Garantiekwestie voertuig - weigering reparatie door garage / hoofdzetel

Hellbull89

Member
Gegroet

Ik dacht hier even mijn verhaal neer te schrijven, aangezien ik niet 100% zeker ben van de volgende stappen die genomen kunnen worden om dit probleem op te lossen.

De situatie is als volgt:

• In maart 2024 hebben mijn vrouw en ik een wagen aangekocht bij een van de bekendere Belgische verkopers van nieuwe en bijna-nieuwe auto's. Geen officiële merkdealer, dus. Het gaat hier – zo vernamen we bij inschrijving – om een voertuig dat werd geïmporteerd uit Italië (in november 2023) en hier als nieuw werd verkocht (kilometerstand van rond de 10 km).

• Bijna onmiddellijk na het in ons bezit krijgen van het voertuig, viel ons op dat het voertuig een zeer irritante fluittoon (soort windgeruis) produceert bij snelheden boven de +-100 km/u. Deze fluittoon wordt luider naarmate het buiten winderiger is, en is ook afhankelijk van de snelheid van de blazer (hoe harder de aanjager blaast, hoe luider het gefluit).

• Kort nadat we dit mankement hadden opgemerkt, hebben we contact opgenomen met de verkoper van het voertuig. De auto is tussen mei en juli tweemaal binnengeweest bij de verkoper om dit te laten nakijken (zij hebben ook een service-afdeling), maar uiteindelijk werd ons meegedeeld dat dit soort gefluit "normaal" zou zijn bij dit type voertuig, en dat sommige modellen hier meer last van zouden hebben dan andere.

• Niet tevreden met dit antwoord, zijn wij in juli langsgeweest bij een officiële dealer van dit automerk, om een second opinion te vragen. Volgens deze dealer is het geluid dat de auto produceert effectief niet normaal. Sinds juli is de auto al een viertal keer binnengeweest bij deze dealer, maar tot dusver is het hen niet gelukt het probleem op te lossen. De dealer heeft – uiteindelijk, na lang aandringen van onze kant – toegegeven dat zij reeds in juli contact hebben opgenomen met de Belgische hoofdzetel van het merk, met de vraag of zij een "flying doctor" zouden kunnen langssturen die meer succes zou kunnen boeken bij het identificeren van het probleem, maar dat zij hierna weinig of geen reactie meer kregen van de hoofdzetel, en dat er momenteel niets is dat zij nog kunnen doen, zonder hulp van de hoofdzetel.

• Afgelopen maand hebben wij zelf contact opgenomen met de hoofdzetel. Eerst kwamen ze uit de lucht vallen, daarna zeiden ze dat ze het verder zouden bekijken met de dealer in kwestie. Uiteindelijk, na veel heen en weer gemail en gebel, laten ze ons droogweg weten dat de auto voldoet aan de productspecificaties, en dat de geluiden die het voertuig opwekt "te herleiden zijn tot externe factoren", wat dit dan ook moge betekenen. Toen we de vraag stelden of het voor ons dan mogelijk zou zijn om met een vergelijkbaar voertuig een testrit te maken, om te verifiëren of dit dan ook hetzelfde geluid zou produceren, werd ons vriendelijk doch dwingend verzocht om contact op te nemen met de verkoper van het voertuig indien we niet tevreden zijn, temeer omdat ons voertuig voor de buitenlandse markt bedoeld was.
Dit is in een notendop het verhaal van de afgelopen acht maanden. Mijn vraag is nu welke stappen wij nog zouden kunnen ondernemen om dit probleem opgelost te krijgen, en vooral, wie zijn verantwoordelijkheid moet opnemen.
De fabrieksgarantie van het voertuig loopt nog tot november 2025 (EU-wetgeving: eerste inschrijving van het voertuig (bij import door de verkoper) was in november 2023). Het voertuig in kwestie is verzekerd met een omniumverzekering met rechtsbijstand. In de algemene voorwaarden van de verzekering staat het volgende:

Wij garanderen eveneens het verhaal van de verzekerde, op grond van contractuele aansprakelijkheid, in de volgende gevallen:› voor de correcte uitvoering van de wettelijke garantie in geval van niet-conformiteit bij aankoop van een consumptiegoed, of van de handelsgarantie, op voorwaarde dat het rijtuig als nieuw werd aangekocht en sindsdien door dit contract verzekerd is;

Onze eerstvolgende stap zal sowieso zijn om opnieuw naar de verkoper van het voertuig te stappen en daar nog eens te proberen iets gedaan te krijgen, maar daar verwacht ik niet al te veel meer van. Zou het aangeraden zijn om nu beroep te doen op onze rechtsbijstand?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan