Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Weegschaal liegt niet en t feit dat ik al minder ben in kledingmaat (XL naar L) zegt ook veel..

Ik moet er ook bijzeggen dat ik enkel en alleen maar water drink en zowat alles qua suiker uit mn leven heb verbannen in combinatie met joggen.
Zoiets wordt wel enkel aangeraden de eerste 6 weken in de redelijk extreme initiale runoff fase (dixit sportdokter die De Wever toen begeleid heeft), daarna moet je de calorierestrictie naar 1500-2000 brengen of je mist wat voedingsstoffen en nog wat stuff zoals uw lichaam dat zich aanpast aan extreme honger.

Ik heb het vroeger ook nog gedaan hoor, ik ben geen voedingsnazi 😄

Ik negeer mn lichaam tot ik op t gewenste gewicht ben :p dan zal ik wel terug starten met de rest..

Ik zorg wel dat ik voldoende eiwitten enz binnenkrijg (ik ontbijt met havermout en fruit en eet vaak avondeten met vis en groenten, tis dus niet dat ik op water en brood leeft).

Uw lichaam kan zich aanpassen zoveel t wilt, feit is dat zolang je minder kalorien opneemt dan wat je verbruikt je gaat afvallen)

Ik negeer mn lichaam tot ik op t gewenste gewicht ben :p dan zal ik wel terug starten met de rest..

Ik zorg wel dat ik voldoende eiwitten enz binnenkrijg (ik ontbijt met havermout en fruit en eet vaak avondeten met vis en groenten, tis dus niet dat ik op water en brood leeft).

Uw lichaam kan zich aanpassen zoveel t wilt, feit is dat zolang je minder kalorien opneemt dan wat je verbruikt je gaat afvallen)
Dan best bijna al uw kcal uit proteïnen halen en fitness doen, of je gaat een zak lean muscle kwijt zijn ook hoor 🙂

Ik kamp ook al jaren met overgewicht en ben echt wel een actieve sporter.
Puur voeding en hoeveelheid bij mij.
Sinds een jaar ben ik weer acht actief aan het fietsen en nu begin ik lichtjes centimeter en gewicht te verliezen.
Had gevraagd aan mijn huisarts (ook een fervente fietser) of dit iets voor mij zou zijn om het eerste resultaat wat sneller te boeken maar die raadde het af voor duursporters.
wat denken jullie hier over?

Sinds een jaar ben ik weer acht actief aan het fietsen en nu begin ik lichtjes centimeter en gewicht te verliezen.
Had gevraagd aan mijn huisarts (ook een fervente fietser) of dit iets voor mij zou zijn om het eerste resultaat wat sneller te boeken maar die raadde het af voor duursporters.
Dat je naar je arts moet luisteren, een persoon die een universitaire opleidingen heeft genoten en jou dus gepast medisch advies kan geven.

Persoonlijke ervaring: in combinatie met mounjaro vallen trainingen langer dan 1u30 zwaar momenteel. Het lijkt alsof de "brandstof" nodig voor lange inspanningen niet snel genoeg aangevuld worden. Mijn ftp is ook 25 watt minder dan vorig jaar, maar door het gewichtsverlies mijn W/kg is dan weer hoger dan hoogste punt vorig jaar.

En wat was de reden precies?
Want dat je tijdelijk uw amateur 100km rit dan op 3,5 uur zal doen ipv 3u maakt voor een niet-profsporter weinig uit zou ik denken.

Hier idem, tijdens gebruik Wegovy snel buiten adem bij sportinspanningen.
Maar de -20kg, laagste cholesterol ooit, etc. compenseert dit uiteraard ruimschoots.
De bijwerking stopt ook bijna onmiddellijk als je stopt met de glp-1.

Sinds eergisteren Mounjaro gestart voor de laatste 15kg (na 3,5 maand tussenpauze Wegovy), en dan is de gevreesde atleet terug 😁
Zou minder bijwerkingen hebben afgaande op user reviews, benieuwd.

Hij zei ook, als je nog vooruit wil geraken, moet je dat niet nemen.
Zijn theorie was ook dat je te weinig energie binnenkrijgt om goed te presteren.

