Een derde van alle woningen in Vlaanderen is een appartement. Dat schrijft De Tijd. Uit cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel blijkt dat het aantal appartementen de voorbije 10 jaar met 5 procentpunt is gestegen. "En dat is geen slechte zaak", zegt de Vlaamse Bouwmeester Erik...
www.vrt.be
Leuke toekomst hoor, massaal samenhokken op appartementen. Kan alleen maar voor meer samenlevingsproblemen zorgen imo.
En iets zegt me dat die bouwmeester ook niet op een doorsnee appartement woont.
Het probleem met appartementen is dat er een gemeenschap is waarmee je moet overeenkomen en wat een bepaalde vaste kost heeft. En dat is wat voor velen het moeilijk maakt. Vooral omdat anderen kunnen beslissen wat je mag en niet mag.
Het moment dat er een appartement is dat zowel naar contactgeluiden als de rest zeer goed akoestisch geïsoleerd is en voldoende ruimte heeft. Dan valt al veel van de problematiek weg, lijkt mij.
Al zie ik het mij dan nog niet doen. Mijn collega heeft een appartement in Brussel, en die mag ondertussen al elke maand 300€ neerleggen voor algemene kosten. Met natuurlijk ook de blokpolis (brandverzekering gebouw) erin. Waarbij er nog meer opgehaald gaat moeten worden binnen x jaar om de zaken te repareren die vervangen moeten worden. En het voordeel van niet in een appartement zitten is dat je zelf bepaalt of je iets doet ja of neen. Is er iets stuk, en voor u is dat niet belangrijk dan vervang je het niet. In een appartementencomplex als de meerderheid beslist om dat wel te doen dan mag jij er voor mee opdraaien.
Denk maar aan iets simpels als een crepi die voorzien is met een verflaagje op. Als het uw eigen huis is, dan ga je er zelf met de verfborstel eventueel over als dat belangrijk is of dan kan je dat. In zo'n complex ga je gegarandeerd om de 5-10j of zo een professionele firma dat mogen laten doen. Want uitzicht.
Je wenst rolluiken op uw woning omdat je beter slaapt. De meerderheid staat dat niet toe, want uitzicht/esthetiek en je mag er een kruis over maken.
Een airco... die bak kan niet weggewerkt worden of mag niet op het terras wegens lawaai voor de anderen -> vergeet het maar
Zonnepanelen... enkel aangekoppeld op de gemeenschap niet op de individuele teller. Want het betreft een gemeenschappelijk dak...
Anders gezegd de individuele wensen worden gewoon zeer hard beknot. En als je eigenaar bent van iets dan wil je in zeer veel gevallen zelf bepalen hoe je het gebruikt en wat je ermee doet. Voor huurders, ja ok waarom niet.
Maar voor eigenaren... ik zou zelfs niet willen...