Nieuwe game pc - openai - budget 2000 EUR

Alles besteld, net bericht gehad van Azerty dat mijn bestelde 7800X3D in hun eerste batch zal zitten en ik volgende week alles moet hebben.

Nu eens googelen hoe ik zo’n AIO installeer 😆
Zit een handleiding bij. Moet soms ook nog zien hoe bepaalde AIO's gemonteerd worden op het moederbord omdat elk merk hun eigen montage brackets hebben i.p.v. dat ze alles gelijk maken.
 
ik heb mijn 7800x3d bij alternate besteld (€499), en de rest van mijn stukken bij amazon. normaal zou ik ook alles volgende week moeten hebben :)

ik heb zelf wel voor luchtkoeling gekozen. Spotgoedkoop en meer dan voldoende voor een gaming cpu die ge toch niet kunt overklokken
 
Laatst bewerkt:
Zit een handleiding bij. Moet soms ook nog zien hoe bepaalde AIO's gemonteerd worden op het moederbord omdat elk merk hun eigen montage brackets hebben i.p.v. dat ze alles gelijk maken.

Ik heb een probleempje met mijn AIO en zou om nog wat advies willen vragen.

Die AIO valt precies wat groter uit dan gedacht waardoor ik verplicht ben hem verticaal tegen de voorkant van de case te plaatsen. Bovenaan lukt niet want daar zit zo'n module voor USB en audio in de weg.

Nu lees ik overal (bv ook in die video hier eerder gepost) dat de AIO oriëntatie bleangrijk is en dat bij het verticaal plaatsen de tubes aan de onderkant moeten zitten om luchtbellen te vermijden. Het probleem hierbij is dat tubes in deze oriëntatie geen plaats meer hebben om tot bij mijn CPU te geraken.

Enige oplossing lijkt me om een gat te gaan boren in dat horizontaal wandje in m'n case zodat die tubing tot bij m'n CPU geraakt. Het zal ook heel nipt worden of de tubes lang genoeg gaan zijn om bij m'n CPU te geraken. Ik had misschien toch een kleinere AIO koeler moeten kopen achteraf gezien.

Als ik niet wil boren of ik geraak dan toch niet toe met mijn tubes zal ik niet anders kunnen dan de AIO omdraaien met de tubes vanboven. Hoeveel kwaad kan dat echt?

Foto:

Monosnap-IMG-4647-HEIC-2023-04-13-12-04-41.png


Los daarvan wacht ik ook nog op mijn 7800X3D en 4070 Ti. Ik heb de 7800X3D via Azerty besteld, mail gekregen dat ik in de eerste batch zit maar ze blijven maar vertraging hebben. Intussen heeft Alternate hun eerste batches al geleverd, ook laatste keer ik bij Azerty bestel. Hun klantendienst vind ik ook niet bepaald vriendelijk.
 
Ik heb een probleempje met mijn AIO en zou om nog wat advies willen vragen.

Die AIO valt precies wat groter uit dan gedacht waardoor ik verplicht ben hem verticaal tegen de voorkant van de case te plaatsen. Bovenaan lukt niet want daar zit zo'n module voor USB en audio in de weg.

Nu lees ik overal (bv ook in die video hier eerder gepost) dat de AIO oriëntatie bleangrijk is en dat bij het verticaal plaatsen de tubes aan de onderkant moeten zitten om luchtbellen te vermijden. Het probleem hierbij is dat tubes in deze oriëntatie geen plaats meer hebben om tot bij mijn CPU te geraken.

Enige oplossing lijkt me om een gat te gaan boren in dat horizontaal wandje in m'n case zodat die tubing tot bij m'n CPU geraakt. Het zal ook heel nipt worden of de tubes lang genoeg gaan zijn om bij m'n CPU te geraken. Ik had misschien toch een kleinere AIO koeler moeten kopen achteraf gezien.

Als ik niet wil boren of ik geraak dan toch niet toe met mijn tubes zal ik niet anders kunnen dan de AIO omdraaien met de tubes vanboven. Hoeveel kwaad kan dat echt?

Foto:

Monosnap-IMG-4647-HEIC-2023-04-13-12-04-41.png


Los daarvan wacht ik ook nog op mijn 7800X3D en 4070 Ti. Ik heb de 7800X3D via Azerty besteld, mail gekregen dat ik in de eerste batch zit maar ze blijven maar vertraging hebben. Intussen heeft Alternate hun eerste batches al geleverd, ook laatste keer ik bij Azerty bestel. Hun klantendienst vind ik ook niet bepaald vriendelijk.
Die AIO zou normaal boven zeker moeten passen. Heb recent nog een Corsair iCUE H150i ELITE CAPELLIX XT White geïnstalleerd in dezelfde case (was wel de QL versie) en paste er perfect in. Die Pure Loop 360 en H150i hebben exact dezelfde afmetingen. Dus dat moet passen.

