Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Maar dit is moeilijker en moeilijker voor meer en meer mensen in de wereld

Idd, moet maar eens het recent gepubliceerde boek van Teun van de Keuken (what's in a name) lezen:

“De voedingsindustrie draait op suiker, vet en zout. Met daarbij nog allerlei emulgatoren en bindmiddelen om het lekkerder en makkelijker verteerbaar te maken. In laboratoria proberen voedseltechnologen eten onweerstaanbaar te maken. Nog een beetje extra vet? Of wat suiker erbij? Proefpersonen moeten vragenlijsten invullen en er wordt zelfs getest hoe hun hersenen erop reageren. We worden aan eten verslaafd gemaakt. Het verklaart meteen waarom er zo weinig maatschappelijke bereidheid is om er iets tegen te doen. In een wijk waar veel mensen verslaafd zijn aan drugs of alcohol zal er ook geen protest zijn tegen dealers of cafés.”

Ozempic werkt niet als een "ik kan alles vreten zonder te verdikken pil".

Het zorgt voor minder honger en meer verzadiging. Dus mensen gaan niet (of minder) zeggen "ik kan meer naar de frituur gaan want ik neem Izempic"

Je hebt ook nog zoiets als cultuur natuurlijk: ongelukkig? Neem een antidepressiva
Te dik? Neem een pilletje.

En diegenen die NIET te dik zijn zullen ook wel denken: foert geef mij maar macdonalds zal nadien wel een pilletje nemen.

En wat betreft afvallen: wilskracht is ook cultuur. Zie maar naar het dieet van BDW: eiwitshakes, sporten en levensstijl aanpassen.
Je weet dat antidepressiva je niet gelukkig maakt?

Als er geen diabetes is geconstateerd zou ik toch oppassen met deze medicatie. Twee collega's van me hebben serieus overgewicht en zijn begonnen met deze medicatie. Desondanks een strikt dieet hebben ze toch veel bijwerkingen ervaren oa galstenen.

Als je obees ben vermager door deze regels te hanteren

- ontbijten is ongezond

- vast regelmatig

- gebruik frequent de fiets of wandel om een verplaatsing te maken => cardiotraining, cardiotraining in de fitness is voor mietjes

- doe wekelijks 3x krachttraining thuis of in de gym

- eet en drink zuiver => veel proteïnen, groenten, onbewerkt vlees, melk en water. Kook zelf en eet onbewerkt voedsel

Luister niet naar zelfverklaarde dieetgoeroes a la Pascale Naessens, Bekari en co. Gewoon zuiver en onbewerkt eten that's it.

Ik zondig ook eens door eens goed te gaan eten in de betere restaurants. Eet en leef puur. Vermijd voeding met veel verzadigde vetten in, vermijd suiker, vermijd frisdrank en vermijd zoveel mogelijk alcohol.

Ondertussen telefoon gehad van de endocrinoloog en toch niet zo'n goed nieuws. Inderdaad insuline resistent zoals de diëtiste dacht en het verklaart ook waarom ik dus niet afval :(
Suiker is mijn bloed is 2 waarden te hoog wat eigenlijk dus onder prediabetes valt.

Uit het gewicht topic...

Ik wilde eigenlijk geen medicijnen nemen. Het is duur, kans op veel bijwerken waarvan sommige echt eng zijn maar aangezien ik al een jaar (of misschien langer?) op het zelfde gewicht vast zit zie eigenlijk niet echt een andere uitweg meer.

Gewoon doen, blablabla tekort voor mensen met diabetes. Neen, jij hebt evenveel 'schuld' aan je resistentie dan mensen die diabetes hebben ( vaak door ongezonde levensstijl).
Dus probeer het, werkt het voor je dan heb je een oplossing.
Werkt het niet, dan zal het veel opoffering vragen ( ik eet bijna geen koolhydraten hiervoor om laag in kcal en insuline te kunnen zijn)
Ik hoop dat de medicijnen een oplossing voor je zijn

Succes

Laatst bewerkt:
Ik heb deze morgen mijn eerste dosis Mounjaro gezet. De eerste maand is het 2,5 en nadien verhoogt het naar 5.
Voorgeschreven door de endocrinoloog op basis van mijn Hashimoto (schildklier auto immuunziekte) en BMI van 28,5

Ik heb deze morgen mijn eerste dosis Mounjaro gezet. De eerste maand is het 2,5 en nadien verhoogt het naar 5.
Voorgeschreven door de endocrinoloog op basis van mijn Hashimoto (schildklier auto immuunziekte) en BMI van 28,5

Is dat niet heel kostelijk? Ik dacht dat dit over de 200 euro per maand is en enkel terug betaald bij Diabetes?

