Nieuwe aankoop auto ( Peugeot 308 - Hyundia I30n - Opel Astra - Skoda Octavia )

Hey

Ben er bijna uit. Ga deze 2 deze zondag gaan zien.

Welke beste?

Kan ik kopen aan die prijs met extra winterbanden. 1 jaar garantie

Kan ik kopen aan 21500 met nog garantie tot juni 2024
 
Is inderdaad gewoon gezinswagen volgens de verzekering.
Waar AXA wel op lette bij mij, waren de veiligheidsopties die er op zaten. Dat haalde de prijs ferm omlaag.
Anderzijds, ik zou het moeten opzoeken maar ik betaalde ook niet zoveel minder verzekering dan bij de Porsche. 300€/jaar verschil denk ik
 
De civic is dus onder sportwagen verzekerd hier.
Maar was wel geschrokken toen ik de verzekering kreeg😊 was 100 euro minder dan de civic ek4 vti van 1999 die ik ervoor reed( dat trouwens ook als sporwagen verzekerd is en 2+2 gordels was)

Heeft idd met veiligheidssystemen en aantal airbags en dergelijke te maken toen ik dit vroeg

@SpeedyP de scala is niet mis👍
Is dit een opvolger v d rapid??
 
Hey

Ben er bijna uit. Ga deze 2 deze zondag gaan zien.

Welke beste?

Kan ik kopen aan die prijs met extra winterbanden. 1 jaar garantie

Kan ik kopen aan 21500 met nog garantie tot juni 2024
Toch allebei niet de goedkoopste precies. Een Scala is nogal klein.
Ik heb een 1 jaar oude (10k km) Karoq 1.5 tsi dsg met bijhoorlijk veel opties gekocht voor 26k.
 
Prijzen van die Scala's vind ik wel gek. Die van 2ehands heeft pak minder kilometers, en enkele opties extra tegenover die van Autoscout. Maar toch dezelfde prijs. Is dat puur door dat jaar verschil in bouwjaar?
 
Helaas vorige week een kopstaartongeval gehad. 3000 euro kosten voor mijn Golf 6 met 250000 km's. Lijkt me iets teveel van het goeie om hem nog te repareren helaas :(. Had graag weer met een diesel gereden, 1.6 is ideaal maar dat is nu niet direct te vinden in veelvoud voor een goeie prijs hier in West-Vlaanderen.. En een benzine is volgens mij niet rendabel genoeg voor mij met dat ik ongeveer 25000 km op een jaar rij..

Elektrisch is voorlopig geen optie, wegens te duur. Het is allesbehalve geen goeie tijd voor een nieuwe auto te kopen met de huidige markt 🥲
Ik ga er in deze topic even verder op in, hoop dat de TS het niet heel erg vindt, maar lijkt me hier meer op zijn plaats aangezien de oorspronkelijke discussie toch stilgevallen is en dit over hetzelfde type wagen gaat.

Op het stukje "benzine is niet rendabel" heb ik heel wat vraagtekens, dat is een gedachtegoed van zeker 5 jaar terug of langer.
Puur alleen al bekeken naar belastingen
De VW Golf 1.0 TSI (benzine) :
Jaarlijkse verkeersbelasting € 136,66
Belasting op inverkeerstelling € 287,24

De VW Golf 1.6 TDI (diesel) :
Jaarlijkse verkeersbelasting € 332,83
Belasting op inverkeerstelling € 619,5

Dus buiten de 333 euro BIV die de diesel duurder is, moet je ook 196 euro per jaar meer betalen aan taks.
Normaliter betaal je ook meer aan onderhoud voor een diesel. Zal deze minder waardevast zijn naar de toekomst toe omdat deze als eerste geweerd worden in lage emissie zones.

En qua verbruik, als ik kijk naar het werkelijk verschil in verbruik volgens spritmonitor (5.98 liter voor benzine en 4.84 voor diesel), dan zit je met 1.14 liter verschil per 100km. De huidige benzine en diesel prijzen zijn heel gelijkaardig. Met 25k km is dat dan 480 euro op jaarbasis.

Belangrijkste resterende factor is dan nog de aankoopprijs. Historisch gezien is diesel altijd duurder geweest in aankoop, meestal 2k a 3k.

Dus conclusie :
- Verschil in running costs tussen benzine en diesel is wellicht verwaarloosbaar (lagere tankkosten diesel worden teniet gedaan door taksen, onderhoud en waardeverlies).
- Aanschafkost en verwachte verkoopkost/levensduur en gebruik kunnen nog de enige reden zijn om voor diesel te gaan naar mijn mening. Als je duidelijk minder moet betalen voor een diesel 2de hands en zo de grootste waardedaling al niet zelf hebt gehad, kan het interessant zijn als je deze wagen zou kunnen oprijden (er vanuit gaande dat de 2de handswaarde met steeds meer restricties zeer beperkt zal zijn) er dan wel rekening mee houdende dat je op bepaalde plaatsen niet zult binnen mogen met die wagen in zijn levensduur.
 
Ik snap je redenering wel maar wat mij vooral met huidige diesels zorgen baart is het feit dat deze afgekeurd kan worden indien deze te veel deeltjes uitstoten. Hierdoor is je wagen van de ene dag op de andere niets meer waard en klaar voor export. Heb je garantie dat als deze gekeurd is voor verkoop deze in de komende jaren ook gekeurd geraakt (los van andere problemen maar specifiek de deeltjestest). Ben geen autokenner maar mij lijkt het alleszins van niet.
 
