Nieuwe auto inschrijven in 2024 of 2025

Neef Jo

Well-known member
Hallo,

Wij hebben een nieuwe auto gekocht, die komt naar alle waarschijnlijkheid deze week binnen, is het slim om te wachten met inschrijven tot 2025, zodat deze een jaar jonger is? Of zouden jullie hem gewoon nu inschrijven en karren?

Ik neig naar het tweede, heb geen zin om nog 3 weken te wachten, maar ik kreeg hier serieuze tegenkanting van de schoonpa.

Wat is wijsheid?

Ik heb mijne ingeschreven op dit jaar. Maar het is ook een 2de handse, en die had al zijn eerste inschrijving gehad.

Ik heb echter ook voor de zekerheid gegaan van de inschrijving zodanig dat er niet ineens een regel van Vlaanderen uit kwam die meldde. Awel elektrische wagens betalen nu ook de volle pot BIV en het eerste jaar vb 25% van de BV.

Maakt weinig uit hoor. Je denk allicht aan inruilwaarde omdat het dan een '25 is maar een koper heeft heus ook wel door dat een auto die op bvb. 3 januari werd ingeschreven eigenlijk van het jaar ervoor is.

Maakt weinig uit hoor. Je denk allicht aan inruilwaarde omdat het dan een '25 is maar een koper heeft heus ook wel door dat een auto die op bvb. 3 januari werd ingeschreven eigenlijk van het jaar ervoor is.
Ik denk dat weinig kopers kijken naar de maand. En gewoon hun filters op jaar instellen.
De meeste leasemaatschappijen schrijven vanaf half november ook geen nieuwe auto’s meer in.

Modeljaar van bepaald merk/type is veel belangrijker dan inschrijvingsjaar.
Je zal er altijd hebben die er zich laten aan vangen en denken dat ze een 'nieuwere' hebben maar als je er dan ook meer voor gaat krijgen valt nog te bezien...

Modeljaar van bepaald merk/type is veel belangrijker dan inschrijvingsjaar.
Je zal er altijd hebben die er zich laten aan vangen en denken dat ze een 'nieuwere' hebben maar als je er dan ook meer voor gaat krijgen valt nog te bezien...
Maar je spreekt over het merendeel van de kopers die zich er aan laten vangen. Je krijgt effectief meer geld voor een 2025/01 auto dan voor een 2024/12 auto.

Je krijgt effectief meer geld voor een 2025/01 auto dan voor een 2024/12 auto.
Dat denk ik niet hoor.
Of het moet een naïeve koper zijn die absoluut geen hol van auto's kent en in de praatjes van een gladde verkoper trapt.

Stel dat jij (ik zeg maar wat) een BMW 3-serie zoekt in occasie en het moet de facelift zijn. Die werd voorgesteld in de zomer van '22, leverbaar vanaf augustus voor modeljaar '23. Ben jij bereid om meer te betalen voor een eerste inschrijving 01/'23 dan voor een 12/'22 (bij gelijke uitrusting en gelijke km stand)?

Wetende ook dat dealers sommige wagens uit stock voorinschrijven om hun verkoopquota te halen. Als jij die koopt in januari ben je op op papier de eerste eigenaar maar het blijft sowieso een wagen van vorig jaar.
Als ik een wagen wil kopen dan check ik de VIN en dan kun je tot op de dag de productiedatum zien. Datum eerste inschrijving boeit totaal niet.

Dat denk ik niet hoor.
Of het moet een naïeve koper zijn die absoluut geen hol van auto's kent en in de praatjes van een gladde verkoper trapt.
Waarom laten de meeste leasingmaatschappijen dan geen inschrijvingen toe in de laatste maand als het dan toch niets uitmaakt?
Stel dat jij (ik zeg maar wat) een BMW 3-serie zoekt in occasie en het moet de facelift zijn. Die werd voorgesteld in de zomer van '22, leverbaar vanaf augustus voor modeljaar '23. Ben jij bereid om meer te betalen voor een eerste inschrijving 01/'23 dan voor een 12/'22 (bij gelijke uitrusting en gelijke km stand)?
Net omgekeerd, ik ga minder betalen en voor die 12/22 gaan ;).
Wetende ook dat dealers sommige wagens uit stock voorinschrijven om hun verkoopquota te halen. Als jij die koopt in januari ben je op op papier de eerste eigenaar maar het blijft sowieso een wagen van vorig jaar.
Als ik een wagen wil kopen dan check ik de VIN en dan kun je tot op de dag de productiedatum zien. Datum eerste inschrijving boeit totaal niet.
Wie denk je dat VIN checkt? Misschien nog geen 1% van alle kopers?

Waarom laten de meeste leasingmaatschappijen dan geen inschrijvingen toe in de laatste maand als het dan toch niets uitmaakt?

Ik weet dat niet, jij zegt dat. Heb je daar een bron van uit de sector? Ik heb dat alleszins nog nooit eerder gehoord.

