Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Over 2 jaar praat niemand nog over Ozempic. Mounjaro veegt momenteel de vloer met Ozempic over de gehele lijn in studies, dus inclusief kilo's kwijt raken. Volgens de laatste resultaten is Mounjaro zelfs in staat om tot 60 procent van de diabetici aan een normale bloedsuikerspiegel (dus zoals niet-diabetici) te helpen, wat spectaculair is. Men ziet 20 procent gewichtsverlies op redelijk korte termijn, dat mogelijks nog toeneemt naarmate de studies verder lopen.
Waarom 2 jaar? Mounjaro was toch al approved door de FDA in de VS dacht ik? Tis al beschikbaar daar ook dacht ik.
Maar denk niet dat het Ozempic zal doen wegblazen. Geen idee eerlijk gezegd ik heb zelf nog niet de studies gelezen maar wel al een paar keer de zin gezien “de kong van gewichtsverlies” of iets dergelijks in de trend.

Donderdagavond les gehad van prof diabetoloog en die winst te vertellen dat het beschikbaar kwam naar einde dit jaar toe. Reken er dan 2025 nog bij alvorens de trein helemaal op gang komt... Natuurlijk: allemaal in de utopische wereld van vroeger gerekend, toen medicatie nog te bestellen viel/beschikbaar was.

'Ozempic blijkt een wonder in de geneeskunde'
'Preventief voorschrijven zou de gezondheidszorg geld besparen'.

Misschien op termijn de 250 miljoen euro gebruiken om 10% van de Vlaamse bevolking met zware obesitas Ozempic te geven, in de plaats van populistisch gerommel in de marge met 'een maaltijd op school' ;)

Langste studie tot nu toe, over 4 jaar continu Ozempic nemen:
"Patients taking Novo Nordisk’s anti-obesity jab sustained weight loss for up to four years and had a reduced risk of heart disease regardless of their weight, according to new research that adds evidence to the drug’s broader health benefits."

Kheb het gezegd tegen de juf, geen gezond ontbijt vandaag voor mijn zoontje, kheb hem een pilleke ozempic meegegeven in zijn brooddoos.

Ondertussen wel bullish op Gemini aankondigingen, integratie in Gmail, search, Google Workspace, met wat lijkt toch allemaal praktische toepassingen die serieus efficientiewinst zouden kunnen opleveren. Nu nog afwachten hoe Gemini 1.5 Pro het doet tegenover de rest.

Misschien op termijn de 250 miljoen euro gebruiken om 10% van de Vlaamse bevolking met zware obesitas Ozempic te geven, in de plaats van populistisch gerommel in de marge met 'een maaltijd op school' ;)

"Patients taking Novo Nordisk’s anti-obesity jab sustained weight loss for up to four years and had a reduced risk of heart disease regardless of their weight, according to new research that adds evidence to the drug’s broader health benefits."

Probleem is dat je het levenslang moet nemen want anders komt je gewicht gewoon terug, maar niemand weet wat het effect van 10 jaar of 20 jaar ozempic nemen op het menselijk lichaam is.

Ik zal wel gewoon verder gezond leven en sporten zonder chemische rommel in mijn lijf, geen shortcuts voor mij, dank u :wink:

Ik zal wel gewoon verder gezond leven en sporten zonder chemische rommel in mijn lijf, geen shortcuts voor mij, dank u :wink:
OT: maar chemisch is niet hetzelfde als ongezond, net zoals natuurlijk niet hetzelfde is als gezond.

Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen ozempic miet nemen

Probleem is dat je het levenslang moet nemen want anders komt je gewicht gewoon terug, maar niemand weet wat het effect van 10 jaar of 20 jaar ozempic nemen op het menselijk lichaam is.
Wat het effect van 20 jaar overgewicht op hart en bloedvaten is, weet men wel al een tijdje en het oogt niet fraai. Mocht ik tot de doelgroep behoren, ik zou niet lang twijfelen.

Zoals het er nu uitziet, waarschijnlijk véél beter dan met overgewicht blijven rondlopen :)

Dat statement vertoont sterke vooroordelen 😋

Of iets rommel is of niet, staat op zichzelf via bewijs.
Het staat volledig los van het feit of iets 'chemisch' of 'natuurlijk' is.
Lelietje-van-dalen of vingerhoedskruid zijn 100% natuurlijk, maar je sterft er van.
Vele vaccins, bloeddrukverlagers, of epilepsie shots, zijn compleet onnatuurlijk geproduceerd maar levensreddend.

Dit gezegd zijnde, 'an ounce of prevention is worth a ton of cure' zei Franklin al.
Dus het beste blijft uiteraard gewoon niet dik worden :)

Zoals het er nu uitziet, waarschijnlijk véél beter dan met overgewicht blijven rondlopen :)

Dat statement vertoont sterke vooroordelen 😋

Of iets rommel is of niet, staat op zichzelf via bewijs.
Het staat volledig los van het feit of iets 'chemisch' of 'natuurlijk' is.
Lelietje-van-dalen of vingerhoedskruid zijn 100% natuurlijk, maar je sterft er van.
Vele vaccins, bloeddrukverlagers, of epilepsie shots, zijn compleet onnatuurlijk geproduceerd maar levensreddend.

