Nieuwe game pc - openai - budget 2000 EUR

Ok, laatste vraag ! Is het de moeite waard om te wachten op de 7800X3D of zal er weinig verschil zijn met de i7 13700F build?
In de i7 build had je de 3070 Ti gezet, maar die kan ik evt verwisselen met een 4070 Ti ?
Op zich zal de 7700X zelfs een goede keuze zijn. Die 13700F ook. Van die 7800X3D hebben we nog geen benchmarks dus moeilijk om te zeggen op de moment. Je kan die 4070Ti kiezen ipv de 3070Ti. Je kiest wat je zelf wil.
 
Op zich zal de 7700X zelfs een goede keuze zijn. Die 13700F ook. Van die 7800X3D hebben we nog geen benchmarks dus moeilijk om te zeggen op de moment. Je kan die 4070Ti kiezen ipv de 3070Ti. Je kiest wat je zelf wil.
er zijn wel gesimuleerde benchmarks door de non-x3d ccd uit te schakelen (heeft maar extra l3 cache op 1 van de dyes)

over het algemeen zou de 7800x3d zo'n 25% sneller moeten zijn dan de 5800x3d.
Persoonlijk vind ik dat verschil toch wel de moeite waard. Ik ben ook aan het wachten om een volledige nieuwe pc te bouwen. (ik verwacht dat ik dan voor een 10j goed zit met cpu/mobo/ddr. Dat is al bijna hoe lang ik mijn 4670k gebruik.

cpu keuze is nu eigenlijk ook afhankelijk van welk soort games je speelt. In simulators bijvoorbeeld kan de x3d cache tot wel 50% meer fps geven tegenover intel...

Als je van plan bent om een VR headset te gebruiken, ga dan voor nvidia
 
Laatst bewerkt:
er zijn wel gesimuleerde benchmarks door de non-x3d ccd uit te schakelen (heeft maar extra l3 cache op 1 van de dyes)

over het algemeen zou de 7800x3d zo'n 25% sneller moeten zijn dan de 5800x3d.
Persoonlijk vind ik dat verschil toch wel de moeite waard. Ik ben ook aan het wachten om een volledige nieuwe pc te bouwen. (ik verwacht dat ik dan voor een 10j goed zit met cpu/mobo/ddr. Dat is al bijna hoe lang ik mijn 4670k gebruik.

cpu keuze is nu eigenlijk ook afhankelijk van welk soort games je speelt. In simulators bijvoorbeeld kan de x3d cache tot wel 50% meer fps geven tegenover intel...

Als je van plan bent om een VR headset te gebruiken, ga dan voor nvidia
Ik zou het ook doen. Hangt ook vanaf wat de TS uiteindelijk kiest. Want met die 7800X3D en 4070Ti gaan hij wel een beetje over budget zitten.
 
er zijn wel gesimuleerde benchmarks door de non-x3d ccd uit te schakelen (heeft maar extra l3 cache op 1 van de dyes)

over het algemeen zou de 7800x3d zo'n 25% sneller moeten zijn dan de 5800x3d.
Persoonlijk vind ik dat verschil toch wel de moeite waard. Ik ben ook aan het wachten om een volledige nieuwe pc te bouwen. (ik verwacht dat ik dan voor een 10j goed zit met cpu/mobo/ddr. Dat is al bijna hoe lang ik mijn 4670k gebruik.

cpu keuze is nu eigenlijk ook afhankelijk van welk soort games je speelt. In simulators bijvoorbeeld kan de x3d cache tot wel 50% meer fps geven tegenover intel...

Als je van plan bent om een VR headset te gebruiken, ga dan voor nvidia
Ik heb inderdaad een VR headset die ik wil gebruiken voor bv flight simulator. In dit geval kies ik dus best voor Nvidia 4070Ti ?
 
Ik heb inderdaad een VR headset die ik wil gebruiken voor bv flight simulator. In dit geval kies ik dus best voor Nvidia 4070Ti ?
sommige vr-sets hebben zelfs geen support voor amd-kaarten, of ge zijt een 2derangsburger als ge een amd gpu hebt in geval van updates en fixes...

Volgens steam surveys heeft maar 15% een amd gpu, waarvan de helft dan nog ingebouwd is (laptops). Dus zowiezo bekijkt iedere developer dat alles eerst goed draait voor de meerderheid. Dus imho kiest ge best voor Nvidia (4070ti) om op safe te spelen.

