Nieuwe aankoop auto ( Peugeot 308 - Hyundia I30n - Opel Astra - Skoda Octavia )

Doe zo belachelijk niet, gij denkt dat ge de autospecialist zijt.
Ge kent er niks van, ten eerste die Peugeot 1.2 gaan wel stuk van Ethanol en moto's ook en oldtimers ook iedereen weet dat 95Benzine rotzooi is.
2) Iedereen weet als je snel optrek dat uw motor daar stuk van gaat, en de versnellingsbak gaat daar ook stuk van zoals ik gezegd heb lol
Jullie denken dat je hier alles weet en ge kent er niks van, laatste post hier, moet jullie belachelijke mentaliteit niet meer zien doei.
Bende prutsers weten hier nog altijd niet dat Bmw, Mercedes en Audi prullen zijn.
Betrouwbare wagens zijn Mazda 2.0benzine geen Diesels, Lexus etc.. en de Zuid koreaanse auto's Kia en Hyundai.
Zo nu hebben jullie is echt iets geleerd, want jullie kennen er hier niks van.
Ik ga hier niet zo kort door de bocht gaan om te zeggen dat jij er niks van kent, maar ik zie toch meer kennis in de stelling van @phate_13 dan die van jou. Anderen hier, die niet dezelfde mening hebben als jij, verslijten als een “bende prutsers” vind ik op zijn zachts gezegd not done.

Zelf ben ik van mening om de visie van de duurzaamheid van automerken van “vroeger“ toch wat bij te stellen. Het hoge productieaantal (kostenbesparing) en de kruisbestuiving van diverse onderdelen over diverse merken zijn zodanig groot dat alle constructeurs wel ergens problemen hebben.
Het gaat over de 307 hier tot 2019... Hier ook


Eigenaars van een Citroën, DS en Peugeot uitgerust met de 1.2 PureTech turbomotor (110 en 130 pk geproduceerd van maart 2013 tot april 2017) worden sinds eind 2020 aan de hand van een terugroepactie uitgenodigd voor een werkplaatsbezoek

De nieuwe 308 is van 2021-22 en het valt af te wachten of het nog van dat is. Stellentas wist het wel en raadt dus kwaliteits olie aan en zeker tijdig onderhoud. Het ligt ook wel soms aan mensen die met ander dan de aangeraden olie rijden, slecht onderhoud, koud te fel gaan optrekken ...

Ik heb de research gedaan toen ik een 208 kocht in maart 2021. 1.2 pure tech automaat 100pk, absoluut geen schijtmotor vind ik. Zeer soepele automaat etc.
Een vriend had een lease Opel crossland met pure tech 1.2 van 2017 tot 2021. Geen enkel probleem in 4 jaar tijd. Hij heeft auto mechanica gedaan in avondschool en weet ook wel wat.
Maar zo lees ik het helemaal niet. Ik lees het artikel dat het over alle (8) PureTech modellen gaat, en dan een stukje specifiek over die 110 & 130 pk versies.

Dat uw kennissen geen problemen hebben gehad wil ik heel graag geloven, mecaniciens uit officiële PSA garages lijken toch de stelling van de vele problemen te bevestigen. Dan gaat het enkel nog over de benzines, de PSA diesel, die heel veel merken gebruik(t)en (oa euro 5), blijken nu meer dan andere falen op de PN test naar het schijnt.
 
Doe zo belachelijk niet, gij denkt dat ge de autospecialist zijt.
Ge kent er niks van, ten eerste die Peugeot 1.2 gaan wel stuk van Ethanol en moto's ook en oldtimers ook iedereen weet dat 95Benzine rotzooi is.
2) Iedereen weet als je snel optrek dat uw motor daar stuk van gaat, en de versnellingsbak gaat daar ook stuk van zoals ik gezegd heb lol
Jullie denken dat je hier alles weet en ge kent er niks van, laatste post hier, moet jullie belachelijke mentaliteit niet meer zien doei.
Bende prutsers weten hier nog altijd niet dat Bmw, Mercedes en Audi prullen zijn.
Betrouwbare wagens zijn Mazda 2.0benzine geen Diesels, Lexus etc.. en de Zuid koreaanse auto's Kia en Hyundai.
Zo nu hebben jullie is echt iets geleerd, want jullie kennen er hier niks van.
Ik heb een Hyundai gehad, altijd 98 getankt. Binnen het jaar de hogedrukpomp kapot, ECU moeten vervangen, versnellingsbak moeten vervangen en de remmen moeten vervangen. Rommel die 98 benzine!
 
@hellmut , kan zijn

Maar de periode gaat vooral wel over 2013 - 2019 modellen. Las ook nog andere artikels en die periode kwam daar ook terug.
En natuurlijk zullen veel mechaniekers dat ook kunnen bevestigen na al die jaren van problemen.

Voor de nieuwere 2020 -2022 is het afwachten tot ze 50 100k km's hebben, diesels gaan er nu ook kwasie uit.
 
