Nieuwe woningen zijn steeds vaker appartementen

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE

Leuke toekomst hoor, massaal samenhokken op appartementen. Kan alleen maar voor meer samenlevingsproblemen zorgen imo.
En iets zegt me dat die bouwmeester ook niet op een doorsnee appartement woont.

Leuke toekomst hoor, massaal samenhokken op appartementen. Kan alleen maar voor meer samenlevingsproblemen zorgen imo.
Het probleem met appartementen is dat er een gemeenschap is waarmee je moet overeenkomen en wat een bepaalde vaste kost heeft. En dat is wat voor velen het moeilijk maakt. Vooral omdat anderen kunnen beslissen wat je mag en niet mag.

Het moment dat er een appartement is dat zowel naar contactgeluiden als de rest zeer goed akoestisch geïsoleerd is en voldoende ruimte heeft. Dan valt al veel van de problematiek weg, lijkt mij.

Al zie ik het mij dan nog niet doen. Mijn collega heeft een appartement in Brussel, en die mag ondertussen al elke maand 300€ neerleggen voor algemene kosten. Met natuurlijk ook de blokpolis (brandverzekering gebouw) erin. Waarbij er nog meer opgehaald gaat moeten worden binnen x jaar om de zaken te repareren die vervangen moeten worden. En het voordeel van niet in een appartement zitten is dat je zelf bepaalt of je iets doet ja of neen. Is er iets stuk, en voor u is dat niet belangrijk dan vervang je het niet. In een appartementencomplex als de meerderheid beslist om dat wel te doen dan mag jij er voor mee opdraaien.

Denk maar aan iets simpels als een crepi die voorzien is met een verflaagje op. Als het uw eigen huis is, dan ga je er zelf met de verfborstel eventueel over als dat belangrijk is of dan kan je dat. In zo'n complex ga je gegarandeerd om de 5-10j of zo een professionele firma dat mogen laten doen. Want uitzicht.

Je wenst rolluiken op uw woning omdat je beter slaapt. De meerderheid staat dat niet toe, want uitzicht/esthetiek en je mag er een kruis over maken.
Een airco... die bak kan niet weggewerkt worden of mag niet op het terras wegens lawaai voor de anderen -> vergeet het maar
Zonnepanelen... enkel aangekoppeld op de gemeenschap niet op de individuele teller. Want het betreft een gemeenschappelijk dak...

Anders gezegd de individuele wensen worden gewoon zeer hard beknot. En als je eigenaar bent van iets dan wil je in zeer veel gevallen zelf bepalen hoe je het gebruikt en wat je ermee doet. Voor huurders, ja ok waarom niet.

Maar voor eigenaren... ik zou zelfs niet willen...

Het probleem met appartementen is dat er een gemeenschap is waarmee je moet overeenkomen en wat een bepaalde vaste kost heeft. En dat is wat voor velen het moeilijk maakt. Vooral omdat anderen kunnen beslissen wat je mag en niet mag.

Het moment dat er een appartement is dat zowel naar contactgeluiden als de rest zeer goed akoestisch geïsoleerd is en voldoende ruimte heeft. Dan valt al veel van de problematiek weg, lijkt mij.
Normaal gezien zijn alle nieuwbouwapp vanaf 2008 onderhevig aan een akoestische norm NBN S 01-400-1 welke in 2022 een update gehad heeft.
Ergens mag je wel zeker zijn dat er toch een minimum aan akoestische ingrepen gebeurd zijn in appartement met bouwaanvraag vanaf 2008.
Wat niet wil zeggen dat het perfect is want er zijn verschillende klasses.

Normaal gezien zijn alle nieuwbouwapp vanaf 2008 onderhevig aan een akoestische norm NBN S 01-400-1 welke in 2022 een update gehad heeft.
Ergens mag je wel zeker zijn dat er toch een minimum aan akoestische ingrepen gebeurd zijn in appartement met bouwaanvraag vanaf 2008.
Wat niet wil zeggen dat het perfect is want er zijn verschillende klasses.
Ja, het is al stukken beter dan die blokken van de jaren 70-80 of zo. Maar die zijn er ook nog. En bij mijn weten is het wel niet zo evident om bestaande blokken conform te krijgen zonder te slopen.
Allez je kan wel wat partywall tussen de appartementen steken. Maar dan zit je al wel met een appartement dat gestript wordt en moet degene die dat doet daar ook waarde aan hechten. Waar ik nog niet zoveel over gehoord heb als een particulier het wat opsmukt.