En natuurlijk een amd x3d cpu nu ik weet dat ge flight simulator speelt. 5800x3d ofwel de binnenkort beschikbare 7800x3d. afhankelijk van uw budget... zelf wacht ik op de 7800x3d. tzal ruwweg een 300€ verschil zijn tussen oud en nieuw platform (kost moederbord en ram inbegrepen) voor een 25% verschil op cpu.
 
Laatst bewerkt:
Alez nog 4 dagen en ik kan bestellen. Hopelijk is die 7800x3d direct op voorraad
 
Alez nog 4 dagen en ik kan bestellen. Hopelijk is die 7800x3d direct op voorraad
Volgens geruchten zou de 4070 13 april uitkomen en rond de 600 USD kosten ( gelet op de goedkopere dollar, zou dat wel eens rond de 600 € kunnen uitkomen hier). Is misschien gulden middenweg qua gpu? Zou rond de 3080 qua performance liggen.
 
Volgens geruchten zou de 4070 13 april uitkomen en rond de 600 USD kosten ( gelet op de goedkopere dollar, zou dat wel eens rond de 600 € kunnen uitkomen hier). Is misschien gulden middenweg qua gpu? Zou rond de 3080 qua performance liggen.
De 4070 is toch al beschikbaar?
Zie: https://www.megekko.nl/product/1963...Force-RTX-4070-Ti-VENTUS-3X-12G-OC-Videokaart

Of ben ik volledig mis? Ik ben daar niet super in thuis en Ik heb hier al wat kaarten zien passeren (3070 Ti, 4070 Ti en 7900 XT).

Wat ik mij ook afvraag is waarom je allemaal verschillende versies ziet van bijvoorbeeld de 3070 ti op Megekko maar allemaal licht anders qua naam en prijs. Zijn dat dan dezelfde kaarten?
 
De 4070 is toch al beschikbaar?
Zie: https://www.megekko.nl/product/1963...Force-RTX-4070-Ti-VENTUS-3X-12G-OC-Videokaart

Of ben ik volledig mis? Ik ben daar niet super in thuis en Ik heb hier al wat kaarten zien passeren (3070 Ti, 4070 Ti en 7900 XT).

Wat ik mij ook afvraag is waarom je allemaal verschillende versies ziet van bijvoorbeeld de 3070 ti op Megekko maar allemaal licht anders qua naam en prijs. Zijn dat dan dezelfde kaarten?
Das de Ti... Ik had het over de 4070 non ti, die zal wat goedkoper zijn, maar ook een stuk trager en met minder geheugen (12 gb)
De Ti versies zijn altijd sneller dan de Non Ti versies... Al hangt het verschil af van het 30xx of 40xx nummer... Het verschil tussen de 3060ti en non ti is bvb. groter dan dat tussen de 3070ti en 3070 non ti.
 
Edit: hier is een build met The best of both worlds. Die 7900 is een placeholder voor de 7800X3D.


Binnen aantal dagen zou ik deze build bestellen dan.

Zie: https://be.pcpartpicker.com/list/nCWFv3. Hier en daar wel serieuze prijsverschillen (bv GPU +200 euro).

Ik zie enkel dat die ARCTIC Liquid Freezer II 360 op veel plaatsen uitverkocht is, ze hebben wel andere modellen (bv Arctic Liquid Freezer II 280) maar ik weet niet of die even goed zijn?
 
Binnen aantal dagen zou ik deze build bestellen dan.

Zie: https://be.pcpartpicker.com/list/nCWFv3. Hier en daar wel serieuze prijsverschillen (bv GPU +200 euro).

Ik zie enkel dat die ARCTIC Liquid Freezer II 360 op veel plaatsen uitverkocht is, ze hebben wel andere modellen (bv Arctic Liquid Freezer II 280) maar ik weet niet of die even goed zijn?
Ik zou dan als alternatief, deze nemen:

De 360mm rad heeft een goeie 10% meer surface area, waardoor die over het algemeen wel beter koelt. De 280mm rad heeft 140mm fans die meer lucht door de rad kunnen blazen op een lager rpm en ook dus stiller kunnen zijn. Grotere radiator is wel aan te raden voor een CPU die wel warmte kan creëren.

Zie wel dat je minstens DDR5-6000 kiest. Die van in PCpartpicker is 5600MHz.
 
