Nieuwe Euro biljetten

Welk voorstel vind jij het mooist.

• Totaal aantal stemmers
    53
  • Deze opiniepeiling zal sluiten: .
I is ook mijn "favoriet", al ben ik eigenlijk van geen enkel design fan, tbf.

A, C, F zien er voor mij gewoon al niet uit als geld.
H en E zijn te veel hetzelfde als de huidige biljetten (met andere prenten), wat het punt van een redesign een beetje ongedaan maakt. Bij E zijn de achterkanten van 20€ en 50€ dan ook nog eens hetzelfde idee, licht anders uitgevoerd, da's gewoon lui, imo.

B & D zijn ook nog OK

J is gewoon raar met die kleuren

ik ben wel fan van een verticaal design, maar misschien was een combo nóg beter: voorkant verticaal, achterkant horizontaal bvb.

veel designs zien er ook uit alsof de ECB gaat overstappen naar het soort plastic biljetten dat ze bvb in Canada ook al hebben

Het publiek bepaalt niet alleen maar ik heb de online fora en sites afgeschuimd en, net zoals hier, is H de favoriet (of voor de pessimisten, het meest neutraal of onopvallend).

De ECB zal vooral willen polsen wat echt niet door de beugel kan dus van alle designs hebben ze enkele long shots erin gezet, 10 finale designs is nog een grote shortlist.

De beroemde personen gaan het wss niet worden want in de commentaren zitten mensen al te klagen waarom X of Y er niet in zit en waarom geen politici. Dus dat gaat gewoon hoofdbrekens geven, de vogels daar kijkt niemand naar dat die er wel of niet correct opstaan.

De populaire keuze H is een heruitgave van wat we nu hebben. Het zal dat wel worden: saai maar niemand zal het lelijk vinden want gewenning. Doe mij maar F, eens iets totaal anders, met een van de duidelijkste contrasten voor de essentie = het bedrag. A/B/C hebben ook een goed contrast van het bedrag maar A vind ik maar eentonig. B en C zijn nog interessant. G, I en J vind ik minder, o.a. door het verticale design; ik zal wel afwijkend zijn maar ik houd mijn biljetten toch horizontaal, die luttele keren dat ik nog cash betaal.

D

Die biljetten met beeltenissen vind ik allemaal niet passend voor een Europees biljet.
Ik ben ook geen grote voorstander van gebouwen op biljetten. Hoort voor mij ook niet op een biljet.
Europa erop afgebeeld is voor mij ok. Had men de achterkant van C genomen bij de voorkant van D en het zou voor mij perfect zijn.
Voor de rest de vermelding van de bedragen horizontaal en verticaal. Want ja waarom niet.
Duidelijke kleurschakkering zonder te veel poespas.

Zolang het F maar niet wordt. Als ik mag kiezen. Maar ik gebruik het ongeacht van wat er op staat. Voor mij zou een simpel biljet met een duidelijke kleurschakering samen met een duidelijke vermelding horizontaal en verticaal van het valuta bedrag. Samen met braille notering hiervan in verwerkt voor mij perfect voldoende geweest zijn. Daar moest voor mijn part geen enkel budget gespendeerd worden aan enerzijds het opstellen van verschillende designs en al de poespas errond. Gewoon simpel, utilitair en praktisch. De rest doet er geen sikkepit toe. Het is maar een dom biljet waar ik niet naar kijk en dat in mijn portefeuille zit.

In 2025 konden de Zwitsers ook kiezen uit verschillende ontwerpen en uiteindelijk landden ze op de meest klassieke uit de hoop, eentje die vorige eeuw zou zijn kunnen ontworpen:

Winnaar:
83485f.webp

De alternatieven waren veel moderner:
c6e296.webp

Of gewoon eentje met Trump erop, dat is altijd goed natuurlijk
Wou het net zeggen, misschien dat Trump zijn tarrifs als antwoord op de Google boete achterwege laat als zijne kop ergen op die biljetten mogen.
Hij is narcistisch genoeg om half in zwijm te vallen als hij dat zou zien...president van Europa (wat hij toch al vindt dat hij is)...

E en F zijn mijn favorieten. We mogen best eens wat trotser zijn op "grote" Europeanen in plaats van weer zoiets saai als wat reigertjes en andere vogels.

Wou het net zeggen, misschien dat Trump zijn tarrifs als antwoord op de Google boete achterwege laat als zijne kop ergen op die biljetten mogen.
Hij is narcistisch genoeg om half in zwijm te vallen als hij dat zou zien...president van Europa (wat hij toch al vindt dat hij is)...
Hij mag op de nul euro biljetten staan. Daar bestaan er toch al 100'den versies van. Maar dan wel met een narrenmuts aan of zo.

Terug
Bovenaan