Nieuwe Euro biljetten

Welk voorstel vind jij het mooist.

• Totaal aantal stemmers
    52
  • Deze opiniepeiling zal sluiten: .

ToasT

Well-known member
Crowdfunder FE
Een kort overzicht van alle voorstellen: https://www.ecb.europa.eu/euro/banknotes/future_banknotes/html/all-design-proposals.en.html

Of hier vind je alle info erover, inclusief een link waar je zelf je 'mening' mag geven over alle ontwerpen.

Persoonlijk ga ik voor J, H en E, in die volgorde. Welke kiezen jullie?
Het Laagste Nieuws heeft ook al een poll.

Laatst bewerkt:
Diegenen die de afbeelding/tekst 90 graden draaien tov de oriëntatie op beide zijden mogen ze van mij ophangen op het marktplein, die moeten op zijn minst eens onderzocht worden door psychiaters want daar is iets grondig mis in de bovenkamer.

Morgen eens bekijken, bepaalde hebben wel oog voor praktisch gebruik om eerste zicht.

Ik vind die vertikale designs net wel iets hebben, zeker als er een persoon op afgebeeld staat, want dan past portrait orientatie juist best :p.
Daarom G gestemd. Op HLN is H veruit het populairst, en lijkt me vooral een veilige keuze.
Bij verschillende andere opties vind ik de kleurencombinatie wel ongelooflijk lelijk.

Diegenen die de afbeelding/tekst 90 graden draaien tov de oriëntatie op beide zijden mogen ze van mij ophangen op het marktplein, die moeten op zijn minst eens onderzocht worden door psychiaters want daar is iets grondig mis in de bovenkamer.

Morgen eens bekijken, bepaalde hebben wel oog voor praktisch gebruik om eerste zicht.
In veel landen is cash nog altijd King en dan zie je ze met zo'n hele pak dicht gevouwen staan. In die optiek is die gedraaide oriëntatie niet zo raar.

Die dat 90° gedraaid zijn, zijn net voor praktisch nut wanneer de briefjes dubbel geplooid zijn. Wat net meer en maar voorvalt sinds minder mensen nog een volwaaridge portefeuille meepakken.

Al ben ik meer fan van de combinatie, zoals ontwerp D waar je zowel horizontaal als verticaal het bedrag hebt maar die designs zijn mottig...

Ik zou voor I gaan verticaal of B voor horizontaal.

Die dat 90° gedraaid zijn, zijn net voor praktisch nut wanneer de briefjes dubbel geplooid zijn. Wat net meer en maar voorvalt sinds minder mensen nog een volwaaridge portefeuille meepakken.

Al ben ik meer fan van de combinatie, zoals ontwerp D waar je zowel horizontaal als verticaal het bedrag hebt maar die designs zijn mottig...

Ik was nog aan het denken dat het ideaal zou zijn, moesten beide erop staan. Ik had B zo rap over geslaan dat het me daar nooit is opgevallen, als is F toch veruit het lelijkst imho.

F en D zijn in elk geval spuuglelijk.
H, I of J lijken me het mooist, maar op zich maakt het niet uit. 't is niet dat ik geld in een frame aan de muur ga hangen of zo.

Ik was nog aan het denken dat het ideaal zou zijn, moesten beide erop staan. Ik had B zo rap over geslaan dat het me daar nooit is opgevallen, als is F toch veruit het lelijkst imho.
Ik vind A & C eigenlijk erger. Die blokskes-indeling stoort mij meer dan de schetsen op F ;)

A, C en G zijn verschrikkelijk.
H veruit de beste en meest normale. B is ook aanvaardbaar. F vind ik wel iets hebben maar het is een zeer speciale stijl die niet iedereen kan smaken, en gezien iedere burger hier regelmatig in contact mee moet komen kies je best iets normaler.

Ook akkoord dat verticale opstelling niet past - al begrijp ik de reden wel, het voelt verkeerd aan.

Waarom staat er op elk biljet de tekst 'the president'? Doe dat eens weg. Zeker bij de designs waar een gezicht op staat, je zou al denken dat die persoon de president moet voorstellen.

Wie zijn al die gezichten trouwens? Zet daar eens de naam bij. Als ze belangrijk genoeg geweest zijn om op onze biljetten te komen verdienen ze ook wel dat de mensen weten wie ze zijn. Bij de vogels en gebouwen mag dat ook wel trouwens.
Sowieso zijn gezichten te vermijden imo. Afgezaagd, kan weer een hele politieke discussie uit voortvloeien (het zijn allen blanken), en stel u voor dat later blijkt dat 1 van die afgebeelde personen schuldig was aan kindermisbruik ofzo :crazy: .

Waarom staat er op elk biljet de tekst 'the president'? Doe dat eens weg. Zeker bij de designs waar een gezicht op staat, je zou al denken dat die persoon de president moet voorstellen.
Dat is een placeholder want daar kan 1 van 4 handtekeningen staan. Is nu ook al zo:
Each banknote bears the signature of either Willem F. Duisenberg, Jean-Claude Trichet, Mario Draghi or Christine Lagarde – the first, second, third and fourth Presidents of the European Central Bank respectively. These banknotes are all equally valid.

A, C, D, E, F, G al zeker niet.

Voorkeur vooral voor H, tweede plaats voor J door de 90° draai. Maar bij alle twee geen fan van de achterkant, quasi allemaal weinig inspirerende Europese gebouwen. Wie plaatst er nu bv. het Berlaymontgebouw op een bankbiljet.

