Nieuwe aankoop auto ( Peugeot 308 - Hyundia I30n - Opel Astra - Skoda Octavia )

Wil je een compacte wagen en toch ruimte koop dan iets met magic seats😁

Wat ik uit eniac zijn lijstje zou kiezen kunnen jullie niet raden 😁

de hyundai i30n 😋
 
Wil je een compacte wagen en toch ruimte koop dan iets met magic seats😁

Wat ik uit eniac zijn lijstje zou kiezen kunnen jullie niet raden 😁

de hyundai i30n 😋
Uiteindelijk is dat ook gewoon een wagen die voldoet aan de eisen he. Alleen zal je wat comfort inboeten (al valt dat eigenlijk nog wel mooi hoor). Ik heb die destijds gekocht omdat ik voor dezelfde prijs zelfs geen instap golf kon vinden...
Maar, rijden met een hot hatch is wel helemaal anders dan met de "brave huisvader" versie. Je moet wel beseffen dat "eens gas geven" dan plots wel iets helemaal anders wil zeggen.
 
Zo'n Mazda 6 is ook wel top.
Collega van mij had zo'n 1 reeks, eerst motor volledig kapot en laten maken en dan versnellingsbak stuk.
 
Zo'n Mazda 6 is ook wel top.
Collega van mij had zo'n 1 reeks, eerst motor volledig kapot en laten maken en dan versnellingsbak stuk.
Zo een 1-reeks als in een 120i?
Qua motor zit daar een heel breed gebruikt blok in. Een 318i, 320i, 320e, 330e, 730i, 530i en noem ze maar op hebben dat blok. Dus met andere woorden het gros van de BMW’s die je zult zien rijden heeft dat blok.
Is dus zeker wel een blok dat betrouwbaar is. Maar als je op zo een grote schaal motoren bouwt dan is de kans op eens een slechte ook wel groter. Maar om daar nu een algemene “slecht en onbetrouwbaar blok” van te maken klopt niet.
 
Onbetrouwbaar zal ik niet zeggen, sorry hij had niet de 120I, hij had een 1500CC blok.
Ik denk ook dat veel mensen veel te veel die brol 95 tanken.
Ik tank ook wel is 95benzine, maar tank wel meestal Shell V power 98 of Aral 102 in Duitsland.
Persoonlijk vind ik ook wel dat die te snel reed bij koude motor.Ik ga niet zeggen dat hij echt open trok, maar toch te snel naar mijne mening.
 
Onbetrouwbaar zal ik niet zeggen, sorry hij had niet de 120I, hij had een 1500CC blok.
Ik denk ook dat veel mensen veel te veel die brol 95 tanken.
Ik tank ook wel is 95benzine, maar tank wel meestal Shell V power 98 of Aral 102 in Duitsland.
Persoonlijk vind ik ook wel dat die te snel reed bij koude motor.Ik ga niet zeggen dat hij echt open trok, maar toch te snel naar mijne mening.
1) uw motor gaat niet kapot van 95 te tanken
2) te snel rijden met koude motor, daar gaat uw motor ook niet van kapot. Toch niet als hij geen 200km/u reed
 
1)De Peugeot 308 met 1.2 Puretech motor gaat wel stuk van 95benzine en moto's ook.
2)Van snel op te trekken met koude motor gaat uw motor wel stuk,meestal joint de cullase en de versnellingsbak gaat hiervan ook stuk, heb ik allemaal geleerd in automekaniek.

Ik volg die gast ook niet overal, maar tis wel none Johnny met een luide uitlaat op die auto van remus ofzo lol
copy paste:

Koppakking - 307 Forum

https://www.307forum.nl › viewtopic


04 Jul 2008 — Voornaamste oorzaak van kapotte koppakking zijn zoals CvW ook al aangeeft de motor zwaar belasten als hij nog koud is. Vooral het hoog in de toeren rijden.
 
Laatst bewerkt:
1)De Peugeot 308 met 1.2 Puretech motor gaat wel stuk van 95benzine en moto's ook.
2)Van snel op te trekken met koude motor gaat uw motor wel stuk,meestal joint de cullase en de versnellingsbak gaat hiervan ook stuk, heb ik allemaal geleerd in automekaniek.

