Nieuwe partij, Vlinks. Wat denken we?

Ik zie niet hoe je vooruit een Vlaamse(in de flamingantishe betekenis) partij kan noemen
Is van de drie linkse partijen (PVDA - Groen - Vooruit) Vooruit dan niet de minst Belgicistische? De twee andere zijn als ik me niet vergis voor een unitair België, Vooruit toch niet?

Bv. de opening van Conner Rousseau naar regionale gezondheidszorg:

Los van het al dan niet Vlaamse karakter van Vooruit heb ik een open vraag voor jou @JPV: hoe zou jij de verschillen tussen PVDA, Groen en Vooruit omschrijven?
 
PVDA = Westers communisme (hardste kantjes afgebeeld) ,daarmee zijn ze direct te onderscheiden van de andere twee.

Groen en vooruit zijn gelijkaardig op veel vlakken. Groen heeft natuurlijk zijn ecologische standpunten, vooruit is wat strenger op verantwoordelijkheid individu dan groen (bvb standpunten IVM opvoeden kinderen)
 
Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen PS en PVDA ? Heb de indruk dat de Waalse tegenhangers(MR en PS) een stuk traditioneler zijn in hun visie dan de Vlaamse .
 
Persoonlijk zou een partij die wat rechtser is én groen mij aantrekken, een Groen! die niet een roder dan rood probeert te zijn allez.

Maar goed, elke vorm van vernieuwing lijkt me wel nuttig in ons politiek landschap.
Dat is omdat rechts en groen moeilijk samengaat, omdat vele ecologen van mening zijn dat voor een goed klimaatplan wellicht redelijk duur is, geassocieerd moet gaan met een goed sociaal plan want anders neemt de ongelijkheid forser toe door de grote investeringen en omdat rechts meer strikter is met de begroting. In theorie is het wel mogelijk, maar ik weet niet of daar zoveel vraag voor is, en de reputatie hebben velen toch wel tegen. In het buitenland komt dat ook niet vaak voor. Er zijn wel groenliberale partijen. In de Baltische staten zijn er Groenconservatieve partijen, maar die koppelen dat ook met het agrarische, en volgens mij moet je dan al een verhaal creeren waarop de landbouw ook fors getroffen wordt door klimaatverandering en op meer overheidssteun zou moeten kunnen rekenen of een toename v. subsidies om de transitie te maken.

Je kan veel klimaatdoelen realiseren met weinig geld, maar uiteindelijk zal er wel geld nodig zijn, of zal je vrijheidsbeperkende maatregelen moeten nemen, en dat rijmt niet met rechts. Als je dat dan wel doet, dan moet je meer geld van elders halen. Wel is het zo dat een groene economie dan weer andere opportuniteiten biedt.

___

Dat gezegd zijnde Vlaams en links is ook niet echt veel vraag voor. Opnieuw het Vlaamse nationalisme of regionalisme heeft wat de reputatie tegen doordat het jaren of decennialang gethematiseerd / gepolariseerd is via links vs rechts. En omdat er weinig ruimte is in ons politiek landschap met de kiesdrempel voor een dergelijke partij om door te breken. Dat is in het verleden na de totstandkoming van N-VA ook niet gelukt voor Spirit/SLP (na de val van de Volksunie).

Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen PS en PVDA ? Heb de indruk dat de Waalse tegenhangers(MR en PS) een stuk traditioneler zijn in hun visie dan de Vlaamse .
PVDA slaagt er goed in om als zweeppartij te functioneren voor PS die de PTB in hun nek voelt, en daardoor zich ook wat linkser opstellen economisch gezien.