Voorkeur vooral voor H, tweede plaats voor J door de 90° draai. Maar bij alle twee geen fan van de achterkant, quasi allemaal weinig inspirerende Europese gebouwen. Wie plaatst er nu bv. het Berlaymontgebouw op een bankbiljet.
Akkoord, de gebouwen zijn een logische en veilige keuze, maar schoon, speciaal of indrukwekkend zijn ze niet en het is weinig inspiratieloos.
Dan vind ik de bruggen van de huidige biljetten mooier en symbolischer.

Dat had ik idd gezien, vandaar de details - het is in de eerste plaats om te gebruiken, dus maximaal inzetten op duidelijkheid in beide richtingen, tekst uiteraard op de uiteinden. Er resten dus maar 3 opties imo, D, E en G, de rest is dramatisch slecht ontworpen mbt functie.

En dan moet het contrast tussen tekst en achtergrond hoog zijn, en het lettertype groot genoeg - ook daar verbetering mogelijk.

Edit: jammer van de beperkte waarde, die 200 € biljetten zijn redelijk omslachtig voor deftige bedragen, beter 500 en 1000 toevoegen, mijn drugs zijn een pak duurder geworden door de hoge olieprijzen.

Laatst bewerkt:
Stylistisch zou ik voor F gaan. Het heeft wat stripachtigs wat voor sommigen de stijlbreuk te groot maakt maar ik ben wel fan. De achterkant is veel minder. Ik zou het combineren met gebouwen van stijl B en dan aanpassen dat een kant vertikaal en een kant horizontaal gebruikt kan worden. Best of two worlds.

A en C die hebben het niet.
B en H lijken me het meest standaard.
E is back to the 90s met Belgische franken.
G heeft een hoog Pokemonkaartgehalte :unsure:
I voorkant is iedere keer een vogel in een halve maan. Te eentonig.
J alles vertikaal is te veel stijlbreuk.

Waarom Maria Calles op een biljet wordt gezet is mijn een raadsel. Die vrouw van 200 ook. Nog nooit van gehoord. Ik dacht dat het queen Victoria was (wat natuurlijk niet kan). De 2 die het verdienen staan op 10 en 100, me dunkt.

Voor mij hoeven de foto's van de personen niet. Bijv. in A/C/E slorpen de foto's teveel aandacht op. Voor mij hoeft de kaaklijn van Callas niet de focus te zien op een briefje van 5 euro (ocharme Callas ook met het kleinste biljet :support: ) Bij F heb ik minder problemen met die afbeeldingen.

Voor de rest eig geen voorkeur

Nu eens kunnen bekijken op groter scherm:
  • H vind ik het mooiste ontwerp, maar minder praktisch
  • D zou mijn rationele keuze zijn, al kan het ontwerp me ook best bekoren:
    • Grote cijfers
    • Kleur van de cijfers langs dezelfde zijde is hetzelfde
    • Goed contrast tussen cijfer/achtergrond
    • Cijfer zowel horizontaal als verticaal aanwezig en leesbaar, en dat langs beide zijden
    • Plaatsing van de getallen logischer dan bij bepaalde andere
Dat lijken mij pluspunten voor oudere mensen (die vaak al wat slechter zicht hebben), mensen die het moeilijker hebben met kleuren en contrasten, horizontaal is mooi op papier - maar eigenlijk geef je geld meestal verticaal door aan elkaar - we zijn de horizontale lay -out gewend maar eigenlijk is het beter om het verticaal en horizontaal aan te geven.

Laatst bewerkt:
Ik kan mij volledig vinden in contextbinder's post. H vind ik persoonlijk ook het mooist.
D is waarschijnlijk 'praktischer' en dat mag ook een rol spelen.

Ik zou er sowieso liever vogels dan mensen op zien staan, zonder enige afbreuk te doen aan die mensen hun prestaties.

Eerlijkheidshalve had ik van de mensen ook alleen Marie Curie, Beethoven & Da Vinci meteen herkend. Bertha von Suttner zei me vaag iets, maar tja, ... En als ik toch wat moet 'steuken' ik vind de prestaties nogal 'wisselend', hoe vergelijk je de 'wetenschap' van Curie met de 'cultuu' van Maria Callas? Ik had daar dan toch binnen één thema mensen gebleven.

De vogels had ik allemaal herkend. 😃

Ik dacht ook wel dat bij de oude biljetten het design eigenlijk geen bestaande gebouwen zijn, dit omdat ze niet de indruk wouden geven van een land voor te trekken. Maar bij personen zou dat dan geen probleem zijn?
Ik vind dat nogal raar, daarom verwacht ik me eerder aan een design met vogels. Al heb ik geen idee in hoeverre die gebouwen op de achterkant wel echt zijn. Het enigste dat ik denk te herkennen, is het colosseum. Maar meerdere landen hebben zo'n ruine staan natuurlijk.

Persoonlijk ben ik geen fan van gewoon 'bekende' personen op bankbiljetten in plaats van soevereinen of andere machthebbers.

Ik vond de uitgevonden gebouwen eigenlijk wel een geslaagd design. Zakelijk en identiteitsloos zoals het de EU betaamt. Maar ondertussen wel al 25 jaar oud zeker?

De achterkanten van A en C zijn onwaarschijnlijk dwaas. Echt zoiets dat je door een onderbetaalde illustrator laat maken voor een gratis brochure van een hogeschool of muziekacademie.

Design I vind ik het beste. Beetje intens met die zon/maan maar het geheel werkt wel vind ik.

Terug
Bovenaan