December is idd. een kalme maand voor autoverkopen maar dat is eerder omdat men denkt (hoopt) dat er in januari hoge(re) kortingen te scoren zijn en het land de laatste 2 weken van het land sowieso half plat ligt. Maar soms zijn er zelfs extra veel inschrijvingen op het einde van het jaar als er iets verandert aan de fiscaliteit (bijvoorbeeld met deadline voor de aftrekbaarheid van de PHEV's was dat zo).

Net omgekeerd, ik ga minder betalen en voor die 12/22 gaan ;).

Dan gaat die gladde verkoper u proberen wijsmaken dat het een '23 is en die meer waard is (tot je die weer inruilt, dan gaat hij het omgekeerde beweren :D )

Wie denk je dat VIN checkt? Misschien nog geen 1% van alle kopers?
Zou kunnen. Maar voor mij het allereerste wat ik vraag wanneer ik naar een auto informeer.

Ik weet dat niet, jij zegt dat. Heb je daar een bron van uit de sector? Ik heb dat alleszins nog nooit eerder gehoord.
Zelf meegemaakt, al gehoord van collega’s bij verschillende leasemaatschappijen en je leest dit quasi elk jaar in december op alle autofora van mensen die moeten wachten tot januari.

Voor mensen die curieus zijn hoe je kan zien aan het VIN nummer welk jaar het is. Aangezien ik dat was :p.

-> 10de cijfer van het vinnummer.

Klopt hoor met die inschrijvingen .
Leasings wachten inderdaad tot januari met inschrijven nu en inderdaad enkel met de reden dat ze dan kunnen zeggen dat het ene van 2025 is (verkoper van de kia heeft dat gezegd en die doen ook lease ) .
Denk dat lease rijders liever 2025 zien op hun inschrijving dan 2024 …iets psychologisch denk ik . ;)
Hij heeft ook aan mij gevraagd of ik wilde wachten tot januari maar heb hem nu ook ingeschreven omdat het infeite niets uitmaakt .
Auto was maar leverbaar eind 2024 en iemand met een beetje verstand ziet dan wel dat hem in december is ingeschreven geweest en die paar dagen maakt nu ook niet echt uit denk ik dan mischien enkel dan het feit dat het een “eerste” serie is . ;)

Moest ik hem verkopen dan zeg ik ook dat het gewoon een model is van december 2024 ….en op de inschrijving check ik wel degelijk de datum volledig als ik een okkazie kocht . ;)

Dat denk ik niet hoor.
En dat gaat bij 99% van de kopers zo zijn.
Je zegt hieronder "het moet de facelift zijn", de meeste kopers hebben geen idee dat er facelifts van auto's bestaan

Klopt hoor met die inschrijvingen .
Leasings wachten inderdaad tot januari met inschrijven nu en inderdaad enkel met de reden dat ze dan kunnen zeggen dat het ene van 2025 is (verkoper van de kia heeft dat gezegd en die doen ook lease ) .
Denk dat lease rijders liever 2025 zien op hun inschrijving dan 2024 …iets psychologisch denk ik . ;)
Hij heeft ook aan mij gevraagd of ik wilde wachten tot januari maar heb hem nu ook ingeschreven omdat het infeite niets uitmaakt .
Auto was maar leverbaar eind 2024 en iemand met een beetje verstand ziet dan wel dat hem in december is ingeschreven geweest en die paar dagen maakt nu ook niet echt uit denk ik dan mischien enkel dan het feit dat het een “eerste” serie is . ;)

Moest ik hem verkopen dan zeg ik ook dat het gewoon een model is van december 2024 ….en op de inschrijving check ik wel degelijk de datum volledig als ik een okkazie kocht . ;)

Arval schrijft wagens in tot 15/12. Dus zoveel zullen ze er niet mee inzitten.
Maar deze week geleverd in de garage, dan rij je er met veel geluk eind volgende week mee. Dat is de 20ste, Amper 14 dagen geduld uitoefenen...

iets psychologisch denk ik . ;)
Vooral dit denk ik dus…

Je mag altijd hopen dat je binnen x jaar meer zal krijgen voor je in januari ingeschreven wagen maar dat zou wel eens vies kunnen tegenvallen vrees ik.

En die leasingmaatschappijen hun restwaarde modellen zijn ook maar gebaseerd op aannames die er met momenten ook flink naast zitten. Zie de veel te hoog ingeschatte restwaarde van EV’s waar ze nu hun broek aan scheuren door de vreemde prijspolitiek van sommige constructeurs.

En dat gaat bij 99% van de kopers zo zijn.
Je zegt hieronder "het moet de facelift zijn", de meeste kopers hebben geen idee dat er facelifts van auto's bestaan
Was bij wijze van voorbeeld om verschil tussen modeljaar en kalenderjaar te illustreren.
Maar zou kunnen dat ik de kennis van de gemiddelde autokoper wat overschat ja :D

Wij hebben een nieuwe auto gekocht, die komt naar alle waarschijnlijkheid deze week binnen, is het slim om te wachten met inschrijven tot 2025, zodat deze een jaar jonger is? Of zouden jullie hem gewoon nu inschrijven en karren?
Professioneel of particulier? EV of ICE?
Op basis van subsidies of afschrijvingsregels die wijzigen kan het mogelijks wel slimmer zijn om nog dit jaar in te schrijven?

Terug
Bovenaan