Nieuwe game pc - openai - budget 2000 EUR

Edit: alle chance heeft dat bord een flashback knop. Dus je moet een USB stick dat geformatteerd is in FAT32 achteraan de IO insteken en een paar seconden op die knop drukken. Dan beginnen er lampjes te pinken en zal de BIOS geflasht worden. Gewoon laten doen.
Dit is het juist antwoord, je CPU zal nog niet ondersteund worden door de BIOS die op je bord zit.
Zorg dat je stabiele stroom hebt bij de bios update, want als je dat proces vroegtijdig onderbreekt brick je je mobo. Het duurt gemiddeld 1-2 minuten of zo.

Oh, en soms werken DisplayPort monitoren ook niet goed totdat je de GPU op de laatste firmware hebt gebracht (BIOS Flash). HMDI werkt meestal direct uit de doos. Ik heb dat ook voorgehad met mijn 3080.
 
  • Leuk
Waarderingen: Faun
Via onboard ga je sowieso geen beeld krijgen. Enkel de G-versies van Ryzen hebben een onboard GPU. Kan wel zijn dat je een BIOS update moet uitvoeren.

Die 7800x3D heeft BIOS versie 1406 nodig en misschien dat dat bord uit is gekomen met een oudere versie waardoor die niet out of the box compatibel is.

Edit: alle chance heeft dat bord een flashback knop. Dus je moet een USB stick dat geformatteerd is in FAT32 achteraan de IO insteken en een paar seconden op die knop drukken. Dan beginnen er lampjes te pinken en zal de BIOS geflasht worden. Gewoon laten doen.

Het is gelukt, oef. Ze maken het niet obvious, al een chance dat er zo'n flashback knop opzat of ik mocht op zoek naar iemand met een CPU die wel ondersteund is om even uit te lenen.

Nog een vraagje ivm mijn AIO, in de handleiding staat dat ik de pump op de SATA adapter moet aansluiten.
Maar mijn mobo heeft ook een AIO pump connectie, ik zou verwachten dat die daar op moet ? In BIOS staat die AIO pump ook als 'not connected'.

download
 
Het is gelukt, oef. Ze maken het niet obvious, al een chance dat er zo'n flashback knop opzat of ik mocht op zoek naar iemand met een CPU die wel ondersteund is om even uit te lenen.

Nog een vraagje ivm mijn AIO, in de handleiding staat dat ik de pump op de SATA adapter moet aansluiten.
Maar mijn mobo heeft ook een AIO pump connectie, ik zou verwachten dat die daar op moet ? In BIOS staat die AIO pump ook als 'not connected'.

download
Heeft die pomp connector dezelfde aansluiting als je AIO_PUMP connector op je bord?
 
Gewoon daar op aansluiten dan. Die connectors dienen daar voor, omdat die hoger Amperage hebben voor die pomp en fans.

Thanks!

Nog een vraag over mijn build, ik heb er al enkele uren op gegamed op ultra settings zonder problemen.

Nu merkte ik wel tijdens het booten dat hij soms opstart en dan na een aantal seconden uitvalt en terug herbegint. Ik weet niet of dat de normale boot cycle was maar verder niet bij stil gestaan. Nu vandaag viel m'n pc tijdens het browsen opeens uit (temp was zeker normaal, ik had temp monitoring toevallig openstaan) en gaf nadien een POST error (foto) , daarna bootte hij gewoon terug normaal.

Ik heb ook gemerkt dat de mobo ledjes tijdens het opstarten branden, maar ik weet ook niet of dat normaal is (zie foto)

EG4ZpV0.jpeg


1) Eerst brandt DRAM oranje voor een 25-tal seconden
2) Daarna brandt CPU rood voor 5-tal seconden
3) Daarna brandt VGA wit voor een halve sconde
4) Daarna brandt BOOT groen voor een 3-tal seconden en gaat hij normaal booten

Filmpje van bovenstaande hier

Behalve die ene keer dat hij uitgevallen merk ik niet direct iets vreemds, performance ziet er goed uit en temps ook. Hoewel de RAM latjes beiden herkent worden heb ik gezien het oranje DRAM lampje tijdens booten toch eens getest met telkens 1 latje, maar zelfde lampjes sequence.
 
