Naar welke muziek luister je nu?

Ik heb het nu tweemaal bekeken om te luisteren waarom er zoveel te doen is om haar (kennelijk is dit haar beste nummer) en snap het niet. Doet me wat denken aan de liedjes die destijds Isabelle A uitbracht (nog iemand ooit iets van haar gehoord?).

Google > Isabelle A

Je hoeft dat trouwens niet goed te vinden he. Smaken en kleuren enzo.
Wou het allerminst over smaken en kleuren hebben, maar als die meid in zowat elke krant frontaal naar voren komt dan verwacht ik ergens wel dat we met muziek te maken hebben die generaties, genres en als het even kan landsgrenzen, overstijgt.

Edit: anders is het weer zo'n persoon die gedropt wordt om populair te zijn waarmee enkele personen zich goed kunnen verrijken.

Ik heb het nu tweemaal bekeken om te luisteren waarom er zoveel te doen is om haar (kennelijk is dit haar beste nummer) en snap het niet. Doet me wat denken aan de liedjes die destijds Isabelle A uitbracht (nog iemand ooit iets van haar gehoord?).
Ik ga richting de 50 dus behoor zeker niet tot haar doelpubliek. Maar ik begrijp het denk ik wel.

Ten eerste zijn het toch wel wat sombere tijden. Oorlog in Oekraïne, Gaza, polarisatie in de samenleving en ga zo maar door. Ik denk dat veel mensen gewoon nood hebben aan leuke frisse pop om alle zorgen van zich af te zetten. En Pommelien delivered, er wordt zelfs een flinterdun rocksausje over haar songs gegoten (want het is eigenlijk gewoon pure pop), maar genoeg om haar een net meer edgy sound te geven voor de grote massa. Wat gewoon past bij de tijdsgeest.

Ten tweede zijn haar teksten toch wel een stuk spitsvondiger en (imho) beter dan wat je doorgaans op Tien Om Te Zien zal horen. En vooral jonge mensen lijken zich daardoor sterk met haar te kunnen identificeren.

Ten derde blijkt ze naast een goede zangeres en geboren entertainer ook nog eens op andere vlakken sterk te zijn. Haar rol in Knokke Off wordt toch door velen geprezen. Daarnaast neemt ze zelf het voortouw in de uitwerking van haar outfits, clips,...

Wat me bij ten vierde brengt: ze lijkt haar carrière zelf strak te regisseren en in de hand te houden. Ze laat zich niet leiden door de verwachtingen van anderen, door haar platenmaatschappij,... Ze roept dus het beeld op van een sterke, onafhankelijke, slimme vrouw wat dus gewoonweg een positief rolmodel is voor veel jonge meisjes en vrouwen.

En goed, ten vijfde zal er momenteel zeker wel een hype aspect meespelen. Maar dat is er denk ik wel gekomen door al meerdere jaren haar punten te verdienen. Het komt niet uit het niets.

Hoewel het op zich mijn ding niet is ben ik toch op Werchter naar haar optreden gaan kijken. Ik moet zeggen dat het echt wel een leuk optreden was. Waar ik vooral blij van werd was om te zien hoe alle jonge mensen rondom mij uit volle borst haar nummers mee keelden. Echt iedereen was met volle overgave aan het zingen, dansen en leek in de teksten op te gaan alsof ze over henzelf gingen. Als je dat klaar krijgt op een volle festivalweide doe je toch ergens iets goed.

Ik begrijp de hype rond Pommelien Thijs toch ook wel, zeker nadat ik ze eens een keer heb zien optreden. Een bom energie die het publiek op haar hand heeft. Het is interessant dat Nederlandstalige muziek vandaag simpelweg kwalitatief is en niet, zoals pakweg 10 jaar geleden, bijna uitsluitend te herleiden was tot enerzijdse de niche "kleinkunst" in artistieke middens of anderzijds Schlagertoestanden die vooral leuk zijn als je 5 Duvels op hebt waardoor je luidkeels kan meekwelen.

Camille is dan toch meer gericht op een wat jonger publiek, heb ik de indruk.

Om mijn street cred te stutten deze maar even opgezet:

EDIT: ach, is het er weer zoeen 🙄 De titel is "Heavy Britain | 10 Tracks That Pioneered Metal in the Late 60s"

Interessant! Ook steeds achtergrondinfo over de tracks. (Meer onbekend materiaal voor mij dan ik dacht. :unsure: )

Luminol van Steven Wilson tegenkomen, daardoor opeens voor het eerst in > 10 jaar aan Luminal van Covenant moeten denken om uiteindelijk uit te komen bij de single die ik van Speed had
:music:

Wauw, mensen die hele documentaires maken over proto metal. Ik wist niet dat ze bestonden. (Er is zelfs een deel 2.) 👏:unsure:
(Of zou dit te maken hebben met het feit dat Ozzy niet meer is?)

Terug
Bovenaan