Al blijft contactoppervlakoverlast nog altijd een punt. Genoeg meegemaakt toen ik jong was dat ik de buren hun bed hoorde boenken, de kinderen die naar alle kanten van de kamer geslagen werden mocht horen, de roepmatchen, mensen die op het huiske zaten die je hun gevoeg hoorde doen, etc... een stuk ervan zal met die maatregelen al wel beperkt worden.

En uit eigen ervaring met een HOB of GB waar er partywall tussen de muren zit dat is toch al een pak beter dan vroeger. Waar die hogervermelde zaken er niet meer zijn. Maar een appartement is en blijft toch nog een ander beestje.

Hij woont in een cohousing project in Antwerpen-Noord (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200629_96016894.)

Uit ervaring, ik heb in mijn beginjaren op 7 verschillende appartementen gewoond..

Probleem met appartementen is dat er meestal wel 1 kwiet is die interessante smurf wil uithangen en zich overal mee moeit En lumineuze ideeën heeft. Laten we een nieuwe fietsenhok bouwen van 25k voor 6 man. Of laten we dit verbouwen of dat of dat. Allemaal schijte duur en no added value. En als huurder, ik leg geen frank bij, regel het met de eigenaar.

Daarnaast is er ook altijd de pensio die over alles zaagt, maar er eigenlijk geen last van heeft. "Er staan te veel fietsen in het fietsenhok", "de voordeur maakt te veel lawaai", etc etc. En die springt in je nek als je om 18h thuiskomt en er geen goesting in hebt.

Loa van het financiële ben ik relatief blij dat ik in mijn huis kan doen wat ik wil wanneer ik wil en zonder continu lastiggevallen te worden :laugh:

Daarnaast is er ook altijd de pensio die over alles zaagt, maar er eigenlijk geen last van heeft. "Er staan te veel fietsen in het fietsenhok", "de voordeur maakt te veel lawaai", etc etc. En die springt in je nek als je om 18h thuiskomt en er geen goesting in hebt.
Grappig, daarnet onderstaande mail ontvangen vd syndic:

Op vraag van enkele eigenaars worden alle fietsen die zich in de fietsenstalling bevinden voorzien van een label 'weg te nemen'.
De fietsen die eind november nog steeds het label 'weg te nemen' dragen, zullen effectief weggenomen
worden.

Dat is dan een blok met mss 15 appartementen, ben eens benieuwd hoeveel fietsen er dan staan lols

Op 2 appartementen waar ik gewoond heb viel alles mee, het laatste woonden we voor 3 jaar met een zot wijf (randje psychiatrisch, denk aan schelden op u, uw kinderen, uw bezoek, afval in de tuin, politie op uw dak sturen met valse aangiftes, vandalisme aan het gebouw, brandalarm in de garage doen afgaan s nachts, etc.).
Die zottigheden waren niet specifiek tegen ons alleen, ze roteerde haar slachtoffers doorheen het gebouw. Uiteindelijk kwam iedereen wel eens aan de beurt.
Die was in haar vorige blok als huurder effectief buiten geshot maar was hier eigenaar.
Daar is werkelijk niets tegen te doen. Van politie krijg je nihil steun voor, wat voor hun banale dingen zijn.

Never again. De opluchting toen we verhuisden naar ons nieuw huis was immens. We zaten in onze tuin, keken naar elkaar en zeiden: "zo raar dat we hier kunnen zitten zonder stresgevoel".

Dit huis zal naar alle waarschijnlijkheid het huis zijn waar ik bejaard wordt. Er is werkelijk geen haar op mijn hoofd (of dat van mijn vrouw) dat er aan denkt om later "kleiner te gaan wonen als de kinderen uit huis zijn". No way jose, ik zit hier goed :)

Leuke verhalen, dan ook maar eens mijn verhaal doen. Wij woonden in een rijhuis en onze gebuur was geseind voor IS. True Story. Met veel plezier een paar weken nadien ons huis te koop gezet. Zeer veel ruzie met onze gebuur gehad, tot we dit te horen kregen van de politie (dat we best verhuizen)

Moraal van het verhaal: een appartement is niet de enige oorzaak van burenruzies, dat kan ook gewoon in een huis (tenzij je in een zeer grote villa woont) - je kan altijd wel een ernstige ruzie hebben met de geburen (niet alleen in een appartementsblok)

Was er onlangs niet iemand bijna vermoord voor een staanplaats in hun straat?

Terug
Bovenaan