nieuwe wagen gekocht. Bumper aangereden en rondom krassen

Cedric

Active member
Hallo.

Ik heb vorige week mijn nieuwe wagen afgehaald bij de dealer in Brugge. Na 11 dagen (!) was hij al geleverd. betreft een nieuwe Tesla model Y. Het is mijn eerste nieuwe wagen en ik verheugde mij er wel op.

Eens toegekomen wordt ik naar mijn wagen begeleid. Ik merk onmiddellijk op dat er tegen mijn bumper werd gereden. Oeps, dit hadden ze niet opgemerkt. Ik doe daarom een extra grondige controle en zie dat zogoed als alle panelen grote krassen vertonen.
Oeps, dat hadden wij ook niet gezien.

Ik krijg 15 keer te horen hoe het hen spijt, maar krijg ook te horen dat ik geen mogelijkheid heb om het voertuig te weigeren. Wanneer ik hen erop attent maak dat een nieuw voertuig met carrosserieschade eigenlijk geen nieuw voertuig is, krijg ik opnieuw veel begrip doch weinig oplossingen.
Ik krijg te horen dat als ik het voertuig weiger ik een 'boete' of schadevergoeding moet betalen.

Ik heb nu een serviceaanvraag gedaan in de app en ze zullen mij contacteren. Na veel aandringen heb ik toch een papiertje meegehad waarop er staat dat er bij leveren rondom krassen zijn.

Ik heb me echter op het moment zelf een beetje laten mobben door de verkopers die talrijk tot bij mij kwamen. Nu is mijn vraag een beetje: wat zijn mijn rechten in deze? Kan het zomaar dat een beschadigd voertuig als nieuw wordt verkocht of ben ik te gevoelig hier naar deze schade?
Er werd mij vertelt dat alle nieuwe teslas dergelijke schade vertonen maar toen ik andere voertuigen bekeek kon ik dit nergens aantreffen. Men kon mij ook geen voertuig tonen

Foto's om wat duiding te geven: https://share.icloud.com/photos/0b60le9Qi7kjwaCZ8xLLcKTRQ

Bedankt voor jullie antwoorden
 
Contacteer zeker even je verzekeringsmakelaar, in een (deftige) rechtsbijstandsverzekering van de wagen heb je ook dekking voor contractuele conflicten bij aankoop/verkoop/herstelling van je wagen.
 
Amai dat is niet een klein beetje.
Die had ik laten staan, kunnen zeggen wat ze willen.
Was dit echt nieuw besteld of uit stock/met beperkte kilometers?
 
Een nieuwe wagen moet gewoon NUL krassen bevatten, geen kleine, geen grote, gewoon nul.
Ik heb al met veel merken gereden, telkens nieuwe wagens en bij aflevering werd ik steeds gevraagd om eens langs de auto te gaan om samen met de verkoper te zien of er eventuele krassen oid waren, wat uiteraard altijd kan voorvallen.

Ik heb vroeger nog in de auto productie gewerkt, op het einde van de ketting kwam het regelmatig voor dat er nog ergens krassen of onvolkomendheden waren aan de carosserie en die werden dan geretoucheerd (herspoten). daar zag je nadien niks meer van.

Maar dees? dit is zeker geen nieuwe wagen uit de fabriek, deze heeft waarschijnlijk als demo model op een of ander autosalon gestaan.
 
in 2020 demo model met 1km gekocht (Fiat tipo) afgesproken om hem een week later op te halen, s'avonds kreeg ik nog een mail met enkele foto's van de wagen, ik merkte iets van een deuk/kras op één van de foto's (kon ook aan de foto hangen) dit direct gemeld en er was direct paniek, ze zijn dan nog met 2 verkopers diezelfde avond naar de garage gegaan omdat zo iets absoluut niet kon, bleek het gelukkig door de foto te zijn.

Paar maanden geleden een Megane Rs grandtour gekocht daar werd er toch ook veel tijd in de aflevering gestoken en alles uitvoerig
geïnspecteerd om er zeker van te zijn dat er nergens iets van schade zou zijn, ze zeiden zelf als er iets mis is aan de wagen dan vertrekt die hier niet, van een Tesla en dan zulke prijzen zou je toch min hetzelfde mogen verwachten
 
Stockwagen < €40.000 zeker? Zo lang er maar krassen zijn, kunnen ze dit wel herstellen met een spotrepair.
Dit gebeurt vaker dan je denkt, ik heb ooit een spotrepair laten uitvoeren, en die man vertelde mij dat hij wel elke week ergens in een garage nieuwe auto's moest gaan bijwerken.
 