Trouwens heel die particratie waarbij je moet kiezen voor het pakketje waar je het minst van walgt hangt me zwaar de keel uit. Ik vraag me terecht af op welke partijen mensen moeten stemmen die:
  • Conservatief en kritisch zijn tegenover migratie, maar tegelijk voor het behoud van België en een sterk Europa zijn.
  • Conservatief en kritisch zijn tegenover migratie, maar volop willen inzetten op duurzame energie en een groener landschap voor alle Belgen.
  • Sociaal ingesteld zijn, maar liefst geen aanzuigeffect blijven creëren voor asielzoekers.
  • Sociaal ingesteld zijn, maar tegelijk realistisch op economisch vlak en eerder mensen zo goed mogelijk zien op te leiden en in te zetten in sectoren in plaats van met subsidies en uitkeringen te strooien.
  • Focus willen op het gezin en betaalbaarheid en kwaliteit van onderwijs en jeugdwerking, maar tegelijk ook een liberaal klimaat creëren waarbij iedereen netto meer kan overhouden.
  • Zeer links en pro-migratie zijn, maar tegelijk ook voor een kordate justitie en meer middelen voor politie en leger.
  • ...
Dan stem je op wat het belangrijkst is voor jou. Je kan nooit volledig eens zijn met iets. Al zijn er nog 30 partijen.

Kort door de bocht: de nazi's waren ecologische voortrekkers met hun Reichsnaturschutzgesetz. Maar wat is "links" en wat is "rechts"? Bij mij lopen die termen door elkaar. De klimaatzaak is bijvoorbeeld niet enkel een progressief thema, dat gaat ons allen aan omdat klimaat geen politieke kleur heeft.

Andere tijden. Toen was ecologie nog niet geclaimd door links. In het verleden werd het conservatisme zelfs eerder geassocieerd met ecologie. Al was het een beetje out of the place, maar toen was er nog geen breed gedragen issue als klimaatverandering. In het huidige geglobaliseerde klimaat is extreemrechts het meest reactionair, het meest voor behoud van status quo en terugdraaien van zaken die ze als negatief ervaren, de uitlaatklep van de geagiteerde mens en daar past men de marketing ook op aan. Op een bepaald moment - zeker sinds de opkomst van sociale media - leven mensen in een bubbel waarin ze enkel het nieuws horen dat ze willen horen, met een versterkend effect waar de complottheorieen aan te pas komen. Daarin is geen plaats voor "let's work together to fight climate change".

Het tweede punt is dat ecologie wel makkelijker samengaat met een totalitaire samenleving (misschien controversieel) maar als overheid heb je meer direct impact, en moet je veel minder rekening houden met het creeren van een draagvlak om de maatregelen te kunnen toepassen. In een totalitaire samenleving doet een leider wat hij/zij wiL. Dat gaat dan samen met het hoogtechnologische en pseudointellectuele waar de nazi's voor stonden. Veel ideeen van toen, zijn nu overgenomen. Ook voor ruimtevaart heeft Amerika veel te danken aan naziwetenschappers.

Voor ecologie heeft dat ook te maken met de persoonlijke voorkeuren van Hitler. Vanuit psychologisch perspectief zal hij door trauma en slechte jeugd een soort van haat opgebouwd hebben tegen zijn medemens, waarbij hij meer het gevoel kreeg dat hij tenminste op dieren kon rekenen. Dat in het extreme getrokken leidt dan tot vegetarisme. Als Hitler een film keek, dan kon hij rustig kijken naar een mens die pijn gedaan werd en mishandeld wordt, terwijl als een dier iets kwaad werd aangedaan, Hitler dit niet kon aanzien. Door de invloed en machtspositie van Hitler is dat zeker één van de redenen waarom het thema ecologie en dierenrechten zo sterk op de voorgrond treedt. Dieren zijn ook niet de eersten die de machtspositie van een leider in vraag zullen stellen, en een betrouwbare vriend op dat vlak in tijden waar paranoia heerste (wat Hitler ook niet vreemd was). Er waren duidelijk plannen om na het winnen van de tweede wereldoorlog over te stappen op een vegetarische samenleving.

Dat is niet alleen eigen aan de nazi's maar wel een fringe beweging, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Ecofascism. Verder was fascisme ook wel eerder een systeem dat niet alleen communisme afwees, maar ook kapitalisme. Dus dan zou je een economisch systeem krijgen zoals in Rusland of China, maar dan nog extremer en nationalistischer en met enkel handel in diens invloedssfeer. Een soort hyperautarkisch staatskapitalistisch systeem. Binnen dat systeem is het eenvoudiger om te investeren in een groene wereld dan in een neoliberaal model.

Ik ben wel blij dat "wij" de oorlog gewonnen, maar ik vraag me wel soms af of het voor onze planeet, ecosystemen en biodiversiteit niet beter zou geweest als de nazi's hadden gewonnen. Natuurlijk kan je dat niet zeker weten. Kan zijn dat opvolgers v. Hitler de grootste vervuilers ooit zouden zijn. Maar toch heb ik een vermoeden dat het vanuit dat perspectief wel beter zou geweest zijn nu, zeker als je kijkt naar de vele niet waargemaakte beloftes, het internationale falen en falen van de klimaattoppen keer op keer, ons economisch systeem en het grote verzet tegen het milieu vanuit belangrijke landen zoals de states. En verder denk ik dat wij op technologisch niveau verder zouden staan vandaag (die initieel ontwikkeld zou zijn voor slechte doeleinden en onder een slechte ethiek). Natuurlijk is het het al de rest niet waard, het doden van miljoenen mensen, de rassentheorieën enzovoort. Hoewel ik wel voor een uitfasering zou zijn van het element: religie, zonder - indien mogelijk - daarvoor mensen te vervolgen maar in te zetten op persoonlijke beleving in plaats van groepsbeleving en delen.

Nouja, ik vind het alleen vreemd als je de rassentheorie van de nazi's bekritiseert als Amerika-aanhanger terwijl segregatie op dat moment er ook gewoon was, en het racisme in de States lang ook heerste in het zuiden. Het enige verschil is dat ze de zwarten niet in gaskamers hebben gestoken, maar verder leefden ze ook in ghetto's en hadden ze niet dezelfde rechten/kansen als blanken.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg Vlinks al een aantal jaar via facebook vooral. Veel standpunten waarin ik mezelf kon vinden. Nu hadden ze dan toch recent aangekondigd niet meer gewoon een beweging* te zijn maar zichzelf vooruit te schuiven als een partij.


Ik ga eerlijk zijn: ik heb zelf nog niet de tijd gehad om deftig door te nemen wat ze van plan zijn. Maar in de huidige stagnatie van onze partijen is dit misschien wel ene om in het oog te houden (of het kan ook een natte scheet zijn, die meteen verdwijnt)

* beweging is ook veel gezegd, het was eerder een clubke aan mensen met ideëen en dan vooral zowat op sociale media wat volgelingen heeft gekweekt zeker... Kweetzelfniet hoe ik erbij ben beland.

Dus eigenlijk een beetje de vroegere Volksunie? Want de N-VA heeft op socio-economisch vlak een enorme ruk naar rechts gemaakt.

Voor mij is het alvast een partij des duivels. Het is het slechtste van twee werelden: bekrompen Vlaams-Nationalisme met linkse socio-economische standpunten. Terwijl ik denk dat er vooral een groot gat ligt aan de andere zijde: een Europees-gerichte, ecologische partij ver weg van alle constitutionele en/of communautaire discussies maar dan wel met strenger migratiebeleid, een strenger werkloosheidsbeleid, etc.

Als je in België voor een strenger migratiebeleid of werkloosheidsbeleid bent, dan moet je automatisch op Vlaams-Nationalisten stemmen. Jammer.
 
Ik heb alvast niet het gevoel dat dit hele Vlinks verhaal een toegevoegde waarde is. Waar denken ze hiermee stemmen te halen? Denken ze echt dat VB & N-VA groot zijn geworden enkel en alleen door die Vlaamse insteek? Zeker bij N-VA heeft die populariteit véél te maken met het charisma van 1 enkel persoon... bij VB waren er belangrijke andere factoren.

De Wever zei een tijdje terug in zijn reeks nog dat hij maar een half woord nodig had om het onderscheid te maken tussen een "politiek beest" en iemand waar hij zich van af vroeg van "wat komde gij hier eigenlijk doen???". 2 keer raden aan welke zijde zo'n Tom Garcia valt :laugh:

Ze hebben op één ding wel gelijk waarschijnlijk. Als ik eerlijk ben ben ik ook iemand die eigenlijk véél rechtser stemt dan ik principieel eigenlijk ben. Je moet alleen een deftig alternatief hebben natuurlijk...

Rechts en groen hoeft zeker geen onmogelijke combinatie te zijn. Wat belet bijvoorbeeld Vlaams Belang om volop in te zetten op hernieuwbare energie, duurzame economie en korte keten? Als dat voor meer werkgelegenheid kan zorgen en een toekomst biedt voor de Vlaamse boeren wat is het probleem?
Exact de reden die @Niklas al aanhaalde. Ondanks dat VB algemeen wordt weggezet als (extreem) rechts is de sociale agenda eerder links. De doelgroep die VB het hardst viseert van allemaal zijn die mensen die het niet breed hebben (of toch denken dat ze het niet breed hebben). Want als we de vluchtelingen hier zouden buiten houden zouden we jullie meer geld kunnen geven...

Aan die mensen ga je (dure) klimaatinspanningen zeer moeilijk kunnen verkopen. De kiezers die ze potentieel zouden bij scoren zouden ze op de andere flank waarschijnlijk 3 keer verliezen.
 
Exact de reden die @Niklas al aanhaalde. Ondanks dat VB algemeen wordt weggezet als (extreem) rechts is de sociale agenda eerder links. De doelgroep die VB het hardst viseert van allemaal zijn die mensen die het niet breed hebben (of toch denken dat ze het niet breed hebben). Want als we de vluchtelingen hier zouden buiten houden zouden we jullie meer geld kunnen geven...

Aan die mensen ga je (dure) klimaatinspanningen zeer moeilijk kunnen verkopen. De kiezers die ze potentieel zouden bij scoren zouden ze op de andere flank waarschijnlijk 3 keer verliezen.

Inderdaad, tijd terug reclame voor VB op YouTube tegen de hoge energiefactuur... voeren ze zo'n oud dametje op dat leeft van een invaliditeitsuitkering, dat triestig komt vragen dat de regering hier dringend iets aan moet doen... Triestig. Ik wou dat er ook een (niet-betalende) adblock bestond voor de YouTube-app zoals in de browser.

Ik moet wel zeggen, ik heb ook al redelijk wat reclame van PvdA zien/horen passeren, die steken daar wel deftig werk in. Ik kijk redelijk wat documentaires op YouTube (of eerder beluisterend op de achtergrond tijdens het werk) en op een gegeven moment was ik gewoon naar een als documentaire over Julien Lahaut aan het luisteren en duurde het even vooraleer ik door had dat het propaganda was. Niet slecht gemaakt.

Tom Van Grieken ook een paar keer zien/horen passeren met z'n toogpraat, iets met Dyab Abou Jahjah en Rik Torfs, ook best vermakelijk, tot je je bedenkt dat onze ridicuul hoge partijfinanciering eigenlijk betaalt voor die onzin. Nu goed, het kan nog erger, de traditionele partijen investeren datzelfde geld vooral in vastgoed. Van de extremen krijg je tenminste nog wat '(poging tot) entertainment' terug.
 
Inderdaad, tijd terug reclame voor VB op YouTube tegen de hoge energiefactuur... voeren ze zo'n oud dametje op dat leeft van een invaliditeitsuitkering, dat triestig komt vragen dat de regering hier dringend iets aan moet doen... Triestig. Ik wou dat er ook een (niet-betalende) adblock bestond voor de YouTube-app zoals in de browser.

Ik moet wel zeggen, ik heb ook al redelijk wat reclame van PvdA zien/horen passeren, die steken daar wel deftig werk in. Ik kijk redelijk wat documentaires op YouTube (of eerder beluisterend op de achtergrond tijdens het werk) en op een gegeven moment was ik gewoon naar een als documentaire over Julien Lahaut aan het luisteren en duurde het even vooraleer ik door had dat het propaganda was. Niet slecht gemaakt.

Tom Van Grieken ook een paar keer zien/horen passeren met z'n toogpraat, iets met Dyab Abou Jahjah en Rik Torfs, ook best vermakelijk, tot je je bedenkt dat onze ridicuul hoge partijfinanciering eigenlijk betaalt voor die onzin. Nu goed, het kan nog erger, de traditionele partijen investeren datzelfde geld vooral in vastgoed. Van de extremen krijg je tenminste nog wat '(poging tot) entertainment' terug.
Zo die "ah kijk laten we wat ideëen pikken van joe rogan die daar ook met ne whiskey en een sigaar wat long-talk gewijs over iets lult"
 
We kunnen nu wel lacherig over doen over die filmpjes van VB, maar die slaan (God weet waarom) wel aan. De andere partijen lopen mijlenver achter op VB wat betreft het rechtstreeks aanspreken en bereiken van haar (potentiële) kiezers. In die mate dat voor een groeiend deel van onze bevolking de kanalen van VB hun enige bron van "nieuws en duiding" aan het worden zijn.
 
We kunnen nu wel lacherig over doen over die filmpjes van VB, maar die slaan (God weet waarom) wel aan. De andere partijen lopen mijlenver achter op VB wat betreft het rechtstreeks aanspreken en bereiken van haar (potentiële) kiezers. In die mate dat voor een groeiend deel van onze bevolking de kanalen van VB hun enige bron van "nieuws en duiding" aan het worden zijn.
VB is heel actief op social media , niet zozeer op Twitter , wel op fb , YouTube en zelfs TikTok . Meer en meer mensen hebben zelfs geen TV-abonnement meer .

De laatste Toogpraat is er ene met JM Dedecker trouwens .
 
Zo die "ah kijk laten we wat ideëen pikken van joe rogan die daar ook met ne whiskey en een sigaar wat long-talk gewijs over iets lult"

Tja, maar Joe Rogan kan ik nog appreciëren, die is trouwens eigenlijk eerder links, hij doet gewoon niet mee met die woke-onzin van regressief links in de V.S.. Met de presidentsverkiezingen steunde hij Bernie Sanders, hij heeft de hosts van Breaking Points (Krystal & Saagar) geholpen meer aandacht te krijgen voor hun links/rechts populistische Youtube-kanaal, één van de betere bronnen om de politiek in de V.S. te volgen. CNN, laat staan andere mainstream media zoals MSNBC of FOX NEWS zijn gewoon mainstream establishment rotzooi.

Terug naar dit land: VB daarentegen profileert zich dan wel graag als anti-establishment want ik op zich niet verkeerd vind, maar daaronder schuilt een extreem-rechts ranzig randje. Geef me dan liever terug een Lijst Dedecker of zoiets. Hoewel die man toch ook wat gezond verstand mist op sommige vlakken (klimaatontkenner). Dus die Toogpraat-podcasts vind ik toch zeker niet geslaagd.

We kunnen nu wel lacherig over doen over die filmpjes van VB, maar die slaan (God weet waarom) wel aan. De andere partijen lopen mijlenver achter op VB wat betreft het rechtstreeks aanspreken en bereiken van haar (potentiële) kiezers. In die mate dat voor een groeiend deel van onze bevolking de kanalen van VB hun enige bron van "nieuws en duiding" aan het worden zijn.

Tja, en wie zijn fout is dat in jouw ogen?

De klassieke media in dit land mogen gerust ook eens in de spiegel kijken met hun censuur op maat, en dan heb ik het niet eens per se over de scheefpoep-escapades van onze premier die ze stil houden, maar eveneens de rukkende B.V.'s, de namen van daders bij bepaalde misdaden die stilgehouden worden. De burger is nu ook weer niet zo dom dat ze niet aanvoelen dat ze in de klassieke media ook niet op een correct en volledig beeld mogen rekenen.