Ik volg die gast ook niet overal, maar tis wel none Johnny met een luide uitlaat op die auto van remus ofzo lol
copy paste:

Koppakking - 307 Forum

https://www.307forum.nl › viewtopic


04 Jul 2008 — Voornaamste oorzaak van kapotte koppakking zijn zoals CvW ook al aangeeft de motor zwaar belasten als hij nog koud is. Vooral het hoog in de toeren rijden.
Ook geleerd in 2008 misschien? Waarom zou die stuk gaan van 95 te tanken? Amuse me. Leg het dan eens uit?

En nu zeg je iets heel anders dan daarjuist. Snel rijden =/= motor zwaar belasten.
Ik denk dat de meeste mensen schrik hebben VOOR dat hun motor zwaar belast wordt. Een naftje kan vaak makkelijk tot 6k toeren doortrekken, maar bij 4k hebben de meesten al iets van "how, da maakt veel lawaai, kzal maar wat minder gas geven."
 
1)De Peugeot 308 met 1.2 Puretech motor gaat wel stuk van 95benzine en moto's ook.
2)Van snel op te trekken met koude motor gaat uw motor wel stuk,meestal joint de cullase en de versnellingsbak gaat hiervan ook stuk, heb ik allemaal geleerd in automekaniek.

Ik volg die gast ook niet overal, maar tis wel none Johnny met een luide uitlaat op die auto van remus ofzo lol
copy paste:

Koppakking - 307 Forum

https://www.307forum.nl › viewtopic


04 Jul 2008 — Voornaamste oorzaak van kapotte koppakking zijn zoals CvW ook al aangeeft de motor zwaar belasten als hij nog koud is. Vooral het hoog in de toeren rijden.
1) En hebben ze u dat uitgelegd waarom? Of was het gewoon de leraar die zei "ja, al die kapotte 308'en tankten 95 ze"? Die motor is letterlijk ontworpen om op 95 octaan benzine te rijden.
2) Nee, uw joint de culasse gaat kapot van uw motor in hoge toeren te trekken als hij koud is. Je kan perfect snel rijden zonder uw motor in hoge toeren te trekken.

Ook geleerd in 2008 misschien? Waarom zou die stuk gaan van 95 te tanken? Amuse me. Leg het dan eens uit?

En nu zeg je iets heel anders dan daarjuist. Snel rijden =/= motor zwaar belasten.
Ik denk dat de meeste mensen schrik hebben VOOR dat hun motor zwaar belast wordt. Een naftje kan vaak makkelijk tot 6k toeren doortrekken, maar bij 4k hebben de meesten al iets van "how, da maakt veel lawaai, kzal maar wat minder gas geven."
Effectief, gisteren eens doorgetrokken tot 7500 rpm, en dat voelt echt vrij onnatuurlijk aan om te doen omdat je dan toch al zeker 2000 toeren het gevoel hebt dat hij misschien toch zou moeten schakelen :p
 
Ook geleerd in 2008 misschien? Waarom zou die stuk gaan van 95 te tanken? Amuse me. Leg het dan eens uit?

En nu zeg je iets heel anders dan daarjuist. Snel rijden =/= motor zwaar belasten.
Ik denk dat de meeste mensen schrik hebben VOOR dat hun motor zwaar belast wordt. Een naftje kan vaak makkelijk tot 6k toeren doortrekken, maar bij 4k hebben de meesten al iets van "how, da maakt veel lawaai, kzal maar wat minder gas geven."
Ik rijd mijn diesel ook altijd rustig warm (<2000 rpm), vooraleer ik eens hoger in de toeren ga. De olie is meestal na 15min op temperatuur en dan verloopt de smering van de motor beter.
 
Ik rijd mijn diesel ook altijd rustig warm (<2000 rpm), vooraleer ik eens hoger in de toeren ga. De olie is meestal na 15min op temperatuur en dan verloopt de smering van de motor beter.
Dat spreek ik ook niet tegen dat het beter is. Ik zeg dat dat wel overdreven is zoals het hier gesteld wordt.
 
Onbetrouwbaar zal ik niet zeggen, sorry hij had niet de 120I, hij had een 1500CC blok.
Dat is ofwel een driecilinder die je zelf niet zou kopen (meestal leasing), ofwel de 1.6L die door Peugeot werd gebouwd in Frankrijk, toen ze nog een samenwerking hadden met BMW. Dus als je het bouwjaar/motortype kent, komt de aap zo uit de mouw. Rarara waarom die samenwerking gestopt werd. :unsure:
 
Ook geleerd in 2008 misschien? Waarom zou die stuk gaan van 95 te tanken? Amuse me. Leg het dan eens uit?