Veel succes. Hopelijk niet te veel bijwerkingen.

Is dat niet heel kostelijk? Ik dacht dat dit over de 200 euro per maand is en enkel terug betaald bij Diabetes?

Wegovy kost nu in België voor de eerste maanden 145 euro per maand, voor de hoogste dosissen zal dit +-250 per maand zijn.
Dat is dus 35 tot 60 euro per week.

Rekening houdend met het feit dat je veel minder eet, kan je er (afhankelijk van uw eigen eetgewoonten) dus zelfs financiële winst mee doen.
Het argument 'duur' vind ik dus raar.
Voor de mediane Vlaming (3500 brutoloon) is dit integendeel een spotgoedkoop wondermiddel.

Ook de angst voor bijwerkingen vind ik vreemd.
Hebben jullie al eens de lijst met bijwerkingen van obesitas gezien?

Het argument 'duur' vind ik dus raar.
Altijd een gemakkelijk argument als je genoeg inkomsten hebt dat een 200 euro per maand (dat is blijkbaar wat Mounjaro kost) niet veel vind 😅 Je kan iemand anders zijn rekening niet maken.

Ik gebruik zelf medicatie omdat. Die van mij is gelukkig niet zo duur maar het heeft maandelijks toch een impact :) en ik eet echt niet dusdanig minder omdat eruit te krijgen 😅.

Ook de angst voor bijwerkingen vind ik vreemd.
Hebben jullie al eens de lijst met bijwerkingen van obesitas gezien?

Angst? Leg de woorden niet in mijn mond aub. Ik wens hem gewoon geen bijwerkingen toe... Ik weet wat de mogelijke bijwerkingen van zulke medicatie zijn. Ik heb er gehad en heb ze soms nog en de gene die ik heb zijn gelukkig redelijk mild maar ze zijn echt niet fijn 😅

Altijd een gemakkelijk argument als je genoeg inkomsten hebt dat een 200 euro per maand (dat is blijkbaar wat Mounjaro kost) niet veel vind 😅 Je kan iemand anders zijn rekening niet maken.
Ik heb het over Wegovy, en de prijs is 35 tot 60 euro per week, wat zeer betaalbaar is voor de mediane Vlaming.

en ik eet echt niet dusdanig minder omdat eruit te krijgen 😅.
Ik weet wat de mogelijke bijwerkingen van zulke medicatie zijn.
Van de 'wondermiddelen' waarover sprake in de media de afgelopen paar jaar (met groot gemiddeld positief effect, en weinig bijwerkingen) zijn er 2: wegovy en mounjaro.

Jij neemt blijkbaar iets anders, dus is het wat vreemd dat je jouw ervaringen zomaar projecteert op totaal andere en recente producten.

Laatst bewerkt:
Van de 'wondermiddelen' waarover sprake in de media de afgelopen paar jaar (met groot gemiddeld positief effect, en weinig bijwerkingen) zijn er 2: wegovy en mounjaro.

Jij neemt blijkbaar iets anders, dus is het wat vreemd dat je jouw ervaringen zomaar projecteert op totaal andere en recente producten.

Dit zijn niet de enige medicijnen die helpen met vermageren/ GLP-1 beïnvloeden.

Mijn vader bestelt nu al 5 maanden Ozempic via online apotheker, kost 249€ per maandelijkse bestelling.
Niet goedkoop, maar de gezondheidseffecten zijn er wel naar.

Mounjaro bieden ze ook aan, maar dan zit je rond de 500€/maand denk ik. De bedoeling is ook dat je het een jaar doet, niet voor altijd.

Dit zijn niet de enige medicijnen die helpen met vermageren/ GLP-1 beïnvloeden.
Dat kan, maar de hype 'wonder'middelen zijn Wegovy en Mounjaro, en dat is vermoedelijk niet wat jij neemt.
Die zouden niet zo succesvol zijn moesten de bestaande middelen even goed geweest zijn.

Mounjaro bieden ze ook aan, maar dan zit je rond de 500€/maand denk ik. De bedoeling is ook dat je het een jaar doet, niet voor altijd.
Mounjaro in Duitsland is slechts een 10% duurder dan Wegovy.
Wegovy is slechts 35 tot 60 euro per week in België.

Mounjaro in Duitsland is slechts een 10% duurder dan Wegovy.
Wegovy is slechts 35 tot 60 euro per week in België.
Via een online apotheker (en enkel telefonisch gesprek met dokter) vragen ze 249€ voor Ozempic, dat is ongeveer 60€.
Geen idee wat het verschil is met Wegovy, ik weet enkel dat Mounjaro zwaarder is.

Terug
Bovenaan