Indien de verkoper mij had verteld dat die krassen normaal waren had ik onmiddelijk mijn vriendin mij en de verkoper laten filmen met haar GSM.

Ik zou dan in het engels commentaar geven op de schade terwijl we dit uitgebreid en close up filmen.
Nadat we dan 10 minuten onafgebroken die schade gefilmd hebben richt ik mij tot de verkoper in het engels en dan mag hij nog eens zijn verhaaltje van "normale schade" op de camera aframmelen.

Wedden dat hij onmiddelijk weg loopt en/of u sommeert die camera af te zetten?
Zulke toeren uitsteken bij afhaling van een nagelnieuwe wagen leidt tot gigantische PR schade.

Soit, misschien niet het beste idee maar ik ben echt wel een ambetanterik moesten ze mij zo'n dingen proberen te lappen.
 
Je hebt getekend voor ontvangst? Ik neem aan van wel. Veel succes maar je had die gewoon niet mogen accepteren.

Ik zou asap met verzekeraar zien of je hem nog kan weigeren maar je had er nooit in die staat mee mogen vertrekken.
Laat het een les zijn!
 
Laat het een les zijn!
Alvast bedankt voor de tip!
Stockwagen < €40.000 zeker? Zo lang er maar krassen zijn, kunnen ze dit wel herstellen met een spotrepair.
Dit gebeurt vaker dan je denkt, ik heb ooit een spotrepair laten uitvoeren, en die man vertelde mij dat hij wel elke week ergens in een garage nieuwe auto's moest gaan bijwerken.
Klopt.

Er moet alvast een nieuwe bumper op want die kras zit door de verf.

Ik heb alvast via mijn rechtsbijstandverzekering een dossier laten opmaken. Bedankt voor de tips
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Zoiets begrijp ik dus niet. Een nieuwe auto met niet 1 maar verschillende erg opvallende krassen. Dat moeten die verkopers toch ook zelf weten dat dit niet ok is?
Ik zou er alleszins ook zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan geven online op Tesla pagina's etc... zo'n 'reclame' kunnen ze missen als de pest.
Contacteer eventueel ook TestAankoop en waarom niet, 4040 (van HLN en VTM Nieuws) en ik ben er zeker van dat zij u gaan contacteren omdat de consument in dit geval in't zak gezet is geweest.
 
Zoiets begrijp ik dus niet. Een nieuwe auto met niet 1 maar verschillende erg opvallende krassen. Dat moeten die verkopers toch ook zelf weten dat dit niet ok is?
Ik zou er alleszins ook zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan geven online op Tesla pagina's etc... zo'n 'reclame' kunnen ze missen als de pest.
Contacteer eventueel ookTestAankoop en waarom niet, 4040 (van HLN en VTM Nieuws) en ik ben er zeker van dat zij u gaan contacteren omdat de consument in dit geval in't zak gezet is geweest.
Dat is wel waar. In het nieuwsblad verschijnen ook constant van die artikels van mensen die links of rechts commerciëel in het zak gezet worden. Als een krant dan de in-het-zak-zettende partij belt voor weerwoord voor het artikel dan kan er plots veel en snel.
Beetje naming and shaming :).
 
Weigeren bij aflevering kan bij Tesla volgens mij wel. Na een honderdtal kilometer niet meer. De verkopers zullen daarop gerekend hebben. Als er een historiek is van het probleem zullen ze het wel oplossen maar ge zit natuurlijk ondertussen met de miserie. Uw prijs is sterk verlaagd (35k na subsidie) maar dat zou niet mogen betekenen dat ge een inferieur product krijgt.

Balen dat ze u zo behandelen maar volgende keer meer op uw strepen staan.

Dat is wel waar. In het nieuwsblad verschijnen ook constant van die artikels van mensen die links of rechts commerciëel in het zak gezet worden. Als een krant dan de in-het-zak-zettende partij belt voor weerwoord voor het artikel dan kan er plots veel en snel.
Beetje naming and shaming :).

