee of kan je nog gaan zwemmen zonder schaamte (iets wat ik toch al een 13 jaar niet meer gedaan heb trouwens door mijn overgewicht). Mijn bedoeling is eerder een nieuwe baseline voor mijn gewicht te krijgen en dit dan proberen vol te houden al dan niet met medicatie.
Kostprijs van Mounjaro is:
2,5mg 180euro
5mg 240euro
7,5 en 10mg 330euro ofzo.

Van Ozempic/Wegovy ken ik de prijzen niet.

Van huid overschot heb ikzelf geen last van.

Ga eens naar je dokter, laat je bloed trekken en bespreek eens met hem of het een hulp zou zijn of niet.
Misschien is er wel een andere reden en oplossing.

Ikzelf heb een jaar lopen twijfelen of ik naar de dokter zou gaan om eens bloed te laten trekken omdat ik me futloos voelde, zin in niks, slecht slapen, altijd moe…

Uiteindelijk toch de stap gezet en na het bespreken van de resultaten er eens over begonnen.
En uiteindelijk zei ze dat het zeker een hulp kon zijn voor mij.

Moest ik u zijn zou ik toch gewoon terug beginnen zwemmen hoor.
Jaartje geleden ook terug beginnen zwemmen en ge moet u daar gewoon over zetten.
Eerste keer zal effe “lastig” zijn maar ge zijt daar om te sporten/te ontspannen/iets aan uw gewicht te doen…
Al de rest hun mening is dan niet belangrijk (als ze al een mening zouden hebben).

Enigste manier om het terugbetaald te krijgen is als je diabetes hebt, om diabetes te hebben ga je uw bloed moeten laten trekken daar kunnen ze zien hoe je bloedwaarden waren de voorbije 3 maanden. Als deze te hoog waren gaat je huisarts zowiezo pillen voorschrijven om je suiker via deze manier omlaag te krijgen. Of hij stuurt je door naar een endocrinoloog voor de behandeling maar ook deze gaat eerst pillen proberen. Als de pillen niet werken dan pas wordt de volgende stap gezet.

Anders kan je gwn naar uw huisarts gaan en met hem spreken dat je wilt afvallen, hij kan u wegovy voorschrijven (zelfde als Ozempic alleen hogere dosering) maar deze ga je zelf dan moeten betalen tussen de 100-200 euro voor 4 weken.
Maar nogmaals als je geen lifestyle veranderingen doet en na een paar maanden stopt met het middel ga je gewoon bijkomen.
Je krijgt dit wel terug betaald van je verzekering van je werkgever. Heb hier 'van Breda' en die betalen 80% terug, dus een mooi bedrag dat er af gaat 😉

Je krijgt dit wel terug betaald van je verzekering van je werkgever. Heb hier 'van Breda' en die betalen 80% terug, dus een mooi bedrag dat er af gaat 😉
Eerste keer dat ik dat hoor.
Meestal heb je toch een hospitalisatie verzekering via je werkgever? Medicijnen zijn daar toch niet gedekt?

Eerste keer dat ik dat hoor.
Meestal heb je toch een hospitalisatie verzekering via je werkgever? Medicijnen zijn daar toch niet gedekt?
Er zijn inderdaad hospitalisatie verzekeringen van het werk waar medicatie ook een deel betaald wordt.
Maar bij meeste mensen niet denk ik.
Bij mij alleszins niet.

Er zijn inderdaad hospitalisatie verzekeringen van het werk waar medicatie ook een deel betaald wordt.
Maar bij meeste mensen niet denk ik.
Bij mij alleszins niet.
Ja klopt nadat je een operatie hebt gehad en daarna medicijnen nodig hebt voor verzorging en nazorg sure dat wel. Maar dat is gwn in combinatie met die operatie gwn zo medicijnen voor eender wat nog nooit gehoord

Terug
Bovenaan