Blijkbaar is er wel een probleem met 1.2 puretechs en ethanol. Gezien dat meeste 95 nu 10% ethanol bevat in België.

Het gaat om mogelijk alle geproduceerde exemplaren, aangezien er in de fabriek nog geen definitieve oplossing voor het probleem is gevonden. De constructeurs komen (gedeeltelijk) tussenbeide tot vijf jaar of 150.000 kilometer, tenzij je de onderhoudstermijn met meer dan 3.000 kilometer of meer dan drie maanden hebt overschreden. Hetzelfde geldt als de aanbevolen oliekwaliteit niet wordt gerespecteerd, en de werkplaatsen krijgen zelfs de opdracht de conformiteit van de injectoren en het ethanolgehalte in de tank te controleren. Wie op E85 rijdt (benzine met tot 15 procent ethanol; vooral in Frankrijk verkrijgbaar), riskeert zelf in de buidel te moeten tasten.
 
Blijkbaar is er wel een probleem met 1.2 puretechs en ethanol. Gezien dat meeste 95 nu 10% ethanol bevat in België.

Het gaat om mogelijk alle geproduceerde exemplaren, aangezien er in de fabriek nog geen definitieve oplossing voor het probleem is gevonden. De constructeurs komen (gedeeltelijk) tussenbeide tot vijf jaar of 150.000 kilometer, tenzij je de onderhoudstermijn met meer dan 3.000 kilometer of meer dan drie maanden hebt overschreden. Hetzelfde geldt als de aanbevolen oliekwaliteit niet wordt gerespecteerd, en de werkplaatsen krijgen zelfs de opdracht de conformiteit van de injectoren en het ethanolgehalte in de tank te controleren. Wie op E85 rijdt (benzine met tot 15 procent ethanol; vooral in Frankrijk verkrijgbaar), riskeert zelf in de buidel te moeten tasten.
Dat daar problemen mee zijn, zeker ook bij oldtimers, is iets heel anders toch nog? Euro 95 bevat in België 10% ethanol, in andere landen verschilt dit soms.

De ethanol staat los van '95 of 98'.
 
Let op je taalgebruik.
Ook geleerd in 2008 misschien? Waarom zou die stuk gaan van 95 te tanken? Amuse me. Leg het dan eens uit?

En nu zeg je iets heel anders dan daarjuist. Snel rijden =/= motor zwaar belasten.
Ik denk dat de meeste mensen schrik hebben VOOR dat hun motor zwaar belast wordt. Een naftje kan vaak makkelijk tot 6k toeren doortrekken, maar bij 4k hebben de meesten al iets van "how, da maakt veel lawaai, kzal maar wat minder gas geven."
Doe zo belachelijk niet, gij denkt dat ge de autospecialist zijt.
Ge kent er niks van, ten eerste die Peugeot 1.2 gaan wel stuk van Ethanol en moto's ook en oldtimers ook iedereen weet dat 95Benzine rotzooi is.
2) Iedereen weet als je snel optrek dat uw motor daar stuk van gaat, en de versnellingsbak gaat daar ook stuk van zoals ik gezegd heb lol
Jullie denken dat je hier alles weet en ge kent er niks van, laatste post hier, moet jullie belachelijke mentaliteit niet meer zien doei.
Bende prutsers weten hier nog altijd niet dat Bmw, Mercedes en Audi prullen zijn.
Betrouwbare wagens zijn Mazda 2.0benzine geen Diesels, Lexus etc.. en de Zuid koreaanse auto's Kia en Hyundai.
Zo nu hebben jullie is echt iets geleerd, want jullie kennen er hier niks van.
 
Conclusie is simpel : 1.2 is een schijtmotor.

BMW, Audi en Mercedes collectief prul vinden is misschien wel wat overhaast. :unsure:
 
1)De Peugeot 308 met 1.2 Puretech motor gaat wel stuk van 95benzine en moto's ook.
2)Van snel op te trekken met koude motor gaat uw motor wel stuk,meestal joint de cullase en de versnellingsbak gaat hiervan ook stuk, heb ik allemaal geleerd in automekaniek.

