Nieuwe PC Review

Gentei

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoi
Ik heb speciaal gewacht op AMD 7 & Intel hun nieuwste releases.
Heb gekozen om voor Intel te gaan en volgende build.

CPU: Intel i7 13700K
RAM: G.Skill DDR5 6000Mhz CL40 2x16
PSU: Seasonic Prime PX-1000
CASE: Fractal Design Torrent Gray - Midi tower
CPU Fan: Noctua NH-D15 Chromax Black.
MOBO: MSI MPG Z790 Carbon Wifi Socket 1700
M.2: Samsung 980 PRO 2x2TB

Totaal prijsje 2100 euro ongeveer op megekko, Alternate 2400 euro.
GPU: MSI RTX 3080 Ti (zit al in huidig pc)

Nu ik kan de prijs waarschijnlijk drukken door een current gen mobo te pakken die liggen allemaal 200-300 euro lager dan de MSI.
De MSI kan ik alleen op Alternate vinden voor 579 euro.
Bedoeling is ook om voor DDR5 te gaan ik weet dat intel nog DDR4 ondersteunt btw.

Doel van de pc is hoofdzakelijk gaming 1440p maar in de praktijk wil ik overstappen naar 4k binnen een jaar of 2 dus ik wil zoveel mogelijk futureproof gaan.
Daarom, is Intel een goede keuze of zou ik misschien wachten op AMD 7800x3D (hoogstwrs gaan ze deze begin 2023 voorstellen)
Ik heb nu een AMD 2700x al een zestal jaar ongeveer goeie cpu stabiel en alles maar toch niet zo een groot fan van hij heeft pieken van 1.65V als hij boost waar ik mij niet comfortabel bij voel.
De huidige AMD's zijn ook heethoofden momenteel waar ik mijn twijfels bij heb of die nog effectief goed te koelen zijn via fans.
Intel is ook wel warm maar die zie ik nog "ok" staan tegen 90° graden.
Langs de andere kant als ik voor intel kies zit ik wrs "vast" voor x aantal jaar want hun volgende gen zal wrs ne nieuwe socket zijn. Terwijl AMD meestal x-aantal jaar hun socket behoudt kijk naar de vorige gen.

2de vraag, voeding, zou ik niet beter een 1300w voeding nemen omdat ik op termijn 4k wil gaan, en ik wrs toch een nieuwe gpu nodig zal hebben in de toekomst?

3de en laatste vraag, de case fans van de Fractal Torrent behouden of vervangen door Noctua's?
 
Ivm met uw tweede vraag.
Brainfart probably van mijn kant maar ik dacht hoe hoger uw resolutie hoe minder frames de GPU van de CPU krijgt. Dus uw power consumption stijgt niet zo heel veel tov renderen op een lagere resolutie zoals 1080. Bij de 4k zal hij 100fps renderen en bij full hd mss 200fps
 
Nu ik kan de prijs waarschijnlijk drukken door een current gen mobo te pakken die liggen allemaal 200-300 euro lager dan de MSI.
De MSI kan ik alleen op Alternate vinden voor 579 euro.
Bedoeling is ook om voor DDR5 te gaan ik weet dat intel nog DDR4 ondersteunt btw.
Da zou ik toch wel doen, imho zijn high end moederborden het alleen waard als ge zwaar wilt overclocken.
het kopen voor pcie gen 5 is ook nutteloos tenzij je dagelijks enorme filetransfers doet. Als gamer zal je zelfs al nauwelijks een verschil merken bij gen 3 en 4

Dus op uw moederbord kunt ge zeker al besparen.

intel vs amd...

persoonlijk zou ik amd nemen omdat die efficienter zijn (minder stroomverbruik). moederborden zijn ook al te vinden onder 300 en zoals ge zelf zegt, tplatform gaat nog een tijd mee.

PSU: geen idee wat de toekomst brengt, maar ik kan wel al zeggen dat veel volk het wat overdreven begint te vinden als gpu's 450w beginnen trekken en cpu's 300...
Als ik kijk in mijn glazen bol dan gaan de toekomstige gpu's en cpu's zich meer op efficientie richten. dus ik raad 1000w aan

Ivm met uw tweede vraag.
Brainfart probably van mijn kant maar ik dacht hoe hoger uw resolutie hoe minder frames de GPU van de CPU krijgt. Dus uw power consumption stijgt niet zo heel veel tov renderen op een lagere resolutie zoals 1080. Bij de 4k zal hij 100fps renderen en bij full hd mss 200fps
CPU van de GPU. Voor de rest correct

CPU zult ge moeilijker bottlenecken bij hogere resolutie. T'is altijd belangerijker om tgeld te steken in een goeie GPU als gamer.
 
Laatst bewerkt:
Uw main hdd misschien downgraden naar 1TB?
Hierop zouden enkel uw besturingssysteem en installs mogen staan en dan lijkt mij 1TB ruim voldoende?
waarom zou ik dat doen? ik heb al een stick M.2 van 2TB thuis liggen en nog een 2de erin steken bedoeling is om er ook games op te zetten. naast het OS
 
Terug
Bovenaan