Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Over 2 jaar praat niemand nog over Ozempic. Mounjaro veegt momenteel de vloer met Ozempic over de gehele lijn in studies, dus inclusief kilo's kwijt raken. Volgens de laatste resultaten is Mounjaro zelfs in staat om tot 60 procent van de diabetici aan een normale bloedsuikerspiegel (dus zoals niet-diabetici) te helpen, wat spectaculair is. Men ziet 20 procent gewichtsverlies op redelijk korte termijn, dat mogelijks nog toeneemt naarmate de studies verder lopen.
Waarom 2 jaar? Mounjaro was toch al approved door de FDA in de VS dacht ik? Tis al beschikbaar daar ook dacht ik.
Maar denk niet dat het Ozempic zal doen wegblazen. Geen idee eerlijk gezegd ik heb zelf nog niet de studies gelezen maar wel al een paar keer de zin gezien “de kong van gewichtsverlies” of iets dergelijks in de trend.
 
Donderdagavond les gehad van prof diabetoloog en die winst te vertellen dat het beschikbaar kwam naar einde dit jaar toe. Reken er dan 2025 nog bij alvorens de trein helemaal op gang komt... Natuurlijk: allemaal in de utopische wereld van vroeger gerekend, toen medicatie nog te bestellen viel/beschikbaar was.
 
Terug
Bovenaan