Ik fiets wel veel momenteel, gemiddeld zo een 8 tot 11 uur per week via een opgesteld schema van een kameraad die ook coach is.

Zijn theorie was ook dat je te weinig energie binnenkrijgt om goed te presteren.

Ik fiets wel veel momenteel, gemiddeld zo een 8 tot 11 uur per week via een opgesteld schema van een kameraad die ook coach is.
waarom zou je het met doen als het zonder voor je ook lukt?
Ik kan mij voorstellen dat heel wat mensen die onder deze medicatie zitten effectief heel weinig eetlust hebben.

Maar je hebt een veel te hoog BMI aangezien je informeert over glp-1 ?

Wat is dan op korte termijn precies de relevantie van 'goed presteren' in met de fiets rijden?
Dan is het toch veel belangrijker dat je erin slaagt om uw gewicht naar beneden te krijgen?

Mijn BMI is inderdaad veel te hoog, maar niet in verhouding zoals bij de meesten.
Ik ben niet zo heel groot, 177 maar wel breed gebouwd met heel sterke benen.
En dan zit je al snel een een veel te hoog bmi.
Toen ik trainde voor lange afstanden lopen woog ik 88 kg en toen zag ik er echt scherp uit

Mijn BMI is inderdaad veel te hoog, maar niet in verhouding zoals bij de meesten.
Ik ben niet zo heel groot, 177 maar wel breed gebouwd met heel sterke benen.
En dan zit je al snel een een veel te hoog bmi.
Toen ik trainde voor lange afstanden lopen woog ik 88 kg en toen zag ik er echt scherp uit
Als je niet op heel regelmatige basis in de fitness zit gaat het merendeel van je overgewicht nog wel vet zijn. Zeker als ik lees dat je veelvuldig langeduur sporten doet, daar kweek je nu niet bepaald een hoop spiermassa mee. Hoe "sterk" je benen zijn is nu ook niet echt relevant, hoeveel spiermassa eraan hangt wel.

Als je niet op heel regelmatige basis in de fitness zit gaat het merendeel van je overgewicht nog wel vet zijn. Zeker als ik lees dat je veelvuldig langeduur sporten doet, daar kweek je nu niet bepaald een hoop spiermassa mee. Hoe "sterk" je benen zijn is nu ook niet echt relevant, hoeveel spiermassa eraan hangt wel.
Met sterke benen bedoel ik echt wel gespierde benen

Kent er iemand een dokter of manier hoe je dat kunt verkrijgen zonder zwaar overgewicht
Ik heb vorig jaar getwellis gebruikt ~ 380 de maand.
Omdat het zo duur was uiteindelijk grijze markt gevonden.

Ik was nooit echt dik. Woog 84 kg. Streefgewicht was 68 kg. Ondertussen ben ik stabiel tussen de 70-72kg.
Nu gebruik ik af en toe een maintenance dosis.
Maar moet zeggen dat ik redelijk stabiel ben.

Helaas weigert AG sinds begin deze week de terugbetaling van Mounjaro.

Ik had het al gelezen in een online groep dat sommige leden met dezelfde ambulante zorgverzekering een brief/mail hadden ontvangen dat ze Mounjaro niet langer zouden vergoeden.
Ikzelf had niks ontvangen dus ik was vrijdag nog snel 2 voorschriften gaan inwisselen maar maandag kreeg ik een afrekening van 0 euro.
En de uitleg dat deze geneesmiddelen behoren tot de categorie van farmaceutische producten waarvoor de wettelijke tussenkomst enkel mogelijk is wanneer voorafgaand een akkoord is verleend door de adviserend arts van het ziekenfonds bij welbepaalde criteria én het gebruik ervan in overeenstemming is met de indicatie van de bijsluiter.

Nu uiteraard toch een woordje uitleg gevraagd want in hun mail was sprake vanaf 01-02-2026. Nochtans had ik op 5-02-2026 alsnog een terugbetaling gekregen.