Thanks!

Nog een vraag over mijn build, ik heb er al enkele uren op gegamed op ultra settings zonder problemen.

Nu merkte ik wel tijdens het booten dat hij soms opstart en dan na een aantal seconden uitvalt en terug herbegint. Ik weet niet of dat de normale boot cycle was maar verder niet bij stil gestaan. Nu vandaag viel m'n pc tijdens het browsen opeens uit (temp was zeker normaal, ik had temp monitoring toevallig openstaan) en gaf nadien een POST error (foto) , daarna bootte hij gewoon terug normaal.

Ik heb ook gemerkt dat de mobo ledjes tijdens het opstarten branden, maar ik weet ook niet of dat normaal is (zie foto)

EG4ZpV0.jpeg


1) Eerst brandt DRAM oranje voor een 25-tal seconden
2) Daarna brandt CPU rood voor 5-tal seconden
3) Daarna brandt VGA wit voor een halve sconde
4) Daarna brandt BOOT groen voor een 3-tal seconden en gaat hij normaal booten

Filmpje van bovenstaande hier

Behalve die ene keer dat hij uitgevallen merk ik niet direct iets vreemds, performance ziet er goed uit en temps ook. Hoewel de RAM latjes beiden herkent worden heb ik gezien het oranje DRAM lampje tijdens booten toch eens getest met telkens 1 latje, maar zelfde lampjes sequence.
Dat is de POST (Power One Self Test) dat de PC altijd doe tijdens het opstarten, om te zien of alles aanwezig is en werkt. Merendeel van de mobo's hebben die LEDs niet dus zie je dan niet.

Normaal als je op de knop drukt start die direct op na die POST. Uitvallen en terug opstarten kan voorkomen maar dat is normaal enkel in het begin bij de eerste keer booten, omdat die een 'nieuwe' CPU vindt.

Kan misschien instabiliteit van de BIOS zijn. Heb je de laatste versie geflasht?

Is dat vaker voorgekomen?

Ik zie wel dat je RAM niet op de correcte snelheid staat. Je kan best die DOCP of XMP activeren bij Advanced Options -> Tweaker.
 
Dat is de POST (Power One Self Test) dat de PC altijd doe tijdens het opstarten, om te zien of alles aanwezig is en werkt. Merendeel van de mobo's hebben die LEDs niet dus zie je dan niet.

Normaal als je op de knop drukt start die direct op na die POST. Uitvallen en terug opstarten kan voorkomen maar dat is normaal enkel in het begin bij de eerste keer booten, omdat die een 'nieuwe' CPU vindt.

Kan misschien instabiliteit van de BIOS zijn. Heb je de laatste versie geflasht?

Is dat vaker voorgekomen?

Ik zie wel dat je RAM niet op de correcte snelheid staat. Je kan best die DOCP of XMP activeren bij Advanced Options -> Tweaker.
Ja ik heb laatste BIOS versie. Voorlopig niet meer voorgehad dus ik ga ervanuit dat alles OK is.

Ivm die RAM snelheid is dat vreemd, want ik heb wel degelijk DOCP actief staan.

Bij Memory staan ze als DDR5 6000 Mhz maar DRAM Status staat dan op 4800 Mhz

Ba3KMDZ.png


jNF5A5N.png
 
Ja ik heb laatste BIOS versie. Voorlopig niet meer voorgehad dus ik ga ervanuit dat alles OK is.

Ivm die RAM snelheid is dat vreemd, want ik heb wel degelijk DOCP actief staan.

Bij Memory staan ze als DDR5 6000 Mhz maar DRAM Status staat dan op 4800 Mhz

Ba3KMDZ.png


jNF5A5N.png
Zo veel te beter. Dat is inderdaad wel vreemd. Zolang het in die Advanced Mode goed staat zal het wel inorde zijn.
 
