Helaas vorige week een kopstaartongeval gehad. 3000 euro kosten voor mijn Golf 6 met 250000 km's. Lijkt me iets teveel van het goeie om hem nog te repareren helaas
. Had graag weer met een diesel gereden, 1.6 is ideaal maar dat is nu niet direct te vinden in veelvoud voor een goeie prijs hier in West-Vlaanderen.. En een benzine is volgens mij niet rendabel genoeg voor mij met dat ik ongeveer 25000 km op een jaar rij..
Elektrisch is voorlopig geen optie, wegens te duur. Het is allesbehalve geen goeie tijd voor een nieuwe auto te kopen met de huidige markt
Ik ga er in deze topic even verder op in, hoop dat de TS het niet heel erg vindt, maar lijkt me hier meer op zijn plaats aangezien de oorspronkelijke discussie toch stilgevallen is en dit over hetzelfde type wagen gaat.
Op het stukje "benzine is niet rendabel" heb ik heel wat vraagtekens, dat is een gedachtegoed van zeker 5 jaar terug of langer.
Puur alleen al bekeken naar belastingen
De VW Golf 1.0 TSI (benzine) :
Jaarlijkse verkeersbelasting € 136,66
Belasting op inverkeerstelling € 287,24
De VW Golf 1.6 TDI (diesel) :
Jaarlijkse verkeersbelasting € 332,83
Belasting op inverkeerstelling € 619,5
Dus buiten de 333 euro BIV die de diesel duurder is, moet je ook 196 euro per jaar meer betalen aan taks.
Normaliter betaal je ook meer aan onderhoud voor een diesel. Zal deze minder waardevast zijn naar de toekomst toe omdat deze als eerste geweerd worden in lage emissie zones.
En qua verbruik, als ik kijk naar het werkelijk verschil in verbruik volgens spritmonitor (5.98 liter voor benzine en 4.84 voor diesel), dan zit je met 1.14 liter verschil per 100km. De huidige benzine en diesel prijzen zijn heel gelijkaardig. Met 25k km is dat dan 480 euro op jaarbasis.
Belangrijkste resterende factor is dan nog de aankoopprijs. Historisch gezien is diesel altijd duurder geweest in aankoop, meestal 2k a 3k.
Dus conclusie :
- Verschil in running costs tussen benzine en diesel is wellicht verwaarloosbaar (lagere tankkosten diesel worden teniet gedaan door taksen, onderhoud en waardeverlies).
- Aanschafkost en verwachte verkoopkost/levensduur en gebruik kunnen nog de enige reden zijn om voor diesel te gaan naar mijn mening. Als je duidelijk minder moet betalen voor een diesel 2de hands en zo de grootste waardedaling al niet zelf hebt gehad, kan het interessant zijn als je deze wagen zou kunnen oprijden (er vanuit gaande dat de 2de handswaarde met steeds meer restricties zeer beperkt zal zijn) er dan wel rekening mee houdende dat je op bepaalde plaatsen niet zult binnen mogen met die wagen in zijn levensduur.