Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Hier nog een ander artikel dat ik las.

Let wel: bij niet-obese mensen met hartproblemen zou Brugada het nu niet meteen aanraden om plots Ozempic in huis te halen. “Obees is wel duidelijk de factor", gaat hij verder. “Bij mensen die niet-obees zijn, gaat het geen enkel effect hebben op hun hart- en vaatproblemen. Er is dus ook geen enkele indicatie voor hun om het medicijn te gebruiken. We moeten niet overdrijven en iedereen met hartproblemen nu Ozempic laten gebruiken.”

Hier nog een ander artikel dat ik las.

Wat een maatschappij voor tamzakken is dat eigenlijk geworden. Och ben je obees en hoogstwaarschijnlijk een hart en vaatziekte daardoor? Hier pakt een pilletje of een spuitje die dat verhelpt. Onze sociale zekerheid gaat het wel betalen, er is daar toch geld genoeg.

En dan heb ik het nog niet over degene die het echt nodig hebben nl de diabetespatiënten, want die gaan het dan weer niet kunnen krijgen omdat het uitverkocht is.
Die sterren die dat aanraden zouden ze moeten verketteren. Dat is nog het ergste vanal. Al het geld van de wereld, hele dagen niets te doen, een homegym als een basic fit, personal trainers, koks,... Maar wat gaan we doen? Aja ozempic gebruiken en delen op social media.

Wat een maatschappij voor tamzakken is dat eigenlijk geworden. Och ben je obees en hoogstwaarschijnlijk een hart en vaatziekte daardoor? Hier pakt een pilletje of een spuitje die dat verhelpt. Onze sociale zekerheid gaat het wel betalen, er is daar toch geld genoeg.
Los van ethiek denk ik nu wel dat het een netto winst zou betekenen voor de sociale zekerheid als obese mensen met die medicatie een hoop andere aandoeningen vermijden.

Los van ethiek denk ik nu wel dat het een netto winst zou betekenen voor de sociale zekerheid als obese mensen met die medicatie een hoop andere aandoeningen vermijden.
Het komt misschien niet op een nul-operatie uit, maar als er al een hoop minder mensen in een ziekenhuisbed liggen daardoor, waarom ook niet.

Mja maar waar trek je de grens? Dat is een beetje hetzelfde als die terugbetaling van een maagverkleining vanaf een bepaald bmi.

Op mijn vorig werk was er 1 die daar express nog eens 10 kg bij deed op haar overgewicht zodat ze haar maagverkleining terugbetaald werd.

Mja maar waar trek je de grens? Dat is een beetje hetzelfde als die terugbetaling van een maagverkleining vanaf een bepaald bmi.

Op mijn vorig werk was er 1 die daar express nog eens 10 kg bij deed op haar overgewicht zodat ze haar maagverkleining terugbetaald werd.
Ik vermoed dat die grens op een zeker BMI of betere combinatie van indicatoren zal liggen. Misbruik door mensen met slechte bedoelingen en domme kalveren heb je altijd, daarom is het idee niet slecht. Je moet al een speciaal koekje zijn om jezelf extra overgewicht aan te doen om zoiets terugbetaald te krijgen.

Als je door medicatie terug te betalen een hele groep mensen kan behoeden voor allerlei "overgewichtsziektes" genre hoge bloeddruk, hart- en vaatzieken, diabetes, bepaalde kankers zelfs dacht ik...lijkt het me niet zo vergezocht dat dit geen extra geld gaat kosten.

Ghoja. Je valt er mss kilo's van af. Maar als je hetgeen je nog wel eet ook niet aanpast aan een gezonde levensstijl, zullen de welvaartsziektes genre hartaanvallen of hoge bloeddruk niet verdwijnen hoor.

En dan heb ik het nog niet over degene die het echt nodig hebben nl de diabetespatiënten, want die gaan het dan weer niet kunnen krijgen omdat het uitverkocht is.
Die sterren die dat aanraden zouden ze moeten verketteren. Dat is nog het ergste vanal. Al het geld van de wereld, hele dagen niets te doen, een homegym als een basic fit, personal trainers, koks,... Maar wat gaan we doen? Aja ozempic gebruiken en delen op social media.
Is niet terugbetaald door de ziekenkas als ge geen diabetes hebt.