Bij HBVL / Nieuwsblad krijgt ge zoiets inderdaad sneller onder de aandacht. Die gaan hiervan smullen dus stuur zeker een mailtje.
 
Het lijkt mij wel dat de herstelling hiervan sowieso op hun kosten zou moeten zijn, onder garantie.

Dus als het enkel oppervlakkige schade is, zou er een simpele oplossing gevonden moeten kunnen worden.

Als die aanrijding grotere schade heeft veroorzaakt zou ik wel andere stappen overwegen
 
Ik krijg te horen dat als ik het voertuig weiger ik een 'boete' of schadevergoeding moet betalen.
Je had je GSM inderdaad moeten bovenhalen, foto's trekken (zeker ook foto's die bewijzen dat het de wagen is die je wilde kopen), een oplossing eisen (gratis herstelling) en gewoon de wagen weigeren als ze moeilijk deden voor een 'oplossing'.

Ik wenste hun dan veel succes met die boete of schadevergoeding. Ik bedoel, het is ook niet omdat je de wagen weigert in de huidige staat dat je daarmee de aankoop weigert he. (na een onderhandelende oplossing) Ik vrees dat je u te veel hebt laten doen. Daar rekenden ze volgens mij ook op.

Ik zou proberen alsnog te onderhandelen over een 'gratis' reparatie voor die krassen want dat is NOK (en zoveel kost dat hun ook niet dat te repareren). Indien er niet asap een aanvaardbare oplossing uit de bus komt --> Je verzekering aanspreken om te zien wat je kan doen?
 
Dat is wel een zeer vuile tactiek om mensen zo te overschoefelen..
Maar goed je zit er nu wel mee. Zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, ik hoop goed.
 
Zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan geven, dit zijn zaken die absoluut niet kunnen.
Ik had de wagen ook niet meegenomen eerlijk gezegd, als er overeengekomen is om een nieuwe wagen te verkrijgen dan is dit ook zonder ook maar één kras erop.

Ik zou al eens beginnen met contact op te nemen met Tesla, heb je foto's genomen van de wagen bij ontvangst? Want als het woord tegen woord gaat worden, ook al heb je een papiertje dan stelt dit niet veel voor.

Eventueel kan je overwegen om een advocaat onder de arm te nemen, hen een aangetekend schrijven te laten doen en vaak verricht dit ook al wel wonderen.
 
Uit de orderovereenkomst (mijn madam is die net aant doorpluizen wegens aankoop wagen) en liet het me weten want had ze verteld van dit topic.
Man had mijn madam er haar zinnen niet opgezet had ik toch ook voor ander merk gekozen.
Effe korting geven om dan hun beschadigde modellen aan de man te verkopen. Hebben er nog een 40K model Y gekocht en dezelfde fratsen meegemaakt?

Aankoopprijs, Belastingen en Officiële Toeslagen. De aankoopprijs van het Voertuig is aangegeven in uw Voertuigconfiguratie. Indien u een Voertuig met korting (met inbegrip van demonstratie- en toonzaalmodellen) aankoopt, stemt u ermee in dat uw Voertuig voordien ingeschreven kan geweest zijn,onderhevig was aan redelijke slijtage en dat de aankoopprijs van dit Voertuig met korting een redelijke marktwaarde weergeeft". Indien wij een korting hebben toegekend op basis van uw Voertuig omwille van een stimuleringsmaatregel van de overheid, dan stemt u ermee in dat, wanneer u niet in aanmerking komt voor deze stimuleringsmaatregel, deze korting niet langer zal gelden en de aankoopprijs van uw Voertuig overeenkomstig zal worden verhoogd. Deze aankoopprijs zal lokale BTW omvatten, maar bevat mogelijks niet bepaalde lokaal en regionaal verplichte belastingen en toeslagen. Omdat belastingen en toeslagen voortdurend veranderen en afhankelijk zijn van verschillende factoren, zoals de locatie waar u uw Voertuig laat inschrijven, zullen deze dichter bij het moment van levering worden berekend en worden aangeduid op uw Eindfactuur. U bent verantwoordelijk voor het betalen van deze lokale belastingen en toeslagen en wij zullen geen ondersteuning bieden bij, of enige verantwoordelijkheid aanvaarden voor, exportprocedures en/of terugvorderingen van BTW.

De vraag is natuurlijk of een wagen met 3km op de teller en vol krassen staat 'redelijke slijtage' is?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan