Nieuwe partij, Vlinks. Wat denken we?

SithCloud

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik volg Vlinks al een aantal jaar via facebook vooral. Veel standpunten waarin ik mezelf kon vinden. Nu hadden ze dan toch recent aangekondigd niet meer gewoon een beweging* te zijn maar zichzelf vooruit te schuiven als een partij.


Ik ga eerlijk zijn: ik heb zelf nog niet de tijd gehad om deftig door te nemen wat ze van plan zijn. Maar in de huidige stagnatie van onze partijen is dit misschien wel ene om in het oog te houden (of het kan ook een natte scheet zijn, die meteen verdwijnt)

* beweging is ook veel gezegd, het was eerder een clubke aan mensen met ideëen en dan vooral zowat op sociale media wat volgelingen heeft gekweekt zeker... Kweetzelfniet hoe ik erbij ben beland.
 
Ik volg Vlinks al een aantal jaar via facebook vooral. Veel standpunten waarin ik mezelf kon vinden. Nu hadden ze dan toch recent aangekondigd niet meer gewoon een beweging* te zijn maar zichzelf vooruit te schuiven als een partij.


Ik ga eerlijk zijn: ik heb zelf nog niet de tijd gehad om deftig door te nemen wat ze van plan zijn. Maar in de huidige stagnatie van onze partijen is dit misschien wel ene om in het oog te houden (of het kan ook een natte scheet zijn, die meteen verdwijnt)

* beweging is ook veel gezegd, het was eerder een clubke aan mensen met ideëen en dan vooral zowat op sociale media wat volgelingen heeft gekweekt zeker... Kweetzelfniet hoe ik erbij ben beland.
Ik vroeg dit enkele dagen terug ook (https://www.beyondgaming.be/threads/binnenlandse-politiek.3095/page-61#post-438422) enkel leek het dat ze toen nog Vista wilden heten.

Lijkt me alleszins ook dat wat nieuw bloed een goede zaak is.
 
Een Vlaamsgezinde linkse partij. Is daar een markt voor? Anderzijds is het ook niet zo gek: er zijn héél wat regionale nationalistische bewegingen die links zijn: Schotland, Catalonië, Ierland, Baskenland, ...
 
Een Vlaamsgezinde linkse partij. Is daar een markt voor? Anderzijds is het ook niet zo gek: er zijn héél wat regionale nationalistische bewegingen die links zijn: Schotland, Catalonië, Ierland, Baskenland, ...
Persoonlijk zou een partij die wat rechtser is én groen mij aantrekken, een Groen! die niet een roder dan rood probeert te zijn allez.

Maar goed, elke vorm van vernieuwing lijkt me wel nuttig in ons politiek landschap.
 
Een Vlaamsgezinde linkse partij. Is daar een markt voor? Anderzijds is het ook niet zo gek: er zijn héél wat regionale nationalistische bewegingen die links zijn: Schotland, Catalonië, Ierland, Baskenland, ...
De Volksunie was dat toch ooit? Iedereen denkt daarbij direct aan mensen met een collaboratieverleden maar die partij was op een zeker moment echt wel links.

Vandaag las ik in Het Nieuwsblad trouwens een artikel over de eerste Vlaamse schepen met een hoofddoek, iemand van Groen in Gent. Ik vraag me dan eigenlijk af waarom veel allochtonen (en dan vaak moslims) kiezen voor Groen, is dit voor de ecologische standpunten waarmee de partij zich zo graag profileert?

Persoonlijk zou een partij die wat rechtser is én groen mij aantrekken, een Groen! die niet een roder dan rood probeert te zijn allez.

Maar goed, elke vorm van vernieuwing lijkt me wel nuttig in ons politiek landschap.

Of een echte gezinspartij, iets wat CD&V echt wel nalaat de laatste twintig jaar.
 
Ik heb het handvest gelezen en zie weinig verschil met Vooruit (of zelfs Groen).
 

Iemand die de paywall kan trotseren, of gewoon uit andere bron iets weet over de partijstandpunten?

Ze willen beletten dat VB/NVA een meerderheid behalen omdat ze geloven dat de Vlaming toch wel progressiever is dan ze zelf denken.

Ze zijn geen Vlaams-Nationalisten maar Regionalisten, zo veel mogelijk bevoegdheden bij de deelstaten. Volgens hem pragmatischer dan wat de N-VA wil met confederalisme en meer in samenspraak met Wallonie. Herfederaliseren kan maar dan moet de visie van Noord en Zuid gelijk lopen, denk maar aan klimaat.

Ze vissen vooral naar mensen die vinden dat de traditionele partijen hun beginselen verloochenen. Hij vergelijkt met Spirit maar desondanks ze Vlaams progressief zijn, zijn ze geen doorslag.

Veel meer wordt er niet echt gezegd, vrij vaag en oppervlakkig dat je vooral kan samenvatten als "wiJ zIjn gEen TrADitiOneLE paRtIj".
 
Persoonlijk zou een partij die wat rechtser is én groen mij aantrekken, een Groen! die niet een roder dan rood probeert te zijn allez.

Maar goed, elke vorm van vernieuwing lijkt me wel nuttig in ons politiek landschap.
Rechts en groen is een moeilijke combinatie, jammer genoeg. Vernieuwing is zeker nuttig, maar niet zaligmakend. Ik vond het geweldig hoe N-VA de traditionele partijen omverblies, maar intussen is het zelf een traditionele partij geworden.
 
Trouwens heel die particratie waarbij je moet kiezen voor het pakketje waar je het minst van walgt hangt me zwaar de keel uit. Ik vraag me terecht af op welke partijen mensen moeten stemmen die:
  • Conservatief en kritisch zijn tegenover migratie, maar tegelijk voor het behoud van België en een sterk Europa zijn.
  • Conservatief en kritisch zijn tegenover migratie, maar volop willen inzetten op duurzame energie en een groener landschap voor alle Belgen.
  • Sociaal ingesteld zijn, maar liefst geen aanzuigeffect blijven creëren voor asielzoekers.
  • Sociaal ingesteld zijn, maar tegelijk realistisch op economisch vlak en eerder mensen zo goed mogelijk zien op te leiden en in te zetten in sectoren in plaats van met subsidies en uitkeringen te strooien.
  • Focus willen op het gezin en betaalbaarheid en kwaliteit van onderwijs en jeugdwerking, maar tegelijk ook een liberaal klimaat creëren waarbij iedereen netto meer kan overhouden.
  • Zeer links en pro-migratie zijn, maar tegelijk ook voor een kordate justitie en meer middelen voor politie en leger.
  • ...
 
Persoonlijk zou een partij die wat rechtser is én groen mij aantrekken, een Groen! die niet een roder dan rood probeert te zijn allez.

Maar goed, elke vorm van vernieuwing lijkt me wel nuttig in ons politiek landschap.

Same here, die hebben mijn stem voor eeuwig en 3 dagen.
 
Persoonlijk zou een partij die wat rechtser is én groen mij aantrekken, een Groen! die niet een roder dan rood probeert te zijn allez.

Maar goed, elke vorm van vernieuwing lijkt me wel nuttig in ons politiek landschap.
Dit dus.

Rechts en groen is een moeilijke combinatie, jammer genoeg. Vernieuwing is zeker nuttig, maar niet zaligmakend. Ik vond het geweldig hoe N-VA de traditionele partijen omverblies, maar intussen is het zelf een traditionele partij geworden.
Maar wat wordt er bedoeld met rechts? Op economisch vlak? T.o.v. migratie?...
En waarom zou dat moeilijk te combineren zijn met groen?
 
Ik heb het handvest gelezen en zie weinig verschil met Vooruit (of zelfs Groen).
Buiten het Vlaams-nationalisme dan.

Op zich niet slecht dat er frisse, nieuwe initiatieven komen, maar op een separatistische partij aan dit spectrum zit ik als wijfelende linkse kiezer absoluut niet te wachten.
 
Dit dus.


Maar wat wordt er bedoeld met rechts? Op economisch vlak? T.o.v. migratie?...
En waarom zou dat moeilijk te combineren zijn met groen?
Rechts en links zijn containerbegrippen, maar als ik N-VA en VB als rechtse partijen mag beschouwen zie ik daar toch weinig animo voor ecologische thema's. Als dient te worden gezegd dat Demir zeker geen slechte beurt maakt (cfr. haar rol in het PFAS-verhaal).
 
Ze willen beletten dat VB/NVA een meerderheid behalen omdat ze geloven dat de Vlaming toch wel progressiever is dan ze zelf denken.

Ze zijn geen Vlaams-Nationalisten maar Regionalisten, zo veel mogelijk bevoegdheden bij de deelstaten. Volgens hem pragmatischer dan wat de N-VA wil met confederalisme en meer in samenspraak met Wallonie. Herfederaliseren kan maar dan moet de visie van Noord en Zuid gelijk lopen, denk maar aan klimaat.

Ze vissen vooral naar mensen die vinden dat de traditionele partijen hun beginselen verloochenen. Hij vergelijkt met Spirit maar desondanks ze Vlaams progressief zijn, zijn ze geen doorslag.

Veel meer wordt er niet echt gezegd, vrij vaag en oppervlakkig dat je vooral kan samenvatten als "wiJ zIjn gEen TrADitiOneLE paRtIj".
In hun handvest staat anders wel dat ze de onafhankelijkheid nastreven. Goed begin :'). Eerste interview en meteen ingaan tegen uw handvest.

Edit: na nog eens na te lezen staat dat er niet (meer?) letterlijk in. Ofwel hebben ze dat aangepast, ofwel heb ik fout gelezen. Vreemd.
 
Laatst bewerkt:
Buiten het Vlaams-nationalisme dan.

Op zich niet slecht dat er frisse, nieuwe initiatieven komen, maar op een separatistische partij aan dit spectrum zit ik als wijfelende linkse kiezer absoluut niet te wachten.

Ik zie dat separatisme eigenlijk niet in dat handvest. Men spreekt over een Vlaanderen met een maximale autonomie en een eigen regering. Die regering is er al. En maximale autonomie is zo'n begrip waar je eender welke invulling aan kan geven.
 
Rechts en links zijn containerbegrippen, maar als ik N-VA en VB als rechtse partijen mag beschouwen zie ik daar toch weinig animo voor ecologische thema's. Als dient te worden gezegd dat Demir zeker geen slechte beurt maakt (cfr. haar rol in het PFAS-verhaal).
Als je die 2 partijen als conservatief mag beschouwen, dan is het inderdaad vreemd waarom ze door de publieke opinie niet bezien worden als behoudend op vlak van milieu, en willen beschermen wat bestaat. Het lijkt alsof ze helemaal geen politieke claim maken inzake milieu en dat topic links laten liggen voor Groen en andere partijen. En uit gemak en traditie zich tegen die partijen opposeren.

Nu ja, de link VOKA-NVA zal geen goed doen aan hun ecologische standpunten. Demir en vroeger Peumans staan op dat vlak redelijk alleen binnen die partij vrees ik.
 
Rechts en groen is een moeilijke combinatie, jammer genoeg. Vernieuwing is zeker nuttig, maar niet zaligmakend. Ik vond het geweldig hoe N-VA de traditionele partijen omverblies, maar intussen is het zelf een traditionele partij geworden.

Rechts en groen hoeft helemaal geen moeilijke combinatie te zijn. Zoiets zou ik eigenlijk eerder kunnen plaatsen binnen het conservatisme van de N-VA. Alleen botst het daar vaak met andere visies.
Het is in ieder geval een stelling die regelmatig opduikt, maar als ze daar écht een pak stemmen mee konden winnen, hadden ze zich al een pak langer op die manier gepositioneerd. Hun veelvuldig marktonderzoek zal andere resultaten geven.
 
Rechts en groen hoeft zeker geen onmogelijke combinatie te zijn. Wat belet bijvoorbeeld Vlaams Belang om volop in te zetten op hernieuwbare energie, duurzame economie en korte keten? Als dat voor meer werkgelegenheid kan zorgen en een toekomst biedt voor de Vlaamse boeren wat is het probleem?
 
Ik zie dat separatisme eigenlijk niet in dat handvest. Men spreekt over een Vlaanderen met een maximale autonomie en een eigen regering. Die regering is er al. En maximale autonomie is zo'n begrip waar je eender welke invulling aan kan geven.
Huh, ik ben er zeker van dat ik in de tekst "onafhankelijk Vlaanderen" heb gelezen. Zie het nu inderdaad niet (meer?) staan.
 
Doet me wat denken aan CAP en SPA Rood (hoewel dat laatste geen aparte partij was, maar ze profileerden zich zo wel bij tijden). Ik zie er geen echte electorale basis voor bestaan, linkse partijen halen in Vlaanderen al jaren na elkaar minder en minder stemmen (of het nu economisch goed of slecht gaat).
 
Terug
Bovenaan