Ik volg die gast ook niet overal, maar tis wel none Johnny met een luide uitlaat op die auto van remus ofzo lol
copy paste:

Koppakking - 307 Forum

https://www.307forum.nl › viewtopic


04 Jul 2008 — Voornaamste oorzaak van kapotte koppakking zijn zoals CvW ook al aangeeft de motor zwaar belasten als hij nog koud is. Vooral het hoog in de toeren rijden.
Het gaat over de 307 hier tot 2019... Hier ook


Eigenaars van een Citroën, DS en Peugeot uitgerust met de 1.2 PureTech turbomotor (110 en 130 pk geproduceerd van maart 2013 tot april 2017) worden sinds eind 2020 aan de hand van een terugroepactie uitgenodigd voor een werkplaatsbezoek

De nieuwe 308 is van 2021-22 en het valt af te wachten of het nog van dat is. Stellentas wist het wel en raadt dus kwaliteits olie aan en zeker tijdig onderhoud. Het ligt ook wel soms aan mensen die met ander dan de aangeraden olie rijden, slecht onderhoud, koud te fel gaan optrekken ...

Ik heb de research gedaan toen ik een 208 kocht in maart 2021. 1.2 pure tech automaat 100pk, absoluut geen schijtmotor vind ik. Zeer soepele automaat etc.
Een vriend had een lease Opel crossland met pure tech 1.2 van 2017 tot 2021. Geen enkel probleem in 4 jaar tijd. Hij heeft auto mechanica gedaan in avondschool en weet ook wel wat.

Geen auto mechanicien hier, maar m'n pa was dat gans z'n leven. Had z'n grote privé werkgarage achter het huis ook.
Je vergeet Toyota als zeer betrouwbaar (oa Lexus dus).

Een 308 wil je zeker niet als je

- achter veel beenruimte wilt
- niet tuk bent op die i cockpit

- ja, de negative geschiedenis van de motor voor een stuk, maar dat is niet alleen deze motor hoor waar je pech met kan hebben


De modellen eens testrijden zou ik zeggen! De hyundai ligt je misschien beter of de skoda ...
Peugeot, de nieuwe, hebben alvast geen harde ophanging, de astra is blijkbaar wat harder geveerd. Bij peugeot is het een mooie middle road tussen sport en comfy.
 
Laatst bewerkt:
Dat daar problemen mee zijn, zeker ook bij oldtimers, is iets heel anders toch nog? Euro 95 bevat in België 10% ethanol, in andere landen verschilt dit soms.

De ethanol staat los van '95 of 98'.
Los van 95 of 98 ?? Dat denk ik niet.

In 98 mogen /doen ze minder % ethanol en andere toevoegingen in dan in 95

Owja v die 4000 toeren dan zat je bij de vtecmotoren nog maar in je helft🙈
 
Ook geleerd in 2008 misschien? Waarom zou die stuk gaan van 95 te tanken? Amuse me. Leg het dan eens uit?

1) En hebben ze u dat uitgelegd waarom? Of was het gewoon de leraar die zei "ja, al die kapotte 308'en tankten 95 ze"? Die motor is letterlijk ontworpen om op 95 octaan benzine te rijden.

Ik heb het hier nog gezegd. Ik heb die kutmotor. Na nog geen 50.000km moest die vervangen worden.

Eerste vraag in de garage was of ik 95 tankte.
Sindsdien op hun aanraden tank ik dus 98.

Blijkbaar is er wel een probleem met 1.2 puretechs en ethanol. Gezien dat meeste 95 nu 10% ethanol bevat in België.

Het gaat om mogelijk alle geproduceerde exemplaren, aangezien er in de fabriek nog geen definitieve oplossing voor het probleem is gevonden. De constructeurs komen (gedeeltelijk) tussenbeide tot vijf jaar of 150.000 kilometer, tenzij je de onderhoudstermijn met meer dan 3.000 kilometer of meer dan drie maanden hebt overschreden. Hetzelfde geldt als de aanbevolen oliekwaliteit niet wordt gerespecteerd, en de werkplaatsen krijgen zelfs de opdracht de conformiteit van de injectoren en het ethanolgehalte in de tank te controleren. Wie op E85 rijdt (benzine met tot 15 procent ethanol; vooral in Frankrijk verkrijgbaar), riskeert zelf in de buidel te moeten tasten.

Dit dus!
 
Terug
Bovenaan