Voor de rest niks op te zeggen hoor, maar het kost dus 100 euro per maand als ge het wilt gebruiken om mee te vermageren.

Voor de rest niks op te zeggen hoor, maar het kost dus 100 euro per maand als ge het wilt gebruiken om mee te vermageren.
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar er zijn dus gebruikers die merken dat ze door Ozempic meer geld overhouden omdat hun uitgaven voor voedsel zo hard zakken dat het de uitgave voor Ozempic meer dan compenseert. Als je direct verzadigt bent en het gedacht aan nog meer eten je misselijk maakt dan ga je niet uit goesting die muffin opeten of een frituurtje doen.

Ghoja. Je valt er mss kilo's van af. Maar als je hetgeen je nog wel eet ook niet aanpast aan een gezonde levensstijl, zullen de welvaartsziektes genre hartaanvallen of hoge bloeddruk niet verdwijnen hoor.
Goh, akkoord, maar je eet gewoon minder en weegt uiteindelijk ook minder dus zelfs als je dan bij wijze van spreken overleeft op fast food zal je gezondheid er nog altijd op vooruit gaan lijkt me. En uiteindelijk denk ik nu ook niet dat we hier in dit land naar een situatie zullen gaan waar je huisarts dat maar voorschrijft zonder dat er al eens met een diëtist werd gesproken.

Dan is dus ook de vraag of je nog wel zin hebt om iets te eten? Want dat lijkt me nu ook niet het gewenste effect.
De bijwerkingen van Ozempic zijn dan ook de reden waarom het zo goed werkt :p Bij de meest voorkomende bijwerkingen zie je staan braken en misselijkheid. Het is geen wondermiddel waardoor je kunt eten als voordien en toch kilo's kunt verliezen, het is een middel dat je hormonale balans gaat aanpassen zodat je minder kan eten. Als je te veel probeert te eten dan gaat je lichaam tegenwerken.

Matt Mahowald, a veteran LA nutritionist whose A-list clients include Chris Pine, Mandy Moore and Guns N’ Roses guitarist Slash, says some patients taking GLP-1s report being nauseated by the very prospect of food itself. “They’re telling me that food is gross,” he says with a laugh. “That’s kind of the rub, right?”

Ghiyam has heard similar reports from his patients. “Patients complain to me,” he says. “‘I go to my favourite restaurant and order a steak and I take four bites and I don’t want to finish it.’ They have to run to the bathroom if they eat too much.” Both Ozempic and Wegovy name nausea and vomiting as among their most common side effects. But just as weight loss was initially a byproduct of using GLP-1s for diabetes treatment, these side effects may not be side effects at all, but the cause of the weight loss.

Goh, akkoord, maar je eet gewoon minder en weegt uiteindelijk ook minder dus zelfs als je dan bij wijze van spreken overleeft op fast food zal je gezondheid er nog altijd op vooruit gaan lijkt me. En uiteindelijk denk ik nu ook niet dat we hier in dit land naar een situatie zullen gaan waar je huisarts dat maar voorschrijft zonder dat er al eens met een diëtist werd gesproken.

De bijwerkingen van Ozempic zijn dan ook de reden waarom het zo goed werkt :p Bij de meest voorkomende bijwerkingen zie je staan braken en misselijkheid. Het is geen wondermiddel waardoor je kunt eten als voordien en toch kilo's kunt verliezen, het is een middel dat je hormonale balans gaat aanpassen zodat je minder kan eten. Als je te veel probeert te eten dan gaat je lichaam tegenwerken.

Dus ik veronderstel dan als je toch nog honger hebt, dat je dan gewoon eet wat je graag eet. Maw zoete of vettige dingen, in kleine mate.
Waar haal je dan je broodnodige bouwstenen voor je lichaam, zoals vitaminen, proteïnes en gezonde vetten vandaan?
Uw lichaam zal er eens mee lachen :puke:

Dus ik veronderstel dan als je toch nog honger hebt, dat je dan gewoon eet wat je graag eet. Maw zoete of vettige dingen, in kleine mate.
Waar haal je dan je broodnodige bouwstenen voor je lichaam, zoals vitaminen, proteïnes en gezonde vetten vandaan?
Uw lichaam zal er eens mee lachen :puke:
Er zijn hele populaties die overleven op brol hoor, het menselijk lichaam kan echt wel overleven op andere zaken dan het ideale dieet. Ik vind dat je overdrijft.