Ik snap je redenering wel maar wat mij vooral met huidige diesels zorgen baart is het feit dat deze afgekeurd kan worden indien deze te veel deeltjes uitstoten. Hierdoor is je wagen van de ene dag op de andere niets meer waard en klaar voor export. Heb je garantie dat als deze gekeurd is voor verkoop deze in de komende jaren ook gekeurd geraakt (los van andere problemen maar specifiek de deeltjestest). Ben geen autokenner maar mij lijkt het alleszins van niet.
Ook zeker niet te vergeten inderdaad. Zeker met een oudere diesel. Een extra reden waarom mijn persoonlijke voorkeur ook eerder naar benzine zou gaan.
 
Maar daar dus ook weer, wat gaan ze de benzine rijders dan nog lappen. Als je ziet wat voor prijzen ze vragen op de occasiemarkt… Dan zou ik nog durven investeren in de goedkoopste Tesla Model 3. Er is geen toekomstvisie op dit moment.
 
Maar daar dus ook weer, wat gaan ze de benzine rijders dan nog lappen. Als je ziet wat voor prijzen ze vragen op de occasiemarkt… Dan zou ik nog durven investeren in de goedkoopste Tesla Model 3. Er is geen toekomstvisie op dit moment.
Ik ga akkoord met het gegeven dat er een totaal gebrek aan toekomstvisie is.

Maar met je conclusie ga ik niet mee akkoord.

De goedkoopste Tesla op autoscout kost nog altijd meer dan 30k. Zelfs met de gestegen prijzen worden er niet dergelijke bedragen gevraagd voor kleine benzine wagens. Voor 10k heb je nog altijd een benzine wagentje waar je wel een heel tijdje mee verder kunt voor een stuk minder geld.

De toekomstvisie is dan wel onzeker, maar ook de lez ed. Zijn aangekondigd geweest en stapsgewijs ingevoerd. Ik zie men niet plots zeggen 'volgend jaar zijn wagens op fossiele brandstoffen verboden', hoe zou men dat gedaan krijgen? Niet.
 
Ik snap je redenering wel maar wat mij vooral met huidige diesels zorgen baart is het feit dat deze afgekeurd kan worden indien deze te veel deeltjes uitstoten. Hierdoor is je wagen van de ene dag op de andere niets meer waard en klaar voor export. Heb je garantie dat als deze gekeurd is voor verkoop deze in de komende jaren ook gekeurd geraakt (los van andere problemen maar specifiek de deeltjestest). Ben geen autokenner maar mij lijkt het alleszins van niet.
Het gros van de wagens die afgekeurd worden zijn volgens mij euro 5x. Dat zijn al niet meer van de jongste.
Nu zitten we al elke jaren euro 6x. Dat je wagen van de ene dag niets meer waard is zou ik ook niet durven zeggen. Het grote probleem is volgens mij dat sommige herstellers niet meteen de juiste diagnose kunnen stellen waarom de wagen te veel uitstoot. En daardoor lopen de kosten soms hoog op.

Met je benzine ben je trouwens ook niet met de voeten van het ijs hoor, want de recente benzinemotoren kunnen ook een partikelfilter hebben. Dus wie weet komen die ook ooit aan de beurt.

En bij dat komen we bij het grootste probleem, mijn inziens, bij de keuze van een wagen: je kan vandaag onmogelijk inschatten wat de reglementering en economische situatie gaat zijn voor de toekomst. Koop gewoon waar je je vandaag goed bij voelt.
 
Iemand met kennis van zaken die kan inschatten of dit ok is qua prijs?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een recente Renault Grand Scenic (automaat, benzine, liefst in Bose-uitvoering of meer) maar dit leek me misschien nog wel een goed alternatief.
 
Iemand met kennis van zaken die kan inschatten of dit ok is qua prijs?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een recente Renault Grand Scenic (automaat, benzine, liefst in Bose-uitvoering of meer) maar dit leek me misschien nog wel een goed alternatief.
Zeker voor een Skoda zou ik toch eens over de grens gaan kijken. Onderstaande bv is goed vergelijkbaar en is bijna 5000€ goedkoper


Een Ford Grand C Max of een BMW Gran Tourer lijken me wel logischere concurrenten dan een stationwagen.

 
Ik kijk nu voor een Volkswagen Tiguan, Volvo XC40 of Hyundai Tucson, allen nieuw of recent tweedehands. Benzine, zeker geen hybride of elektrisch. Mis ik nog goeie "kleine" SUV opties? Bepaalde zaken waar ik extra aandacht voor moet hebben? Klopt het cliche van Volkswagen mbt kosten op termijn vs een Hyundai bv? Vraag mij ook af of het niet beter is nieuw met saloncondities (bij sommigen nog het geval) te kopen ipv 1-2 jaar oud.
 
@veloke Dat zijn toch eerder middelgrote SUV's ;)

Opel Crossland/Grandland, Suzuki S cross en Vitara, Skoda Karoq, Nissan Qashqai, ... komen nu zo bij mij op
 
@ToasT Bedankt! Nissan Qashqai al veel zien passeren als een van de slechtste auto's qua reliability en naast de Opels bv ook niet echt mooi.

Hoe zit het bij de Suzuki's naar betrouwbaarheid op termijn vs een Honda, Toyota of Hyundai? Komen die wat in de buurt? Lijken me best veel auto voor hun prijs gezien saloncondities.
 
Terug
Bovenaan