Dit gezegd zijnde, 'an ounce of prevention is worth a ton of cure' zei Franklin, dus het beste blijft uiteraard gewoon niet dik worden :)
Ozempic nemen of met obesitas blijven rondlopen: inderdaad no-brainer, dan zou ik ook ozempic nemen als afvallen voordien niet lukte

Indien je nog geen obesitas hebt: doe maar zot en stop met op je gewicht te letten want er is toch ozempic: dat is net waar ik voor vrees bij een stuk van de bevolking en dat lijkt me een slecht idee -> probleem is natuurlijk dat de farma-wereld gaat proberen om zoveel mogelijk van deze pilletjes te verkopen, dus de oplossing waar geen geld aan verdiend wordt (op je gewicht letten door een gezonde levensstijl) gaat weinig promotie krijgen.

ivm die vooroordelen: yep, +10 jaar in de farma gewerkt en zelf patiënt in een klinische studie geweest dus ik heb inderdaad wel wat vooroordelen tov medicijnen en bijwerkingen :wink:

Een probleem voor de stock price is dat niet.

Idealiter gaat ge wel gewoon meer verantwoord om met eten zodra ge op gewicht zijt. Ozempic moet niet het eindstation zijn imo.

Dit gezegd zijnde, 'an ounce of prevention is worth a ton of cure' zei Franklin al.
Dus het beste blijft uiteraard gewoon niet dik worden :)
Maar dit is moeilijker en moeilijker voor meer en meer mensen in de wereld

• In 2022, 1 in 8 people in the world were living with obesity.
  • Worldwide adult obesity has more than doubled since 1990, and adolescent obesity has quadrupled.
  • In 2022, 2.5 billion adults (18 years and older) were overweight. Of these, 890 million were living with obesity.
  • In 2022, 43% of adults aged 18 years and over were overweight and 16% were living with obesity.
  • In 2022, 37 million children under the age of 5 were overweight.
  • Over 390 million children and adolescents aged 5–19 years were overweight in 2022, including 160 million who were living with obesity.

Gigantisch probleem gewoon.

Sowieso en misschien kan dit ook wat druk wegnemen van de sociale zekerheid . De ongezonde levensstijl en bijhorend overgewicht van velen kost ons namelijk handenvol geld.

Ik vrees enkel dit de luiheid nog meer gaat laten toenemen, al hoop ik dat @Marsu gelijk heeft. Allen met de auto naar de bakker om de hoek en nog wat meer in de file staan aan onze scholen, want waarom zouden we een paar kilometer fietsen met onze kinderen.

Sowieso en misschien kan dit ook wat druk wegnemen van de sociale zekerheid . De ongezonde levensstijl en bijhorend overgewicht van velen kost ons namelijk handenvol geld.

Ik vrees enkel dit de luiheid nog meer gaat laten toenemen, al hoop ik dat @Marsu gelijk heeft. Allen met de auto naar de bakker om de hoek en nog wat meer in de file staan aan onze scholen, want waarom zouden we een paar kilometer fietsen met onze kinderen.
Is dat al uitgerekend geweest? kostprijs van iedereen met bmi>30 op ozempic zetten versus kost aan sociale zekerheid om hun kwalen te behandelen?

hoeveel moet een patiënt in BE eigenlijk uit eigen zak betalen per maand?

Is dat al uitgerekend geweest? kostprijs van iedereen met bmi>30 op ozempic zetten versus kost aan sociale zekerheid om hun kwalen te behandelen?

hoeveel moet een patiënt in BE eigenlijk uit eigen zak betalen per maand?
Ik denk dat het een gigantische besparing zou moeten zijn want een persoon met typisch overgewicht (vettig ipv een sportieve ziel met bovengemiddelde spierbundels) heeft zo veel meer last van alles. Vatbaarder voor quasi alle ziektes en blessures denk ik zowat.

Mensen met overgewicht waren tijdens corona eigenlijk ook dé zorgenkindjes dacht ik.

Je hebt ook nog zoiets als cultuur natuurlijk: ongelukkig? Neem een antidepressiva
Te dik? Neem een pilletje.

En diegenen die NIET te dik zijn zullen ook wel denken: foert geef mij maar macdonalds zal nadien wel een pilletje nemen.

En wat betreft afvallen: wilskracht is ook cultuur. Zie maar naar het dieet van BDW: eiwitshakes, sporten en levensstijl aanpassen.

Het artikel blijkt open access op Nature Medicine. Interessant dat er naast de impact op gewicht effectief minder serious adverse events waren in de Ozempic-group, vooral qua ‘cardiac disorders’ en qua ‘surgical & medical procedures’ en dit vooral in de BMI 30-35 groep.

Terug
Bovenaan