Hier is een foto ter referentie:

Die tubes bovenaan kan zeker geen kwaad. Zolang je pomp lager is dan de inlet en outlet van de radiator kan die zeker geen lucht in de pomp trekken.
 
Laatst bewerkt:
Die tubes bovenaan kan zeker geen kwaad. Zolang je pomp hoger lager is dan de inlet en outlet van de radiator kan die zeker geen lucht in de pomp trekken.
Omgekeerd. Als de pomp het hoogste component in de loop is gaat de lucht daar juist verzamelen. De pomp moet niet per sé lager zijn dan de in- en outlet van de radiator, maar lager dan het hoogste punt van de radiator in the algemeen. Als de lucht daar verzamelt is er nooit genoeg kracht om de lucht terug te trekken naar de pomp.
 
Laatst bewerkt:
Los daarvan wacht ik ook nog op mijn 7800X3D en 4070 Ti. Ik heb de 7800X3D via Azerty besteld, mail gekregen dat ik in de eerste batch zit maar ze blijven maar vertraging hebben. Intussen heeft Alternate hun eerste batches al geleverd, ook laatste keer ik bij Azerty bestel. Hun klantendienst vind ik ook niet bepaald vriendelijk.
ja via alternate heb ik mijn 7800x3d al sedert gisteren.

kben nu zelf nog aan het wachten op mijn ddr5 -_-


*edit*

uw Ram geheugen zit verkeerd, tmoet op slot A2 en B2 zitten (dus de 2de en 4rde)
 
Laatst bewerkt:
Omgekeerd. Als de pomp het hoogste component in de loop is gaat de lucht daar juist verzamelen. De pomp moet niet per sé lager zijn dan de in- en outlet van de radiator, maar lager dan het hoogste punt van de radiator in the algemeen. Als de lucht daar verzamelt is er nooit genoeg kracht om de lucht terug te trekken naar de pomp.
Bedoelde idd lager 😅
In mijn hoofd dacht ik wel lager 🤣
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Zane
ja via alternate heb ik mijn 7800x3d al sedert gisteren.

kben nu zelf nog aan het wachten op mijn ddr5 -_-


*edit*

uw Ram geheugen zit verkeerd, tmoet op slot A2 en B2 zitten (dus de 2de en 4rde)
Oh, jaloers! Ik ga m'n order bij Azerty cancellen en bij Megekko bestellen, al blijkt hun "in voorraad - binnen 2 dagen leveren" toch ook niet helemaal waar:

Beste X,

Hartelijk dank voor je mail.

Het spijt ons te horen dat je product niet op de beoogde leverdatum geleverd kon worden. Hiervoor bieden wij dan ook onze excuses aan.

Wanneer het volgende vermeld staat op onze website:

Uit voorraad leverbaar: Het product is op voorraad bij onze distributeur. Er ontstaat een langere levertijd van het product (of een levertijd van een X aantal dagen) omdat het artikel vanuit een extern magazijn moet komen.
Uit eigen voorraad leverbaar: Het product is in ons eigen magazijn aanwezig. De bestelling kan direct worden uitgeleverd.

De AMD Ryzen 7 7800X3D is een product 'uit voorraad leverbaar' en moet vanuit onze leverancier bij ons worden geleverd.

Het is echter zo dat de toeleverancier welke het product moet leveren zijn leverdatum niet gehaald heeft, waardoor ook wij onze leverdatum niet konden halen. Wij verwachten deze wel heel spoedig binnen!

Nogmaals onze excuses voor de vertraging en het ongemak.

Als je nog verdere vragen hebt dan horen we het graag!

Met vriendelijke groeten,
 
Die AIO zou normaal boven zeker moeten passen. Heb recent nog een Corsair iCUE H150i ELITE CAPELLIX XT White geïnstalleerd in dezelfde case (was wel de QL versie) en paste er perfect in. Die Pure Loop 360 en H150i hebben exact dezelfde afmetingen. Dus dat moet passen.
Helaas niet, rechts bovenaan zit een module met power button, usb en mic in de weg.

zie foto's hier:
 
Was abuus, die case dat ik in gebouwd had was de 5000X. Die is iets groter.