Reactie terug:

“Het geneesmiddel Mounjaro dient voor de behandeling van diabetes type 2. Het helpt de bloedsuikerpiegel te verlagen. Het wordt ook gebruikt om de eetlust te verminderen en de verzadiging te verhogen, wat kan leiden tot gewichtsverlies, maar dit is een bijwerking en niet het primaire oorspronkelijk doel van het geneesmiddel.

Tot op heden werden deze geneesmiddelen in de meeste gevallen terugbetaald door AG (zonder controle). Dit is natuurlijk niet in lijn met de contractvoorwaarden. Daarnaast merkten we dit duidelijk in de schadelast. Bijgevolg werd er beslist om de richtlijnen aan te passen.

In geval u de weigering van het geneesmiddel wenst te betwisten, heeft onze adviserende arts nog aanvullende medische inlichtingen nodig.“

We shall see, want dit is wel een ‘dikke’ tegenvaller

Helaas weigert AG sinds begin deze week de terugbetaling van Mounjaro.

Ik had het al gelezen in een online groep dat sommige leden met dezelfde ambulante zorgverzekering een brief/mail hadden ontvangen dat ze Mounjaro niet langer zouden vergoeden.
Ikzelf had niks ontvangen dus ik was vrijdag nog snel 2 voorschriften gaan inwisselen maar maandag kreeg ik een afrekening van 0 euro.
En de uitleg dat deze geneesmiddelen behoren tot de categorie van farmaceutische producten waarvoor de wettelijke tussenkomst enkel mogelijk is wanneer voorafgaand een akkoord is verleend door de adviserend arts van het ziekenfonds bij welbepaalde criteria én het gebruik ervan in overeenstemming is met de indicatie van de bijsluiter.

Nu uiteraard toch een woordje uitleg gevraagd want in hun mail was sprake vanaf 01-02-2026. Nochtans had ik op 5-02-2026 alsnog een terugbetaling gekregen.

Reactie terug:

“Het geneesmiddel Mounjaro dient voor de behandeling van diabetes type 2. Het helpt de bloedsuikerpiegel te verlagen. Het wordt ook gebruikt om de eetlust te verminderen en de verzadiging te verhogen, wat kan leiden tot gewichtsverlies, maar dit is een bijwerking en niet het primaire oorspronkelijk doel van het geneesmiddel.

Tot op heden werden deze geneesmiddelen in de meeste gevallen terugbetaald door AG (zonder controle). Dit is natuurlijk niet in lijn met de contractvoorwaarden. Daarnaast merkten we dit duidelijk in de schadelast. Bijgevolg werd er beslist om de richtlijnen aan te passen.

In geval u de weigering van het geneesmiddel wenst te betwisten, heeft onze adviserende arts nog aanvullende medische inlichtingen nodig.“

We shall see, want dit is wel een ‘dikke’ tegenvaller
Mounjaro staat toch ook als gewichtsmanager geregistreerd? Niet het primaire doel? Ik dacht van wel.

vandaag na ongeveer 'n 3 maand en half de 90kg aangetikt, komende van 115 ! kga nog een paar maandjes verderdoen en dan proberen ermee te stoppen en gezonder te leven in combinatie met sport.

jawel hoor, maar dan enkel en alleen dat zonder de spuiten.. 't heeft geen nut als je ze neemt en ongezond blijft leven, dan ga je als je stopt ermee ook direct terug naar 't gewicht waar je vandaan kwam..

Ik drink nu enkel water/koffie en eet enkel "niet ongezonde" dingen. Ik zal zeker ook nog eens 'n frietje meepikken of eens n koek in mn mond steken, maar ik eet nu vaak "gezonde vullende dingen" zoals havermout, een maaltijdvervanger of eens 'n proteïne shake, ik merk ook dat ik nu in tegenstelling tot vroeger ook echt let op de caloriën die ik binnenspeel.

Na bijna vier maand gaat mijn lichaam ineens beslissen dat er bijwerkingen gaan gevoeld worden se..

Strontziek sinds deze middag en t “vliegend ge weet wel”

Mja weightloss is weightloss i guess?

Terug
Bovenaan