Ik heb een Hyundai gehad, altijd 98 getankt. Binnen het jaar de hogedrukpomp kapot, ECU moeten vervangen, versnellingsbak moeten vervangen en de remmen moeten vervangen. Rommel die 98 benzine!
Los van de 98 of niet, dat is wel niet echt ok te noemen :unsure:
Dat is toch serieus schandalig? En geen reclame voor het merk.
 
Los van de 98 of niet, dat is wel niet echt ok te noemen :unsure:
Dat is toch serieus schandalig? En geen reclame voor het merk.
Goh, de hogedrukpomp is kapot gegaan door een fout in de ECU, de versnellingsbak had 2 syncroringen die niet goed waren (en ze vervingen liever heel de bak dan zelf te proberen prutsen daar in) en de rem was scheef getrokken. Het was hun eerste performance wagen en alles is zonder zever in garantie vervangen...
Liever zo dan een A6 die een half jaar bij de garage staat omdat de camera's niet werken en ze het niet gefixt krijgt @eniac :p
 
Goh, de hogedrukpomp is kapot gegaan door een fout in de ECU, de versnellingsbak had 2 syncroringen die niet goed waren (en ze vervingen liever heel de bak dan zelf te proberen prutsen daar in) en de rem was scheef getrokken. Het was hun eerste performance wagen en alles is zonder zever in garantie vervangen...
Liever zo dan een A6 die een half jaar bij de garage staat omdat de camera's niet werken en ze het niet gefixt krijgt @eniac :p
Een fout in de ECU is al geen klein foutje meer :p
Ik wist dat die zaken allemaal bij u onder garantie vervangen zijn geweest maar dat maakt het niet ineens goed ofzo :p

Ik wil maar zeggen heel die onzin dat wagens uit Azië heel betrouwbaar zijn en andere niet is ook maar een wassen neus.
 
Een fout in de ECU is al geen klein foutje meer :p
Ik wist dat die zaken allemaal bij u onder garantie vervangen zijn geweest maar dat maakt het niet ineens goed ofzo :p

Ik wil maar zeggen heel die onzin dat wagens uit Azië heel betrouwbaar zijn en andere niet is ook maar een wassen neus.
Jaja, dat praat natuurlijk niks goed he. Elk merk heeft dat soort dingen voor, onafhankelijk van de prijs. Dat maken het geen slecht merk, en zelfs geen slechte auto.
Hooguit slecht service bij sommige merken
 
Ocharme de TS, heel zijn thread vervuild.

Laat me nog een paar goede dingen uit de afgelopen discussie samenvatten of ontwarren :

- Euro 95 <-> 98 en ethanol. Dit staat wel degelijk los van elkaar. In Duitsland vind je nog heel wat Euro 95 met 5% ethnanol ipv 10% bijvoorbeeld. 95 of 98 heeft te maken met het octaangehalte. Dat er hier in België in de Euro 95 altijd 10% ethanol in zit, is iets anders. Maar ik zou oppassen met het door elkaar te halen aangezien ge zo de grens over zijt waar het iets anders kan zijn.

- Als je een specifieke auto op het oog hebt : Doe goed wat onderzoek naar bekende problemen. Het is niet "algemeen peugeot" die slecht is, maar bepaalde modellen/motor combinaties, zoals hierboven aangetoond wordt. Als je tweedehands koopt kun je dit altijd even doen. (Nieuw is moeilijker, vaak nog niet zoveel bekend.)

- Er is wel degelijk een verschil in betrouwbaarheid, dat komt uit verschillende onderzoeken naar voren. (Ervaringen zeggen niets om een algemeen beeld te krijgen.) En dan zijn Aziatische merken, globaal genomen, betrouwbaarder. Maar ja, je kunt altijd pech hebben. Er kan overal wel wat misgaan.
 
Dus als ik de peugeot 308 pak nieuwe versie is dit wel oke?

Daar gaat me voorkeur wel naar uit. Jammer genoeg nog net iets te duur nu
 
- Er is wel degelijk een verschil in betrouwbaarheid, dat komt uit verschillende onderzoeken naar voren. (Ervaringen zeggen niets om een algemeen beeld te krijgen.) En dan zijn Aziatische merken, globaal genomen, betrouwbaarder. Maar ja, je kunt altijd pech hebben. Er kan overal wel wat misgaan.

Laat ons ook eerlijk zijn, de redenen waarom dit is zijn niet zo ver te zoeken.
En tevens ook waarom Peugeot net iets minder goed scoort.
Innovatie is de grote boosdoener. PSA is gewoon een krak in innovatie op vlak van uitstoot en optimalisatie. Op papier kunnen zij gewoon heel compacte motoren bouwen met een mooie loop en curve en zij kunnen het vooral zeer goedkoop doen. En binnenin zijn het ook geen echt povere wagens.
Maar dat is niet foutloos, zeer duidelijk.