Amai, dit was even spannend allemaal.
Maar lijkt erop dat het toch gelukt is met de AIO en het flashen van je bios...

Ik las dat de (ASUS) AM5 borden soms wel wat last lijkt te hebben met geheugen. Je laatste problemen kunnen misschien hiermee dus iets te maken hebben. Asus lijkt nog volop aan het tweaken te zijn met de firmware, dus het lijkt mij ook een goed idee om dat toch even in het oog te houden. Lees je wel altijd goed in (en bij voorkeur wacht ook altijd even tot anderen het uitgebreid hebben kunnen testen) voor je naar een nieuwe versie update. De oude versie backup je best wel even zodat je indien nodig een rollback kan doen (dacht dat oude firmware niet via asus website te downloaden is eenmaal de nieuwe versie erop staat).

Maar goed, ik las hier vooral mee omdat ik zelf voorzichtig aan het rondkijken ben om misschien eens terug iets in elkaar te zetten. Hoe bevalt het systeempje? Ben vooral benieuwd naar je realworld ervaring met de 7800X3D. Is dat nu echt de wonder CPU waarvan ik overal hoor (in games dan toch)? Hoe warm draait dat ding? AMD heeft nogal de neiging om van al hun CPU's heethoofden te maken. Krijg je het systeem goed gekoeld?
 
Amai, dit was even spannend allemaal.
Maar lijkt erop dat het toch gelukt is met de AIO en het flashen van je bios...

Ik las dat de (ASUS) AM5 borden soms wel wat last lijkt te hebben met geheugen. Je laatste problemen kunnen misschien hiermee dus iets te maken hebben. Asus lijkt nog volop aan het tweaken te zijn met de firmware, dus het lijkt mij ook een goed idee om dat toch even in het oog te houden. Lees je wel altijd goed in (en bij voorkeur wacht ook altijd even tot anderen het uitgebreid hebben kunnen testen) voor je naar een nieuwe versie update. De oude versie backup je best wel even zodat je indien nodig een rollback kan doen (dacht dat oude firmware niet via asus website te downloaden is eenmaal de nieuwe versie erop staat).

Maar goed, ik las hier vooral mee omdat ik zelf voorzichtig aan het rondkijken ben om misschien eens terug iets in elkaar te zetten. Hoe bevalt het systeempje? Ben vooral benieuwd naar je realworld ervaring met de 7800X3D. Is dat nu echt de wonder CPU waarvan ik overal hoor (in games dan toch)? Hoe warm draait dat ding? AMD heeft nogal de neiging om van al hun CPU's heethoofden te maken. Krijg je het systeem goed gekoeld?

Qua performance is dit een monster. Ik draai alles op ultra (Hogwarts Legacy, Cyberpunk,..) zonder problemen. CPU heb ik nog niet hoger gekregen dan 55-60°. Ik ben in ieder geval blij dat ik voor de 7800X3D ben gegaan, op die manier zit ik goed voor future upgrades.

Zo veel te beter. Dat is inderdaad wel vreemd. Zolang het in die Advanced Mode goed staat zal het wel inorde zijn.
Vandaag na 10 minuten gamen opeens terug een random reboot. Alles was mooi gekoeld dus dat kon het probleem niet zijn. Misschien eventueel de PSU die te weinig stroom levert, kan ik dit ergens checken?

Ter info, dit was mijn finale build: https://be.pcpartpicker.com/list/87Tfqm

Mijn Windows event logs geven een Kernel-power issue:

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Connectivity state in standby: Disconnected, Reason: NIC compliance
 
Ben vooral benieuwd naar je realworld ervaring met de 7800X3D. Is dat nu echt de wonder CPU waarvan ik overal hoor (in games dan toch)? Hoe warm draait dat ding? AMD heeft nogal de neiging om van al hun CPU's heethoofden te maken. Krijg je het systeem goed gekoeld?
De 7800X3D is zeer efficient en heeft een lage heatload. Maar omdat de 3D cache nog tussen de IHS en die zit, heb je minder warmte overdracht naar de koeler waardoor het in de chip wat warmer wordt. Eender welke deftige koeler is goed voor de AMD 7800X3D en issues zul je daar niet mee hebben.
 