Je kan dan tegenwerpen: moet de burger alles weten? Bij zaken als het Assissenproces rond de moord op Julie Van Espen vind ik het bijvoorbeeld ook positief dat dat achter gesloten deuren plaatsvindt, het gaat mij dus ook niet over sensationalisme te promoten, wél om een media te bekritiseren die sterk aanleunt bij de macht. Zeker bij het begin van corona was kritiek op het beleid afwezig, was bepaalde informatie ronduit foutief (mondmaskers) en werd bepaalde informatie verketterd als complottheorie (haha, Trump denkt dat het uit een Chinees labo komt) terwijl dat achteraf beschouwd wel meer en meer de meest waarschijnlijke hypothese lijkt.

Ik haal eerlijk gezegd mijn nieuws liever uit een 'mix' van wat extremere standpunten: wat artikels op doorbraak.be en op dewereldmorgen.be, en nog wat newsmonkey erbij, dan VRT NWS dat zich als neutraal presenteert, maar waar om de zoveel tijd toch artikels verschijnen als "dreadlocks zijn culturele diefstal". Sorry, maar zelfs wanneer ranzige figuren als Dries Van Langenhove daar dan kritiek op leveren, dan hebben ze eenvoudigweg gelijk. Dan moet je je niet verbazen dat 'normale' mensen hun nieuws elders willen halen.
 
Niets normaal aan. Het is een illusie om te denken dat je door de "mengeling" die ontstaat door de extreme biased media langs beide kanten te lezen je zo tot de "waarheid" gaat komen.

Mediawijs zijn is niet kritisch zijn tegenover de media die op z'n minst probeert objectiviteit na te streven, om dan te denken dat je beter gaat geïnformeerd worden door media wiens enige doel letterlijk propaganda voor hun (extreme) ideologische strekking is.

Dat is alsof je geen rund meer wil eten vanwege het dierenleed, en vervolgens elke avond een blik foie gras binnenspeelt.
 
Vlaamse identiteit is nog iets anders dan Vlaamse onafhankelijk nastreven. Denk dat vooral cd&v al sterk heeft ingezet op dat punt. Voor heb ook nog makkelijk omdat ze met cdH slechts een kleine politieke familieband hebben. Open VLD bijvoorbeeld pakt dat door de relatie met MR toch al iets voorzichtiger aan.

Maar als je solidariteit en opkomen voor de zwakkere in de maatschappij als links zou beschouwen en je hebt een partij die dat wil beperken tot een kleine groep: blanke Vlamingen bijvoorbeeld, dan zie ik dat wel met elkaar verzoenbaar. Beetje zoals ze de brexit hebben verkocht. Het verhaal wat rechts sowieso tracht te verkopen. Hun stemgedrag in de parlementen (nationaal en Europees) zeggen wel iets anders natuurlijk.
 
Als je ziet hoe de Socialdemokraterne in Denemarken het doet...Vlinks draagt mijn interesse wel weg.
Om het in BDW zijn gevleugelde termen te zeggen een contradictio in terminis.

Niemand kan en zo slim zijn om Vlaamsgezind te zijn en tegelijk zo dom zijn om links te stemmen.
 
Oei, je hebt het omgekeerd, maar mooi geprobeerd!
Om het in BDW zijn gevleugelde termen te zeggen een contradictio in terminis.

Niemand kan en zo slim zijn om Vlaamsgezind te zijn en tegelijk zo dom zijn om links te stemmen.
Als iemand die links stemt en voorstander is van een onafhankelijk Vlaanderen, voel ik me nu wel dubbel beledigd door jullie :headshake:
 
Oei, je hebt het omgekeerd, maar mooi geprobeerd!
Als ik hun handvest lees dan snap ik niet hoe je en kan pleiten om u gastvrij op te stellen tegenover migratie, bijna een kom maar binnen en geniet mentaliteit.
Daarbovenop dan nog eens pleit om maximaal in te zetten op zelfontplooiingen en vrije wil.
Maar dan wel wilt dat alles maximaal wilt laten betalen door de het buideltje van de sociale zekerheid. Hoe je dat concreet gaat doen als er meer uit het buideltje wordt gehaald dan erin gaat is de hamvraag.
 
Terug
Bovenaan