De meest marginale stad van Vlaanderen

Ik heb toch de indruk dat sommige mensen zichzelf een onveiligheidsgevoel aanpraten. De beste vriendin van mijn moeder heeft aan het station van Aalst gewoond en durfde 's avonds niet buitenkomen. Tis niet alsof ik daar heel veel passeer, maar als ik daar eens moest passeren dan zag je wel wat dronkaards en marginalen, maar die leven toch vooral in hun eigen wereld. Zelfde met de varkensmarkt, eind december moest ik per toeval daar 's avonds in de buurt zijn en ik had nog niet gegeten, dus ben daar naar de lokale pittazaak gegaan. Wat vreemde snuiters op straat maar die keken niet op of om naar mij.
Als het drugdealers zijn hebben ze er juist alle belang bij om mij met rust te laten, als ze mij lastigvallen trekken ze juist meer de aandacht op zich, en een goede drugsdealer wil gewoon zo onzichtbaar mogelijk zijn deals doen met zijn klanten. In quasi elke grootstad waar ik al op citytrip ben geweest hebben ze mij drugs aangeboden. Je zegt gewoon 'no thanks' en wandelt verder, geen enkele kerel die mij is blijven lastigvallen want over 5 minuten passeert er een toerist die misschien wel wat wil experimenteren.

Disclaimer: als man heb je sowieso minder redenen om je onveilig te voelen. Ik wandel ook een paar keer per jaar in het donker door de Seefhoek in Borgerhout en daar voel ik mij ook niet onveilig. Af en toe is mijn vrouw mee en die zegt dan dat ze daar nooit alleen zou durven lopen, en dat kan ik begrijpen, want buiten haar loopt er daar geen énkele vrouw op straat in het donker, enkel Arabische mannen.
Ik volg hierin wel. Ik woon vlak bij een station, van een al bij al vrij rustige gemeente. Vroeger woonde ik er pal naast, en ging ik elke dag om 22u nog eens met de hond wandelen langs de stationsparking, want aan de andere kant heb je een parkje. Op meerdere jaren heb ik eigenlijk amper wat gezien: een of twee keer iets wat leek op een drugsdeal, maar wat evengoed iets anders kon geweest zijn, koppeltjes die vanachter op de parking seks hadden in de wagen, en verder vooral pendelaars die nog laat terugkwamen van het werk/café.

Als je dan de plaatstelijke FB-groep bekijkt lijkt dat daar een soort van gevaarlijke buurt te zijn waar elke rechtschapen burger van wegblijft.

Uiteraard ontken ik niet dat pakweg de buurt rond Brussel-Zuid een plaats is waar het onveiligheidsgevoel terecht is hé, maar ik denk ook wel dat de gemiddelde persoon met een zekere kerktorenmentaliteit nogal snel dat gevoel krijgt op plaatsen waar het gewoon veilig is. En uiteraard zal een gemiddelde vrouw zich terecht meer zorgen maken dan een man.
 
Zolang we bespaard blijven van taferelen zoals in Kensington Avenue in Philadelphia valt het nog wel mee...
 
Terug
Bovenaan