Aziaten nemen toch vaker proven technology en houden lang vast aan zaken die niet zo innovatief zijn.
De kinderziektes zijn daar al uit. En als je niet blind meegaat in het steeds maar weer drukken van de prijs door goedkopere componenten te gebruiken dan wordt uw prijs per motor ook duurder.
En dat compenseerde ze vaak met andere zaken die toch duidelijk minder waren dan andere merken.
Een facelift bij een Aziatiaat is ook vaak om mee te lachen, ook iets waar ze geld op besparen.

Maar anno 2022 zijn veel Aziaten ook al meegegaan met de Europese denkwijze, noodgedwongen ook. En dat vertaalt zich dan ook in hun algemene betrouwbaarheid. De bulletproof bakken waar nooit niks aankwam is ook wel gedaan.
 
Dus als ik de peugeot 308 pak nieuwe versie is dit wel oke?

Daar gaat me voorkeur wel naar uit. Jammer genoeg nog net iets te duur nu
Je kan nog altijd pech hebben natuurlijk, maar ook met een skoda, hyundai


Hier staat een peugeot 3008 in (al wat ouder dan de nieuwe 308). Maar ik zie het toch niet vol staan met citroen, opel, peugeot, ds ... (van de psa stellantis groep die de 1.2 puretech motor veel gebruikt). Dat valt te bezien binnen een paar jaar misschien hoe de nieuwe modellen het doen op dat vlak ... Er is altijd kans dat de reeds genoemde problemen nog voorkomen na zo vele km's.
T zou me verwonderen dat stellentis bepaalde problemen niet aanpakte gezien die motoren in massaal veel nieuwe modellen zitten. Aanders zitten ze tegen 2025 mogelijks met een heel groot probleem van slechte PR en ervaringen ...

Het draait hem om statistiek, hoeveel problemen op hoeveel verkochte auto's van merk - model met motor x

Ik ben heel blij van hoe mijn 208 rijdt , interieur en comfort zijn ook heel goed prijs kwaliteit. Gaat de 1.2L 3Cilinder turbo puretech motor na 50 000 of 100 000km zeer moeilijk beginnen doen, tjah... dat weet ik nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er interessant uit maar imho wat duur. Maar ja, alle 2de hands wagens staan zot duur op dit moment.

Al eens gekeken voor een MG ZS, die vind je nieuw in uw budget.

 
Ik zou alleszins wegblijven van de PSA groep (Peugeot / Citroën / Opel). Ik spreek uit eigen en collega / vrienden hun ervaringen.
Uit jouw 4 voorgestelde modellen zou ik zonder twijfel voor een Skoda Octavia gaan.
 
Laat ons ook eerlijk zijn, de redenen waarom dit is zijn niet zo ver te zoeken.
En tevens ook waarom Peugeot net iets minder goed scoort.
Innovatie is de grote boosdoener. PSA is gewoon een krak in innovatie op vlak van uitstoot en optimalisatie. Op papier kunnen zij gewoon heel compacte motoren bouwen met een mooie loop en curve en zij kunnen het vooral zeer goedkoop doen. En binnenin zijn het ook geen echt povere wagens.
Maar dat is niet foutloos, zeer duidelijk.

Aziaten nemen toch vaker proven technology en houden lang vast aan zaken die niet zo innovatief zijn.
De kinderziektes zijn daar al uit. En als je niet blind meegaat in het steeds maar weer drukken van de prijs door goedkopere componenten te gebruiken dan wordt uw prijs per motor ook duurder.
En dat compenseerde ze vaak met andere zaken die toch duidelijk minder waren dan andere merken.
Een facelift bij een Aziatiaat is ook vaak om mee te lachen, ook iets waar ze geld op besparen.

Maar anno 2022 zijn veel Aziaten ook al meegegaan met de Europese denkwijze, noodgedwongen ook. En dat vertaalt zich dan ook in hun algemene betrouwbaarheid. De bulletproof bakken waar nooit niks aankwam is ook wel gedaan.
Dat is 1 van de redenen, maar bouwkwaliteit is een veel grotere reden.
 
En waarom?

Ik heb al een ganse reeks Astra's (G, H, J, K (2 zelfs)) gehad als firmawagen, en rij nu met de nieuwste Peugeot 308 SW.

Begrijp niet waarom er altijd zo negatief gedaan wordt over Opel, de Astra's zijn degelijke wagens, met de meeste Astra's heb ik minder in de garage gestaan dan met mijn Toyota Auris.
Met alle respect, hoe kan je een oordeel vormen over een wagen als je ze als firmwagen rijdt (elke x jaar buiten)? De kwaliteit van een wagen komt meestal na een jaar of 5 bovendrijven...
 
Met alle respect, hoe kan je een oordeel vormen over een wagen als je ze als firmwagen rijdt (elke x jaar buiten)? De kwaliteit van een wagen komt meestal na een jaar of 5 bovendrijven...
Ik heb mijn 116d firmawagen al >5j en > 200.000km, dus het kan zeker wel om een firmawagen zolang te rijden.
In het geval van de 116d --> nog geen problemen gehad en die rijdt nog als nieuw.
 
Terug
Bovenaan