Bordspelreview: Panda Fun

Na Oma’s Woeste Waslijn en Yeti in mijn Spaghetti, is het tijd voor Panda Fun! De eerste ervaringen toonden aan dat de lachende oma toch iets beter scoorde bij mini-K dan de statische Yeti. Ik had er dus meteen goede hoop op dat het ‘elektronische spel met muziek’ genaamd Panda Fun ook wel zou gesmaakt worden. Of dat effectief het geval was, kom je te weten in onderstaande review!

Megableu is geen kleintje als het gaat om bordspellen voor kinderen. Het Franse bedrijf heeft sinds zijn ontstaan in 1994 een heuse reputatie opgebouwd op internationaal niveau. De basis ontstond bij een educatief spel om de woordenschat van kinderen te verrijken, maar het gamma groeide sindsdien verder uit, waardoor ook actiespellen, familiespellen, volwassenen spellen, et cetera beschikbaar zijn. Panda Fun is daar eentje van!

Panda 1.jpg


Maak je klaar voor Panda … hysterie!

Dat panda’s geliefd zijn bij de jongsten, was meteen duidelijk bij ons laatste Pairi Daiza-bezoek. De rust die de panda’s uitstraalden verdween helaas als sneeuw voor de zon door alle krijsende peuters en kleuters. Ik kan nu al verklappen dat Panda Fun enigszins hetzelfde effect had op mijn kinderen. Vooral mijn dochter van twee barstte regelmatig uit in een bulderlach als ze de gekke panwa aan het werk zag. Het zijn kleine momentjes die je absoluut moet koesteren en waar je na een zware werkdag toch je geluk bij ophaalt.

Panda 2.jpg


Haa … haaa … tsjoeee!

De kleurrijke, aantrekkelijke doos verklapt het al enigszins, maar Panda Fun is een vrolijk, schattig spel dat meteen in het oog springt. Na het openen van de doos kom je meteen bij de ster van de show: pandaaa! Reken op een vijftal minuutjes om panda in elkaar te steken, inclusief het plakken van de oogjes (hoe vervelend toch altijd om die stickers helemaal recht en zonder belletjes geplakt te krijgen!). Naast de panda vind je in de doos nog een voetstuk, twintig stoffen bamboeblaadjes in vier verschillende kleuren en vier stoffen bloemen, eveneens in vier verschillende kleuren. In tegenstelling tot Yeti in mijn Spaghetti is hier wel enige hulp nodig van een volwassene om het spel opgezet te krijgen. Eenmaal de panda in elkaar zit en de batterijen zijn geplaatst (drie AAA’s, niet meegeleverd), plaats je het schattige dier op zijn basis en vervolgens in het midden van de tafel, zodat alle spelers er gemakkelijk bij kunnen. Klaar om te beginnen!

Panda Fun is een heel aantrekkelijk spel, dat nog vaak op tafel zal komen!


Het doel is simpel: Panda draait rondjes en blaast bloemen en blaadjes in het rond. Het is aan jou om panda te helpen om alle blaadjes en bloemen te verzamelen voordat de muziek stopt. Spannend! In principe zijn er twee verschillende manieren om het spel te spelen: met elkaar of tegen elkaar. In de eerste modus leggen de spelers alle blaadjes en bloemen in het mandje en wordt de panda geactiveerd. Vervolgens begint hij gedurende anderhalve minuut rond te draaien en op willekeurige momenten te ha … haaa … tsjoe, niezen. Alle spelers moeten nu zo snel mogelijk de gevallen bloemen en blaadjes terug in het mandje leggen. Wanneer alles erin ligt vóór de muziek stopt, winnen de spelers! De tweede modus is heel gelijkaardig, maar in dit geval kiezen de spelers een kleurtje uit en probeert elke speler zijn eigen blaadjes en bloemen zo snel als mogelijk in het mandje te krijgen. De speler die het meeste blaadjes in de mand heeft als de muziek stopt, wint!

Panda 3.jpg


Panda Fun heeft zijn naam zeker niet gestolen

Eén ding staat vast: het spel ziet er enorm aantrekkelijk uit voor de jonge garde. Een panda met grote ogen, vrolijke kleurtjes én muziek, wat wil je nog meer? Van zodra de panda op de tafel stond werd er al gelachen en konden mijn zoon van vier en dochter van twee niet wachten om eraan te beginnen. Toen ze merkten dat de olijke planteneter nog eens kon ronddraaien en niezen, kon de pret al helemaal niet meer op. Op basis van de schaterlachjes kon ik alleen maar concluderen dat het spel een succes was. De enige momenten van frustratie waren wanneer een bloem of blaadje moeilijk op te rapen was of wanneer de panda iets te snel draaide naar hun zin. Uiteraard maakt dat deel uit van het spel en is het kwestie van geduld kweken. Aangezien ik de vrede wou bewaren, hebben we voorlopig enkel nog maar de coöperatieve modus gespeeld. Laat ons zeggen dat dat al uitdaging genoeg was. Hoewel de doos een minimumleeftijd van drie vermeldt, kon mijn dochter van tweeënhalf toch ook al haar ‘vrouwtje’ staan. Panda Fun is een heel aantrekkelijk spel, dat nog vaak op tafel zal komen!

Conclusie

Ben je op zoek naar een spel voor de jongsten onder ons, twijfel dan niet en kijk eens in het gamma van Megableu. Panda Fun is in dat geval een erg goede keuze. Met een ronddraaiende panda die te pas en te onpas uitbarst in een niesbui, kan je niet anders dan scoren! Het spel is makkelijk uit te leggen, waardoor ook de kleinsten (tweeënhalf – drie) fun zullen beleven. Aangezien de blaadjes en bloemen soms moeilijk op te rapen zijn, zullen ze wel wat geduld moeten kweken. Desalniettemin heeft het spel zijn naam absoluut niet gestolen zal je er heel wat ‘Fun’ aan beleven!

Pro

  • Mooie vormgeving
  • Makkelijk uit te leggen
  • De muziek en niesbuien maken het een erg aantrekkelijk spel

Con

  • Spel gaat soms vrij snel voor de jongsten
  • Bloemen en blaadjes zijn niet altijd even makkelijk op te rapen
  • De armen moeten van de panda gehaald worden om terug mooi in de doos te passen
8

Over

Designer

Megableu

Aantal spelers

2 - 4

Tijdsduur

10 - 15 minuten
 
Terug
Bovenaan