Maar dat zijn ook de uitzonderingen die soms eens gebeuren, de normale werking is dat je gewoon rapper verzadigd bent, na een boterham heb je gewoon voldoende en geen zin meer in de volgende, net zoals je je anders voelde na de vijfde boterham. Als je dergelijke bijwerkingen hebt zal dat de werking nog verbeteren maar da's niet het idee achter deze medicatie, pilletjes waarvan je je slecht voelt of moet braken bestaan al heel lang, daarvoor moest niemand wachten tot Ozympic.

Laatst bewerkt:

We betalen ook al lang bloeddrukmedicatie terug, dat zijn ook medicijnen die we een pak minder zouden nodig hebben met de juiste levensstijl veranderingen. Heel wat van onze ziekten zijn rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg van onze keuzes en daar doen we ook niet moeilijk over.

Laatst bewerkt:
Maar dat zijn ook de uitzonderingen die soms eens gebeuren, de normale werking is dat je gewoon rapper verzadigd bent, na een boterham heb je gewoon voldoende en geen zin meer in de volgende, net zoals je je anders voelde na de vijfde boterham. Als je dergelijke bijwerkingen hebt zal dat de werking nog verbeteren maar da's niet het idee achter deze medicatie, pilletjes waarvan je je slecht voelt of moet braken bestaan al heel lang, daarvoor moest niemand wachten tot Ozympic.
Lijkt mij grotendeels hetzelfde. Als je voordien na boterham vijf het gevoel had van "fuck, ik heb te veel binnen en voel mij niet goed" dan ga je dat in jouw voorbeeld na de eerste hebben. Als je er dan nog één probeert binnen te werken dan loop je tegen die misselijkheid/braken aan...

Lijkt mij grotendeels hetzelfde. Als je voordien na boterham vijf het gevoel had van "fuck, ik heb te veel binnen en voel mij niet goed" dan ga je dat in jouw voorbeeld na de eerste hebben. Als je er dan nog één probeert binnen te werken dan loop je tegen die misselijkheid/braken aan...
Ik wil maar zeggen dat het een heel normaal gevoel van verzadiging is zoals iedereen dat kent, het komt gewoon rapper en blijft langer, de bedoeling is niet dat je begint te braken als je eens een hap teveel eet.

Sommige reacties doen mij wat denken aan een quote van het jaar 1908: "The car is The Devil Wagon, the car is making everyone fat and lazy."

Er kan veel gesparteld en bekritiseerd worden, maar als er een pil bestaat om zonder inspanning tientallen kilo's te vermageren en uw gezondheid te verbeteren, moet je mijns inziens nogal van ver komen om daarover de moraalridder te gaan spelen.
"Neen, je moét afzien godver en falen zoals 90% van de diëetgangers!!".

Sommige reacties doen mij wat denken aan een quote van het jaar 1908: "The car is The Devil Wagon, the car is making everyone fat and lazy."

Er kan veel gesparteld en bekritiseerd worden, maar als er een pil bestaat om zonder inspanning tientallen kilo's te vermageren en uw gezondheid te verbeteren, moet je mijns inziens nogal van ver komen om daarover de moraalridder te gaan spelen.
"Neen, je moét afzien godver en falen zoals 90% van de diëetgangers!!".
Ik denk nu niet dat er hier veel de moraalridder gaan uithangen als het om mensen zou gaan die effectief tientallen kilo's MOETEN vermageren om medisch gezond te kunnen zijn.

Probleem is dat er al openlijk toegeven dat ze een gezond bmi hebben en alsnog naar zo een middelen grijpen om toch maar zo dun mogelijk (niet gezond, maar dun!) te kunnen worden... En dat die personen een rolmodel zijn voor tieners die dus opnieuw de boodschap krijgen: als je dun wil worden, pak/spuit iets!

Terug
Bovenaan