  • Leuk
Waarderingen: Faun
Ik zou dan als alternatief, deze nemen:
Ik weet niet direct wat de performantie is van deze maar naar mijn mening te duur. Ik zou voor de EKWB Basic 360 gaan. Veel goedkoper en ook een zeer goede unit (gebruik hem zelf icm 5800x3d). Je moet met de x3d chips niet per se mikken op de allerbeste/duurste AIO coolers gezien deze chips inherent slecht zijn in het afzetten van de hitte juist omwille van de 3D cache.

Die één of twee graden verschil zijn dat prijsverschil niet waard naar mijn mening.
 
En met een PBO2 tune kan je de temps omlaag en de clocksnelheden omhoog halen. Uiteraard hangt dit van chip to chip af. Dus een overkill AIO is niet nodig.
 
Ik weet niet direct wat de performantie is van deze maar naar mijn mening te duur. Ik zou voor de EKWB Basic 360 gaan. Veel goedkoper en ook een zeer goede unit (gebruik hem zelf icm 5800x3d). Je moet met de x3d chips niet per se mikken op de allerbeste/duurste AIO coolers gezien deze chips inherent slecht zijn in het afzetten van de hitte juist omwille van de 3D cache.

Die één of twee graden verschil zijn dat prijsverschil niet waard naar mijn mening.
Te duur is ook een understatement. Is maar €20 verschil. Er zijn andere AIO's die over de €300 kosten, die zijn te duur, aangezien het maar AIO's zijn en geen custom loops.

Die EK 360 heeft megekko niet op voorraad, dus kon die dan ook niet aanraden en veel verder dan megekko kijk ik niet echt. Mits hun prijzen praktisch altijd correct zijn.

Er komen zoveel verschillende AIO's uit elk jaar dat je bijna niet meer kan volgen.

Heb zelf al jaren een custom loop, dus qua AIO's kijk ik niet veel verder dan degene die ik ken.

Die EKWB AIO is zeker ook een deftige keuze.
 
Zie wel dat je minstens DDR5-6000 kiest. Die van in PCpartpicker is 5600MHz.
Oef, good catch. De rest klopt wel? Want het is mij niet altijd even duidelijk met al die gelijkaardige modellen. Waarom zie ik bv tig versies van dezelfde GPU (bv 4070 Ti van MSI, Asus, Gigabyte, INNO3D, ..) ?
 
Oef, good catch. De rest klopt wel? Want het is mij niet altijd even duidelijk met al die gelijkaardige modellen. Waarom zie ik bv tig versies van dezelfde GPU (bv 4070 Ti van MSI, Asus, Gigabyte, INNO3D, ..) ?
Op zich klopt de rest zeker. Elke fabrikant maakt gewoon zijn eigen versie van diezelfde chips. De ene heeft een fancy fan shroud, de andere heeft een iets hogere clock ivm de nvidia stock kaarten, etc.
Over het algemeen zijn ze zo goed als gelijk.
 
Op zich klopt de rest zeker. Elke fabrikant maakt gewoon zijn eigen versie van diezelfde chips. De ene heeft een fancy fan shroud, de andere heeft een iets hogere clock ivm de nvidia stock kaarten, etc.
Over het algemeen zijn ze zo goed als gelijk.
Sorry voor het nogmaals lastigvallen, maar die partpicker link geeft nu volgende warning:

Asus TUF GAMING B650-PLUS WIFI ATX AM5 Motherboard and AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2 GHz 8-Core Processor are not compatible.

 
Komt waarschijnlijk omdat dat product nog nieuw is en misschien nog niet in het systeem gezet is met prijs. Naar mijn weten zijn die effectief wel compatibel.
Idd, CPU is nog maar net uit (komt eigenlijk maar morgen officieel uit volgens AMD site, 4/6/2023)

alle andere X3D's staan er tussen, dus lijkt mij alvast geen probleem te zijn.

@Faun :
Ander voorbeeld, waar de 7800X3D wel compatibel is volgens PCpartpicker.
daar nam ik het eerste mainboard:
daar staat die er ook nog niet tussen. Dus zal gewoon werken.
 
Alles besteld, net bericht gehad van Azerty dat mijn bestelde 7800X3D in hun eerste batch zal zitten en ik volgende week alles moet hebben.

Nu eens googelen hoe ik zo’n AIO installeer 😆
 
Terug
Bovenaan