National geographic: cash grab zender ?

D

Deleted member 451

Guest
Ok er moet me wat van het hart.

Met dat er zo weinig interessante shows op de klassieke vlaamse kanalen zijn, zappen wij vaak naar National Geographic.

Maar wat ons zo gigantisch begint te storen, is

1) de manier van opbouw in hun programma's
2) het opgezet spelletje-feeling er van.


Neem nu Dokter Pol, maar even goed, Airport Security.
Daar beginnen ze dus steevast met , hjerbij een voorbeeld:
CASE 1 een zieke kat, daar praten ze 2 minuten over. dan CASE 2, een zieke hond, praten ze 2 minuten over, en dan CASE 3 een zieke koe opnieuw 2 minuten.

om vervolgens dan terug te gaan naar CASE 1, daar beginnen ze nog eens een resumé te geven van wat er nu juist met case 1 mis was, om dan daar dan weer 2 minuten op in verder te gaan. dan terug naar case 2, en terug naar case 3.

DAN RECLAME.

goed, je zit dat dan ook weer helemaal door, en dan begint de show opnieuw.

terug resumé van case 1 (deel 1 en 2), om dan tot een conclusie te komen van case 1.
opnieuw case 2 dan: weeral resumé van deel 1 en 2 er van, om opnieuw hier een conclusie van te krijgen....

etc....

Je snapt het wel. die programma's worden dus NODELOOS gerekt, in plaats van case per case af te handelen, nee, het voelt dus echt aan of ze die 3 case's (die ze eigenlijk in 10 minuten kunnen helemaal vertellen); opdelen, en telkens maar opnieuw terug grijpen naar het begin van de story. What's the point?
ik snap nu wel van serie's waar je een week moet wachten (bv Down The Road op vtm), dat ze int begin een korte resumé geven. Maar toch niet iets van wat je 10 minuten geleden nog maar hebt gezien??







en dan nu mijn 2e ergernis: "de opgezette feeling ervan"

Bij programma's zoals airport security bijvoorbeeld.
Alléé zeg nu zelf, als ze iemand in het vizier hebben, gaan ze daar toch niet eerst een camera ploeg voor opzetten om hen te volgen.
Bovendien, welke "betrapte" persoon zou dat nu dulden, dat daar een camera constant uw zaakje mee zit te volgen. Ik denk dat je toch overal wel het recht op privacy hebt, je wil toch niet dat je familie dit thuis allemaal te zien krijgt?

Overigens, gisteren ook weer, alles ligt er zo vingerdik op dat het fake is.
De australische douane beambte neemt telefoon in beslag van iemand van waarvan ze vermoed dat hij illegaal gewerkt heeft. toevallig vind ze het telefoonnr van zijn werkgever terug in zijn gsm, belt ermee, en die werkgever biecht alles op. vervolgens vind ze foto's op die gsm terug waar hij aan het werk is in die firma.

Ik kan die programma's niet meer serieus nemen, volgens mij is dat allemaal opgezet spel.
Ik heb zelf al heel wat landen gereisd, en nog nooit heb ik gezien dat ze daar met camera's tussen de check in balie 'verdachte mensen' ondervragen en dergelijke.



Wat denken jullie hier van.
Bij mij komt het meer en meer over als een sensatie zender, die zoveel mogelijk reclame en zoveel mogelijk tijd rekt in hun programma's, om de weinige inhoud, zo lang mogelijk en zo sensationeel mogelijk probeert uit te smeren.
 
Nat Geo en Discovery zijn al lang niet meer wat ze geweest zijn.
Vroeger had je deftige documentaires, maar nu al lang niet meer. Enige wat nog wat iewat leuk is om te zien, is 'How it's being made'.
 
Nat Geo en Discovery zijn al lang niet meer wat ze geweest zijn.
Vroeger had je deftige documentaires, maar nu al lang niet meer. Enige wat nog wat iewat leuk is om te zien, is 'How it's being made'.
Dit dus.

En voor de rest is het gewoon de klassieke Amerikaanse opzet. Zo maken zij nu eenmaal ADHD reality shows.
 
Dit dus.

En voor de rest is het gewoon de klassieke Amerikaanse opzet. Zo maken zij nu eenmaal ADHD reality shows.

Het enige voordeel dat ik er in zie, in die shows constant te onderbreken en terug te grijpen naar het BEGIN van die case, en telkens maar te herhalen en te herhalen (ipv case per case af te handelen),

is voor de luierikken die enkel de laatste 10 minuten van de show/afleveringen wil zien. Als je dus gewoon de laatste 10 minuten uw tv aan steekt, of zapt er naar, dan krijg je toch een resumé te zien van de case met de uiteindelijke conclusie.



Dus in feite, kan je een hoop tijd besparen, en gewoon telkens naar de laatste 10 minuten van die programma's kijken, en je hebt helemaal niets gemist.

Maar wat is de fun daar dan van? lijkt me nu ook niet echt zo goed voor je kijk cijfers, en je reclame opbrengsten.
 
Achja , wacht tot het u opvalt dat ze infeite gewoon een blok heel de dag herhalen en dat het allemaal herhalingen zijn …en dan maken ze reclame over een nieuw programma dat ze gaan geven maar dan is het infeite een herwerkte versie van dat programma van het jaar ervoor met gewoon een ander titel en een andere presentator …(en dan durven ze zelfs juist dezelfde inhoud hebben . ;) )

Soms zo heel af en toe geven ze eens een echt nieuw program maar dat is nu heel zeldzaam (en meestal docu’s zoals europe from above of dergelijke )
 
De programma's verschuiven idd meer naar human interest "volg de mensen". Vooral Discovery heeft de verandering gemaakt omdat zulke programma's met veel herhaling ideaal zijn om een breed publiek te trekken dat met een half oog kan volgen tijdens het koken of de afwas.

Het voordeel voor hen is dat je met 1 kwartier content toch een uur kunt vullen voor de reclame. Het maakt de producties ook goedkoper. Het is een jammere evolutie maar het enige wat telt zijn aantal kijkers, mensen iets bij brengen is niet zo belangrijk.

Op Disney+ valt het NatGeo aanbod nog mee vind ik.
 
Allemaal reality crap voor kijker met de aandachtsspanne van een goudvis, continu onderbroken voor een blok van 10 minuten reclame voor hun andere reality crap. Ik kan er gewoon niet meer naar kijken omdat het zo'n waste of time is. Ook de zeldzame goeie programma's of docu's worden gewoon te veel en te lang onderbroken.
Ik ben al jaren geabonneerd op het National Geographic magazine, en dat is gelukkig wel nog altijd van een erg hoog niveau.
 
Vroeger had ge prachtige natuurdocumentaires. Bijvoorbeeld hoe ze dieren in Afrika van het ene reservaat naar het andere gingen verplaatsen. Build to kill, Anaconda,...

Heel jammer.
 
Nu is het precies een zender voor mensen met Alzheimer,
of voor stoners/potheads, die hele dagen voor de TV zitten paffen, en es iets willen volgen , maar niet lang kunnen onthouden.
 
Of de Wereldoorlog 2 documentaires dan. Vroeger waren die van een heel hoog niveau.

Nu is het altijd diezelfde zever met dezelfde 2 historici die ergens een plaats gaan bezoeken en dan aangevuld met die verschrikkelijk slecht acterende Hitler met zijn te grote jas. Belachelijk gewoon.
 
Vroeger was shark week op discovery wel leuk. Maar ook 10 jaar geleden was air crash investigation al zo'n programma voor debielen hoewel ze er evengoed een interessante docu van 3 keer korter van zouden kunnen maken.
 
Terug
Bovenaan