Vreemd. Volgens de site van Corsair zou die 360mm AIO wel moeten passen. Misschien is die radiator iets te groot.
Terugsturen zal er niet meer inzitten gezien alles al uitgepakt is en ingevezen is geweest.

Dus mijn opties zijn ofwel de radiator toch met tubes vanboven installeren ofwel met tubes onderaan maar een gat boren in het frame onderaan zodat de kabels doorkunnen. Wdyt?

Zie :
 
Terugsturen zal er niet meer inzitten gezien alles al uitgepakt is en ingevezen is geweest.

Dus mijn opties zijn ofwel de radiator toch met tubes vanboven installeren ofwel met tubes onderaan maar een gat boren in het frame onderaan zodat de kabels doorkunnen. Wdyt?

Zie :

Een gat boren zou ik al helemaal niet doen. Plus je GPU zit daar ook voor.

Zou anders proberen om die fans langs de andere kant te monteren (dat de fans tussen de case en radiator zitten) zo heb je misschien wel genoeg plaats om die radiator bovenaan te monteren.

Moest je toch die rad vooraan plaatsen. Vergeet zeker ni je fans om te draaien en vooraan te plaatsen. Nu blaast de warme lucht naar buiten langs voor.
 
Zou anders proberen om die fans langs de andere kant te monteren (dat de fans tussen de case en radiator zitten) zo heb je misschien wel genoeg plaats om die radiator bovenaan te monteren.

Moest je toch die rad vooraan plaatsen. Vergeet zeker ni je fans om te draaien en vooraan te plaatsen. Nu blaast de warme lucht naar buiten langs voor.
Helaas, is echt de radiator die te groot is. Terugsturen zal moeilijk gaan met alle zakjes al opengedaan.

Voorlopig zo gedaan:
 
niks aan te doen dan, ge zult gewoon wat regelmatiger moeten bijvullen zodat em niet klinkt als een aquarium na een tijd, das t'enige nadeel.
 
Damn das wel ne mindere. Dan moet Corsair dat aanpassen op hun site. Want volgens hen past een 360 AIO zonder problemen. Tis daar dat ik mij ook op gebaseerd heb.

Vandaag mijn CPU binnengekregen en build afgewerkt.

Wanneer ik opstart beginnen alle fans te draaien (AIO, Case en GPU) en zie ik de AIO verliching. Maar ik heb geen beeld.

Wat ik al heb geprobeerd:

- RAM verstoken in verschillende configuratie (latje 1 alleen, latje 2 alleen, in andere slots, ..)
- Zowel HDMI als Displayport geprobeerd met 2 verschillende monitors zowel op GPU poort als Mobo poort.
- GPU eruit gehaald en zonder GPU booten (dus op mobo HDMI)
- BIOS clear (zowel met cmos battery als die 2 pinnetjes op CLRTC te short circuiten)

Enig idee wat het eventueel kan zijn en hoe ik dat kan fixen? Toch ergens een incompabiliteit misschien?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn CPU binnengekregen en build afgewerkt.

Wanneer ik opstart beginnen alle fans te draaien (AIO, Case en GPU) en zie ik de AIO verliching. Maar ik heb geen beeld.

Wat ik al heb geprobeerd:

- RAM verstoken in verschillende configuratie (latje 1 alleen, latje 2 alleen, in andere slots, ..)
- Zowel HDMI als Displayport geprobeerd met 2 verschillende monitors zowel op GPU poort als Mobo poort.
- GPU eruit gehaald en zonder GPU booten (dus op mobo HDMI)
- BIOS clear (zowel met cmos battery als die 2 pinnetjes op CLRTC te short circuiten)

Enig idee wat het eventueel kan zijn en hoe ik dat kan fixen? Toch ergens een incompabiliteit misschien?
Via onboard ga je sowieso geen beeld krijgen. Enkel de G-versies van Ryzen hebben een onboard GPU. Kan wel zijn dat je een BIOS update moet uitvoeren.

Die 7800x3D heeft BIOS versie 1406 nodig en misschien dat dat bord uit is gekomen met een oudere versie waardoor die niet out of the box compatibel is.

Edit: alle chance heeft dat bord een flashback knop. Dus je moet een USB stick dat geformatteerd is in FAT32 achteraan de IO insteken en een paar seconden op die knop drukken. Dan beginnen er lampjes te pinken en zal de BIOS geflasht worden. Gewoon laten doen.

Hier is een filmpje met de uitleg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Faun
Terug
Bovenaan