Vandaag na 10 minuten gamen opeens terug een random reboot. Alles was mooi gekoeld dus dat kon het probleem niet zijn. Misschien eventueel de PSU die te weinig stroom levert, kan ik dit ergens checken?
Enkel bij het gamen of ook het geval bij niet intensief gebruik?

Ik zou beginnen bij de basics en checken of al je kabels goed aangesloten zijn. Hoeveel PCI-E kabels gebruik je naar de GPU toe? Normaal gezien kom je met twee kabels en daisy chain toe mits het mobo ook nog eens 75W aan vermogen levert. Maar persoonlijk zou ik het niet doen. Desnoods kan je als test proberen om drie aparte kabels van de PSU naar de GPU te connecteren op die splitter.
 
Enkel bij het gamen of ook het geval bij niet intensief gebruik?

Ik zou beginnen bij de basics en checken of al je kabels goed aangesloten zijn. Hoeveel PCI-E kabels gebruik je naar de GPU toe? Normaal gezien kom je met twee kabels en daisy chain toe mits het mobo ook nog eens 75W aan vermogen levert. Maar persoonlijk zou ik het niet doen. Desnoods kan je als test proberen om drie aparte kabels van de PSU naar de GPU te connecteren op die splitter.

Op dit moment had ik 1 kabel (zo'n gesplitste) van de PSU naar de GPU. Ik wou eigenlijk 2 single aparte maar die had ik niet. Ik heb nu 1 aparte single kabel en 1 via die gesplitste.

Dus ben van rood naar groen gegaan nu. Eens zien of dat beter is.

E3VZnD4.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Zane
Oh ik dacht dat je een splitter had waarop je drie kabels kan steken ipv twee, verkeerd gekeken langs mijn kant. Als je voorheen het via één kabel aansloot en nu via twee zoals aangegeven in je afbeelding dan is de nieuwe opzet de ideale manier idd. Ben benieuwd of dit de oorzaak is van je probleem.
 
Oh ik dacht dat je een splitter had waarop je drie kabels kan steken ipv twee, verkeerd gekeken langs mijn kant. Als je voorheen het via één kabel aansloot en nu via twee zoals aangegeven in je afbeelding dan is de nieuwe opzet de ideale manier idd. Ben benieuwd of dit de oorzaak is van je probleem.
Sindsdien geen issue meer gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zane
Het probleem is nog niet opgelost, ik krijg af en toe nog te maken met random reboots, vooral tijdens gamen. Ik veronderstel een PSU vermogen issue, maar die in mijn build zou die normaal wel vlot moeten kunnen trekken?
 
Het probleem is nog niet opgelost, ik krijg af en toe nog te maken met random reboots, vooral tijdens gamen. Ik veronderstel een PSU vermogen issue, maar die in mijn build zou die normaal wel vlot moeten kunnen trekken?
Moederbord bios recent nog geupdate? Ik zou dat eerst proberen indien je dat nog niet gedaan hebt.
Als het probleem dan voorkomt, het RAM eens op 5600mhz draaien ipv 6000mhz nadat je het XMP profiel geladen hebt.

Uw voeding is perfect voor die build, maar wie weet heb je een probleem exemplaar.
 
Processoren kunnen niet altijd overweg met hogere RAM stelheden en/of timings van het XMP profiel heb ik al gemerkt vroeger met mijn R7 2700x en 3200Mhz RAM, ik ben dan naar 3000Mhz moeten gaan of 2800Mhz, ik weet het niet meer zeker. Toen ik dan een 5800X3D installeerde was het gedaan met de crashes en random reboots.

Officieel ondersteunt de 7800x3D maar tot 5200Mhz (maar het kan zijn dat je meer haalt, maar het is niet gegarandeerd)
 
Terug
Bovenaan